Matxi sanoi:
Ihan oikeasti kysyn, miksi ansaitsisi?
Massalla hajosi vaihdelaatikko Melbournen aika-ajossa joka maksoi todennäköisesti kakkossijan elikä 3 pistettä. Massalla auto sammui (todnäk tekniikkavirhe) Silverstonessa joka maksoi pisteen pari.
Kimillä hajosi auto Barcelonassa joka maksoi 6 tai 8 pistettä. Kimillä hajosi nyt taas auto joka maksoi 6 tai 8 pistettä.
Paljonko McLarenilla on mennyt pisteitä tekniikkamurheisiin? Alonsolla Magny Courissa hajosi aika-ajoissa ja meni ehkä 3-4 pistettä. Hamiltonilla nyt tuo pulttipyssyongelma joka maksoi jotain pisteitä. (Mahdoton sanoa paljonko kun tuo kisa oli sellaista arpapeliä mutta jos oletetaan että se olisi ajanut ulos vaikka olisi lähtenyt kisaan korkealta niin 0p maksoi se vika.)
Päinvastoin, Ferrari on suoriutunut tästä kaudesta niin paljon huonommin että mitään syytä (toistaiseksi) ei ole miksi Ferrari mestaruuden ansaitsisi McLarenin sijaan.
:jaska:
Menettyjä pisteitä laskiessa tulee aina ottaa huomioon myös kilpailijoiden sijoitukset... Eli esim. Ausseissa Massa hävisi ainakin 3 pistettä omasta pussistaan, mutta samalla Alonso ja Hami saivat pisteitä enemmän kuin he luultavasti olisivat saaneet ilman Massan aika-ajo-ongelmia..
Ja tuosta kun laskee niin tallipisteissä häviöt onkin jo jonkin suuruisia...
Eipä se toki sitä paranna, että Ferrarit eivät ole olleet luotettavia...Mutta kyllä mä sanon, että epäonneakin on punaisilla ollut tänä vuonna kun taas Mäkkärillä ei ennen Ranskaa ollut minkäänlaisia epäonnen hetkiä...No ehkä Alonson Kanadan kisa vois olla sellanen, mutta se epäonni kosketti monia muitakin ja Ferraria pahemmin kuin Mäkkiä....vaihteeksi..
Jossittelu on turhaa, mutta ilman Kimin kahta keskeytystä Kimillä olis hyvä tilanne. Espanjassa Kimi olis varmaan ollut toinen eli +8 pistettä Kimille ja -2 pistettä Hamille, ero nykyisessä tilanteessa olisikin 18-10=8 pistettä. Saksasta Kimi olisi ottanut voiton tai toisen sijan. Voidaan ottaa vaikka varman päälle niin toisellakin sijalla Kimille +8 pistettä ja ero 8-8=0 pistettä Hamiltoniin... Toki tuon Espanjan -2 pistettä Hamille tuloksen takia MM-pistetilanne olisi muutenkin erilainen, mutta samalla Alonsolle olisi tullut -1 pistettä eli Kimi ja Hami olis tasa pisteissä ja Alonso muutaman pisteen perässä...Massa jossain siinä kintereillä myös.... Mutta tämäpä on jossittelua...
Jatkan vielä sen verran, että Ferrarilta on mennyt pari kaksoisvoittoa ohi suun huonon onnen ja tekniikkamurheiden (jotka osittain toki ovat myös huonoa onnea, varsinkin sellaiset kuin sähkö- ja hydrauliikkaviat [minusta ainakin]) takia... Aussiessa Massan vaihdeboxin takia, Bahrainissa Kimin juututtua Alonson taakse (tämä toki voi olla muutakin kuin huonoa tsäkää), Espanjassa Kimin sähkövian takia, Englannissa Massan sammuttua lähtöruutuun ja Saksassa Kimin hydrauliikkavian takia......
Mutta elämä on. Itse luotan silti Ferrarin vahvaan loppukauteen. Se on eri asia mihin se riittää... 7 skapaa jäljellä Kimin piste-ero 18 pistettä kärkeen tekee kolmisen pistettä per kisa. Ei mahdoton varsinkin nyky tilanteessa. Ja jos Alonso osoittautuu Mäkin vahvimmaksi mestarikandinaatiksi niin tilanne helpottuu kahdella pisteellä... Ja itse kyllä odotan vielä näkeväni sen kisan kun Mäkkärille sattuu keskeytys...unohtamatta sitä kisaa jossa Alonso ja Hami taklaavat toisensa lähdössä ulos (Alonsohan sitä on jo yrittänyt kahtesti, Espanja ja Kanada)..
Tallipisteitä en nyt jaksa laskea, mutta eiköhän sekin tilanne tasoitu siinä mukana....
Mutta kuten eräskin pienimies on sanonut, vaikea sitä on pelata pokeria kaverin kanssa joka tuntee sinun korttisi.... :wink: