Otsakkeen mukaisesti; etu on ratkaiseva.
Nykymuodossa kyseinen sääntö on mielestäni täysin kestämätön. Sääntöjen pitäisi olla kaikille samat. Ja niinhän ne kirjaimellisesti ovatkin.
Vertaisin tilannetta hieman menestyspaino säännöksiin joissain muissa luokissa, sillä erotuksella että painot jaettaisiin edelliskauden tulosten mukaisesti. Tästä seuraa tuloksiin riippuvuus suhde edellisen kauden saavutusten ja meneillään olevan kauden saavutusten välille. Sitten kun kysytään kuka on maailmanmestari kaudella 2005, unohdetaan että yksi vaikuttava tekijä lopputulokseen onkin jo kaudelta 2004.
Sinänsä altavastaajien asemien keinotekoinen hienovarainen parantaminen voisi olla hyväksi lajin kiinnostavuudelle, mutta altavastaaja statuksen määrittely pitäisi ratkaista kisakohtaisesti, jonkin kiinteästi laaditun säännön pohjalta, tietysti. Muussa tapauksessa mielestäni kaikenlainen kritiikki sääntöjä kohtaan on täysin tervettä.
Muistelisin että Coulthard kritisoi Barin saamaa etua viimekaudella. (Tosin tiesi jo asemansa McLarenilla tällä kaudella) Muistaakseni herätti keskustelua juuri siitä pitäiskö niitä talleja jotka saavat ajattaa kolmatta autoa tarkistaa kauden tilanteen mukaan.
Veikkaisin muuten Ron-sedän olleen varsin aktiivinen kauden aikaisen testaamisen rajoittavan herrasmies sopimuksen puolesta puhumisessa, koska tämä sopimus voimaantullessaan vahvistaa Laarenin asetelmia alkavalla kaudella merkittävästi (kaikkia kyseistä sopimusta kunnioittavia kohtaan). Lisäksi oli jo ennalta havaittavissa ettei Ferrari voi liittyä sopimukseen, koska uuden auton valmistuminen todennäköisesti viivästyy uusien sääntömuutosten varmistumisen myöhäisestä ajankohdasta riippuen ja siitä että Ferrarilla päätettiin optimoida uusi auto uusiin sääntöihin. Oli siis odotettavissa että Ferrari tarvitsee runsaasti testikilometrejä uudelle autolle ennen sen kisakuntoon saamista. Herrasmies sopimuksen avulla saatiin Ferrari näyttämään "isolta pahalta" organisaatiolta joka toimii niinkuin itse haluaa. Ferrarilla ei silloisessa tilanteessa kuitenkaan ollut todellista valinnanvaraa. Keinotekoisesti siis pyrittiin lisäämään muiden ja Ferrari -tallin keskinäistä vastakkain asettelua, siis tyypillinen hyvän ja pahan välinen taistelu asetelma. Formula ykkösethän ovat nykyään todellinen saippuasarja joka luonnollisesti noudattelee tyypillistä draaman kaarta.
On mielenkiintoista tarkkailla alkavalla kaudella Barin ja Larenin kehityskäyriä verrattuna viimekauteen juuri tämän kolmannen auton käyttösäännön takia.