McLaren ja kolmannen auton etu

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tämähän on tietty todella hyvä asia McLarenin kannalta mutta pikkutalleja ja muita kilpailijoita kohtaan kohtuuton etu!

McLaren voi kierrättää De La Rosaa perjantain harjoituksissa koko kisa matkan ajan ja sitä kautta kerätä dataa minkä perusteella tehdä taktiikat ja rengasvalinnat kisaan!

Niinkuin viime kaudella nähtiin, niin huipputallein kuljettajat, varsinkin McLarenin kuskit, ajoivat perjantaisin vain renkaat ja koneet "sisään". Siinä ei juuri taktiikoita yms. voitu valita kun kone(koko auto) ei kestänyt liikoja!

Viime kaudella säännöt olivat suht pahasti McLarenia vastaan, koska heidän kalusto oli epäluotettava! Toki tämä ei sääntöjen vika ollut, vaan kaluston vika mutta joka tapauksessa tästä kärsi eniten McLaren(huipputalleista).

Tällä kaudella McLaren saa oikeastaan parhaan edun juuri sääntöjen ansiosta, jos nyt koneet kestää tietty!

Suurin kärsijä minun pään mukaan tulee olemaan Ruben parka! Tämä lähinnä siksi että Ruben tai Rubenin auto kokonaisuudessaan tulee olemaan Schumin "kolmas" auto radalla perjantaisin! Ferrari on toki tunnettu luotettavuudestaan nykypäivänä mutta ainahan tilanne voi toki muuttua! Viime kaudella he olivat ainoa huipputalli joka kiersi rataa perjantaisin lähes yhtäpaljon kuin kolmannen auton tallit! Johtuen toki siitä että resurssit ovat hieman toista luokkaa kuin pikku talleilla!

No joka tapauksessa säännöt ovat säännöt ja tämä etu oli viime kaudella BARilla ja resurssien puolesta edusta pitäisi olla myös Toyotalle hillittömästi etua!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Turun sanomissahan oli myös juttu tästä, jota en nyt laiskuuttani jaksa linkata tänne. Jokatapauksessa McLarenille erittäin positiivinen juttu, kun ottaa huomioon rengastoimittajien kisoihin toimittamien rengasseosten määrän (Taisi olla peräti neljä kuivan kelin seosta), joista sitten pitää valita yksi.

Sitähän ne Bridgestonen äijät harmittelivat, kun eivät mahda asialle mitään. :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tämä kausi on joka tapauksessa Mäccärille parempi jos koneet kestävät. Viime kaudella eivät uskaltaneet testata perjantaina paljoa koneiden takia. Nyt pitäisi koneiden pysyä kasassa ja vielä kolmas auto rataa kiertämään!

3. auton ajattaminen on yksi syy miksi pidän McLarenia vahvana tulevalle kaudelle.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Heh, mutta eikös tuo Mäkkärin kolmas auto sodi sääntöjen henkeä vastaan ;) Sitähän täällä niiiiiiiiiin kovin usein peräänkuulutetaan. :rolleyes:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
General FUp sanoi:
Heh, mutta eikös tuo Mäkkärin kolmas auto sodi sääntöjen henkeä vastaan ;) Sitähän täällä niiiiiiiiiin kovin usein peräänkuulutetaan. :rolleyes:
Minkä säännön mitä henkeä....

Sääntöhän on, että 5. ja sitä heikommin sijottuneet tallit saavat ajattaa kolmatta autoa perjantaina, no McLaren sijottui viidenneksi ja on näin ollen kolmanteen autoon oikeutettu. Ei kyse ole mistään kikkailusta tai sääntöjen reuna-aluiden hyödyntömisestä vaan selvä ku pläkki juttu.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Oho sanoi:
Minkä säännön mitä henkeä....

Sääntöhän on, että 5. ja sitä heikommin sijottuneet tallit saavat ajattaa kolmatta autoa perjantaina, no McLaren sijottui viidenneksi ja on näin ollen kolmanteen autoon oikeutettu. Ei kyse ole mistään kikkailusta tai sääntöjen reuna-aluiden hyödyntömisestä vaan selvä ku pläkki juttu.
Juu, mutta selkeästi on myös sanottu että tuo sääntö tehtiin altavastaajina olevia talleja (eli niitä pienempiä) varten. Mäkkärin surkeutta viime kaudella ei vaan kukaan uskaltanut edes kuvitella :D

Niin, ja eikös Mäkkäri reiluna tallina voisi moisesta edusta urheilullisuuden nimissä luopua ihan itsekin :rolleyes: Ai niin, mutta tästähä'n onkin juuri heille itselleen hyötyä..

Varmaan noilla resursseilla toimeen muutenkin tulisi :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No, eiköhän Ferrari saa tuon säännön muutettua kauden aikana hyvinkin pian, kun hieman rutisee taas Mosleylle... Uskokaa pois. Niin tulee tapahtumaan.

Ferrarilla on jokatapauksessa paljon suurempi etu siitä, että se saa testata niin paljon kuin sitä huvittaa kauden ainaka, kun muut testaavat max 30 päivää kaudessa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Karpow sanoi:
No, eiköhän Ferrari saa tuon säännön muutettua kauden aikana hyvinkin pian, kun hieman rutisee taas Mosleylle... Uskokaa pois. Niin tulee tapahtumaan.

Ferrarilla on jokatapauksessa paljon suurempi etu siitä, että se saa testata niin paljon kuin sitä huvittaa kauden ainaka, kun muut testaavat max 30 päivää kaudessa.
Itseasiassa se on 24 päivää. :)

Jos McLaren tosiaan on vahva tänä vuonna, siitähän vasta poru nousee Ferrarin toimesta. Katkeroituneet punanutut kun tuntuvat olevan jo liikekannalla asian suhteen.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Juu, mutta selkeästi on myös sanottu että tuo sääntö tehtiin altavastaajina olevia talleja (eli niitä pienempiä) varten.
Harmi vaan, kun se unohdettiin kirjoittaa sääntöihin.

Noh... Ferrari ja FIA korjaavat tämän asian kauden aikana. Älä sure.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Itseasiassa se on 24 päivää. :)
Täytyy itse korjata omat hölmöytensä ennen kuin joku muu ehtii... Se tosiaan vatvottiin 30 päivään vielä tämän vuoden alussa niin kuin muistit, tarkistelin itse lokakuulta tuota:jaska:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Harmi vaan, kun se unohdettiin kirjoittaa sääntöihin.

Noh... Ferrari ja FIA korjaavat tämän asian kauden aikana. Älä sure.
Tuommoista tuskin oikeasti voisi sääntöihin kirjoittaakaan, edes budjettikattolla perustellen. Koska esmes Toyotahan liikkuu suurella rahalla mutta on oikeasti niin kädetön ettei varmaan kymmenenkään autoa riittäisi...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Täytyy itse korjata omat hölmöytensä ennen kuin joku muu ehtii... Se tosiaan vatvottiin 30 päivään vielä tämän vuoden alussa niin kuin muistit, tarkistelin itse lokakuulta tuota:jaska:
Selkis. Muistin siis oikein. :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tähän mennessä ainut jonka olen kuullut inisevän kolmannesta autosta ja sääntöjen hengestä on Ronzo, jonka mukaan BAR sai kohtuuttomasti hyötyä viime kaudella. Narinaa oli siis ilmassa ennen kuin varmistui Mäkkärin kolmannet autot tälle kaudelle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUP: McLaren on kyllä myös ihan oikeasti kädetön mennen kauden auton rakentamisessa. Ja kauden 2003 auton rakentamisessa...(MP4-18. Ei saatu edes koskaan kisoihin mukaan...) Ja 2002... Ja 2001... Ja 1997... Ja 1996... Ja 1995... Ja 1994... ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin, ja eikös Mäkkäri reiluna tallina voisi moisesta edusta urheilullisuuden nimissä luopua ihan itsekin Ai niin, mutta tästähä'n onkin juuri heille itselleen hyötyä..
Jos McLaren tämän tekisi, niin arvostus varmasti nousisi mutta en usko ,että yksikään talli suostuisi missään vaiheessa tästä luopumaan!

Saavutettu etu ja sillä siisti! Ferrarilla on omat etunsa ollut jo pitkään, joten sitä nyt on sen kummemmin tähän sotkea! En usko että Ferrari tätä sen kummemin yrittää kumota mutta ensi kaudelle säännöt toki saattavat tämän osalta muuttua!?

Mutta kuten sanoin, niin veikkaan että Ruben tästä tulee kärsimään, koska hän korvaa tämän kolmannen kuskin puutteen Ferrarilla, jolloin hän tekee perjantaisin testiä Schumille! :(

Ja tokihan Ferrari nyt aikoo testata pitkin kautta miten haluaa, niin onhan tuo jo ylivoimainen etu muihini nähden! Ne jotka tästä eniten muuten kärsivät ovat tietty Ferrarin ja McLarenin pääkilpailijat!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
General FUp sanoi:
Tuommoista tuskin oikeasti voisi sääntöihin kirjoittaakaan, edes budjettikattolla perustellen. Koska esmes Toyotahan liikkuu suurella rahalla mutta on oikeasti niin kädetön ettei varmaan kymmenenkään autoa riittäisi...
No uuden säännön katoksi voi aina heittää jotain muitakin vaihtoehtoja kuin budjetin! Kuten saavutetut pisteet!

Esim. Jokin tietty määrä pisteitä jälessä neljänneksi tulleesta tallista, jolloin McLaren ei olisi saanut nyt oikeutta kolmanteen autoon?

Kyllä ne Fian ja Ferrarin toimesta tähän jotain keksivät ;)

JA niin pitkään kun sääntö on tämä niin joku näistä neljästä edellisen kauden parhaasta tulee kyseisestä säännöstä kitisemään! Itseasiassa ei nämä ykköset olisi ykkösiä, jos joka välissä ei kiisteltäis jostain omituisesta pykälästä tms.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
Jos McLaren tämän tekisi, niin arvostus varmasti nousisi mutta en usko ,että yksikään talli suostuisi missään vaiheessa tästä luopumaan!
Sauberhan on ko edusta luopunut ja luopuu edelleen. Peterin mukaan kun on liian kallista ajattaa kolmatta autoa perjantaisin. En sitten tiedä miksei kannattaisi ottaa maksavaa kuskia tuohon kolmanteen autoon... Liekö joku imagokysymys.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Lintu sanoi:
Viime kaudella B.A.R. Honda oli toiseksi paras talli, eikä kukaan missään vaiheessa valittanut kolmannen auton käytöstä. Turha siis ruveta muiden itkemään nytkään.
Jutun juju oli siinä, että kukaan Ferrari-fani ei oikeasti uskonut missään vaiheessa BAR:in nousevan Ferrarin todelliseksi uhkaajaksi ja mestariksi, vaikka kolmatta autoa ajattivatkin.

Tämän takia heidän mielestä oli vain kivaa ja hienoa, kun Button/BAR saivat Ferrarin pöydältä pudottamia murusia ja Ferrarin ainoat vakavasti otettavat uhkaajat, McLaren ja Williams, konttasivat samalla oikein kunnolla. Mielenrauha oli taattu. Mestaruus punanutuille oli selviö jo kauden ensimmäisestä kisasta asti. Sitten sai rauhassa jaella sympatiaa muille ja nauraa McLarenille ja Williamsille oikein kunnolla.

Nyt kun talli, jota Ferrari ja sen fanit OIKEASTI pelkäävät, saakin kolmannen auton tuoman edun harjoituksissa on poru valmis.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Jutun juju oli siinä, että kukaan Ferrari-fani ei oikeasti uskonut missään vaiheessa BAR:in nousevan Ferrarin todelliseksi uhkaajaksi ja mestariksi, vaikka kolmatta autoa ajattivatkin.

Tämän takia heidän mielestä oli vain kivaa ja hienoa, kun Button/BAR saivat Ferrarin pöydältä pudottamia murusia ja Ferrarin ainoat vakavasti otettavat uhkaajat, McLaren ja Williams, konttasivat samalla oikein kunnolla. Mielenrauha oli taattu. Mestaruus punanutuille oli selviö jo kauden ensimmäisestä kisasta asti. Sitten sai rauhassa jaella sympatiaa muille ja nauraa McLarenille ja Williamsille oikein kunnolla.

Nyt kun talli, jota Ferrari ja sen fanit OIKEASTI pelkäävät, saakin kolmannen auton tuoman edun harjoituksissa on poru valmis.
Tosin BAR on kuitenkin aikalailla pikkutalli ;) Eikä tässä ole mitään itketty, vaan kyselty että miksei se sääntöjen henki nyt olekaan mäkkäristeille niin tärkeä :D Ronzohan tuosta tosiaan on ininää aiemmin pitänyt.

Purnataanhan kovasti siitäkin että Ferrari testaa vastoin muiden tekemää sopimusta..
 
Ylös