Unohtunut kokonaan tätä seurata. No joo ei siinä, tuo Tukholman Longtail GT oli muuten super harvinainen tapaus. Itse missasin ton jutun töitten takia, viikko taaksepäin olisin sinne kerennyt hyvin.
Mutta mikä teki tästä vierailusta speciaalin oli se, että tuo Longtail GT on harvainaisin McLaren F1 -versio mitä on ikinä tehty. Näitä myytiin 2 kappaletta, toinen Bruneille ja toinen meni Japaniin jossa se on vieläkin näytillä.
Tämä Tukholmassa nähty on näiden kahden myydyn prototyyppi, 56XPGT ja oli viimeeksi näytillä tämän vuoden Brysselin Dream Car Show:ssa, jonka myös missasin tottakai. Sitä ennen auto nähtiin ilmeisesti FIA GT1 kisan varikolla 1997 Silverstonessa.....
Eli ne, jotka tuon Stokiksessa näkivät, toivottavasti tietävät tuon ainutlaatuisuuden.
Tässä kaverini video, joka onneksi pääsi paikalle.
http://www.youtube.com/watch?v=XyMXlDugzQI
EDIT:
Ja mitä tulee tohon Montereyn F1:sen myyntihintaan; niin nyt meni kyllä kerralla uusiksi koko paletti.
Siinä missä aiemmin korkein myyty F1:nen oli sen 3,5 miljoonaa suurinpiirtein, meni tämä lähes 7 miljoonan euron myyntihinta heittämällä kaikkein kalleimmaksi ikinä myydyksi F1:seksi.
Tämä tarkottaa mun käsittääkseni sitä, että tästä eteenpäin siitä voi sen 7miljoonaa pyytää, jos tollasta haluaa myydä.
Jos tavallisesta ei LM-specs F1:sestä saa ton verran, niin niistä kahdesta LM:ää vastaavilla moottoriohjausarvoilla olevasta F1:sestä pitäisi siis saada enemmän kuin 7 miljoonaa.
Ja jos McLaren arvoi Genevessä tänä vuonna aidon 6 kappaletta tehdyn LM:n hinnan olevan varovaisesti noin 10 miljoonaa, on sen arvo vähintäänkin 15 miljoonaa tämän perusteella. Ja tämä Tukholman nähdyn GT:n hintalappu onkin sitten ihan utopiaa jo.
3 tehty, 2 myyty ja jos näistä kahdesta jompi kumpi tulee myyntiin, hinta lappu voi olla ihan mitä tahansa.
GTR:ien puolella tilanne on vielä hankalampi. Kilpailuhistoria, voitot, mestaruudet, tallit, kuljettajat, ajetut kisat, kaudet Le Mans....kaikki vaikuttaa. Käsittääkseni jotain 2-3 miljoonaa euroa tai vähän enemmän on kallein GTR ollut, mitä on myyty viime aikoina. Kyseessä oli GTC GULF #15R, joka on nykyään Rofgo Collectionissa muiden GULF värejä kantavien autojen seassa edelleen 96' Le Mans väreissä viimisen päälle.
Eli tämä Montereyn huutokaupan tulos kyllä mun käsittääkseni muutti aika paljon F1:sen hintaa jatkossa. Ne jotka myivät autonsa vuosi pari sitten 2-3 miljoonalla varmasti nyt vähän kiroiluttaa. Ikäväkyllä.