OoPee
Nuori ikäisekseen
Ai lama? mä oon lukenu kokoajan, notta loma. IlmankosJaahas, Itävalloissa ei tiedetä että on lama!
HEI OOPEE ON LAMA! SÄÄSTÄ! SÄÄSTÄ! HUKKA PERII MUUTEN!
Ai lama? mä oon lukenu kokoajan, notta loma. IlmankosJaahas, Itävalloissa ei tiedetä että on lama!
HEI OOPEE ON LAMA! SÄÄSTÄ! SÄÄSTÄ! HUKKA PERII MUUTEN!
No hyvä että nyt tiedät!Ai lama? mä oon lukenu kokoajan, notta loma. Ilmankos![]()
Niin tai jos sais vaimon ja tyttären matkat peruttua.Mutta jos matkan jo varasit, niin muista edes olla pihisti siellä sitten!![]()
Jaa jaa, sä otat siis koulutuuttitytön mukaan ja vielä vaimonkin. Vanhako se 'rinsessa' nykyään on?Niin tai jos sais vaimon ja tyttären matkat peruttua.
12 täytti hiljattain.Vanhako se 'rinsessa' nykyään on?
Ei. Ei kannata ei. Ekkun kerran eläissäin Budabest valikoitui matkakohteeksi "koska siellä on käytössä Euro ja nää muut valuutat on niin perkeleen vaikeita". Juna-asemalla sitten tuumasin että on jumalauta kallis maa jos kebab maksaa 1200 euroa.Niinjoo... ei kannata luottaa siihen, että pelkillä euroilla pärjäisi. Toki moni niitä ottaa vastaan (kurssi ei välttämättä paras mahdollinen), mutta tämä koskee lähinnä ravintoloita. Kortillakin tietysti pärjää ja automaatista voi nostaa rahaa suomalaisellakin pankkikortilla.
Ei. Ei kannata ei. Ekkun kerran eläissäin Budabest valikoitui matkakohteeksi "koska siellä on käytössä Euro ja nää muut valuutat on niin perkeleen vaikeita". Juna-asemalla sitten tuumasin että on jumalauta kallis maa jos kebab maksaa 1200 euroa.
Ja mä kun olin tulossa kysymään että lähteekö joku oikeasti valuuttaa X käyttävään maahan sillä ajatuksella että "varmasti täällä pärjää valuutalla Y".Niinjoo... ei kannata luottaa siihen, että pelkillä euroilla pärjäisi. Toki moni niitä ottaa vastaan (kurssi ei välttämättä paras mahdollinen), mutta tämä koskee lähinnä ravintoloita. Kortillakin tietysti pärjää ja automaatista voi nostaa rahaa suomalaisellakin pankkikortilla.
Njoo, vissiin monien amerikkalaisturistienkin mielestä kaikkialla pitäis pärjätä englannilla ja dollarilla. Mutta noin niinkuin muuten.Lähteehän venäjäläisetkin mihin tahansa ajatuksella että siellä pärjää puhumalla venäjää.
Onhan näitä. Täytyy tuohon tietysti sanoa, että kun täältä Itävallasta lähdet vaikka Unkarin tai Tsekkien rajakaupunkeihin (jollainen Budapest siis ei ole), niin kyllä siellä varsin hyvin pärjää pelkillä Euroilla (lue: en koskaan vaihda valuuttaa, koska se on yksinkertaisesti tarpeetonta). Virhe on tietysti kuvitella sokeasti, että tilanne on koko maassa sama, mutta kuten sanottua, kortilla pärjää ja automaatista saa paikallista valuuttaa.Ja mä kun olin tulossa kysymään että lähteekö joku oikeasti valuuttaa X käyttävään maahan sillä ajatuksella että "varmasti täällä pärjää valuutalla Y".![]()
Tosin jos jostain pitää napista, niin kanssasuomalaisten määrä alkaa lähestyä kriittistä rajaa. Useammassakin paikassa ympäri kaupunkia pitää pitää matkaseuran kanssa hiljaisia hetkiä, kun on suomalaisia ympärillä. Pitänee keksiä uusi paikka tai sitten vaihtaa matkaseuralaisia.Berliini on kyllä edelleenkin ihan mesta paikka.
Mee Imatralle tai Lappeenrantaan. Siellä on pelkkiä Venäjäläisiä.Tosin jos jostain pitää napista, niin kanssasuomalaisten määrä alkaa lähestyä kriittistä rajaa. Useammassakin paikassa ympäri kaupunkia pitää pitää matkaseuran kanssa hiljaisia hetkiä, kun on suomalaisia ympärillä. Pitänee keksiä uusi paikka tai sitten vaihtaa matkaseuralaisia.
Niitä muuten on ihan riittävästi Budapestissakin. Tuli hyvät pääisiäisetkin toivoteltua jollekin suomalaiselle rouvashenkilölle, joka sattui olemaan yhtä aikaa kanssani jossain pikkupuodissa, kun kävin hakemassa itselleni mineraalivettä.Tosin jos jostain pitää napista, niin kanssasuomalaisten määrä alkaa lähestyä kriittistä rajaa. Useammassakin paikassa ympäri kaupunkia pitää pitää matkaseuran kanssa hiljaisia hetkiä, kun on suomalaisia ympärillä.
Tuokin taitaa olla vähän maasta kiinni kuinka hyvin kortilla pärjää. Mä olen kerran Kööpenhaminassa ollut kruunaamattomana ja siellähän pärjäsi kivasti. Muistaakseni Sveitsissä ja Englannissa jotkut automaattiostohärvelit ottaa myös euroja. Mutta Prahan markkoja sunnuntaina Frankfurtin kentällä vaihdoin ja tuli niin iso nippu seteleitä lompsaan ETTEI MEINANNUT PASKALLE TAIPUA. Rahanvaihtopiste ei hyväksynyt korttiani, koska siinä on debit-ominaisuus. Näytin, että on siinä kredit myös, mutta ei kun siinä ei sais edes lukea debit. Nostin sitten viereisestä automaatista seteleitä jotta päästiin vaihtopuuhiin. Oli muuten eka kerta, kun nostin rahaa automaatista ulkomailla.kortilla pärjää ja automaatista saa paikallista valuuttaa.
Havaitsin yhden perheen tulleen samalla koneella Barcelonasta kuin itse ja olivat sitten juna-automaattijonossa edessäni. Kun rouva alkoi hitaasti ja epävarmasti saksaksi minulta neuvoa kysyä automaatin käytössä, sorruin suomalaisuuteni paljastamaan. Lopulta he menivät taksilla keskustaan, mutta eikös vaan heti törmätty siellä katuvilinässä. Ja parin tunnin päästä näin ne uudelleen eri paikassa. On se ny hitto, kun Frankfurtin kokoisessa pitäjässä täytyy ruveta kiertelemään syrjäisiä kujia pitkin ettei koko ajan ole joku morottamassa. Tulivat illalla vielä samalla koneella Suomeen ja istuivat ihan takanani.Tosin jos jostain pitää napista, niin kanssasuomalaisten määrä alkaa lähestyä kriittistä rajaa. Useammassakin paikassa ympäri kaupunkia pitää pitää matkaseuran kanssa hiljaisia hetkiä, kun on suomalaisia ympärillä. Pitänee keksiä uusi paikka tai sitten vaihtaa matkaseuralaisia.
Ymmärsinkö nyt oikein? Nostit Saksassa automaatista euroja, jotta saisit vaihdettua ne rahanvaihtopisteessä Tsekkien kruunuiksi? Jos näin, niin eikö olisi ollut fiksumpaa nostaa sillä samaisella kortilla tsekeistä pankkiautomaatista kruunuja? Olisit säästänyt vaihtipalkkionkin ja kurssi tuskin olisi ollut ainakaan huonompi.Mutta Prahan markkoja sunnuntaina Frankfurtin kentällä vaihdoin ja tuli niin iso nippu seteleitä lompsaan ETTEI MEINANNUT PASKALLE TAIPUA. Rahanvaihtopiste ei hyväksynyt korttiani, koska siinä on debit-ominaisuus. Näytin, että on siinä kredit myös, mutta ei kun siinä ei sais edes lukea debit. Nostin sitten viereisestä automaatista seteleitä jotta päästiin vaihtopuuhiin. Oli muuten eka kerta, kun nostin rahaa automaatista ulkomailla.
Emmä tiiä. Olen aina ennen Suomessa rahaa vaihtanut, mut nyt laskin ettei siihen ole sopivaa tilaisuutta ja tossa oli rahanvaihtopiste ihan vieressä.Ymmärsinkö nyt oikein? Nostit Saksassa automaatista euroja, jotta saisit vaihdettua ne rahanvaihtopisteessä Tsekkien kruunuiksi? Jos näin, niin eikö olisi ollut fiksumpaa nostaa sillä samaisella kortilla tsekeistä pankkiautomaatista kruunuja? Olisit säästänyt vaihtipalkkionkin ja kurssi tuskin olisi ollut ainakaan huonompi.