Massavaimennin

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Laitetaan nyt tälle oma topikki, ettei asiaa tarttis ihan
joka topikkiin kätkee ja sotkee... :rolleyes:

Eli täälä on varmasti monia joita tämä asia kiinnostaa, minua ainakin.
Elikäs jos jollakin olis ylimäärin tietoa ja faktaa jaettavana, niin saa
kertoa.

Aina puhutaan Renun massavaimentimesta, mut onhan tämä käytössä muillakin. Onko tästä tarkempaa tietoa tarjolla? Ferrarista ja Mäkistä on muistaakseni puhuttu. Ja ainakin RB:llä tämmönen olis kehitteillä...

Tässä pari linkkiä massavaimentimesta:
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/311.html
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/291.html
Ja nopeasti mietittynä vähän vastaava aikaisempi "värkki" (vastapaino):
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2005/6/197.html

Seuraavaa asiaa voisi joku hivenen täsmentää:
Renault joutui kisaan ilman kiistanalaisia aktiivisia iskunvaimentimiaan.

- Tietenkin iskunvaimentimiemme poistaminen heikensi suorituskykyämme, sillä emmehän me muuten olisi pitäneet niitä osia autossamme koko kautta. Sitä laitetta käytettiin ensimmäisen kerran kauden 2005 viimeisissä kisoissa, ja tämänvuotinen automme suunniteltiin ja kehitettiin siltä pohjalta, että se on käytössämme. Automme käyttäytyminen reunakiveyksiä ylitettäessä ei ollut edelliskisassa missään nimessä niin hyvää kuin mihin olemme tottuneet tällä kaudella, Symonds kertoi vaikutuksista.
Aktiivisia?? :doubtful:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Käännetäänpä tuo ensimmäinen linkki suomeksi:

Massaiskunvaimentimet

Ei uusi, mutta saksassa paljon spekulaatioita aiheuttanut iskunvaimennin on ratkaisu jossa pystyssä olevan jousen sisällä on vapaasti liikkuva paino. Sen tehtävänä on vähentää auton etupään herkyyttä erilaisilla kuormilla radan nopeissa ja hitaissa osissa sekä toimia vastapainona ajettaessa reunakivien yli. Näin ollen se epäsuorasti parantaa auton aerodynaamista suorituskykyä.

FIA on kyseenalaistanut sen laillisuuden koska sääntöjen mukaan mikään auton aerodynaamiseen käyttäytymisen vaikuttava osa ei saa olla liikkuva. Saksassa kilpailun toimitsijat kuitenkin hyväksyivät ratkaisun -päätös jota vastaan FIA aikoo toimia. Niinpä Renault voi kilpailla järjestelmällä tänä viikonloppuna, mutta ei ole varmaa ottaako se riskin.
Näin maallikon järjellä ei minusta ole täysin selvää, että iskunvaimentimen sisällä olevan liikkuvan painon voitaisiin tulkita parantavan aerodynamiikkaa sääntöjen vastaisella tavalla.

Mutta mene ja tiedä, mielenkiintoinen vääntö tästä saataa vielä tulla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Amerikkalaisessa Wind Tunnel ohjelmassa Benettonin entinen mekaanikko ja nykyinen toimittaja Steve Matchett selitti miten tuo massavaimennin toimii kahvikupin avulla. Samalla tavalla estetään taloja romahtamasta maajäristysalueilla. Renault on sitä käyttänyt jo viime vuoden autossa, mutta tämän vuotinen RS26 suunniteltiin kokonaan tuolle järjestelmälle. Matchett myös antoi olettaa Renault’n syyttävän Ferraria tämän menetelmän kieltämisestä. Eihän siinä ruudinkeksijää tarvita: Renault sai vaimentimen toimimaan Ferrari ei.
Saksan GP:n katsastusmiehet hyväksyivät vaimentimen, koska heidän mielestään se on tekninen apuväline, mutta Charlie Whiting ja FIA pitää sitä liikkuvana aero-osana. Liikkuva osahan se on, mutta vaikuttaako se aerodynamiikkaan? Tietenkään ei. Tai tasaahan se keulan tärinää jarrutuksissa mutta tällä periaatteella autoista pitäisi poistaa jokainen osa joka aiheuttaa pientäkin värinää autolle. :doubtful:
Tästäpä käytiinkin tulikivenkatkuinen keskustelu Hockenheimissä, kun FIA ei ollut lainkaan tyytyväinen katsastajien sooloiluun :eek:
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Jos vaimennin on kahden jousen välissä oleva vapaasti liikkuva paino, niin ehkä nippanappa ok. Mutta, jos se on "aktiivinen" eli sen painon liikkeitä ohjataan esim aktiivisella iskunvaimentimella ( samanlaisella kuin aktiivijousituksessa ), niin yksiselitteisesti kiellettyä.

Ihmettelen, ettei asiasta juurikaan puhuttu viime vuoden aikana. Sen sijaan huomio kiinnittyi Ferrarissa holtittomaan nokan pompottamiseen joissakin kisoissa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Aina puhutaan Renun massavaimentimesta, mut onhan tämä käytössä muillakin. Onko tästä tarkempaa tietoa tarjolla? Ferrarista ja Mäkistä on muistaakseni puhuttu. Ja ainakin RB:llä tämmönen olis kehitteillä...
Minusta jossain mainittiin, että yhteensä seitsemällä tallilla olisi ollut joku tällainen viritys.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
CARTer sanoi:
Saksan GP:n katsastusmiehet hyväksyivät vaimentimen, koska heidän mielestään se on tekninen apuväline, mutta Charlie Whiting ja FIA pitää sitä liikkuvana aero-osana. Liikkuva osahan se on, mutta vaikuttaako se aerodynamiikkaan? Tietenkään ei. Tai tasaahan se keulan tärinää jarrutuksissa mutta tällä periaatteella autoista pitäisi poistaa jokainen osa joka aiheuttaa pientäkin värinää autolle. :doubtful:
Tästäpä käytiinkin tulikivenkatkuinen keskustelu Hockenheimissä, kun FIA ei ollut lainkaan tyytyväinen katsastajien sooloiluun :eek:
Mun mielestä toi on aivan käsittämätöntä. FIA oli todennut homman jo laittomaksi, sama se nyt onko siinä takana kuinka Ferrari vai ei, niin ei silloin kilpailun tuomaristo voi mennä sooloilemaan. Toimivat täysin vastoin pomojensa määräyksiä.
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
"Paniikista" koska ensin "reilusti" luopuvat siitä ja luulevat pärjäävänsä ja parin päivän päästä laitetaan sittenkin takaisin. :D

FIA kylläkin, ainakin nyt, ilmoittaa ettei aio rankaista laitteen käyttäjiä vaikka se myöhemmin kiellettäisiinkin.


Mutta säännöistä, niin

3.15 Aerodynamic influence:

With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance:
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.


Eli osa vaikuttaa myös välillisesti aerodynaamisesti muuttamalla keulan korkeutta vaikka itse ei olekaan aerodynaaminen osa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Petri sanoi:
"Paniikista" koska ensin "reilusti" luopuvat siitä ja luulevat pärjäävänsä ja parin päivän päästä laitetaan sittenkin takaisin. :D

FIA kylläkin, ainakin nyt, ilmoittaa ettei aio rankaista laitteen käyttäjiä vaikka se myöhemmin kiellettäisiinkin.
Se laitetaan takaisin vain ja ainoastaan siitä syystä, että Charlie Whitingin mukaan sen käytöstä ei tulla rankaisemaan taannehtivasti. Tämän epäselvyyden takia talli ei sitä Saksassa käyttänyt. Ei tuo mielestäni ole paniikkia vaan pikemminkin järkevä tapa toimia :rolleyes:

Mielenkiintoinen tulkinta muuten tämä, että "reilusti" luopuivat siitä, tuskin koko vimpainta olisi silloin Saksan GP:n katsastukseen asti raahattu.
 
Viimeksi muokattu:

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Näin tulevana insinöörinä täytyy vain todeta, että en tajua vähääkään miten tuo systeemi toimii, edes noiden kuvien ja selitysten perusteella :D Voisiko joku fiksumpi vielä siis valistaa?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
mustavihannes sanoi:
Näin tulevana insinöörinä täytyy vain todeta, että en tajua vähääkään miten tuo systeemi toimii, edes noiden kuvien ja selitysten perusteella :D Voisiko joku fiksumpi vielä siis valistaa?
No tyhmäkin sen tajuaa, että sen tarkoitus on hiljentää Massa, Felipe Massa. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mustavihannes sanoi:
Näin tulevana insinöörinä täytyy vain todeta, että en tajua vähääkään miten tuo systeemi toimii, edes noiden kuvien ja selitysten perusteella :D Voisiko joku fiksumpi vielä siis valistaa?
Mun koulutus sopii äärimmäisen huonosti tällaisen selittämiseen, mutta kai tuon painon olisi tarkoitus värähdellä vastakkaiseen tahtiin keulan liikkeiden kanssa ja näin vähentää sen nyökkimistä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
mustavihannes sanoi:
Näin tulevana insinöörinä täytyy vain todeta, että en tajua vähääkään miten tuo systeemi toimii, edes noiden kuvien ja selitysten perusteella :D Voisiko joku fiksumpi vielä siis valistaa?
No, ethän sinä muuten tuleva insinööri olisikaan! :D
Älä välitä, eivät valmistuneetkaan insinöörit ymmärrä. :)
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
HÖYNÄ sanoi:
No, ethän sinä muuten tuleva insinööri olisikaan! :D
Älä välitä, eivät valmistuneetkaan insinöörit ymmärrä. :)
"Eihän sitä muuten ylikomisarioksi pääsisikään" :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Edellisessä VM:ssä Piola taisi asiaa selvittää vai oliko kyseessä Formula1.comin tekniikkanurkka, ei jaksa muistaa... Enivei, itseään voi hauskuttaa lukemalla MTV3:n txt-TVn puheita aktiivivaimentimista. Miehillä (Mustakiikari?) ei taida olla aavistustakaan mistä laitteessa on kysä. :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Petri sanoi:
Eli osa vaikuttaa myös välillisesti aerodynaamisesti muuttamalla keulan korkeutta vaikka itse ei olekaan aerodynaaminen osa.
Niinkuin pyöränripustusten jousitus ja kumien joustokin vaikuttaa
korin etäisyyteen maasta. Että mainitsemastasi sääntöpykälästä ei voi kovin laajaa tulkintaa käyttää.

Vahvasti mutua:
Arvioidessa massavaimentimen hyötyä voisi sitä verrata tilanteeseen jossa nokassa on vastaava lisäpaino ilman iskunvaimennusta tai heilahtelun vaimennusta.
Tällöin tilanteessa jossa nokka nousee töyssyssä (esim. kanttarin ylitys) koko nokan massa+lisäpainon massa nousee ylös, kun taas lisäpaino jousitettuna: vain nokka nousee, lisäpaino pysyy pystysuunnassa (lähes?) paikallaan. Sopivalla jousijäykkyydellä jousen ulosjousto ajoittuu juuri hetkelle jolloin renkaat palaavat töyssyltä asvaltille. Ulosjoustava lisäpainon jousi siis iskee nokkaa alaspäin.. Lisäpaino tekee lopun eestaas värähtelynsä mutkan/töyssyn jälkeen, jolloin eturenkaiden pidolla ei ole enää merkitystä

BTW, onko kellään hajua onko painossa ollut jouset ja/vai iskarit?
kirjoitettu promilleissa

PS: Veikkaan että tässä yhteydessä sanat "aktiivinen" ja "aerodynamiikkaan vaikuttava" ovat jonkun todella asiantuntevan moottoriurheilutoimittajan suusta. Muodikkaita ja huomiotaherättäviä sanoja :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Kun sääntöjä lukee hieman tarkemmin ja jopa tutustuu F1 tekniikkaan, niin pyörät ja jousituksen osat kuuluvat auton jousittamattomaan massaan. Korin osat taas jousitettuun massaan. Näitä käsitellään säännöissä erikseen ja hyvinkin tarkkaan.


Kuvailemasi jousentoiminta voidaan hoitaa myös aktiivijousituksesta tutulla tavalla jossa auton kiihtyvyyksiä tunnistetaan sensoreiden avulla ja painoa aktiivisesti ohjataan haluttuun suuntaan, ikäänkuin ohjattuna vastapainona. Tällöin nämä ei toivotut kiihtyvyydet ( värinät, pompotukset renkaista / kanttareista ) ikäänkuin kompensoituvat.


"
BTW, onko kellään hajua onko painossa ollut jouset ja/vai iskarit?
kirjoitettu promilleissa
"

Renault on käyttänyt kahden pystysuuntaisen jousen välissä olevaa painoa sekä taipuvaa levyä joka on nokkakartion sisällä. Voisi olettaa, että jonkunlainen iskunvaimennin systeemikin on mukana ollut.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Pääasiat lienee ne, että järjestelmä ei ole aktiivinen, eikä vaikuta suoraan aerodynamiikkaan.

Välillisesti se taas vaikuttaa aeordynamiikkaan siinä missä normaali jousitus ja iskunvaimennuskin. Niitä tuskin ollaan kieltämässä.

Toi systeemi perustuu siis siihen että auton jousen välissä on vastapaino, joka toimii aikalailla heilurin tavoin. Just toi vertaus siltojen maanjäristyssuojiin on aika hyvä.

Beryllium-kielto meni läpi, saas nähdä miten tämän käy. Beryllium oli sentään jollain logiikalla kiellettävissä, mutta tämä vaatii kyllä jo tarkempaa selittelyä jos kielto napsahtaa.
 
Ylös