Ferrari 4ever
Well-known member
Lauantai :
Ensimmäinen päivä F1-viikonlopustani käynnistyi ilmaisella bussimatkalla Shanghain Hongkou-stadionilta aikaisin aamulla. Matka keskustasta radalle kesti hieman alle tunnin, jonka aikana nukkuminen vei mielenkiinnon paikallisista nähtävyyksistä – slummeista ja kilpailuun liittyvistä mainoskylteistä.
Alueelle saapuminen oli mielikuvien täydellinen toteutuminen. Joutomaalle rakennettu moderni rata oheisrakennuksineen. Ei mikään kovin kaunis näky kostean smogisessa ilmassa vaikka arkkitehtuurisesti pääsuoran hässäkkä ja kolmannella osiolla sijaitsevat katsomot vaikuttavia ovatkin.
Välimatkat ja kulkuyhteydet ovat näissä uudemmissa tekeleissä paljon katsojaystävällisempiä kuin esimerkiksi Monzassa tai SPA:ssa, palvelut ovat taasen lähes identtiset maassa kuin maassa. Muutama oheistavaroiden myyntipiste ja ruokakoju, josta voi ostaa hampurilaisia tai fostersin olutta törkeään ylihintaan. Kiinassa kun ollaan niin aidan huonommalla puolella oli satoja ihmisiä myymässä kiikareita, korvatulppia, Räikkösen aitoakin aidommalla nimikirjoituksella varustettuja postikortteja jne. Aika-ajoihin liittyvässä ketjussa taidettiin mainita myös mustasta pörssistä, josta voi ostaa kisalipun halvemmalla kuin mistä tahansa lipputoimistosta. Odotan innolla tämän ilmiön saapumista Eurooppaan!
Kun palvelut oli katsottu lävitse niin olikin aika siirtyä itse asiaan. Lipussa luki korealla tekstillä, että päämäärä on C2, rivi 19, paikka 64. Katsomo sijaitsi neljännen, eli kilpailun tiukimman mutkan vieressä. Näkymät olivat varsin mainiot vaikka ajattelin istuessani alas, että näin lyhyen suoran päässä ei ohituksia tulla pahemmin näkemään. Olisinko voinnut pahemmin olla väärässä?
Huvi käynnistyi vapailla harjoituksilla ja eri luokkien aika-ajoilla, joiden kuluessa korvat saivat pienen muistutuksen tulevasta myrskystä. F1:sten ääni iskee tajuntaan aina yhtä vahvasti, sitä ei voi kuvailla sanoin ja televisio lähettää kotisohville vain pienen murto-osan sen todellisesta voimasta. Vapaiden anti itsessään oli aika vähäistä. Toki näin valotaululta Räikkösen ulosajon ja Sato ajoi hieman pitkäksi tuon edessäni sijainneen neljännen mutkan mutta siinä se.
Aika-ajoissa nähtiinkin sitten enemmän säpinää radalla ja katsomoissa. Ei tosin ihmettelyyn keskittyneiden ja sateen lannistamien kiinalaisten toimesta, koska kannustushuudoista vastasivat kokonaan paikalle matkanneet länsimaiset F1-friikit. Paikalliset eivät voinneet käsittää, että miksi Schumacher ei kyennyt parempaan aikaan. Sain mulkoilua osakseni juhliessani raivokkaasti kun Michael lunasti paikan kolmanteen sessioon viimeisellä yrityksellään. Saksalaisetkin saatiin mukaan lopulta kun sankari nousi kuudenneksi.
F1:set olivat lauantainakin ihan nautittavaa katseltavaa mutta päivän kohokohdaksi jäi Porsche Carrera Cup ja yhdeksän kierroksen mittainen Formula BMW kilpailu. En ole näitä sarjoja seurannut käytännössä laisinkaan mutta niissähän käytiin kertakaikkiaan loistavaa vääntöä. Sateisessa säässä tuntemattomat nimet vetivät slaidissa ja ohittelivat toisiaan minkä kerkesivät. Lehtereillä ei tosin ollut enää ketään näkemässä, päälle kymmenen ihmistä koko C-kompleksissa vaikka F1:sten aikana päitä oli tuhansittain. Mutta ei siinä mitään, heidän tappionsa ja olihan se hauskaa kun kilpailun voittanut kuljettaja (Sam Abay Australiasta ainakin videokuvan perusteella, en ole nähnyt tuloslistaa vielä missään) vilkutti minulle paraatikierroksellaan – ainoalle katsojalle kyseisessä katsomossa! !
Lauantai saapui päätökseensä tuon voiton myötä ja lähdin lampsimaan pimenevässä illassa yksin kohti bussiterminaalia. Päällimmäisin ajatus mielessä oli ”piru vie, toivottavasti huomenna on kuivaa”. Myöhemmin illalla radio kertoi jotain taifuunista.
Sunnuntai :
Uusi päivä, uudet kujeet! Eli samasta paikasta, samaan aikaan ja samalla bussilla kohti suurta koitosta. Nyt alueelle oli saapunut porukkaa oikein kunnolla ja uskoin, että ihmiset näkisivät tällä kertaa kun Porschet ja BMW:t ajavat kilpaa radalla. Mitä vielä, kävelin sisäpuolelle katsomaan niin ihmiset mussuttivat hodaria ja lukivat lehteä samalla kun autojen äänet kuuluivat selän takaata.
Ajot olivat taas näyttäviä, varsinkin kun Porsche Cupin aikana alkoi aivan Jumalaton kaatosaade. En tiedä tarkalleen, että mitä tapahtui mutta kova kolari aiheutti punaisen lipun muutamaa kierrosta ennen kilpailun päättymistä. Ne ihmiset, jotka olivat katsomassa, lähtivät pois sateen alettua. Itse jäin heiluttamaan lippua vaikka en ollut ottanut sateenvarjoa tai mitään muutakaan suojaa mukaan. Kastuin siis läpimäräksi mutta ei se tahtia haitannut, päinvastoin.
Sade kuitenkin taukosi muutamaa tuntia ennen F1:sten alkua. Vuorossa oli kuljettajien paraati, kansallislaulu ja ylimääräinen näytös, jonka aikana ihmeelliset häkkyrät kiersivät rataa. Schumi toimi koomikkona paraatissa ja rukoili taivasta katsellen. Kimi oli oma itsensä, keskittynyt vain ja ainoastaan tulevaan kilpailuun.
Itse kisa olikin sitten trilleri, jonka aikana sattui ja tapahtui. Ensimmäisten kierrosten aikana katsomo ei päästänyt pihaustakaan kun Schumacher pysyi kuudennella sijalla Alonson ajaessa muilta karkuun. Yritin saada paikallisia Kimin bandwagoniin mutta ihmiset eivät jaksaneet reagoida Räikkösen ohittaessa Barrichellon. Jatkoin sinnikkäästi kurkku suorana huutamista ja kun takana istuneet saksalaiset tulivat mukaan ”GO KIMI GO KIMI” - huutoihin niin pikkuhiljaa kiinalaisetkin uskalsivat vähän korottaa ääntään. Kohta Mclaren olikin jo Renaultin peräsiivessä kiinni, jolloin melu nousi eksponentiaalisesti. Ja auta armias kun Kimi ohitti Fisichellan neljännessä mutkassa, suoraan meidän edessämme, niin kaikki antoivat kuulua kovaa ja korkealta yli minuutin ajan.
Räikkösen keskeytys oli tietenkin sääli mutta ainakin hän toimi yleisön lämmittäjänä, nyt ei enää oltu kuin kirjastossa. Kiinalaiset riemuitsivat Schumacherin puolesta vaikka välillä pasmat olivat aika hukassa, huomasi että mistään lajin aktiivisista seuraajista ei ollut kyse. Kun Alonso kävi ensimmäisen kerran varikolla ja hänen eteensä ilmestyi auto niin ihmiset luulivat Schumin siirtyneen johtoon. Huutoa kesti yli 20sekuntia kunnes Alonso ilmestyi mutkasta ja nolostuneet katselijat tajusivat tilanteen. Myöhemmin Massan keskeyttäessä sydämet löivät tyhjää kun videotaululle ei ilmestynyt nimeä. Kypärä ja numero näkyivät tosin hyvin mutta asiayhteyttä ei osattu muodostaa. Kierrostauluunkin ilmestyi tieto, että johtaja on edelleen auto numero viisi mutta katsojat jatkoivat henkensä pidättämistään.
Kilpailun loppu onkin historiaa ja hienoa sellaista. Sääli, että ihmisiä ei päästetty radalle kävelemään kuten esimerkiksi SPA:ssa. Olisi ollut kiva kävellä radan kuumalla pinnalla ja haistella vähän ilmapiiriä. Pääsuoralle en ehtinyt, joten katselin seremoniat ruudulta. Kuunteleminen ei ollut mahdollista kun kajarit puuttuivat kokonaan alueelta. Sitten olikin aika painella takaisin bussiin ja tyytyväisenä kohti kotia.
Hieno F1-kokemus taas taskussa. On kuitenkin sanottava, että Formuloita ei pitäisi siirtää Euroopasta alueille, joissa ei oikein ole autourheilun kulttuuria. Puitteiltaan Shanghain GP on ihan hieno ja kilpailu oli uskomaton mutta vetävätkö modernit kilparadat vertoja perinteisille moottoriurheilun pyhätöille, joiden varsilla metsä kasvaa ja asiantuntevat fanit kannustavat?
Muistutus loppuun : Menkää katsomaan kilpailuja! .
Ensimmäinen päivä F1-viikonlopustani käynnistyi ilmaisella bussimatkalla Shanghain Hongkou-stadionilta aikaisin aamulla. Matka keskustasta radalle kesti hieman alle tunnin, jonka aikana nukkuminen vei mielenkiinnon paikallisista nähtävyyksistä – slummeista ja kilpailuun liittyvistä mainoskylteistä.
Alueelle saapuminen oli mielikuvien täydellinen toteutuminen. Joutomaalle rakennettu moderni rata oheisrakennuksineen. Ei mikään kovin kaunis näky kostean smogisessa ilmassa vaikka arkkitehtuurisesti pääsuoran hässäkkä ja kolmannella osiolla sijaitsevat katsomot vaikuttavia ovatkin.
Välimatkat ja kulkuyhteydet ovat näissä uudemmissa tekeleissä paljon katsojaystävällisempiä kuin esimerkiksi Monzassa tai SPA:ssa, palvelut ovat taasen lähes identtiset maassa kuin maassa. Muutama oheistavaroiden myyntipiste ja ruokakoju, josta voi ostaa hampurilaisia tai fostersin olutta törkeään ylihintaan. Kiinassa kun ollaan niin aidan huonommalla puolella oli satoja ihmisiä myymässä kiikareita, korvatulppia, Räikkösen aitoakin aidommalla nimikirjoituksella varustettuja postikortteja jne. Aika-ajoihin liittyvässä ketjussa taidettiin mainita myös mustasta pörssistä, josta voi ostaa kisalipun halvemmalla kuin mistä tahansa lipputoimistosta. Odotan innolla tämän ilmiön saapumista Eurooppaan!
Kun palvelut oli katsottu lävitse niin olikin aika siirtyä itse asiaan. Lipussa luki korealla tekstillä, että päämäärä on C2, rivi 19, paikka 64. Katsomo sijaitsi neljännen, eli kilpailun tiukimman mutkan vieressä. Näkymät olivat varsin mainiot vaikka ajattelin istuessani alas, että näin lyhyen suoran päässä ei ohituksia tulla pahemmin näkemään. Olisinko voinnut pahemmin olla väärässä?
Huvi käynnistyi vapailla harjoituksilla ja eri luokkien aika-ajoilla, joiden kuluessa korvat saivat pienen muistutuksen tulevasta myrskystä. F1:sten ääni iskee tajuntaan aina yhtä vahvasti, sitä ei voi kuvailla sanoin ja televisio lähettää kotisohville vain pienen murto-osan sen todellisesta voimasta. Vapaiden anti itsessään oli aika vähäistä. Toki näin valotaululta Räikkösen ulosajon ja Sato ajoi hieman pitkäksi tuon edessäni sijainneen neljännen mutkan mutta siinä se.
Aika-ajoissa nähtiinkin sitten enemmän säpinää radalla ja katsomoissa. Ei tosin ihmettelyyn keskittyneiden ja sateen lannistamien kiinalaisten toimesta, koska kannustushuudoista vastasivat kokonaan paikalle matkanneet länsimaiset F1-friikit. Paikalliset eivät voinneet käsittää, että miksi Schumacher ei kyennyt parempaan aikaan. Sain mulkoilua osakseni juhliessani raivokkaasti kun Michael lunasti paikan kolmanteen sessioon viimeisellä yrityksellään. Saksalaisetkin saatiin mukaan lopulta kun sankari nousi kuudenneksi.
F1:set olivat lauantainakin ihan nautittavaa katseltavaa mutta päivän kohokohdaksi jäi Porsche Carrera Cup ja yhdeksän kierroksen mittainen Formula BMW kilpailu. En ole näitä sarjoja seurannut käytännössä laisinkaan mutta niissähän käytiin kertakaikkiaan loistavaa vääntöä. Sateisessa säässä tuntemattomat nimet vetivät slaidissa ja ohittelivat toisiaan minkä kerkesivät. Lehtereillä ei tosin ollut enää ketään näkemässä, päälle kymmenen ihmistä koko C-kompleksissa vaikka F1:sten aikana päitä oli tuhansittain. Mutta ei siinä mitään, heidän tappionsa ja olihan se hauskaa kun kilpailun voittanut kuljettaja (Sam Abay Australiasta ainakin videokuvan perusteella, en ole nähnyt tuloslistaa vielä missään) vilkutti minulle paraatikierroksellaan – ainoalle katsojalle kyseisessä katsomossa! !
Lauantai saapui päätökseensä tuon voiton myötä ja lähdin lampsimaan pimenevässä illassa yksin kohti bussiterminaalia. Päällimmäisin ajatus mielessä oli ”piru vie, toivottavasti huomenna on kuivaa”. Myöhemmin illalla radio kertoi jotain taifuunista.
Sunnuntai :
Uusi päivä, uudet kujeet! Eli samasta paikasta, samaan aikaan ja samalla bussilla kohti suurta koitosta. Nyt alueelle oli saapunut porukkaa oikein kunnolla ja uskoin, että ihmiset näkisivät tällä kertaa kun Porschet ja BMW:t ajavat kilpaa radalla. Mitä vielä, kävelin sisäpuolelle katsomaan niin ihmiset mussuttivat hodaria ja lukivat lehteä samalla kun autojen äänet kuuluivat selän takaata.
Ajot olivat taas näyttäviä, varsinkin kun Porsche Cupin aikana alkoi aivan Jumalaton kaatosaade. En tiedä tarkalleen, että mitä tapahtui mutta kova kolari aiheutti punaisen lipun muutamaa kierrosta ennen kilpailun päättymistä. Ne ihmiset, jotka olivat katsomassa, lähtivät pois sateen alettua. Itse jäin heiluttamaan lippua vaikka en ollut ottanut sateenvarjoa tai mitään muutakaan suojaa mukaan. Kastuin siis läpimäräksi mutta ei se tahtia haitannut, päinvastoin.
Sade kuitenkin taukosi muutamaa tuntia ennen F1:sten alkua. Vuorossa oli kuljettajien paraati, kansallislaulu ja ylimääräinen näytös, jonka aikana ihmeelliset häkkyrät kiersivät rataa. Schumi toimi koomikkona paraatissa ja rukoili taivasta katsellen. Kimi oli oma itsensä, keskittynyt vain ja ainoastaan tulevaan kilpailuun.
Itse kisa olikin sitten trilleri, jonka aikana sattui ja tapahtui. Ensimmäisten kierrosten aikana katsomo ei päästänyt pihaustakaan kun Schumacher pysyi kuudennella sijalla Alonson ajaessa muilta karkuun. Yritin saada paikallisia Kimin bandwagoniin mutta ihmiset eivät jaksaneet reagoida Räikkösen ohittaessa Barrichellon. Jatkoin sinnikkäästi kurkku suorana huutamista ja kun takana istuneet saksalaiset tulivat mukaan ”GO KIMI GO KIMI” - huutoihin niin pikkuhiljaa kiinalaisetkin uskalsivat vähän korottaa ääntään. Kohta Mclaren olikin jo Renaultin peräsiivessä kiinni, jolloin melu nousi eksponentiaalisesti. Ja auta armias kun Kimi ohitti Fisichellan neljännessä mutkassa, suoraan meidän edessämme, niin kaikki antoivat kuulua kovaa ja korkealta yli minuutin ajan.
Räikkösen keskeytys oli tietenkin sääli mutta ainakin hän toimi yleisön lämmittäjänä, nyt ei enää oltu kuin kirjastossa. Kiinalaiset riemuitsivat Schumacherin puolesta vaikka välillä pasmat olivat aika hukassa, huomasi että mistään lajin aktiivisista seuraajista ei ollut kyse. Kun Alonso kävi ensimmäisen kerran varikolla ja hänen eteensä ilmestyi auto niin ihmiset luulivat Schumin siirtyneen johtoon. Huutoa kesti yli 20sekuntia kunnes Alonso ilmestyi mutkasta ja nolostuneet katselijat tajusivat tilanteen. Myöhemmin Massan keskeyttäessä sydämet löivät tyhjää kun videotaululle ei ilmestynyt nimeä. Kypärä ja numero näkyivät tosin hyvin mutta asiayhteyttä ei osattu muodostaa. Kierrostauluunkin ilmestyi tieto, että johtaja on edelleen auto numero viisi mutta katsojat jatkoivat henkensä pidättämistään.
Kilpailun loppu onkin historiaa ja hienoa sellaista. Sääli, että ihmisiä ei päästetty radalle kävelemään kuten esimerkiksi SPA:ssa. Olisi ollut kiva kävellä radan kuumalla pinnalla ja haistella vähän ilmapiiriä. Pääsuoralle en ehtinyt, joten katselin seremoniat ruudulta. Kuunteleminen ei ollut mahdollista kun kajarit puuttuivat kokonaan alueelta. Sitten olikin aika painella takaisin bussiin ja tyytyväisenä kohti kotia.
Hieno F1-kokemus taas taskussa. On kuitenkin sanottava, että Formuloita ei pitäisi siirtää Euroopasta alueille, joissa ei oikein ole autourheilun kulttuuria. Puitteiltaan Shanghain GP on ihan hieno ja kilpailu oli uskomaton mutta vetävätkö modernit kilparadat vertoja perinteisille moottoriurheilun pyhätöille, joiden varsilla metsä kasvaa ja asiantuntevat fanit kannustavat?
Muistutus loppuun : Menkää katsomaan kilpailuja! .
Viimeksi muokattu: