Tässä on moottoripyörä.org:sta löytyvä kirjoitus kaverilta joka on ilmeisesti itse ollut MotoGP kisoissa lippumiehenä.
Nim. Turder:
"Pääsääntö oli, että lippumiehet ja ratamiehet eivät toimi ilman lääkintäryhmän ohjeita, mikäli tilanne on sellainen että lääkinnällisiä toimenpiteitä tarvitaan. Lippumiehet varoittavat tilanteesta lipuilla ja ratamiehet turvaavat onnettomuuspaikan asettamalla suojan kuljettajan eteen ja siirtämällä romut pois. Lääkintäryhmälle jää sitten kuljettajan hoitaminen ja siinä muut avustavat tarpeen tullen, esimerkiksi kantamalla paareja tai pitämällä tippapussia ylhäällä jne.
Lääkintäryhmiä oli yksi jokaisessa mutkassa, mutta esim. lippu-/ratapisteitä oli useita per mutka tai radan kohta. Tuo tarkoittaa sitä, että lääkintäryhmällä voi olla pitkäkin matka lippu-/ratapisteelle jossa kolaripaikka on. Näin kävi mm. meidän lippupisteellä suppport luokkana olleessa XR1200-lähdössä kun kuski pannutti aika pahannäköisesti maalisuoralla. Lääkintäryhmällä kesti parisen minuuttia tulla paikalle juosten. Voi olla pitkä hetki heilua lipun varressa jos kuski makaa liikkumattomana siinä edessä. Toisaalta tuossa XR-1200-tapauksessa onnettomuuspaikka oli poikkeuksellinen (suoralla) ja normaalisti lääkintäryhmät on sijoitettu todennäköisiin kaatumispaikkoihin, jolloin he ovat nopeammin perillä.
Luonnollisesti tapahtumista annetaan radiolla tietoa Race Controlliin ja lääkintäryhmälle eli sen verran siinä joutuu tutkimaan tilannetta ja tärkeintä on katsoa hengittääkö ja tuntuuko pulssi tai jos on iso verenvuoto niin tukkia sitä. Medicit sitten antavat ohjeita jatkosta ja tulevat paikalle.
Muistelen, että meiltä kysyttiin ennen kisoja jollain lomakkeella että osaatteko elvyttää. Jos osaa, piti kirjata joku todiste taidoista tai suoritetusta kurssista (jenkeillä oli joku EA-kortin tyylinen systeemi, muistan kun yksi sitä esitteli), taitoja ei testattu. Tiedot sitten kirjattiin ylös jotta lääkintäryhmä voi käskeä elvytyksen aloittamisen mikäli vain tapahtumapaikalle on elvytystaitoinen henkilö ja lääkintäryhmä ei sillä sekunnilla ole paikalla.
Yllä olevat on siis Dornan ohjeita, ja niiden pitäisi olla samat joka kisassa.
Minusta Simoncellin tapauksessa ratahenkilökunta toimi ohjeiden mukaan, ainakin sen perusteella mitä olen lukenut ja tv:ssä näkyi. Liput heiluivat, pyörien romut kerättiin pois nopeasti ja Simoncellin viereen ensimmäisenä tullut rata- tai lippumies (tunnistaa oranssista TRACK-liivistä, lääkintähenkilöillä on punainen MEDICAL-liivi) ei alkanut siirtämään Marcoa tai tekemään jotain ominpäin. Se, että yksi paareja kantanut henkilö kompastuu tai touhu siltä osin vaikutti "kehitysmaameiningiltä" on tietysti valitettavaa ja sitä ei pitäisi tapahtua MM-tasolla, mutta tilanne voi olla täysin uusi ko. henkilölle, shokkia puskee, hankala juosta paarien kanssa liukkaalla nurmikolla tai upottavalla hiekka-alueella, ei ehkä ole aiemmin kantanut paareja muiden henkilöiden kanssa (esim. yksi jos sekoaa rytmissä niin heti vaikeuttaa muihin)... tms. pieniä juttuja siinä voi olla, jotka ei heti tule mieleen kotisohvalla. Dr. Costaa ei voi laittaa jokaiseen radan paikkaan."