Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Revolt sanoi:
Jep, ja niin hienoa kuin se monelle tuntuukin aina olevan päästä hehkuttamaan siitä kuuluisasta "raa'asta nopeudesta", niin karu totuus on, ettei pelkällä nopeudella ole voitettu vielä yhtään mestaruutta. Kiminkin kohdalla alkaa näyttää uhkaavasti siltä, että kokonaispakettina mies ei ehkä sittenkään ole sitä ehdotonta huippua...
Kannattaisiko tässä kuitenkin odotella hieman pidempään kuin 3 kilpailua? Kimihän ei talvitesteissä jostain kumman syystä ajanut ollenkaan aika-ajotyyppisiä vetoja pehmeillä renkailla, näyttäisi siltä että tämä oli virhe. Uskon että Kimi ja Alonso vielä tulevat kauden mittaan kunhan pääset sinuiksi renkaiden kanssa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ihmetyttää tämä puhe kuinka auto kehitettäisiin aina jotain kuskia varten. En paljoakaan tiedä ykkösen suunnittelusta ja säätämisestä, mutta jotenkin kuulostaa omituiselta että suunnittelun lähtökohtana käytettäisiin kuskin mieltymyksiä. Kukapa autoon olisi tyytyväinen jos tallikaverilta tulee pataan :rolleyes:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
JNF sanoi:
Ihmetyttää tämä puhe kuinka auto kehitettäisiin aina jotain kuskia varten. En paljoakaan tiedä ykkösen suunnittelusta ja säätämisestä, mutta jotenkin kuulostaa omituiselta että suunnittelun lähtökohtana käytettäisiin kuskin mieltymyksiä. Kukapa autoon olisi tyytyväinen jos tallikaverilta tulee pataan :rolleyes:
Kyllä se vaan niin menee. Jossakin haastattelussa tämä mainittiin Ferrarin osalta. On otettu huomioon Massan mieltymyksiä, koska hän on tallissa jo ajanut. Mutta eiköhän se Kimi saa omaakin tahtoaan pikkuhiljaa läpi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Felix sanoi:
Kannattaisiko tässä kuitenkin odotella hieman pidempään kuin 3 kilpailua?
Puhuin kyllä ihan koko Kimin F1-uran ajalta saadusta käsityksestä, joka on näin tallinvaihdon yhteydessä vain vahvistunut. Kovaa se osaa ajaa mutta muuten vähän alkaa ikävästi vaikuttaa siltä, ettei paketti ole oikein kasassa... Ja jos jollekin on epäselvää, mitä tuolla paketilla tarkoitan niin väännetään rautalangasta: auton kehittäminen (jopa säätäminen), tiimin motivoiminen, PR-työskentely jne jne. Ja vaikka "raa'an nopeuden"-palvojat muuta haluaisivatkin uskoa, niin kyllä noillakin ominaisuuksilla vain on suuri merkitys. Verratkaapa vaikka Schumiin... Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ja nyt näyttää siltä, että koko McLarenkin on kuin uudesti syntynyt kun narisijan tilalle on saatu vähän positiivisempia kavereita. Ja tuolla tiimin motivoimisella nimenomaan on vaikutusta esim. auton luotettavuuten, uskokaa pois. Jos kuski saa joka jätkän tehdasta myöten tekemään parhaansa, näkyy se myös radalla. Mekaanikoista ja insseistä nyt puhumattakaan.

Kimin olisi pitänyt ajaa ykkösiä silloin joskus Gillesin sun muiden aikana kun kisat voitti se, jolla oli eniten munaa. Nykyään laji on Kimin kannalta ikävä kyllä aika paljon muutakin...
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
mh_84 sanoi:
Kyllä se vaan niin menee. Jossakin haastattelussa tämä mainittiin Ferrarin osalta. On otettu huomioon Massan mieltymyksiä, koska hän on tallissa jo ajanut. Mutta eiköhän se Kimi saa omaakin tahtoaan pikkuhiljaa läpi.
Mitähän nuo mieltymykset on ja miten ne on otettu huomioon auton suunnittelussa. Olis kiva perehtyä kuskien välisiin eroihin ihan telemetrian avulla, mutta tallien datat ei taida olla jostain syystä julkisessa jaossa.

Kai tässä täytyy vaan tyytyä tallien sanaan, että asia vaan on noin.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
bahahah oikein naurattaa nuo jotkut kommentit Kimin testaustaidoista. Kummasti se kuitenkin osasi säätää McLarenin kohdilleen
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt on siis vaikeuksia saada auto säädettyä siten, että se toimisi yhdellä kierroksella! Eli Kimi ei saa Bridgestonen renkaista parasta irti ensimmäisellä kierroksella! No eipä siinä, ainoastaan yksi testipäivä Kimille ennen seuraavaa kisaa. Taitaapa Todtin poika vääntää peistä siihen malliin, että se on kuulkaas Massa jota kuunnellaan tällä kaudella! Kimistä tulee apupoika jo ensi kisan jälkeen!

Ja juoppolalli tuli pojasta :alppu:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Räikkönen kritisoi autoa jolla tallikaveri juuri ajoi kohtalaisen helpon voiton.:alppu:

Pidä nyt hyvä mies suus kiinni. Italiaanot ei nimittäin tykkää. Räikkösen toiminta ensimmäisellä kierroksella oli suorastaan munatonta.

No ei se vaadi kuin kesken kisan muuttuvat olosuhteet niin Räikkösen ja Massan ero tulee selväksi koko maailmalle.

Mutta tuo Hamilton. Siinä taitaa olla uus standarti F1 kuskeille.:eek!: Se pääsee kohta tutummille radoille eurooppaan ja taitaa tehdä selvää koko sopasta.:mad_old: . No onneksi se sattuu kaikkein pahinten Alonsoon. Mutta voi perse siltikin.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Räikkönen 22
Massa 17

Uskon vakaasti että sinä aikana jonka Felipe ja Kimi ajavat samaan aikaan Ferrarin kisakuskeina Kimi kerää enemmän pisteitä.
Eikö Ferrarilta sanottu että muokkaavat autoa Kimille sopivammaksi?
Felipe joutuu koeajamaan kisassa kaikki epävarmat uudet kehitysosat sisään, kuten Rubens aikanaan. Kimin liksa on kymmenen kertaa isompi kuin tallikaverin. Väittäkää sitten ettei kakkosviulun soittaja ole selvillä. Tässä tosin puhuu ankara Kimi-fani (Vaikka Kimi päätyisi Spykerin testikuljettajaksi niin fanittaisin sittenkin).
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
mh_84 sanoi:
Kyllä se vaan niin menee. Jossakin haastattelussa tämä mainittiin Ferrarin osalta. On otettu huomioon Massan mieltymyksiä, koska hän on tallissa jo ajanut. Mutta eiköhän se Kimi saa omaakin tahtoaan pikkuhiljaa läpi.
Kimistä on vaan jäänyt sellainen kuva ettei äijää pahemmin kiinnosta. Enhän minä tiedä vaikka mies olisi vaikka minkälainen säätövelho kuten P. Sauber joskus hehkutti. Väkisin kuitenkin hiipii mieleen että Kimi ei tee tarpeeksi pohjatyötä kisoja varten. Ajelee muutamat harjotukset ja murjottaa jos ei kaara ole hyvissä säädöissä. Kenties nyt tuo alkaa näkyä kun tallikaveri tuntuu olevan nopeuden puolesta toista luokkaa kun paksu-Pablo ja kumppanit.

Massa on edelleen heikko tiukassa paikassa ja kaikki uran kolme voittoa on tulleet kaavalla Häkkinen, paalulta voittoon. Ei suklaasilmää voi tässä vaiheessa vielä julistaa Räkää paremmaksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eihän Räkästä ota niin sanotusti erkkikään selvää...
Ja senpä takia siitä onkin kenen tahansa helppo mennä sanomaan mitä vaan ja vieläpä saada se kuullostamaan melko todelta...

Mutta kovasti kaveria on kehuttu monelta taholta ja haukuttu enimmäkseen juuri kovin luonnollisilta tahoilta kuten ex-tallit jne. Ja faktahan on se, että tuskin Ferrari ja Sumi nyt ihan sikaa säkissä on ottanut....

PR-mieheks Kimi ei varmaan parhaiten sovi, mutta toisaalta eipä Alonsokaan vielä ole kelvannut kuin mannekiiniks Mersun mainokseen. Puheet kun on mainookseen dubattu päälle... :D

Mitä siihen motivoimiseen tulee niin kyllä vuosi sitten Bahrainin aika-ajojen jälkeen kovasti Mäkillä kertoivat, että Kimi sai tiimin yhteen sen katastrofin jälkeen ja porukan hymyileen. Ja kisassahan se tulos sit nähtiin sillon.

Eiköhän tämä kausi näytä sen, että onko Kimillä jo liian mukavat oltavat Ferrarilla vai ei.... Tosin Ferrari on varmasti kyllä ankarin talli jo faniensa takia sen suhteen, että jos olo muuttuu liian mukavaks niin se saadaan kyl muutettua sit melko epämukavakskin.... tai jotain... :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ghost_Glove sanoi:
Mitä siihen motivoimiseen tulee niin kyllä vuosi sitten Bahrainin aika-ajojen jälkeen kovasti Mäkillä kertoivat, että Kimi sai tiimin yhteen sen katastrofin jälkeen ja porukan hymyileen. Ja kisassahan se tulos sit nähtiin sillon.
aivan, tuota olen itsekin muistellut. Ja monesti Kimin ajoakin on kehuttu viisaaksi.


"Kimi Räikkönen yllätti McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtajan Martin Whitmarshin päästelemällä Bahrainissa takarivistä kolmanneksi.

- Hyvin harva meistä uskoi, että hän onnistuisi nousemaan takarivistä kolmanneksi, Whitmarsh muisteli.

- Kovimman vaikutuksen minuun teki tapa, jolla Kimi ajoi kilpailun. Hän tiesi, että onnistuakseen pitää ajaa moottoria, vaihdelaatikkoa ja renkaita säästämättä. Silti hän osasi vähän hellittää, kun se oli viisasta ja ajaa kovempia kierroksia, kun oli niiden aika, Whitmarsh tuumi.

Whitmarsh ei peittele toiveitaan saada Räikkönen jatkamaan tallissa kuluvan kauden jälkeen, kun suomalaisen sopimus tallin kanssa päättyy.

- Emme ole salanneet sitä, että haluaisimme jatkaa yhteistyötä Kimin kanssa ja erittäin mielellään, Whitmarsh totesi kauden ensimmäisen gp:n jälkeen Bahrainissa.

Whitmarsh myönsi, että tukivarren pettäminen Räikkösen ajokista Bahrainin gp:n aika-ajossa oli kova kolaus Räikköselle.

- Oli kuitenkin rohkaisevaa huomata illalla aika-ajon jälkeen, että Kimi oli porukan innostavin ja motivoivin henkilö. Hän piiskasi omalla käytöksellään kaikki muut lähes läpi yön kestäneeseen työntekoon, Whitmarsh muisteli."

MTV3.fi

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/431307?Bahrain_2006_F1A
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Banaani sanoi:
Kimistä on vaan jäänyt sellainen kuva ettei äijää pahemmin kiinnosta. Enhän minä tiedä vaikka mies olisi vaikka minkälainen säätövelho kuten P. Sauber joskus hehkutti. Väkisin kuitenkin hiipii mieleen että Kimi ei tee tarpeeksi pohjatyötä kisoja varten. Ajelee muutamat harjotukset ja murjottaa jos ei kaara ole hyvissä säädöissä. Kenties nyt tuo alkaa näkyä kun tallikaveri tuntuu olevan nopeuden puolesta toista luokkaa kun paksu-Pablo ja kumppanit.

Massa on edelleen heikko tiukassa paikassa ja kaikki uran kolme voittoa on tulleet kaavalla Häkkinen, paalulta voittoon. Ei suklaasilmää voi tässä vaiheessa vielä julistaa Räkää paremmaksi.
No ei pidä unohtaa, ettei Montoya mikään hidas ollut, päinvastoin. Ja mitä tuohon Kimin auton säätötaitoon tulee, niin en kyllä millään jaksa uskoa että olisi siinä ihan käsi. Aika monesta suunnasta saa kuulla miten erilainen Kimi on 'off-camera'. Ja on todellakin fiksumpi ja pohtivampi persoona kuin antaa ulospäin ymmärtää.

Ja se 'säätäminen' mitä nuo kuskit tekee on yleensä vain sitä palautteen antamista insinööreille siitä mitä auto tekee. Ei välttämättä aina varsinaisia ehdotuksia säätöjen muuttamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Aika hukeita johtopäätöksiä tehdään kolmen ensimmäisen kisan perusteella kuskeista ja häidän voimasuhteistaan.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
jps sanoi:
Aika hukeita johtopäätöksiä tehdään kolmen ensimmäisen kisan perusteella kuskeista ja häidän voimasuhteistaan.
Täysin samaa mieltä. ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joo, hitto kun on nuorta johtopäätöstä toisensa jälkeen liikkeellä. Antakee jo armoo. :D

"Voi ei, Kimi on surkea kuljettaja. Aina olen sen tiennyt ja nyt se on todistettu!"

"Voi eiii, Massa vie Kimiä 100-0, on vienyt koko kauden ja koko elämän, eikä Kimille jää muuta vaihtoehtoo kun vetää liikaa viinaa. apuvaa!"
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
mh_84 sanoi:
Ja se 'säätäminen' mitä nuo kuskit tekee on yleensä vain sitä palautteen antamista insinööreille siitä mitä auto tekee. Ei välttämättä aina varsinaisia ehdotuksia säätöjen muuttamiseen.
Juu, sitäpä meinasin.
 

oopi

Well-known member
Liittynyt
27.9.2006
Viestit
71
Vaikka säätäminen on ainoastaan kommunikointia, niin kumman suuria eroja tässäkin on kuskien kesken. Leuka pystyi aikoinaan nämäkin hommat hoitamaan italiaksi mikä helpotti inssien tulkintaa entisestään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Device sanoi:
No joo säätäminen ei tunnu olevan Kimin parhaimpia puolia. Kimi ei tunnu osaavaan mitään muuta kuin ajaa kovaa.
Mielestäni auton säätäminen nimenomaan on Kimin vahvimpia puolia. Ei sitä eroa Coulthardiin ja Montoyaan tehty vain "hanskalla", vaan pääasiassa juurikin säädöillä. Sama juttu Schumilla ja Alonsolla. Sitten kun ne säädöt eivät ole kohdallaan niin tulee huonoja viikonloppuja ja tallikaveri on edellä. Näin on ollut Schumilla, Alonsolla, Kimillä ja kaikilla muillakin ns. huippukuljettajilla. Auton säätäminen kuitenkin on tiimityötä ja juuri sillä osa-alueella on Kimillä nyt tekemistä tallinvaihdon jälkeen, samoin kuin Alonsolla. Täytyy muistaa, että Massa on huipputallien kuljettajista ainoa, joka ajaa nyt samassa tallissa kuin viime vuonnakin, ja saa siitä etua. Kun Kimi saa homman toimimaan kisainsinöörinsä ja muiden inssien kanssa, sitten Massa saa samanlaista kyytiä kuin Montoya sai. Jotenkin huvittaa, kun jotkut nyt luulevat Massan olevan parempi kuin Montoya. Olen varsin varma, että tallikavereina (jossain muualla kuin Ferrarilla) Massa ottaisi turpiin Montoyalta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
oopi sanoi:
Vaikka säätäminen on ainoastaan kommunikointia, niin kumman suuria eroja tässäkin on kuskien kesken. Leuka pystyi aikoinaan nämäkin hommat hoitamaan italiaksi mikä helpotti inssien tulkintaa entisestään.
Tuskinpa sentään aivan kokonaan. Ja eikös miehen kisainssi ollut Aussi Chris Dyer? Puhuivatko miehet keskenään Italiaa?

Tekninen johtaja Ross Brawn oli Britti, Rory Byrne Etelä-Afrikkalainen, Jean Todt Ranskis, Nigel Stepney Britti.

Eiköhän Sumin Italiana ollut pelkkää smalltalk brassailua..
Calvin sanoi:
Täytyy muistaa, että Massa on huipputallien kuljettajista ainoa, joka ajaa nyt samassa tallissa kuin viime vuonnakin, ja saa siitä etua.
Massa on ollut Ferrarin porukoissa vuodesta 2003.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös