Marco Simoncelli on kuollut

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Katsojan kuvaama video siitä kun Simoncelli kannetaan radalta ambulanssiin, mukana nuo kompuroinnit paarien kanssa (sen verran kaukaa kuvattu video ettei videossa näy mitään järkyttävää, muuta kuin tuo henkilöstön toiminta. Simoncellin faija näkyy ambulanssin vierellä valkoisessa paidassa).
http://www.youtube.com/watch?v=4rbQCjh2hyI
Näyttää siltä, kuin sotatantereelta raahattaisiin kaatunutta sivuun keskellä tulitusta. Jos sama olisi tapahtunut vaikkapa Alastarolla, niin tuossa potilaan vieressä olisi ambulanssi, Medi-Heli, kilpailun lääkärin auto ja turva-auto. Potilas hoidettaisiin siinä radalla siirtokuntoon ja rauhallisesti nostettaisiin parin metrin päähän ambulanssiin tai vähän kauemmas helikopteriin. Mä noista hommista mitään tiedä, mut oudolta tuntuu tollanen juokseminen vakavasti loukkaantuneen potilaan kanssa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3625
Sijainti
JKL
Jos sama olisi tapahtunut vaikkapa Alastarolla, niin tuossa potilaan vieressä olisi ambulanssi, Medi-Heli, kilpailun lääkärin auto ja turva-auto. Potilas hoidettaisiin siinä radalla siirtokuntoon ja rauhallisesti nostettaisiin parin metrin päähän ambulanssiin...
Siinä tapauksessa olisivat joutuneet toteamaan kuolleeksi siinä radalla. Mediheli olisi lentänyt tyhjänä takaisin ja sitten olisi odoteltu ruumisautoa... Varusteista päätellen tuossa oli myös lääkäri paikalla joten tuskin sitä siirtopäätöstä muut ovat tehneet. Lopputuloksen kannalta tuolla siirrolla ei kuitenkaan ollut merkitystä. Ja vaikka olisi hengissä selvinnytkin niin siltikään tuolla ei olisi ollut merkitystä...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Siinä tapauksessa olisivat joutuneet toteamaan kuolleeksi siinä radalla. Mediheli olisi lentänyt tyhjänä takaisin ja sitten olisi odoteltu ruumisautoa... Varusteista päätellen tuossa oli myös lääkäri paikalla joten tuskin sitä siirtopäätöstä muut ovat tehneet. Lopputuloksen kannalta tuolla siirrolla ei kuitenkaan ollut merkitystä. Ja vaikka olisi hengissä selvinnytkin niin siltikään tuolla ei olisi ollut merkitystä...
Ei olekkaan lopputuloksen kanssa merkitystä, mutta tuossa vaan näkyy kulttuuriero kilpamoottoripyöräilyn ja autourheilun välillä. Ensin mainitussa pieniä loukkaantumisia sattuu huomattavasti useammin ja on totuttu siihen, että potilaat äkkiä pois radalta, jotta kilpailu pääsee jatkumaan. Autourheilussa pienestäkin loukkaantumisepäilystä laitetaan kilpailu poikki ja lääkäriauto ja ambulanssi radalle. Käsittääkseni ihan siviilissäkin tavoitteena on tuoda hoito mahdollisimman nopeasti potilaan luo eikä niinkään viedä potilasta mahdollisimman nopeasti (munaravia) hoidon luo.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3625
Sijainti
JKL
Ei olekkaan lopputuloksen kanssa merkitystä, mutta tuossa vaan näkyy kulttuuriero kilpamoottoripyöräilyn ja autourheilun välillä. Ensin mainitussa pieniä loukkaantumisia sattuu huomattavasti useammin ja on totuttu siihen, että potilaat äkkiä pois radalta, jotta kilpailu pääsee jatkumaan. Autourheilussa pienestäkin loukkaantumisepäilystä laitetaan kilpailu poikki ja lääkäriauto ja ambulanssi radalle. Käsittääkseni ihan siviilissäkin tavoitteena on tuoda hoito mahdollisimman nopeasti potilaan luo eikä niinkään viedä potilasta mahdollisimman nopeasti (munaravia) hoidon luo.
Totta se että eroa on ja kulttuurissa varmaan suurimmat erot. Autoissa tilanne vain on se että siinä aikaa vaatii eniten potilaan irroittaminen romusta. Se on monesti työlästä ja siinä ajassa kun sitä irroitellaan ehtii paikalle tulla jo aikamoinen delegaatio vaikka ratavarikolta saakka. Tuossahan tilanne oli eri kun hoitotoimet päästiin aloittamaan heti kun vain viereen päästiin. Ja kuten sanoin ilmeisesti siinä oli lääkäri välittömästi paikalla... Samassa ajassa kun suurempi porukka tulee varikolta onnettomuus paikalle, saadaan potilas jo ratasairaalaan joten siinä suhteessa perusteltua tuo siirto... Sepangissahan ajetaan myös formuloilla joten luulisi että siellä jonkinaista kokemusta lääkintäjärjestelyistä on...

Kaikkiaan ikävä homma... Josko tästä taas jotain opittaisi...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Totta se että eroa on ja kulttuurissa varmaan suurimmat erot. Autoissa tilanne vain on se että siinä aikaa vaatii eniten potilaan irroittaminen romusta. Se on monesti työlästä ja siinä ajassa kun sitä irroitellaan ehtii paikalle tulla jo aikamoinen delegaatio vaikka ratavarikolta saakka. Tuossahan tilanne oli eri kun hoitotoimet päästiin aloittamaan heti kun vain viereen päästiin. Ja kuten sanoin ilmeisesti siinä oli lääkäri välittömästi paikalla... Samassa ajassa kun suurempi porukka tulee varikolta onnettomuus paikalle, saadaan potilas jo ratasairaalaan joten siinä suhteessa perusteltua tuo siirto... Sepangissahan ajetaan myös formuloilla joten luulisi että siellä jonkinaista kokemusta lääkintäjärjestelyistä on...

Kaikkiaan ikävä homma... Josko tästä taas jotain opittaisi...
Mutta ei autoissakaan tuota kuskia revitä älyttömällä vimmalla tuolta ulos (jos ei ole ihan pakko...eli riski tulipalolle...esim. Sennan case), saati pudoteta paareja matkalla hirveellä hosumisella...

Tuo on oikeasti karmeaa katsottavaa. Kyseessä ei ollut mikään sotatanner, jossa tykit laulaa, tai että olisi ollut vaaraa tulipalosta. Ja suurempi haitta tuolla pudotuksella oli vs. se että tuohon kuljettamiseen olisi käytetty 5-10 sekuntia enemmän aikaa ihan vaan reippaasti kävelemällä. En ainakaan olisi halunnut minua kannettavan tuolla lailla jos olisi ollut kallonmurtumia ja ties sun muuta... Vaikkakaan tuolla tuskin oli lopputuloksen kanssa mitään tekemistä, niin täysin amatöörimäistä hommaa. Tuollaista kiirettä tässä ei (enää) ollut. Toivottavasti tästä opitaan jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mutta ei autoissakaan tuota kuskia revitä älyttömällä vimmalla tuolta ulos (jos ei ole ihan pakko...eli riski tulipalolle...esim. Sennan case), saati pudoteta paareja matkalla hirveellä hosumisella...

Tuo on oikeasti karmeaa katsottavaa. Kyseessä ei ollut mikään sotatanner, jossa tykit laulaa, tai että olisi ollut vaaraa tulipalosta. Ja suurempi haitta tuolla pudotuksella oli vs. se että tuohon kuljettamiseen olisi käytetty 5-10 sekuntia enemmän aikaa ihan vaan reippaasti kävelemällä. En ainakaan olisi halunnut minua kannettavan tuolla lailla jos olisi ollut kallonmurtumia ja ties sun muuta... Vaikkakaan tuolla tuskin oli lopputuloksen kanssa mitään tekemistä, niin täysin amatöörimäistä hommaa. Tuollaista kiirettä tässä ei (enää) ollut. Toivottavasti tästä opitaan jotain.
Aika erikoisen näköistä oli tosiaan tuo touhuilu. Ei ainakaan Suomessa pelastuslaitoksen kaverit paljoa tilanteessa juoksentele. Itseasiassa Suomessa tapa hoitaa noita juttuja on ainakin meikäläisen silmään jopa yliflegmaattinen, mutta olen ymmärtänyt että sille rauhallisuudelle on ihan syynsä.

Hosumalla saa aikaan sutta näissäkin asioissa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Itseasiassa Suomessa tapa hoitaa noita juttuja on ainakin meikäläisen silmään jopa yliflegmaattinen, mutta olen ymmärtänyt että sille rauhallisuudelle on ihan syynsä.
No yksi syy on tietysti se, ettei tulee sählättyä kun tekee rauhassa. Toinen on se, että se rauhoittaa myös ihmisiä ympärillä ja loukkaantuneita kun ei juoksennella ympäriinsä.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Aika kurja tuuri.

Oliko tuo Daijiron onnettomuus muuten vanhalla radalla vai uudella? En tiedä olivatko uudistukset (uusi shikaani ja 130R) valmiit jo kauden avauskilpailuun? Taisivat lopettaa suzukailun tuon jälkeen muutenkin eikä mikään ihme.
Taisi olla jo uudella radalla jos nyt muisti ei ihan täysin petä. :)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
No yksi syy on tietysti se, ettei tulee sählättyä kun tekee rauhassa. Toinen on se, että se rauhoittaa myös ihmisiä ympärillä ja loukkaantuneita kun ei juoksennella ympäriinsä.
Juuri näin. Ja tuo lähtee tietysti siitä kuka tuota tilannetta johtaa. Kun ykkösissä tapahtuu jotain (onneksi ei näin vakavaa viimeaikoina ja toivottavasti ei tulevaisuudessakaan), on ihailtavaa katsoa tuota rauhallista, mutta määrätietoista toimintaa. Kun homma on tilanteen johtajalla hallussa, pysyy paketti kasassa paremmin myös muilla. Oli tilanne kuinka vakava tahansa ja mitä vakavampi sitä tärkeämpää. Koulutuksella, koulutuksella ja koulutuksella saadaan tuota varmuutta ja turvallisuutta ei saa koskaan aliarvioida.

No tapahtu mikä tapahtu, toivottavasti järjestävät organisaatiot ottavat tuosta opikseen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3625
Sijainti
JKL
Tässä on moottoripyörä.org:sta löytyvä kirjoitus kaverilta joka on ilmeisesti itse ollut MotoGP kisoissa lippumiehenä.

Nim. Turder:

"Pääsääntö oli, että lippumiehet ja ratamiehet eivät toimi ilman lääkintäryhmän ohjeita, mikäli tilanne on sellainen että lääkinnällisiä toimenpiteitä tarvitaan. Lippumiehet varoittavat tilanteesta lipuilla ja ratamiehet turvaavat onnettomuuspaikan asettamalla suojan kuljettajan eteen ja siirtämällä romut pois. Lääkintäryhmälle jää sitten kuljettajan hoitaminen ja siinä muut avustavat tarpeen tullen, esimerkiksi kantamalla paareja tai pitämällä tippapussia ylhäällä jne.

Lääkintäryhmiä oli yksi jokaisessa mutkassa, mutta esim. lippu-/ratapisteitä oli useita per mutka tai radan kohta. Tuo tarkoittaa sitä, että lääkintäryhmällä voi olla pitkäkin matka lippu-/ratapisteelle jossa kolaripaikka on. Näin kävi mm. meidän lippupisteellä suppport luokkana olleessa XR1200-lähdössä kun kuski pannutti aika pahannäköisesti maalisuoralla. Lääkintäryhmällä kesti parisen minuuttia tulla paikalle juosten. Voi olla pitkä hetki heilua lipun varressa jos kuski makaa liikkumattomana siinä edessä. Toisaalta tuossa XR-1200-tapauksessa onnettomuuspaikka oli poikkeuksellinen (suoralla) ja normaalisti lääkintäryhmät on sijoitettu todennäköisiin kaatumispaikkoihin, jolloin he ovat nopeammin perillä.

Luonnollisesti tapahtumista annetaan radiolla tietoa Race Controlliin ja lääkintäryhmälle eli sen verran siinä joutuu tutkimaan tilannetta ja tärkeintä on katsoa hengittääkö ja tuntuuko pulssi tai jos on iso verenvuoto niin tukkia sitä. Medicit sitten antavat ohjeita jatkosta ja tulevat paikalle.

Muistelen, että meiltä kysyttiin ennen kisoja jollain lomakkeella että osaatteko elvyttää. Jos osaa, piti kirjata joku todiste taidoista tai suoritetusta kurssista (jenkeillä oli joku EA-kortin tyylinen systeemi, muistan kun yksi sitä esitteli), taitoja ei testattu. Tiedot sitten kirjattiin ylös jotta lääkintäryhmä voi käskeä elvytyksen aloittamisen mikäli vain tapahtumapaikalle on elvytystaitoinen henkilö ja lääkintäryhmä ei sillä sekunnilla ole paikalla.

Yllä olevat on siis Dornan ohjeita, ja niiden pitäisi olla samat joka kisassa.

Minusta Simoncellin tapauksessa ratahenkilökunta toimi ohjeiden mukaan, ainakin sen perusteella mitä olen lukenut ja tv:ssä näkyi. Liput heiluivat, pyörien romut kerättiin pois nopeasti ja Simoncellin viereen ensimmäisenä tullut rata- tai lippumies (tunnistaa oranssista TRACK-liivistä, lääkintähenkilöillä on punainen MEDICAL-liivi) ei alkanut siirtämään Marcoa tai tekemään jotain ominpäin. Se, että yksi paareja kantanut henkilö kompastuu tai touhu siltä osin vaikutti "kehitysmaameiningiltä" on tietysti valitettavaa ja sitä ei pitäisi tapahtua MM-tasolla, mutta tilanne voi olla täysin uusi ko. henkilölle, shokkia puskee, hankala juosta paarien kanssa liukkaalla nurmikolla tai upottavalla hiekka-alueella, ei ehkä ole aiemmin kantanut paareja muiden henkilöiden kanssa (esim. yksi jos sekoaa rytmissä niin heti vaikeuttaa muihin)... tms. pieniä juttuja siinä voi olla, jotka ei heti tule mieleen kotisohvalla. Dr. Costaa ei voi laittaa jokaiseen radan paikkaan."
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hyvä kirjoitus Turderilta.

Hautajaiset ovat tänään ja ne näkyvät suorana Italiassa.

Marcon isän Paolo Simoncellin mietteitä hautajaisten kynnyksellä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3411
Sijainti
Lahti
Jotenkin tämä onnettomuus kosketti minua enemmän kuin konsanaan 20.05.1973 tapahtunut Jarno Saarisen kuolema. En tiedä miksi. Ikä vaikuttanee niin monella tavalla ihmiseen. Äitimuorini (80v) sanoi hyvin: "Jos minä kuolla kupsahtaisin metsään suppilovahveroita metsästäessäni, se olisi hyvä kuolema, ja onhan tuossa jotain samaa". Tai yhdessä me taidettiin tuo ajatelma kehitellä. Siksi Simoncellin kuolemakin on jollain tasolla surullisen kaunis.

Niin, en ole koskaan kenellekään väittänyt olevani aivan täyspäinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tony Kanaan soperteli Wheldonin onnettomuuden jälkeen samoja ajatuksia siitä, mikä olisi kilpa-ajajalle paras tapa lähteä.
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Vähän samansuuntainen ajatus tuli minullekin mieleen. Kypärän kaulahihnankin on tarpeeksi suuressa iskussa annettava periksi ja kypärän irrottava, koska muuten niskalle käy huonosti. Yksi mahdollinen keino vaimentaa niskan kuormittumista tuollaisessa päähän kohdistuvassa iskussa voisi olla kiinnittää kypärä jotenkin ajopukuun, jolloin koko kroppa ottaisi iskua vastaan.

Varmasti tuollaisia ratkaisuja jo mietittykin ja niissä on todennäköisesti omat ongelmansa (esim. liikkuvuus).

Tässä tapauksessa oli todella paljon pelkkää epäonneakin mukana. :(
Eikös noilla nopeuslaskioilla(alppihiihtoa) ole joku tommonen systeemi, et siitä vois alkaa kehittää jtn parempaa...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jotenkin tämä onnettomuus kosketti minua enemmän kuin konsanaan 20.05.1973 tapahtunut Jarno Saarisen kuolema. En tiedä miksi. Ikä vaikuttanee niin monella tavalla ihmiseen. Äitimuorini (80v) sanoi hyvin: "Jos minä kuolla kupsahtaisin metsään suppilovahveroita metsästäessäni, se olisi hyvä kuolema, ja onhan tuossa jotain samaa". Tai yhdessä me taidettiin tuo ajatelma kehitellä. Siksi Simoncellin kuolemakin on jollain tasolla surullisen kaunis.

Niin, en ole koskaan kenellekään väittänyt olevani aivan täyspäinen.
Itseäni Jarnon kuolema riipaisi syvältä. Pojan päähän ei mahtunut, miksi idoli on poissa.

Linkissä espanjankielinen muistovideo Marcosta. Aika paljon haastatteluja aluksi, jollei osaa espanjaa niin ne vois skipata. Lopussa tuppasi näyttö sumenemaan..
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3411
Sijainti
Lahti
Kiitos Jupla. Siinä oli hyvin niputettuna tämän kauden seikkailut Marcon osalta. Vahinko kun ei hablaa espanjaa. Ajot jatkuvat. :thumbup:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3411
Sijainti
Lahti
Minimotot oli hauskan näköisiä laitteita. Kunpa olisi tuollaisia ollut silloin, kun itse oli nassendaalin ikäinen!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Minimotot oli hauskan näköisiä laitteita. Kunpa olisi tuollaisia ollut silloin, kun itse oli nassendaalin ikäinen!
Tosi on! Simoncellin tyylikin oli säilynyt noista ajoista. Kuten myös kilpakumppanit Dovizioso ja Corsi.
 
Ylös