Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
He ran wide several times on the kerbstones (like in Spain)
Toi kyllä pisti silmään. Enpä ole missään muualla törmännyt tällaiseen väitteeseen että espanjassakaan olisi ajanut jotenkin eri lailla mitä muualla.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Matxi sanoi:
Tuskinpa noita suuremmin kuljettaja voi hajottaa. Tai ainakaan ei pitäisi pystyä.
Mutta kyllä varmasti on eroja kuljettajien ajotavoissakin että jonku ajotapa on tekniikalle rasittavampaa kuin toisen. Ja siinä on varmasti isojakin eroja että jos on jotain jo rikki autosta että pystyykö sen tuomaan sitten maaliin vai hajoaako se lopullisesti hetikohta vian tultua.

Mutta pääosin tekniikkamurheissa ei ole onnella yhtään mitään tekemistä. On vain huonoa insinöörityötä. Se on sitten eriasia jos käy niin hyvä tuuri että se hajoaa 5 mutkaa ennen maalia minuutin johtoasemasta tai vastaavaa. Mutta ei noi tuurilla hajoa tai ole hajoamatta.
Uskomatonta. Mies kaivautuu aina esiin siinä vaiheessa kun räikkösellä menee huonosti. Sitten ollaan hiljaa kun menee hyvin... Voi vi....:jaska:
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
"So we will keep trying to do the same job, we will try to improve the performance of the car and of course, try to resolve reliability problems when we know where to put the effort.

"As I said before, we have to analyse what has happened. It was a hydraulic problem on Kimi's car and it stopped the car. It's definitely unfortunate but it's our responsibility. We think that we had this kind of problem during free practice in Magny Cours."

-Jean Todt

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61098


Eli siis täh, Ferkku ei edes tarkalleen tiedä, tai ei ainakaan tiennyt haastattelu hetkellä vian syytä, jos kerta jo Ranskassa harjoituksissa oli sama onkelma?
:doubtful:


Ja btw,vertailuja espanjan gp:n ja euroopan gp:n välillä lukiessani tuli mieleeni että eikös se ollut elektroniikka joka Kimillä petti Barcelonassa, eikä hydrauliikka? :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Warwick sanoi:
Eli siis täh, Ferkku ei edes tarkalleen tiedä, tai ei ainakaan tiennyt haastattelu hetkellä vian syytä, jos kerta jo Ranskassa harjoituksissa oli sama onkelma?
Ei se Ferrari sen kummempi talli ole kuin McLaren oli. Vastaavanlaisia vastauksiahan Kimin McLaren-vuosinakin tuli.
 

J.Jake

Member
Liittynyt
21.7.2006
Viestit
16
Mä ihmettelen joidenkin Kimiin osoitavaa sormea auto/moottori/whateva rikoista.

Luulisin että tuolla tasolla auto rakennetaan niin että se kestää juuri sellaisen ajotyylin millä kuski haluaa ajaa?
Kai noissa on yhä estot väärälle vaihtamiselle jne...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
J.Jake sanoi:
Mä ihmettelen joidenkin Kimiin osoitavaa sormea auto/moottori/whateva rikoista.

Luulisin että tuolla tasolla auto rakennetaan niin että se kestää juuri sellaisen ajotyylin millä kuski haluaa ajaa?
Kai noissa on yhä estot väärälle vaihtamiselle jne...
Se onneksi kertoo vaan, että kyseinen hahmo seilaa ajatuksineen melko kaukana. Pässi mikä pässi.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Niinpä niin, autot rakennetaan kuskeilla ja kuskeilta saadun palautteen perusteella. Tuossa ei mielestäni ole mitään epäselvää. Massa ajaa hänelle tehtyä auto kun taas Kimi itselleen tehtyä. Vai luuleeko joku todellakin jonkun kuskin ajavan niin, että saa hydrauliikkansa hajalle?

Kaikki kuskit yrittävät ajaa mahdollisimman kovaa joka paikassa. Ajolinjat ja jarrutuspaikat ovat ratkaisevimmassa asemassa, joka taas on henk. kohtaista. Toivottavasti ymmärsitte pointin. :thumbup:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mielenkiintoinen yksityiskohta Ferrarin testeistä. Parhaillaan käynnissä olevat Mugellon testit piti olla kokonaisuudessaan Luca Badoerin heiniä. Nyt sitten viimeiselle päivälle puikkoihin hyppääkin yllättäen Barasilian pystykorva elikkä Felippe Massa. Miksi näin ?
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Eikös viimeksi ollut ennen monacon kisaa että massa haki säätöjä sinne ja räikkönen testas rataa pidennettynä amerikan kiertuetta varten...
autosportin mukaan Badoer oli ainakin tiistaina testanut elektroniikkaa 2008 vuoden autoon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
J.Jake sanoi:
Mä ihmettelen joidenkin Kimiin osoitavaa sormea auto/moottori/whateva rikoista.

Luulisin että tuolla tasolla auto rakennetaan niin että se kestää juuri sellaisen ajotyylin millä kuski haluaa ajaa?
Kai noissa on yhä estot väärälle vaihtamiselle jne...
Nimen omaan... Mun on kans melko hankala uskoo, että auton sais rikki ajamalla... Tai varmaan saa, mut sillon tehdään jotain ajotyylille/autolle.

Ja varsinkin on melko vaikee keksiä miten kuski sais hydrauliikan rikki...??
Se järjestelmä on varmuudella tehty sellaiseksi, ettei se hajoa esim. väärästä vaihdosta jos se on muutenkaan mahdollista...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Itse taas en olisi ihan niin varma siitä, etteikö kuski voisi ajotavallaan ainakin jossain määrin vaikuttaa auton hajoamisherkkyyteen. Suoranaisesti autoa ei ehkä saa hajotettua muuta kuin seiniä/kanttareita kolistelemalla mutta kyllä nuo ykköset ovat kaikesta kehittyneisyydestään huolimatta edelleen ihmisten rakentamia mekaanisia värkkejä eivätkä missään nimessä täydellisiä. Muutenhan ne eivät hajoaisi koskaan mistään syystä. Uskon siis, että kuski pysty 'rääkkäämään' autoa tietynlaisella vaihtamistavalla, reunusten yli ajamisella, jarrutustyylillä jne jne. siten, että auton hajoamisherkkyys kasvaa. Vaikka ykkösissä onkin paljon erilaisia tietokoneohjelmia, jotka pyrkivät suojaamaan auton järjestelmiä, eivät nekään ole täysin 'vedenpitäviä'.

En siis usko, että Kimi on 100% syytön siihen, että hänen autonsa tuppaavat hajoamaan niin paljon useammin kuin muiden kärkikuskien. Ja älkää kysykö, miten kuski pystyy hajottamaan auton elektroniikan tai hydrauliikan. Minä en tiedä, kunhan vain epäilen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Matxi sanoi:
Ihan oikeasti kysyn, miksi ansaitsisi?
Massalla hajosi vaihdelaatikko Melbournen aika-ajossa joka maksoi todennäköisesti kakkossijan elikä 3 pistettä. Massalla auto sammui (todnäk tekniikkavirhe) Silverstonessa joka maksoi pisteen pari.
Kimillä hajosi auto Barcelonassa joka maksoi 6 tai 8 pistettä. Kimillä hajosi nyt taas auto joka maksoi 6 tai 8 pistettä.

Paljonko McLarenilla on mennyt pisteitä tekniikkamurheisiin? Alonsolla Magny Courissa hajosi aika-ajoissa ja meni ehkä 3-4 pistettä. Hamiltonilla nyt tuo pulttipyssyongelma joka maksoi jotain pisteitä. (Mahdoton sanoa paljonko kun tuo kisa oli sellaista arpapeliä mutta jos oletetaan että se olisi ajanut ulos vaikka olisi lähtenyt kisaan korkealta niin 0p maksoi se vika.)

Päinvastoin, Ferrari on suoriutunut tästä kaudesta niin paljon huonommin että mitään syytä (toistaiseksi) ei ole miksi Ferrari mestaruuden ansaitsisi McLarenin sijaan.
:jaska:
Menettyjä pisteitä laskiessa tulee aina ottaa huomioon myös kilpailijoiden sijoitukset... Eli esim. Ausseissa Massa hävisi ainakin 3 pistettä omasta pussistaan, mutta samalla Alonso ja Hami saivat pisteitä enemmän kuin he luultavasti olisivat saaneet ilman Massan aika-ajo-ongelmia.. ;) Ja tuosta kun laskee niin tallipisteissä häviöt onkin jo jonkin suuruisia...

Eipä se toki sitä paranna, että Ferrarit eivät ole olleet luotettavia...Mutta kyllä mä sanon, että epäonneakin on punaisilla ollut tänä vuonna kun taas Mäkkärillä ei ennen Ranskaa ollut minkäänlaisia epäonnen hetkiä...No ehkä Alonson Kanadan kisa vois olla sellanen, mutta se epäonni kosketti monia muitakin ja Ferraria pahemmin kuin Mäkkiä....vaihteeksi..

Jossittelu on turhaa, mutta ilman Kimin kahta keskeytystä Kimillä olis hyvä tilanne. Espanjassa Kimi olis varmaan ollut toinen eli +8 pistettä Kimille ja -2 pistettä Hamille, ero nykyisessä tilanteessa olisikin 18-10=8 pistettä. Saksasta Kimi olisi ottanut voiton tai toisen sijan. Voidaan ottaa vaikka varman päälle niin toisellakin sijalla Kimille +8 pistettä ja ero 8-8=0 pistettä Hamiltoniin... Toki tuon Espanjan -2 pistettä Hamille tuloksen takia MM-pistetilanne olisi muutenkin erilainen, mutta samalla Alonsolle olisi tullut -1 pistettä eli Kimi ja Hami olis tasa pisteissä ja Alonso muutaman pisteen perässä...Massa jossain siinä kintereillä myös.... Mutta tämäpä on jossittelua...

Jatkan vielä sen verran, että Ferrarilta on mennyt pari kaksoisvoittoa ohi suun huonon onnen ja tekniikkamurheiden (jotka osittain toki ovat myös huonoa onnea, varsinkin sellaiset kuin sähkö- ja hydrauliikkaviat [minusta ainakin]) takia... Aussiessa Massan vaihdeboxin takia, Bahrainissa Kimin juututtua Alonson taakse (tämä toki voi olla muutakin kuin huonoa tsäkää), Espanjassa Kimin sähkövian takia, Englannissa Massan sammuttua lähtöruutuun ja Saksassa Kimin hydrauliikkavian takia......
Mutta elämä on. Itse luotan silti Ferrarin vahvaan loppukauteen. Se on eri asia mihin se riittää... 7 skapaa jäljellä Kimin piste-ero 18 pistettä kärkeen tekee kolmisen pistettä per kisa. Ei mahdoton varsinkin nyky tilanteessa. Ja jos Alonso osoittautuu Mäkin vahvimmaksi mestarikandinaatiksi niin tilanne helpottuu kahdella pisteellä... Ja itse kyllä odotan vielä näkeväni sen kisan kun Mäkkärille sattuu keskeytys...unohtamatta sitä kisaa jossa Alonso ja Hami taklaavat toisensa lähdössä ulos (Alonsohan sitä on jo yrittänyt kahtesti, Espanja ja Kanada).. :D Tallipisteitä en nyt jaksa laskea, mutta eiköhän sekin tilanne tasoitu siinä mukana....

Mutta kuten eräskin pienimies on sanonut, vaikea sitä on pelata pokeria kaverin kanssa joka tuntee sinun korttisi.... :wink:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Revolt sanoi:
En siis usko, että Kimi on 100% syytön siihen, että hänen autonsa tuppaavat hajoamaan niin paljon useammin kuin muiden kärkikuskien. Ja älkää kysykö, miten kuski pystyy hajottamaan auton elektroniikan tai hydrauliikan. Minä en tiedä, kunhan vain epäilen.
Kyllä se on tuurista kiinni hajoaako osat noilla äärirajoilla vai ei. Esimerkkinä Lewis Hamilton, joka Monakossa osui lähes jokaiseen seinään ja silti auto jotenkin pysyi kasassa maaliin asti. Samoin Alonson ja Massan kolarointi Nyrrellä. Noihin verrattuna Kimi ajelee sangen pehmeästi autoa säästäen. :D
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
belated sanoi:
Kyllä se on tuurista kiinni hajoaako osat noilla äärirajoilla vai ei. Esimerkkinä Lewis Hamilton, joka Monakossa osui lähes jokaiseen seinään ja silti auto jotenkin pysyi kasassa maaliin asti. Samoin Alonson ja Massan kolarointi Nyrrellä. Noihin verrattuna Kimi ajelee sangen pehmeästi autoa säästäen. :D
Itse uskon samaan että se on vaan huonoa onnea.Joku päivä tuuri kääntyy...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
belated sanoi:
Kyllä se on tuurista kiinni hajoaako osat noilla äärirajoilla vai ei.
Tai sitten: "There is no such thing as bad luck. There is just bad engineering."
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joni sanoi:
Yhden katsojan kertomusta(Istui jossain ekan mutkan katsomossa):




Mene ja tiedä...
Nykyään kun kisat ovat muuten tylsiä, niin tavallisesti pienetkin leveäksi menemiset näytetään hidastuksina kisan aikana (silloin kun mitään ei tapahdu radalla). Välillä oikein ärsyttää kun pitää jotain ihan pikkuisia virheitä näyttää superhidastuksina kuin suurtakin draamaa. No, enpä muista nähneeni sen enempää suorana kuin hidastuksenakaan Kimblen törttöilyjä.
 

Ade

Kirjanpitäjä
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
148
Sijainti
Lappeenranta
– Mutta mielestäni Massa ei ole se kuljettaja, jonka kanssa Ferrari voisi voittaa mestaruuden. Kyllä se on Kimi, joka on näistä nopeampi ja kilpailukykyisempi. Ero on siksi selvä, ettei Kimi varmasti tarvitse tallin tukea ollakseen Massan edellä radalla, Saari setvii.
Näin sanoi Oskari S Kullan blogissa joka kysyi pitäisikö Ferrarin alkaa tukemaan toista kuljettajaansa.

Että näin :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös