Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
oopi sanoi:
Vaikka säätäminen on ainoastaan kommunikointia, niin kumman suuria eroja tässäkin on kuskien kesken. Leuka pystyi aikoinaan nämäkin hommat hoitamaan italiaksi mikä helpotti inssien tulkintaa entisestään.
Hyvin uppoaa tuo lehdistöpropaganda.
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Sue_me sanoi:
Tuskinpa sentään aivan kokonaan. Ja eikös miehen kisainssi ollut Aussi Chris Dyer? Puhuivatko miehet keskenään Italiaa?

Tekninen johtaja Ross Brawn oli Britti, Rory Byrne Etelä-Afrikkalainen, Jean Todt Ranskis, Nigel Stepney Britti.

Eiköhän Sumin Italiana ollut pelkkää smalltalk brassailua..

Massa on ollut Ferrarin porukoissa vuodesta 2003.
Kahden germaanisen kielen taitajalle italian kielen oppiminen on varsin helppoa. Schumille on ollut mahdollisesta oppia se ihan "korvakuulolta ja silmätuntumalta" ilman sen suurempia rasituksia. Minä en tiedä osaako Schumi italiaa ja käyttivätkö he sitä tallilla mutta jos hän oleskeli pidempiä aikoja siellä niin hän oppi kielen väkisin.

Massa tietysti ymmärsi italian kieltä välttävästi heti sinne tullessaan ja pystyi kommunikoimaan heti alusta alkaen maassa maan tavalla.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
oopi sanoi:
Vaikka säätäminen on ainoastaan kommunikointia, niin kumman suuria eroja tässäkin on kuskien kesken. Leuka pystyi aikoinaan nämäkin hommat hoitamaan italiaksi mikä helpotti inssien tulkintaa entisestään.
Jos mies ei voi ottaa vastaan englanninkielisiä palautteita niin hänen paikkansa ei ole Formula Ykkösissä.
Jotkut taas sanoo että Ferrarilla opeteltiin saksaa....

BTW jos katsoo Kimin aksentin, puheäänen ja joidenkin lauserakenteiden ohi niin kieliopillisesti ja sanaston puolesta Kimin englanti on paljon parempaa kuin monen muun siellä pressitilaisuudessa.
PS: Säätäminen on paljon muutakin kuin kommunikointia.:wink:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jehu da Drifter sanoi:
Kahden germaanisen kielen taitajalle italian kielen oppiminen on varsin helppoa.
En tiedä, oletko asiasta tietoinen, mutta italia on romaaninen kieli ja siten rakenteeltaan hyvin erilainen germaanisiin kieliin verrattuna. Italian oppiminen ei ole saksalaiselle yhtään sen helpompaa kuin vaikkapa suomalaisellekaan. Näissä kieliasioissa on usein erikoisia ja perättömiä uskomuksia eri kielten helppoudesta/vaikeudesta (esim: Suomi on todella vaikea kieli) ja siitä, kuinka paljon hyötyä jostakin kielestä on toisen oppimisessa. Ja tässä asiassa uskon voivani puhua edes jonkinasteisella asiantuntemuksella.

Ja uskallan kyllä väittää, että Schumacher kyllä joutui ihan oikeasti tekemään töitä oppiakseen italiaa. En millään usko, että se olisi noin vain tarttunut häneen. Se ympäristö, missä F1-kuskit toimivat (olkoonkin tallina Ferrari) toimii lähes täysin englanniksi ja Schumacher ei ole koskaan edes asunut Italiassa. En usko ollenkaan teoriaasi.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
MaranelloRed sanoi:
Räikkönen kritisoi autoa jolla tallikaveri juuri ajoi kohtalaisen helpon voiton.:alppu:

Pidä nyt hyvä mies suus kiinni. Italiaanot ei nimittäin tykkää. Räikkösen toiminta ensimmäisellä kierroksella oli suorastaan munatonta.

No ei se vaadi kuin kesken kisan muuttuvat olosuhteet niin Räikkösen ja Massan ero tulee selväksi koko maailmalle.

Mutta tuo Hamilton. Siinä taitaa olla uus standarti F1 kuskeille.:eek!: Se pääsee kohta tutummille radoille eurooppaan ja taitaa tehdä selvää koko sopasta.:mad_old: . No onneksi se sattuu kaikkein pahinten Alonsoon. Mutta voi perse siltikin.
Niinpä, oli kyllä täysin munatonta antaa Hamiltonille toisessa mutkassa tietä, olisi mielummin pitänyt kilkata kylkeen ja toivoa, että ripustus kestää ja vaikkei olisikaan kestänyt niin Hamilton olisi foorumilla isketty yliarvostetuksi pilipali kuskiksi, joka tunaroi ja Kimi olisi ollut helvetin kova taistelija :alppu:
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Ei Räikkönen viimeisessä kahdessa kilpailussa kauheasti ole näyttänyt stressiä ottavan sijoituksistaan. Lieneekö syynä se että "pärsseessä" ei ole enää pelkoa siitä milloin kone pamahtaa tai varikolla möhläillään. Tai milloin aika-ajo on ajettu sijalle 4 "parhailla" säädöillä ja äärilimitillä. Semmoinen sokea siniristikutina on että kyllä Kimi vie pidemmän korren jos Massaan verrataan.

Se on toki myönnettävä että massa on aika-ajoissa nopeampi. Mutta kisa on eri asia. Ja Massallahan on jo ennestäänkin kokemusta Ferrarilta :thumbdown
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MaranelloRed sanoi:
Räikkönen kritisoi autoa jolla tallikaveri juuri ajoi kohtalaisen helpon voiton.:alppu:

Pidä nyt hyvä mies suus kiinni. Italiaanot ei nimittäin tykkää. Räikkösen toiminta ensimmäisellä kierroksella oli suorastaan munatonta.

No ei se vaadi kuin kesken kisan muuttuvat olosuhteet niin Räikkösen ja Massan ero tulee selväksi koko maailmalle.

Mutta tuo Hamilton. Siinä taitaa olla uus standarti F1 kuskeille.:eek!: Se pääsee kohta tutummille radoille eurooppaan ja taitaa tehdä selvää koko sopasta.:mad_old: . No onneksi se sattuu kaikkein pahinten Alonsoon. Mutta voi perse siltikin.
Ei Kimi sentaan mennyt Australian voittoaan ihan vaan Jennille omistamaan.. :eek:

Kimi ja Hamilton tulevat taistelemaan mestaruudesta talla kaudella. Massa ja Alonso loistavat silloin talloin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Laitetaanpa tänne nyt oikein "asiantuntijan" näkemys:

Aftonbladetin urheiluliite Sportbladet lainasi jutussaan BMW-Sauberin teknistä johtajaa Willy Rampfia.

- Kimi ei koskaan muserru kenenkään toisen kuljettajan edessä. Hän murskaa vastustajansa, Rampf sanoi Auto Bild Motorsportille.

Rampfin sanat kannattaa Jäämiehen vastustajien pitää mielessä.
http://www.iltalehti.fi/formulat/200704165992908_fo.shtml

Vaan eipä nämä asiat puhumalla ratkea, vaikka olisi millainen "asiantuntija". Vähän vaan vastapainoa kaikille negatiivisille kommenteille mitä Kimistä on viime talvenakin kuultu.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Kyllä Massa näyttää vetävän tällä hetkellä aika-ajoissa enemmän limiitillä kuin Kimi.

Kunhan Räkä löytää aika-ajosäädöt kohdilleen niin voidaan julistaa jääkausi alkaneeksi. :alppu:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Kausihan alkaa ikäänkuin alusta kun F1 sirkus saapuu Eurooppaan:ahem: Uskon ja luotan että se on Kimin eduksi:thumbup: Nämä 3 ekaa kisaa on ollut monesti se 'akilleen kantapää' ajatellen koko kautta ajatellen....esim. Alonso onaika uudessa tilanteessa...kuin myös Kimi sillä nythän kummallakin on tallikaveri joka lyö kampoihin, ja uskon/tiedän että Alonso on suorastaan ..usessa Hamiltonin suhteen:rolleyes:
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Lisko sanoi:
Kunhan Räkä löytää aika-ajosäädöt kohdilleen niin voidaan julistaa jääkausi alkaneeksi. :alppu:
Niinpä. Ja nyt on 4 viikkoa aikaa etsiä säätöjä ja dokata:alppu: . Luulenpa että sen jälkeen alkaa aika-ajot sujumaan ja sen kautta tulee myös voittoja.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Lisko sanoi:
Kyllä Massa näyttää vetävän tällä hetkellä aika-ajoissa enemmän limiitillä kuin Kimi.

Kunhan Räkä löytää aika-ajosäädöt kohdilleen niin voidaan julistaa jääkausi alkaneeksi. :alppu:
Toivon totisesti, että näin käy! Kimillä on minusta voittajan olemus, samalla lailla kuin esim. Schumilla ja Alonsolla. Kimiä ei yksinkertaisesti pue tallikaverille häviäminen, se näyttää oudolta. Ja tässä puolueellisessa mielipiteessä on erittäin vahva siniristikerroin!;)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Nasu sanoi:
Kausihan alkaa ikäänkuin alusta kun F1 sirkus saapuu Eurooppaan
Näitä juttuja en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, millä mantereella kisat ajetaan? Vastaus: ei mitään. Ihan samanverran niissä on pisteitä jaossa ja ihan samat vastustajat löytyvät lähtöruudukosta. Silti näitä älyttömyyksiä jaksetaan viljellä vuodesta toiseen, jopa ihan arvostettujen asiantuntijoidenkin toimesta.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Revolt sanoi:
Näitä juttuja en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, millä mantereella kisat ajetaan? Vastaus: ei mitään. Ihan samanverran niissä on pisteitä jaossa ja ihan samat vastustajat löytyvät lähtöruudukosta. Silti näitä älyttömyyksiä jaksetaan viljellä vuodesta toiseen, jopa ihan arvostettujen asiantuntijoidenkin toimesta.
Kieltämättä aika kulunut lausahdus, mutta kärjen osalta tuo tavallaan pitää tällä kertaa paikkaansa. Tasapisteissä ja kuukausi aikaa viritellä autoja parempaan iskuun. Voimasuhteissa tullaan varmasti näkemään muutoksia Espanjassa, ovathan olosuhteetkin aivan erilaiset.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Revolt sanoi:
Näitä juttuja en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, millä mantereella kisat ajetaan? Vastaus: ei mitään. Ihan samanverran niissä on pisteitä jaossa ja ihan samat vastustajat löytyvät lähtöruudukosta. Silti näitä älyttömyyksiä jaksetaan viljellä vuodesta toiseen, jopa ihan arvostettujen asiantuntijoidenkin toimesta.
Tällä kertaa Nasu enämpi kuin oikeassa, kun kärkikolmikko tasapisteissä ja neljäskin vain 5 pistettä perässä;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Revolt sanoi:
Näitä juttuja en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, millä mantereella kisat ajetaan? Vastaus: ei mitään. Ihan samanverran niissä on pisteitä jaossa ja ihan samat vastustajat löytyvät lähtöruudukosta. Silti näitä älyttömyyksiä jaksetaan viljellä vuodesta toiseen, jopa ihan arvostettujen asiantuntijoidenkin toimesta.
Tällä kaudella merkitys on todennäköisesti pienempi. Kysymys on ollut siitä, että Euroopan vanhojen ratojen profiilit ja leveydet poikkesivat niin selkeästi noista kaukoidän radoista. Nykyparametreillä eroa ei juuri ole. Ohituksia ei tulla näkemään ja lähes pokkeuksetta lähtöruudukko tulee olemaan myös maaliintulojärjestys. Kisat ajetaan kiltisti jonossa ja yleisö haukottelee.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Törni sanoi:
Ohituksia ei tulla näkemään ja lähes pokkeuksetta lähtöruudukko tulee olemaan myös maaliintulojärjestys. Kisat ajetaan kiltisti jonossa ja yleisö haukottelee.
Tämä tullee Euroopassa aiheuttamaan ensimmäisten stinttien lyhenemisen tuonne 15 kierroksen kieppeille, jopa lyhyemmäksi. Tavoitellaan kevyellä autolla kisan paalupaikkaa ja samalla siis myös voittoa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kimin suurin ongelam on tällä hetkellä aika-ajo vedoissa. Kisanopeudeltaan Kimi oli ihan Felipen tasolla. Jos ja kun Kimi saa optimaalisesti auton toimimaan, niin eiköhän Massa taivu.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Revolt sanoi:
Puhuin kyllä ihan koko Kimin F1-uran ajalta saadusta käsityksestä, joka on näin tallinvaihdon yhteydessä vain vahvistunut. Kovaa se osaa ajaa mutta muuten vähän alkaa ikävästi vaikuttaa siltä, ettei paketti ole oikein kasassa... Ja jos jollekin on epäselvää, mitä tuolla paketilla tarkoitan niin väännetään rautalangasta: auton kehittäminen (jopa säätäminen), tiimin motivoiminen, PR-työskentely jne jne. Ja vaikka "raa'an nopeuden"-palvojat muuta haluaisivatkin uskoa, niin kyllä noillakin ominaisuuksilla vain on suuri merkitys. Verratkaapa vaikka Schumiin... Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ja nyt näyttää siltä, että koko McLarenkin on kuin uudesti syntynyt kun narisijan tilalle on saatu vähän positiivisempia kavereita. Ja tuolla tiimin motivoimisella nimenomaan on vaikutusta esim. auton luotettavuuten, uskokaa pois. Jos kuski saa joka jätkän tehdasta myöten tekemään parhaansa, näkyy se myös radalla. Mekaanikoista ja insseistä nyt puhumattakaan.

Kimin olisi pitänyt ajaa ykkösiä silloin joskus Gillesin sun muiden aikana kun kisat voitti se, jolla oli eniten munaa. Nykyään laji on Kimin kannalta ikävä kyllä aika paljon muutakin...

Ihmetyttää hieman tämä pulina? Kimi sitä ja Kimi tätä??
Kimi aloitti uransa uudessa tallissa voittamalla ja sen jälkeen on tullut kaksi kolmatta sijaa. Pisteissä on johdossa kahden muun kuljettajan kanssa. Yhteistyö teamin kanssa on vain muutaman kuukauden vanha ja pelaa jo nyt paremmin kuin ainakin minä osasin odottaa.

Ja sille joka oli odottanut, että Ferrari olisi jo nyt valmistanut Kimille auton joka olisi räätälöity jopa hänen ajotyyliinsä sopivaksi voisi sanoa että se ei ole edes mahdollista jos ei kuljettaja ole mukana. Luultavasti on tämän päivän auto sovitettu enemmänkin Schumille kuin Massalle vaikka Massa on luonnollisesti päässyt vaikuttamaan enemmän kuin Kimi joka ei juurikaan ole saanut tehdä muuta kuin yrittää säädellä työkalua itselleen sopivaksi. Nyt on tietysti kuitenkin niin että auto on niin hyvä että sillä voi Kimikin voittaa.

Itse olin varma että Massa olisi nopeampi kuin Kimi näissä kolmessa ensimmäisessä kisassa, mutta pikku tuurilla (tai oikeastaan Massan huonolla tuurilla) sai Kimi voiton jo ensimäisessä kisassa. Massalla oli epäonnea mutta Mclareneilla ei ollut ja kimi peittosi ne ensimmäisessä kisassaan Ferrarilla. Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan että sitä voittoa ei lasketa miksikään, mikä erittäin väärin (mielestäni) - se oli tosi hieno voitto ja osoitti Kimin tason.

Olen aivan varma että Kimin teami, Jean Todt ja Kimi itse ovat erittäin tyytyväisiä kauden alkuun ja en ihmettele jos Kimi tulee olemaan ajan myötä nopeampi kuin Massa ja ennenkaikkea kylmäpäisempi.

Joten Kimin suhteen voi suomalaiset olla vain tyytyväisiä ja odotella jatkoa varmana siitä että Kimi tekee hyvää työtä Ferrarilla. :)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Racer21_90 sanoi:
Ihmetyttää hieman tämä pulina? Kimi sitä ja Kimi tätä??
Kimi aloitti uransa uudessa tallissa voittamalla ja sen jälkeen on tullut kaksi kolmatta sijaa. Pisteissä on johdossa kahden muun kuljettajan kanssa. Yhteistyö teamin kanssa on vain muutaman kuukauden vanha ja pelaa jo nyt paremmin kuin ainakin minä osasin odottaa.

Ja sille joka oli odottanut, että Ferrari olisi jo nyt valmistanut Kimille auton joka olisi räätälöity jopa hänen ajotyyliinsä sopivaksi voisi sanoa että se ei ole edes mahdollista jos ei kuljettaja ole mukana. Luultavasti on tämän päivän auto sovitettu enemmänkin Schumille kuin Massalle vaikka Massa on luonnollisesti päässyt vaikuttamaan enemmän kuin Kimi joka ei juurikaan ole saanut tehdä muuta kuin yrittää säädellä työkalua itselleen sopivaksi. Nyt on tietysti kuitenkin niin että auto on niin hyvä että sillä voi Kimikin voittaa.

Itse olin varma että Massa olisi nopeampi kuin Kimi näissä kolmessa ensimmäisessä kisassa, mutta pikku tuurilla (tai oikeastaan Massan huonolla tuurilla) sai Kimi voiton jo ensimäisessä kisassa. Massalla oli epäonnea mutta Mclareneilla ei ollut ja kimi peittosi ne ensimmäisessä kisassaan Ferrarilla. Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan että sitä voittoa ei lasketa miksikään, mikä erittäin väärin (mielestäni) - se oli tosi hieno voitto ja osoitti Kimin tason.

Olen aivan varma että Kimin teami, Jean Todt ja Kimi itse ovat erittäin tyytyväisiä kauden alkuun ja en ihmettele jos Kimi tulee olemaan ajan myötä nopeampi kuin Massa ja ennenkaikkea kylmäpäisempi.

Joten Kimin suhteen voi suomalaiset olla vain tyytyväisiä ja odotella jatkoa varmana siitä että Kimi tekee hyvää työtä Ferrarilla. :)
Nouseeko myös Alonso samalla matematiikalla?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös