Matkaraportti Shanghain osakilpailusta

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Lauantai :

Ensimmäinen päivä F1-viikonlopustani käynnistyi ilmaisella bussimatkalla Shanghain Hongkou-stadionilta aikaisin aamulla. Matka keskustasta radalle kesti hieman alle tunnin, jonka aikana nukkuminen vei mielenkiinnon paikallisista nähtävyyksistä – slummeista ja kilpailuun liittyvistä mainoskylteistä.

Alueelle saapuminen oli mielikuvien täydellinen toteutuminen. Joutomaalle rakennettu moderni rata oheisrakennuksineen. Ei mikään kovin kaunis näky kostean smogisessa ilmassa vaikka arkkitehtuurisesti pääsuoran hässäkkä ja kolmannella osiolla sijaitsevat katsomot vaikuttavia ovatkin.

Välimatkat ja kulkuyhteydet ovat näissä uudemmissa tekeleissä paljon katsojaystävällisempiä kuin esimerkiksi Monzassa tai SPA:ssa, palvelut ovat taasen lähes identtiset maassa kuin maassa. Muutama oheistavaroiden myyntipiste ja ruokakoju, josta voi ostaa hampurilaisia tai fostersin olutta törkeään ylihintaan. Kiinassa kun ollaan niin aidan huonommalla puolella oli satoja ihmisiä myymässä kiikareita, korvatulppia, Räikkösen aitoakin aidommalla nimikirjoituksella varustettuja postikortteja jne. Aika-ajoihin liittyvässä ketjussa taidettiin mainita myös mustasta pörssistä, josta voi ostaa kisalipun halvemmalla kuin mistä tahansa lipputoimistosta. Odotan innolla tämän ilmiön saapumista Eurooppaan!

Kun palvelut oli katsottu lävitse niin olikin aika siirtyä itse asiaan. Lipussa luki korealla tekstillä, että päämäärä on C2, rivi 19, paikka 64. Katsomo sijaitsi neljännen, eli kilpailun tiukimman mutkan vieressä. Näkymät olivat varsin mainiot vaikka ajattelin istuessani alas, että näin lyhyen suoran päässä ei ohituksia tulla pahemmin näkemään. Olisinko voinnut pahemmin olla väärässä?

Huvi käynnistyi vapailla harjoituksilla ja eri luokkien aika-ajoilla, joiden kuluessa korvat saivat pienen muistutuksen tulevasta myrskystä. F1:sten ääni iskee tajuntaan aina yhtä vahvasti, sitä ei voi kuvailla sanoin ja televisio lähettää kotisohville vain pienen murto-osan sen todellisesta voimasta. Vapaiden anti itsessään oli aika vähäistä. Toki näin valotaululta Räikkösen ulosajon ja Sato ajoi hieman pitkäksi tuon edessäni sijainneen neljännen mutkan mutta siinä se.

Aika-ajoissa nähtiinkin sitten enemmän säpinää radalla ja katsomoissa. Ei tosin ihmettelyyn keskittyneiden ja sateen lannistamien kiinalaisten toimesta, koska kannustushuudoista vastasivat kokonaan paikalle matkanneet länsimaiset F1-friikit. Paikalliset eivät voinneet käsittää, että miksi Schumacher ei kyennyt parempaan aikaan. Sain mulkoilua osakseni juhliessani raivokkaasti kun Michael lunasti paikan kolmanteen sessioon viimeisellä yrityksellään. Saksalaisetkin saatiin mukaan lopulta kun sankari nousi kuudenneksi.

F1:set olivat lauantainakin ihan nautittavaa katseltavaa mutta päivän kohokohdaksi jäi Porsche Carrera Cup ja yhdeksän kierroksen mittainen Formula BMW kilpailu. En ole näitä sarjoja seurannut käytännössä laisinkaan mutta niissähän käytiin kertakaikkiaan loistavaa vääntöä. Sateisessa säässä tuntemattomat nimet vetivät slaidissa ja ohittelivat toisiaan minkä kerkesivät. Lehtereillä ei tosin ollut enää ketään näkemässä, päälle kymmenen ihmistä koko C-kompleksissa vaikka F1:sten aikana päitä oli tuhansittain. Mutta ei siinä mitään, heidän tappionsa ja olihan se hauskaa kun kilpailun voittanut kuljettaja (Sam Abay Australiasta ainakin videokuvan perusteella, en ole nähnyt tuloslistaa vielä missään) vilkutti minulle paraatikierroksellaan – ainoalle katsojalle kyseisessä katsomossa! !

Lauantai saapui päätökseensä tuon voiton myötä ja lähdin lampsimaan pimenevässä illassa yksin kohti bussiterminaalia. Päällimmäisin ajatus mielessä oli ”piru vie, toivottavasti huomenna on kuivaa”. Myöhemmin illalla radio kertoi jotain taifuunista.

Sunnuntai :

Uusi päivä, uudet kujeet! Eli samasta paikasta, samaan aikaan ja samalla bussilla kohti suurta koitosta. Nyt alueelle oli saapunut porukkaa oikein kunnolla ja uskoin, että ihmiset näkisivät tällä kertaa kun Porschet ja BMW:t ajavat kilpaa radalla. Mitä vielä, kävelin sisäpuolelle katsomaan niin ihmiset mussuttivat hodaria ja lukivat lehteä samalla kun autojen äänet kuuluivat selän takaata.

Ajot olivat taas näyttäviä, varsinkin kun Porsche Cupin aikana alkoi aivan Jumalaton kaatosaade. En tiedä tarkalleen, että mitä tapahtui mutta kova kolari aiheutti punaisen lipun muutamaa kierrosta ennen kilpailun päättymistä. Ne ihmiset, jotka olivat katsomassa, lähtivät pois sateen alettua. Itse jäin heiluttamaan lippua vaikka en ollut ottanut sateenvarjoa tai mitään muutakaan suojaa mukaan. Kastuin siis läpimäräksi mutta ei se tahtia haitannut, päinvastoin.

Sade kuitenkin taukosi muutamaa tuntia ennen F1:sten alkua. Vuorossa oli kuljettajien paraati, kansallislaulu ja ylimääräinen näytös, jonka aikana ihmeelliset häkkyrät kiersivät rataa. Schumi toimi koomikkona paraatissa ja rukoili taivasta katsellen. Kimi oli oma itsensä, keskittynyt vain ja ainoastaan tulevaan kilpailuun.

Itse kisa olikin sitten trilleri, jonka aikana sattui ja tapahtui. Ensimmäisten kierrosten aikana katsomo ei päästänyt pihaustakaan kun Schumacher pysyi kuudennella sijalla Alonson ajaessa muilta karkuun. Yritin saada paikallisia Kimin bandwagoniin mutta ihmiset eivät jaksaneet reagoida Räikkösen ohittaessa Barrichellon. Jatkoin sinnikkäästi kurkku suorana huutamista ja kun takana istuneet saksalaiset tulivat mukaan ”GO KIMI GO KIMI” - huutoihin niin pikkuhiljaa kiinalaisetkin uskalsivat vähän korottaa ääntään. Kohta Mclaren olikin jo Renaultin peräsiivessä kiinni, jolloin melu nousi eksponentiaalisesti. Ja auta armias kun Kimi ohitti Fisichellan neljännessä mutkassa, suoraan meidän edessämme, niin kaikki antoivat kuulua kovaa ja korkealta yli minuutin ajan.

Räikkösen keskeytys oli tietenkin sääli mutta ainakin hän toimi yleisön lämmittäjänä, nyt ei enää oltu kuin kirjastossa. Kiinalaiset riemuitsivat Schumacherin puolesta vaikka välillä pasmat olivat aika hukassa, huomasi että mistään lajin aktiivisista seuraajista ei ollut kyse. Kun Alonso kävi ensimmäisen kerran varikolla ja hänen eteensä ilmestyi auto niin ihmiset luulivat Schumin siirtyneen johtoon. Huutoa kesti yli 20sekuntia kunnes Alonso ilmestyi mutkasta ja nolostuneet katselijat tajusivat tilanteen. Myöhemmin Massan keskeyttäessä sydämet löivät tyhjää kun videotaululle ei ilmestynyt nimeä. Kypärä ja numero näkyivät tosin hyvin mutta asiayhteyttä ei osattu muodostaa. Kierrostauluunkin ilmestyi tieto, että johtaja on edelleen auto numero viisi mutta katsojat jatkoivat henkensä pidättämistään.

Kilpailun loppu onkin historiaa ja hienoa sellaista. Sääli, että ihmisiä ei päästetty radalle kävelemään kuten esimerkiksi SPA:ssa. Olisi ollut kiva kävellä radan kuumalla pinnalla ja haistella vähän ilmapiiriä. Pääsuoralle en ehtinyt, joten katselin seremoniat ruudulta. Kuunteleminen ei ollut mahdollista kun kajarit puuttuivat kokonaan alueelta. Sitten olikin aika painella takaisin bussiin ja tyytyväisenä kohti kotia.

Hieno F1-kokemus taas taskussa. On kuitenkin sanottava, että Formuloita ei pitäisi siirtää Euroopasta alueille, joissa ei oikein ole autourheilun kulttuuria. Puitteiltaan Shanghain GP on ihan hieno ja kilpailu oli uskomaton mutta vetävätkö modernit kilparadat vertoja perinteisille moottoriurheilun pyhätöille, joiden varsilla metsä kasvaa ja asiantuntevat fanit kannustavat?

Muistutus loppuun : Menkää katsomaan kilpailuja! .
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Voisin laittaa muutaman kuvan myöhemmin, katselen että millaisia niistä tuolla sekundakameralla oikein tuli.

Jos joku sattui näkemään sen ison heiluvan Suomen lipun ennen leikkausta Alonsoon lähtöruudukossa niin se olin minä. :wink:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Hieno raportti! Kiitos!:thumbup:

Jännä juttu, että noita oheiskisoja ei tosiaan katsota juuri ollenkaan.:eek!: Mitenkäs asianlaita on Euroopassa? Eikös täällä vedä muutkin F1-viikonlopun kisat sakkia katsomoon? (Itse en oo kisoja kierrellyt, joten en tiedä näistä mitään...)

Ja sitten tuo tietopuoli faneilla...:rolleyes: No, kestäähän siinä tovin, että oppii vähä tuota taktiikkaa ymmärtämään ja kisoja todella seuraamaan. Kiinassa niin vähän on vasta ajettu, että pitää antaa vähän paikallisille anteeksi, jos eivät oikein aina hiffaa, että missä mennään...:rolleyes:

Mutta oli sulla mahtava kisa varmasti paikan päällä katsottavaksi, kun kotonakin kämmenet hikosi jännityksestä moneen kertaan!;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Miss Piggy sanoi:
Hieno raportti! Kiitos!:thumbup:

Jännä juttu, että noita oheiskisoja ei tosiaan katsota juuri ollenkaan.:eek!: Mitenkäs asianlaita on Euroopassa? Eikös täällä vedä muutkin F1-viikonlopun kisat sakkia katsomoon? (Itse en oo kisoja kierrellyt, joten en tiedä näistä mitään...)

Ja sitten tuo tietopuoli faneilla...:rolleyes: No, kestäähän siinä tovin, että oppii vähä tuota taktiikkaa ymmärtämään ja kisoja todella seuraamaan. Kiinassa niin vähän on vasta ajettu, että pitää antaa vähän paikallisille anteeksi, jos eivät oikein aina hiffaa, että missä mennään...:rolleyes:

Mutta oli sulla mahtava kisa varmasti paikan päällä katsottavaksi, kun kotonakin kämmenet hikosi jännityksestä moneen kertaan!;)
Hungaroringillä ja Monzassa olen käynyt ja kyllä siellä porukka pysyi katsomossa täytesarjojenkin aikana.. Tosin ne käytiin harjoitusten ja aika-ajon/ warmupin ja kisan välillä, mutta kyllä porukka katsoi niitä eikä lähtenyt joukolla jaloittelemaan tms.
Paikan päällä ei ole mitään helppoa pysyä tilanteen mukana, jollei ole hyvällä paikalla. Itse tarvitsin kiikareita kummallakin kerralla nähdäkseni radan toisella puolella olleesta TV-screenistä jotain. Tilanteen hahmotus kierroksellaohitusten, varikkokäyntien ym tapahtuessa oli Saari/Mustakari-tasoa.. Mutta ne äänet ja tunnelma!:thumbup:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Euroopassa on vahva lajikulttuuri ja ihmiset nauttivat muistakin luokista. Sääli, että tulevaisuudessa F1:siä viedään todennäköisesti pois juuriltaan rahan takia.

Mutta kyllä kiinalaisetkin osasivat kannustaa. Ovat vain arkisessa elämässään varautunut kansa, joten se näkyi hieman tässäkin tapauksessa. Ja olihan tämä aivan uskomaton kilpailu nähdä paikanpäällä, kausi on ollut nannaa neutraalille katsojalle.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Itse pääsen ensi vuonna Shangaihin vip-paikoille katsomaan ilmaiseksi. :alppu:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa


Liput olkaa hyvä



Tämän avulla pysyy välillä paremmin perillä kuin videotaulua katsomalla.



Pääsuoran kompleksi



Lippuja löytyy, suomalaisia ei



Kuljettajien paraati



Ei parane kysyä





Porsche Cup



 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tuota kierrostaulusta otettua kuvaa katsomalla voitte hieman päätellä, että paljon oli ihmisiä seuraamassa kun autot kiersivät rataa.

edit : Kuvissa vikaa, laitetaan kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Hyvä rapo, vaikutti olevan hyvä keikka muutenkin:thumbup:
Muutama aate; euroopassa myydään lippuja mustassa pörssissä halvemmalla kun lippuluukulla. Itse olen hankkinut edullisen lipun Pelkijjan että Unkarin keepeehen. Mitä tohon kaikkien luokkien skabojen kattomiseen, tai oikeestaan kattomatta jättämiseen tulee, siihen saattaa olla useampikin syy. Itsehän en ole joka kerralla katsonut kaikkea mitä lippun hintaan olisi kuulunut. Belgiassa en ainakaan, siinä räntäsateessa ei olisi pirukaan istunut yhtään ylimääräistä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kiitos raportista. Kiva se olisi itsekkin päästä joskus paikan päälle katsomaan. Jos vaikka voittais ens kaudella sijoittamalla Ferrariin ens kaudella veikkausissa?
Toi "tunnelma" on varmaan se mistä ei saa tv:n välityksellä juurikaan käsitystä. Jos käyt muissa kisoissa tulevaisuudessa, niin ei kun raporttia kehiin.:ahem:

PS. Hyviä kuviahan "sekundakamerasi" tuottaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Itseäni oheisluokat toki kiinnostavat. Parilla kerralla olen ollut ryhmämatkalla ja silloin oheisluokkien katsomiseen ei aina ole ollut aikaa. Omilla matkoilla olen pyrkinyt seuraamaan kaikki (ainakin kisat). Jos muistan oikein, niin Nürburgringillä 2001 ajettiin kaksi BMW ADAC-kilpailua, joista voitot menivät Christian Klienille ja Timo Glockille. :thumbup:
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Kolme kertaa olen kisoja paikan päällä seurannut, ja kivaa luettavaa tuo raportti. Noi oheisluokat ei itseäni ole ikinä kiinnostanut, vaan silloin lähdemme lampsimaan rata-aluetta ympäri.
Kuskien paraati on kiva elleivät kaikki kuskit ole samassa rekan lavassa...
Ja paikan päällä ne ÄÄNET on ihan uskomattoman makeita. Samoin kuinka myöhään nuo autot jarruttavat niihin mutkiin ja miten ne pakenevat noista mutkista kun joku kolmonen on pesässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös