McLaren F1 / LM / GTR

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo vastauksia tossa kaivelin vähän, ja tosiaan joo Harrisonilla oli F1:nen. Rungoltaan se oli #25 vuosimallia 1994. Väriltään auto oli Dark Purple Pearl.

Nykyään auto on perikunnan omistuksessa UK:ssa ja siitä pitää huolen Lazante:n firma, joka on tunnettu mm.nykyään katukilpisten GTR:ien rakentajana ja firman johtaja; Paul Lazantehan oli tuon 1995 Le Mans:in voittaneen tallin tallipäällikkönä.

Tässä Harrisonin F1:sessä on muutama erityinen detaili muuten, mm. osa eräästä Beatles kappaleen sanoituksesta kirjoitettuna kultaisella kynällä hiilikuituiseen osaan, jota ei nää ellei autoon sisään kumarru katsomaan.
Myöskin autoon kuuluu ainakin 2 paria vanteita, kromiset ja mustaksi maalatut sarjat sekä auton rekkarissa oli Harrisonin uskontoon viittavat kirjaimet.

Tässä esim.niistä biisien sanoista:




Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=758168&page=2&highlight=george+harrison


Eli sellasta. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No joo vastauksia tossa kaivelin vähän, ja tosiaan joo Harrisonilla oli F1:nen. Rungoltaan se oli #25 vuosimallia 1994. Väriltään auto oli Dark Purple Pearl.

Nykyään auto on perikunnan omistuksessa UK:ssa ja siitä pitää huolen Lazante:n firma, joka on tunnettu mm.nykyään katukilpisten GTR:ien rakentajana ja firman johtaja; Paul Lazantehan oli tuon 1995 Le Mans:in voittaneen tallin tallipäällikkönä.

Tässä Harrisonin F1:sessä on muutama erityinen detaili muuten, mm. osa eräästä Beatles kappaleen sanoituksesta kirjoitettuna kultaisella kynällä hiilikuituiseen osaan, jota ei nää ellei autoon sisään kumarru katsomaan.
Myöskin autoon kuuluu ainakin 2 paria vanteita, kromiset ja mustaksi maalatut sarjat sekä auton rekkarissa oli Harrisonin uskontoon viittavat kirjaimet.

Tässä esim.niistä biisien sanoista:


Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=758168&page=2&highlight=george+harrison


Eli sellasta. :)
Hienoa :)
Tuli meinaan YLE:ltä tänään dokkari Georgesta ja muistin nähneeni -93 Adelaidessa kuinka George siellä kuolasi F1:n perään, muistaakseni häntä haastateltiinkin johonkin Mäcin dokkariin aiheesta ja oli moista tilaamassa :)
Ei vain tullut mistään vastaan mitä sille tilaukselle sitten oikeesti kävi, hienoa että on suvun hallussa edelleen :ahem:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hyvä että vastaus tyydytti. :)

Itseasiassa GTR osastolta tulee hyviä uutisia!
#15R; joka on ollut pitkään enemmän tai vähemmän "piilossa" on saanut uuden kodin! Nimittäin auto kuuluu nykyään ROFGO-Collectioniin, joka on tunnettu GULF-kilpureistaan, tallissa on myös 1997 Longtail GTR rungoltaan #22R, joten tämä 1996 shortail ex-GTC GULF Racingin auto tulee varmasti täydentämään tätä kokoelmaa hienosti!

#15R oli tosiaan toinen BPR GT sarjassa ajaneista GULF tallin Mäkeistä. Heillä oli koko kauden ajossa #12R sekä #15R. Ja nykyään edelleen tämä #15R on GULF:n värityksessä ja kilpailuspekseissä, toisin kuin sisarrensa joka on katukilvissä täydellisessä BPR GT 1996 sarjan liveryssä UK:ssa. :)



Tästä ROFGO-collectionista voi lukea lisää täältä ja klikkaamalla Vehicles löytyy loputkin.
http://rofgocollection.com/

Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=753270&page=13

Sekä samasta lähteestä pongattu hiljattain #05R:n nykyinen sijainti; Joe Macari's Ferrari pajalla Lontoossa.
#05R:hän muistetaan Cesar-liverystään, joka nähtiin vain ja ainoastaan tässä Le Mans:ssa. Sekä yhtäaikaisesta Le Mans:in maaliin tulosta yhdessä kilpailun voittaneen #01R:n rinnalla. :)
Autohan oli tässä vuosi pari sitten huutokaupassa, jossa se vaihtoi omistajaa; purettiin, kasattiin ja muutettiin katulailliseksi ja onneksi pitivät tuon Le Mans:in historiallisen värityksen suurinpiirtein sellaisena kun se sielä nähtiin.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tällä viikolla järjestettävässä Autosport Internationalissa on näytillä #10R, kuvassa on tuo vuosiluku virheellinen. On totta kyllä, että auto tehtiin siinä 95-96' vaihteessa, mutta #10R edustaa virallisesti vuosilukua 1996 vuosimallina. Ainiin, JJ Lehtokin tätä testasi...




Lähde tämä:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=753270&page=15

Ja tästä #10R:stä on muuten mielettömän hieno kuvakin Tentenths-foorumilla.


Lähde tämä:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=1070168&page=9

Ja ennen kun tulee kyselyitä; tuo ylempi Autosportin kuva on tosiaan se, missä asussa auto on tänään. Hiljattainhan tuo Nick Mason tuon pisti siihen kuosiin missä auto nähtiin lehdistökuvissa 1996 "presentatio-livery" virallisesti.
Le Mans 1996 harjotuksissa ja aika-ajossa auto nähtiin kuitenkin pelkästään punaisena, kuten tuossa uskoakseni In To The Red- kirjan kuvaussessiossa Silverstonessa. Siinä asussa auto oli myös Mason:lla aika kauan, mutta ihan vuosi pari sitten tuo ilmaantui sitten tuossa esittely värityksessään taas tien päälle. :)
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Automotiven foorumille napsahti tänään hienoa historiallista materiaalia; Goodwood vuosilta 1995 sekä 1999.!
Hienoja detaileja #01R:stä sekä mielenkiintonen kuva #06R:stä vuodelta 1995.

Goodwood 1995

Goodwood 1999

:thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Luettuani vähän AUtomotiven foorumia, niille joilla on mahdollisuus matkustaa täältä SUomen peräältä Brysseliin tässä kuussa; kannattaa mennä jos haluaa nähdä super harvinaisen McLarenin. Kyseessä on meinaa XPGT eli GT version prototyyppi eli toisinsanoen GT:tä on tehty tasan 3 kappaletta sen takia, että auto saatiin luokiteltua FIA GT1 MM sarjaan kaudelle 1997. Ja tämä olisi sitten näytillä täällä:
http://autosalon.be/en/salon/visiteur/dreamcar/

Ja myöskin legendaarisen huippunopeusennätyksen tehnyt XP5 olisi näytillä Sveitsissä piakkoin....

Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=1084806&page=4
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
British Racing Green :cool: Hieno!
Olikos tämä nyt sitten longtailin esiversio?
Hyvää informaatiota tullut viime aikoina muutenkin F1:een liittyen :thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
British Racing Green :cool: Hieno!
Olikos tämä nyt sitten longtailin esiversio?
Hyvää informaatiota tullut viime aikoina muutenkin F1:een liittyen :thumbup:
Joo siis tavallaan. Koko hommahan on siis tarinaaltaan sellanen, että 96' BPR GT sarjassa nähty Porsche GT1 on tähän kaikkeen "syyllinen". Kun suunnitelmat FIA GT1 sarjaan tulivat ilmi oli McLareninkin pakko tehdä jotain. Sekuntti kaupalla taakse SPA:ssa, Brandshatsissa ja Zhuhaissa Mäkit pieksenyt Porsse oli periaatteessa syy.
BPR GT sarja päättyi kauteen 96 ja tilalle tuli sitten tuo FIA GT1 sarja, Porsche tavallaan näytti suunnan mihin Mersu lähti CLK GTR:llä mukaan ja näin McLarenin oli pakko tehdä jotain.

56XPGT eli F1 GT on siis tämän GTR:n kilpa-version pakollinen välimuunnos, jotta auto saatiin luokiteltua FIA GT1 sarjaan. Säännöt vaativat katulaillisen tuotantoauton olemassa olon, jota Mersu kiersi hienosti "kyllä me tästä myyntilaite tehdään" kuten teki Porsche. Rakensivat siis ensiksi kilpa-auton ja sitten muuttivat sitä sen verran, että kilpiin menee. McLaren taas; tämä GT ja GTR pohjautuvat kuitenkin tähän shortail F1:seen edelleen, joten altavastaajina olivat periaatteessa tässä suhteessa.

GT:tä tehtiin huimat 3 kappaletta. Tuossa ylempänä nähty 56XPGT on siis GT version prototyyppi, jota käytettiin markkinoinnissa siihen aikaan. Esitteissä ym. nähtiin tämä British Racing Greenillä maalattu GT. Tekniikaltaan auto pohjautui kuitenkin ihan täysin tähän F1:seen jo nähtyyn tekniikkaan. 6,1 litrainen V12 selän takana, 3 penkkiä ja sama 6-lovinen manuaali, joka F1 katuautossakin nähtiin.

Joten suurimmat muutokset olivat aerodynamiikka, pidennetty keula ja perä sekä katon ilmanotto uusittiin. GT ei saanut takasiipeä, mutta GTR sen tottakai sai.

Missä ovat sitten nämä 2 myytyä GT:tä?
56XPGT joka tuossa kuvassa on on McLarenin omistuksessa.
54F1GT myytiin yllättävästi Brunein sultaanille muistaakseni, väriltään mustalla n.10% flake maalauksella.
Toinen 58F1GT meni Japaniin ollen väriltään myös tumma.

Eli lyhyesti, tämä auto oli pakko tehdä, jotta päästiin haastamaan Mersut ja Porschet FIAN uudessa sarjassa. Ja kun muistetaan, että Mersu ja Porsche tekivät suoraan kilpa-auton ensiksi; hakkasi tämä edelleen shortail F1 katuautoon perustuva Longtail GTR näitä aika tasasesti, mutta loppukausi tuli kohtaloksi BMW Motorsportin tiimille, joka koki kauen ainoat tekniikka murheet juuri sillon kun niitä ei olisi saanut tulla. Mestaruus meni Mersulle ja kakkostila McLarenille, mutta se millä tavalla tuo mestaruus meni, olikin sitten isompi likapyykki....

Tässä muuten varsin mielenkiintonen pätkä Paul Ricardilta, Team LARK pääroolissa, mutta taustalla vilahtaa useasti BMW Motorsportin kalustoa.
http://www.youtube.com/watch?v=qPnrdMHpwCQ
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo muistinkin kyllä miksi & miten Mäcci joutui tuon longtailin tekemään, mutta se että vaadittiin ns. luokittelumalli olikin jäänyt vähän pimentoon
(jotenkin käsitin että tuo GT oli testiauto ja luokittelumallina olisi edelleen käytetty originaalia)
Mutta hienoa että täsmentyy meikäläisenkin tiedot ! :thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo kyllä toi GT tehtiin sen FIA:n sarjan takia puhtaasti. Teknisestihän tuo on ihan sama kuin F1 katuauto, rungoltaan ym. mutta pidennetty keula ja perä aerodynamiikka lisättynä. :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
On nämä F1:set hinnoissaan tänään. Tämä rungoltaan #059 myytiin hiljattain ilmeisesti videon perusteella 5:llä miljoonalla $, mutta virallisesti on puhuttu "more than 3,5 miljoonaa".
Vaikka tämä näyttääkin LM versiolta, niin tämä ei ole LM, tähän on vaan ympätty kiinni nuo GTR/LM osat vanteita myöten.

http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=1070168&page=9

https://www.youtube.com/watch?v=KSOXlgCzRHA

Tässä voidaan vaan kysyä, että jos suhteelisen perus kuosissa oleva F1:nen maksaa tuon verran, mitä maksaa 5 kappaletta myydyt LM:t tänään....
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tässä voidaan vaan kysyä, että jos suhteelisen perus kuosissa oleva F1:nen maksaa tuon verran, mitä maksaa 5 kappaletta myydyt LM:t tänään....
Ihan hyvä kysymys, lienee 2-numeroisissa lukemissa jo....
Eikös noista viidestä LM:stä yksi ole McLarenin päämajassa ja kolmen huhutaan menneen Brunein sulttaanille, jos muistan oikein?
Mihinkähän se neljäs on mennyt....
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo paha sanoa mitä tollanen LM maksaa, mutta ihan prkleesti varmasti.
Oikeessa olet näistä Brunein jutuista:
LM1, LM4 ja LM5 menivät Bruneille.
LM2 Japaniin ja LM3 UK:hon, joka on nykyään USA:ssa.
Kyllähän tottakai tälläseen ohjaamoon kelpaisi mennäkin...
Kuva on LM3:sesta:

(Photo credit - John Lamm for Road&Track magazine)

Bruneilla on muuten myös 1995 vuoden GTR McLaren. Le Mans 1995 voittajan värityksissä jokaista detailia myöten käsittääkseni. Autolla ei ole ajettu ainuttakana kilpailua missään vaiheessa. Rungoltaan tämä on viiminen kaudelle 1995 rakennettu; #09R. SIitä on jopa yksi kuvakin netissä;
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuva on LM3:sesta:

(Photo credit - John Lamm for Road&Track magazine)
Olikos tää LM3 siinä Tiff Needellin pätkässä missä se vertasi Enzoa ja F1:stä rinnakkain?
Hieno peli kyllä kertakaikkiaan, tuo Papaya Orange on kyllä näyttävä väri....
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Siinä Fifth Gearin pätkässä oli itseasiassa GTR. 1996 vuosimallia rungoltaan #16R, joka nähtiin myös Helsinki Motor Show:ssa joulukuussa 1996.


Nykyään auto on siis oranssi, katukilvissä ja sijaitsee UK:ssa. Nähty säännöllisesti hyväntekeväisyys tapahtumissa sekä Le Mans:ssa, jonne ajoivat peräkkäin Ferrari F40:sen kanssa UK:sta. :thumbup:
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/1996+McLaren+F1+GTR+-+16R/

#16R ennen myyntiä nykyiselleen omistajalleen.
Hyväntekeväisyys tapahtumassa 2011
 
Viimeksi muokattu:
Ylös