Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
rasva sanoi:
Niin... Hamilton on vahvasti kiinni mestaruudessa ensimmäisellä kaudellaan ja kimi nyt kuuden kauden jälkeen johtanut useasti ja pitkään MM-sarjaa...
No tuskin Hamilton olisi Sauberilla maailmanmestaruutta voittanut vuonna 2001?
 

rasva

Well-known member
Liittynyt
21.7.2007
Viestit
97
sakuraba sanoi:
No tuskin Hamilton olisi Sauberilla maailmanmestaruutta voittanut vuonna 2001?
Tuo on totta. Tuskin hamilton olisi 16v sauberilla mestaruutta voittanu. Varmaan ois schumille hävinny pisteellä tai kahella.
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Tuli mieleen että eikö Massan nopeuden salaisuus ole keveys. Luin että esim. Hungaroringillä yksi kilo bensaa autossa tuo arviolta 0,042 sekuntia lisää kierrosaikaan.

Massa painaa 59 kiloa ja Räikkönen 64 kiloa. (64-59) * 0.042 s = 0.21 s

Eikö siis Massa hyödy Räikköseen verrattuna tuon 0.21 sekuntia/kierros?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Nelssoni sanoi:
Tuli mieleen että eikö Massan nopeuden salaisuus ole keveys. Luin että esim. Hungaroringillä yksi kilo bensaa autossa tuo arviolta 0,042 sekuntia lisää kierrosaikaan.

Massa painaa 59 kiloa ja Räikkönen 64 kiloa. (64-59) * 0.042 s = 0.21 s

Eikö siis Massa hyödy Räikköseen verrattuna tuon 0.21 sekuntia/kierros?
Jotakuinki silleen se taitaa mennä. Kimi vaan korvaa sen hävityn 0.21 s sillä kylmähermoisuudella. :tongue: :tongue:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Nelssoni sanoi:
Tuli mieleen että eikö Massan nopeuden salaisuus ole keveys. Luin että esim. Hungaroringillä yksi kilo bensaa autossa tuo arviolta 0,042 sekuntia lisää kierrosaikaan.

Massa painaa 59 kiloa ja Räikkönen 64 kiloa. (64-59) * 0.042 s = 0.21 s

Eikö siis Massa hyödy Räikköseen verrattuna tuon 0.21 sekuntia/kierros?
No huh. F1 auton lopullisen painon määräävät lisäpainot ja polttoaine. Jos kuski on painavampi tai kevyempi, voidaan lisäpainoilla saada autoon oikea (sääntöjen edellyttämä) paino. Kuskin omalla painolla ei ole mitään merkitystä vaikka sitä painoeroa olisi 20 kiloa.
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
äxä sanoi:
No huh. F1 auton lopullisen painon määräävät lisäpainot ja polttoaine. Jos kuski on painavampi tai kevyempi, voidaan lisäpainoilla saada autoon oikea (sääntöjen edellyttämä) paino. Kuskin omalla painolla ei ole mitään merkitystä vaikka sitä painoeroa olisi 20 kiloa.
No hyvä, kiusasikin tuo että Massa tuntui saavan etua keveydestään. Miksi muuten sitten monet F1-kuskit on pieniä? Vai näyttääkö ne vain?
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Nelssoni sanoi:
No hyvä, kiusasikin tuo että Massa tuntui saavan etua keveydestään. Miksi muuten sitten monet F1-kuskit on pieniä? Vai näyttääkö ne vain?
Kuskin pienuudesta voi olla toki pienoista etua johtuen siitä että nykyiset autot suunnitellaan todella kompakteiksi ja kuljettajan kabiini on myös pieni. Lisäksi jos kuljettaja on hyvin kevyt voidaan saada ehkä marginaalisesti parempi painonjakauma juuri lisäpainoja käyttämällä. Mutta Massan ja Kimin kohdalla ero on liian pieni että sillä olisi merkitystä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Painonjakaumaan kuskin keveys lähinnä auttaa, etenkin nyt kun säännöissä on määrätty yhteispaino autolle ja kuskille. Ukyo Katayaman kauden 1994 (erityisesti kun vertaa hänen muihin kausiin) menestystä selitettiin ainakin osin juuri hänen keveydellään, silloin kun oli olemassa vain auton minimipaino.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Onko tässä painojutussa joillekin jotain mitä kaikki eivät ymmärrä? Kaikki tallit ajavat painolimiteillä ja saman painoisilla autoilla. Jos kuski on vaikka 10 kg kevyempi kuin muut niin tottakai siitä tulee etua siinä mielessä että lisäpainon voi suunnitella sinne missä siitä kuvitellaan olevan eniten hyötyä. Ylipainoisena siellä ei aja kukaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Nelssoni sanoi:
No hyvä, kiusasikin tuo että Massa tuntui saavan etua keveydestään. Miksi muuten sitten monet F1-kuskit on pieniä? Vai näyttääkö ne vain?
Kuinkahan on noiden minimipainojen kanssa alemmissa luokissa? Kartingissa tuollainen 10 kilon painoetu on jo valtava. Isot putoavat jo junnuluokissa kyydistä?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
äxä sanoi:
Kuskin pienuudesta voi olla toki pienoista etua johtuen siitä että nykyiset autot suunnitellaan todella kompakteiksi ja kuljettajan kabiini on myös pieni. Lisäksi jos kuljettaja on hyvin kevyt voidaan saada ehkä marginaalisesti parempi painonjakauma juuri lisäpainoja käyttämällä. Mutta Massan ja Kimin kohdalla ero on liian pieni että sillä olisi merkitystä.
Olettaen tietenkin että rääpäleet jaksaa vääntää täysillä kaluston sallimalla nopeudella viimeisen kieroksen ylikin... kaikissa olosuhteissa...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Calvin sanoi:
Niin, Lewiksellä on siis kaikki tsänssit olla seuraava J. Villeneuve.
Hmmm. ei, katso televisiosta ajolinjat ja virheiden määrä jos et radalle pääse/tai ei ole mahdollisuus mennä.

Hamiltonista et pääse eroon... ja hyvä niin koska muiden pitää olla parempia...

Sensijaan haluaisin eroon hänen isästään ja veljistään?, tädeistään ja vanhoista kilpakumppaneistaan...

Ei siellä pastattele Rami (Räikkönekään eikä isä ja äiti) Tästä kiitos koska hihat reepesivät jo sen Erja mikä senyt olikaan jälkeen...

Onneksi ilmeisesti Ferkku potki Massan proidin ulos kun alko näyttelemään merkkejä julkisesti....
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
talakem sanoi:
Hmmm. ei, katso televisiosta ajolinjat ja virheiden määrä jos et radalle pääse/tai ei ole mahdollisuus mennä.
Ihanko väität, että näet kuskien ajolinjoista heidän hyvyyden? Kaikkihan ne suurinpiirtein sitä samaa ajolinjaa pitkin vetelee, olet kyllä aika epeli :alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mikkoz84 sanoi:
Ihanko väität, että näet kuskien ajolinjoista heidän hyvyyden? Kaikkihan ne suurinpiirtein sitä samaa ajolinjaa pitkin vetelee, olet kyllä aika epeli :alppu:
Näkeehän sen heti kuka on oikeasti nopea. Katso miten Luish vetää nopeat peräjälkeiset mutkat läpi... Vielä vakuuttavampaa paikan päällä.

Auto on hyvä tietenkin, mutta se jo näyttää nopealta... Pari aivan uskomatonta suoritusta... (ei vielä riittävästi vakavia onnettomuuksia)

Kimin ajot nyt on alusta asti ollut näyttäviä... samoin parjatun Sumin...

Ihailen voittojen lisäksi loistavaa autonkäsitelytaitoa ja varsinkin kilpailuasennetta. (en toivo onnettomuuksia)
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös