Massavaimennin

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
rei sanoi:
Eli siis tämän näkemyksen mukaan auto ilman massavaimenninta pomppisi vähemmän esim. kanttareiden ylityksessä? :eek!: :eek!: :thumbup:

Miksi sitte kehittää/käyttää sellasta?
Otetaan vielä kerran:

1. Ripusta joustamattomaan naruun punnus, riiputa sitä jollain korkeudella ja kiskaise ylöspäin. Lihaksesi joutuvat kiihdyttämään punnuksen ja narun massan johonkin nopeuteen ylöspäin.

2. Ripusta sama punnusta kumilankaan, riiputa ja nykäise ylöspäin. Lihaksesi vain venyttävät kumilankaa ja itse paino pysyy paikallaan. Voit siis nykiä vaikkapa teräviä sentin liikkeitä hyvinkin pienellä voimalla, koska et liikuta itse punnusta.

Kiinteä paino siis vastustaa liikettä enemmän.

Pieni rungon liike ei kuitenkaan haittaa, vaan tarkoitushan on saada renkaat pysymään mahdollisimman tasaisesti radassa kiinni, ja sellaista tuollainen jousitettu massa juuri tekee.
 

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Toni_V:

Otetaan vielä kerran:

1. Ripusta joustamattomaan naruun punnus, riiputa sitä jollain korkeudella ja kiskaise ylöspäin. Lihaksesi joutuvat kiihdyttämään punnuksen ja narun massan johonkin nopeuteen ylöspäin.

2. Ripusta sama punnusta kumilankaan, riiputa ja nykäise ylöspäin. Lihaksesi vain venyttävät kumilankaa ja itse paino pysyy paikallaan. Voit siis nykiä vaikkapa teräviä sentin liikkeitä hyvinkin pienellä voimalla, koska et liikuta itse punnusta.

Kiinteä paino siis vastustaa liikettä enemmän.

Pieni rungon liike ei kuitenkaan haittaa, vaan tarkoitushan on saada renkaat pysymään mahdollisimman tasaisesti radassa kiinni, ja sellaista tuollainen jousitettu massa juuri tekee.
Joo joo, tajuan kyllä.. :tongue:

Aivot ei vaan toiminu tarpeeksi nopeasti, mutta joo, i got it.. :alppu:

Ja tiedän kyllä itekki miten toi systeemi (luultavimmin) toimii, luulin vaan että lähit sivutielle, mutta etpäs mennytkään.. I got busted, pardon me! :frank: :rolleyes:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ross Brawn sanoi Hockessa, että Ferrarilla on ollut ko. systeemi käytössä koko vuoden, mutta Hockenheimiin se riisuttiin. Systeemillä voitettiin kuulemma pari kymmenystä kierroksella.

Kimi väitti samoin Hockessa, ettei McLarenilla mitään ole...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Suomen Huippu sanoi:
Renaultin kilpakoordinaattori Pat Symonds myöntää, että menetys on tallille tuntuva.

- Radasta riippuen hyöty oli 1-3 kymmenystä, Symonds vakuuttaa.

Noita kolmen kymmenyksen ratoja loppukaudella olisivat olleet Monza, Suzuka ja Interlagos - siis kolme viidestä. Se on MM-taiston tässä vaiheessa tuntuva prosentti.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:507:1:2006-08-24,104:34:400481,1:0:0:0:0:0:
No eikös Ferrarillakin häviä ihan saman verran, jos heidän sanoihin uskominen? :rolleyes:

jupla sanoi:
Ross Brawn sanoi Hockessa, että Ferrarilla on ollut ko. systeemi käytössä koko vuoden, mutta Hockenheimiin se riisuttiin. Systeemillä voitettiin kuulemma pari kymmenystä kierroksella.

Kimi väitti samoin Hockessa, ettei McLarenilla mitään ole...
Tasoitusta Kimille taistossa Ferrareita ja Renaulteja vastaan tuon kiellon myötä :thumbup:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Tallipäällikkö Flavio Briatore korskui kiukusta, kun kattojärjestö FIA:n vetoomusoikeus söi massavaimentien kieltämisellä kenties ratkaisevat tekniset eväät Fernando Alonson ja Renaultin MM-korista.

Vaikka Renaultin päällikkö mukautuu tuomioon, hän ryöpyttää sitä rajusti.

- Tämä ei ole reilua. Tuomio vaikuttaa merkittävästi mestaruustaistoon. Tällä tavalla manipuloidaan sen lopputulosta, Briatore kiroili.

- Olemme käyttäneet systeemiä jo viime kauden lopussa. Annoimme kaikki dokumentit sen kehitystyöstä FIA:lle ja ne hyväksyttiin sellaisenaan. Yhtäkkiä yksi talli - voitte arvata mikä - pyysi FIA:lta tarkastamaan kaiken uudelleen. Minusta tällainen MM-taisto ei tunnu reilulta.

Briatore vertaa F1-ratkaisuja mieluusti jalkapalloon. Kun Renault oli käyttänyt massavaimennintaan jo viime vuoden syyskuusta asti, sen kieltämisen ajoitus on kiistatta erikoinen.

- Sama kuin jalkapallossa sarja aloitettaisiin joukkueilla, joilla olisi 11 pelaajaa ja yhtäkkiä pelaajamäärää muutettaisiin kesken kauden.

Myös Alonso ruoti FIA:n toimintaa.

- Tänään säännöistä sanotaan tätä, huomenna jotain muuta. Kaikista autoluokista F1:n sääntötouhu on kaikkein kaaottisinta, maailmanmestari murisi.

Brawn kiistää Ferrarin kantelun

Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn kieltää, että italialaistalli olisi patistanut FIA:n tutkimaan Renaultin massavaimentimen uudestaan.

- Jokaisella tallilla on vastuu pitää autonsa sääntöjenmukaisena. Uskon, ettei Renault luovuttanut kaikkia tietoja systeemistään. Siksi oli mahdollista, ettei sen laittomuutta havaittu aiemmin.

Ferrarilla on autoissaan uudistettu vanne, jonka kehitystyössä FIA on pidetty tarkasti kuulolla.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:507:1:2006-08-25;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:400712,1:0:0:0:0:0:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Massavaimentimen kieltäminen johti siihen, että Massa oli pitelemätön :D :D :D
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
miks massa pitäis vaimentaa ku on just päässy voiton makuun?:alppu:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Lainaus Turun sanomista 12.10.2006.
Italialaislähteiden mukaan Ferrarin autossa kokeiltiin myös Renaultilta kielletyn massavaimentimen ns. hyväksyttyä versiota.

Mitenkähän nuo nyt voi olla sallittu, kun ne kiellettin siksi että vaimensi auton korin liikkeitä ja vaikutti siten aerodynamiikkaan?
Vai eikö Ferrarilla nuo vaimennakkaan mitään (Miksi sitten kokeilevatkaan), vai onko Ferrarilla FIA:n hyväksyntä (Niin kuin oli Renaultillakin) omille vaimentimilleen?
Nyt haisee.........
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hermanni sanoi:
Lainaus Turun sanomista 12.10.2006.
Italialaislähteiden mukaan Ferrarin autossa kokeiltiin myös Renaultilta kielletyn massavaimentimen ns. hyväksyttyä versiota.

Mitenkähän nuo nyt voi olla sallittu, kun ne kiellettin siksi että vaimensi auton korin liikkeitä ja vaikutti siten aerodynamiikkaan?
Vai eikö Ferrarilla nuo vaimennakkaan mitään (Miksi sitten kokeilevatkaan), vai onko Ferrarilla FIA:n hyväksyntä (Niin kuin oli Renaultillakin) omille vaimentimilleen?
Nyt haisee.........
Massaavaimennin vaan maalataan ferrarin punaiseksi niin silloin se on sallittua.

:jaska:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
bigbear sanoi:
Massaavaimennin vaan maalataan ferrarin punaiseksi niin silloin se on sallittua.

:jaska:
Nyt syy kieltoon on tullut Briatorenkin tietoon, olisikohan testeissä kokeilleet Bridgestonen renkailla masavaimenninta....
Lainaus turun sanomista.
Briatore tietää nyt miksi vaimennin kiellettiin
F1-sähkeet 10.12.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n mitaligaalassa mestaruuksia juhlinut Flavio Briatore ei hymistellyt kattojärjestön sääntövastaavia, vaan heitti vielä löylyä kiukaalle kesän kuumasta Renaultin massavaimentimen kieltokiistasta.

- Vasta nyt ymmärrämme, miksi systeemi kiellettiin. Sellainen massavaimennin ei toiminut Ferrarilla, koska Bridgestonen renkaat olivat niin leveät, Briatore sivalsi.

TS/Heikki Kulta
 
Viimeksi muokattu:

serial

Active member
Liittynyt
11.9.2005
Viestit
36
Onkohan tuo kommentti annettu Mclarenin sponssaamien shampanjoiden jälkeen, eikös renkailla ole aika tiukat määritykset minkäkokoiset ja levyiset ne saavat olla ?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
serial sanoi:
Onkohan tuo kommentti annettu Mclarenin sponssaamien shampanjoiden jälkeen, eikös renkailla ole aika tiukat määritykset minkäkokoiset ja levyiset ne saavat olla ?
Siitä huolimatta Ferrari sai Misukat kapeammiksi.:D
 

vtc

Member
Liittynyt
2.3.2001
Viestit
10
serial sanoi:
Onkohan tuo kommentti annettu Mclarenin sponssaamien shampanjoiden jälkeen, eikös renkailla ole aika tiukat määritykset minkäkokoiset ja levyiset ne saavat olla ?
Maksimimitat on määritelty mutta monilla radoilla on järkevämpää käyttää
kapeampia renkaita aerodynaamisista syistä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
vtc sanoi:
Maksimimitat on määritelty mutta monilla radoilla on järkevämpää käyttää
kapeampia renkaita aerodynaamisista syistä.

Niinhän sitä äkkisiltään luulisi. Muttamutta, jos annettaisiin lupa leventää sekä etu- että takarenkaita 20cm, niin näkisimmikö muka enää nykykapoisia renkaita millään radalla. I doubt it...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Niinhän sitä äkkisiltään luulisi. Muttamutta, jos annettaisiin lupa leventää sekä etu- että takarenkaita 20cm, niin näkisimmikö muka enää nykykapoisia renkaita millään radalla. I doubt it...
Näkisimme, ainakin Monzassa. Siellä suoranopeudet ovat tärkeämpiä kuin kaarrenopeudet (eli pito).
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
formulastara sanoi:
Niinhän sitä äkkisiltään luulisi. Muttamutta, jos annettaisiin lupa leventää sekä etu- että takarenkaita 20cm, niin näkisimmikö muka enää nykykapoisia renkaita millään radalla. I doubt it...
Ei se levennys loputtomasti paranna pitoa ja ajo-ominaisuuksia. Jossain vaiheessa tulee optimi vastaan. Luulisi että molemmilla rengasmerkeillä ainakin takarenkaat olivat suurimmassa sallitussa mitassa. Eturenkaissa voi eroja olla, vuoteen 2003 asti Bridgestonen eturenkaiden kosketuspinta oli selkesti Micheliniä kapeampi, mutta sen jälkeen ei ole silminhavaittavia eroja näkynyt.
 
Ylös