McLaren ja Mercedes - onko satu lopussa?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedestä on myös kauan kiinnostanut oma talli, jolloin se saisi luoda oman markkinointi-imagonsa Mclarenin oman sijaan, joka on melko ryvettynyt ja jos totta puhutaan ei välttämättä sitä mitä Mercedeksen isot pomot haluavat.
Olisihan Mersulla ollut mahdollisuus luoda se oma talli, kun kerran se on muiltakin tehtailta onnistunut (toki vain Toyota loi sen "tyhjästä"). Mutta on tähän asti katsonut McLaren-yhteistyön helpommaksi. "Ryvettyneisyys" ei mielestäni ole ongelma, koska kun tallin nimi olisi Mercedes, se aloittaisi puhtaalta pöydältä ja osin uusin voimin (johdon osalta). Se varsinainen ongelma on ollut se, ettei McLaren ole kaapattavissa.
Mersulla on kuitenkin F1 historiaa jopa pidemmältä ajalta kuin Mclarenilla.
Mersu oli kyllä mukana aikaisemmin, mutta aktiivisia mukanaolovuosia McLarenilla on enemmän.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
DC = DaimlerChrysler? Tuo ei ole nykään pätevä, sillä nykyään se on Daimler AG.

Itse näkisin että Mercedestä on alkanut kiinnostaa Brawn-talli, koska se on tällä kaudella kyennyt tekemään parempaa jälkeä kuin Mclaren huomattavasti pienemmällä budjetilla ja haluavat varmasti myös mielellään Ross Brawnin omalle palkkalistalleen.
Mercedestä on myös kauan kiinnostanut oma talli, jolloin se saisi luoda oman markkinointi-imagonsa Mclarenin oman sijaan, joka on melko ryvettynyt ja jos totta puhutaan ei välttämättä sitä mitä Mercedeksen isot pomot haluavat.

Minusta tämä on vain hyvä juttu, koska en ole pitkään aikaan ollut mikään suurin Mclaren fani. Hyvä jos Mercedes saa vihdoinkin oman tallin ja ohjat käsiinsä ja narut joita se voi ohjailla suoraan Stuttgartista. Mersulla on kuitenkin F1 historiaa jopa pidemmältä ajalta kuin Mclarenilla.

Tuo Mclarenin siviiliauton julkaisu oli varmasti iso (ja ehkä viimeinen) kolaus Mercedekselle ja takana on varmasti ollut mies nimeltä Ron Dennis. Mercedes onkin nokitellut Mclarenille antamalla AMG:lle käskyn suunnitella uusi urheiluauto STS, joka julkaistiin juuri Frankfurtissa. Olisi mahtavaa nähdä Mclarenin ja AMG:n autot vastakkain radalla, toivottavasti tämä nähdään Top Gearissa :D

Autot kylläkin eroavat rakenteeltaan kun toinen on SLR:n seuraaja ja toinen keskimoottorinen superauto, joten ei välttämättä paras vertailupari mutta mielenkiintoinen silti.
Tässä Mersun tallihommassa negatiivinen puoli on se että johtokunta saattaa yhtäkkiä päättää että muutetaan strategiaa ja laitetaan pulju kiinni kuten Bemarilla. Mclaren kun ei ole Mercedeksen enemmistöomistukessa, ei sitä niin vain lopeteta tyytymättömän johtokunnan jäsenen päätöksellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä Mersun tallihommassa negatiivinen puoli on se että johtokunta saattaa yhtäkkiä päättää että muutetaan strategiaa ja laitetaan pulju kiinni kuten Bemarilla. Mclaren kun ei ole Mercedeksen enemmistöomistukessa, ei sitä niin vain lopeteta tyytymättömän johtokunnan jäsenen päätöksellä.
Johan ne tässä vähän aikaa sitten äänesti ja aika lähellä oli päätös lähteä (ääni tai kaksi ratkaisi). McLarenin jatko ei tosiaan ole millään tavalla Mersusta kiinni, mutta ei kai tässä nyt siitä kyse ollutkaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin en usko moottoreiden kehityksen lopulliseen jäädytykseen, kyllä ne vielä palaavat lähi vuosina.
Voisin kuvitella moottorit jäädytettävän kaudeksi kerrallaan. Kausien välissä saisi kehittää vapaasti ja kauden aikana vain rajoitetusti. Mielestäni se olisi parempi kuin tämä nykymalli, jossa joku pääsee nauttimaan etulyöntiasemasta ja toiset on FIAn armollisuuden varassa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten perustelisit tuon väitteen että nyt kun kuljettajan apuvälineet on kielletty, on kuljettajan merkitys vähäisempi kuin vuonna 1993 jolloin sai käyttää esim automaattisesti vaihtavaa vaihdelaatikkoa ja kaikkia yllä mainittuja apuvälineitä?
Tietotekniikalla. Ent vanahaan sorvailtiin meisselilla säädöt ja sit bensaa pirssiin ja menoks. Nythän se on semmosta upload setup ok ja go. Tämähän itsessään ei perustele sitä miksi kuljettajan merkitys on vähäisempi. Luulenpa kuitenkin että säädöt saadaan niin kohilleen, ettei kuljettajan "tarvi paikata hanskalla" menetettyä kierrosaikaa setuppien puolella. Jos säädöt ei natsaa niin se näkyy kellossa, jos natsaa niin sekin näkyy kellossa. Mutta kuskin merkitys ei näy näin paljoa.

Tämäkään ei toki riitä perusteluksi, mutta eipä minun sitä tarvitse varmaan kenellekään perustella. Ajattelen näin ja täts it, kiinnosti se jotakuta tai ei.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Taitaa olla lopussa. Martin Brundle kertoo ohi mennen tässä Buttonin tulevaisuutta koskevassa jutussa seuraavaa:

This week it will be announced that Mercedes-Benz has sold its shareholding in McLaren and will be taking a majority stake in Brawn GP. McLaren will continue with Mercedes engines, but Brawn will become the works team,

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/cricket/article6917184.ece



Toinen juttu ranskalaiselta nettisivustolta:

According to various British media, Jenson Button will leave the team in which he became the 2009 world champion for McLaren-Mercedes. While Nico Rosberg and Kimi Raikkonen will line-up for the Brawn-Mercedes team in 2010.

Although Bernie Ecclestone is against a 100% British Association at McLaren, the case is still under great discussion. McLaren would agree to provide 9 million euros to Jenson Button and the same rights as Lewis Hamilton on his image (personal sponsor and derivatives).

On Kimi Raikkonen's side, the talks have stalled with McLaren because of salary demands. McLaren will pay 50% of the salaries for their drivers (while the other half will be paid for by Mercedes), 10 or 12 million euros for Kimi Raikkonen would be too much for Mclaren to pay. In comparison to 4.5 million euros for Button.

With the acquisition between Brawn and Mercedes that will be announced in a few days, Mercedes will pay the salaries of the Brawn drivers 100%. It is estimated that Nico Rosberg will receive 8 million euros and Kimi Raikkonen 30 million euros.

Everything should be clear, however, in a few weeks, because Mercedes-Benz are preparing their separation with McLaren for the 1st of December this year.


http://www.tomorrownewsf1.com/f1-button-ch...wn-en-2010-9073

En tiedä pitääkö tuo ranskalaissivuston jutut Kimistä ollenkaan paikkansa. Ainakin palkkasumma on taas päätä huimaava. Korkea se on kyllä Rosbergillakin.
 
Viimeksi muokattu:

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Kyllähän nuo Kimin ja Nicon palkat aika huikeilta kuulostaa, mutta muuten juttu on sikäli ihan järkevällä pohjalla.

Kimin siirtyminen Brawnille olisi pitkälti molempien tallien kannalta win-win tilanne. Molemmilla talleilla olisi selkeät ykköskuljettajat ja Mercedes saisi vihdoin sen haluamansa saksalaisen kuljettajan ja kaiken lisäksi sellaisen, josta voidaan tulevaisuudessa odottaa mestaria. Lisäksi McLaren välttyisi mahdolliselta sisällissodalta, kun Lewis ja Kimi eri talleissa ajaisivat. Vaikka tuo riski olisi Kimin kohdalla hyvinkin pieni, niin McLaren tuskin halunnee sitä riskiä ottaa. Saavatpahan myös panostaa Lewisiin niin paljon kuin vain haluavat.

Jensonin kannalta low risk - high reward tilanne. Buttonilla ei hirveästi menettämistä Lewiksen tallikaverina ole. Mies on mestaruuden voittanut, joten saa siltä osin ilman paineita päristellä McLarenilla ihan rauhallisin mielin. Jos taas peittoaa Hamiltonin, niin sehän on vain plussaa. Buttonilla tuskin paljon hävittävää on, koska moni ei tunnu miehen mestaruutta paljoa arvostavan.

Näiltä osin tuo kuvio olisi ihan uskottava ja mielenkiintoinen. Itse henk.koht. näkisin Kimin mieluiten Brawn GP:llä, joten en panisi pahakseni, jos tuo kuvio toteutuu. Mitä noihin palkkoihin tosiaan tulee, niin ne on kyllä varmasti vähän heitetty yläkanttiin. :alppu:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kyllähän nuo Kimin ja Nicon palkat aika huikeilta kuulostaa, mutta muuten juttu on sikäli ihan järkevällä pohjalla.

Kimin siirtyminen Brawnille olisi pitkälti molempien tallien kannalta win-win tilanne. Molemmilla talleilla olisi selkeät ykköskuljettajat ja Mercedes saisi vihdoin sen haluamansa saksalaisen kuljettajan ja kaiken lisäksi sellaisen, josta voidaan tulevaisuudessa odottaa mestaria. Lisäksi McLaren välttyisi mahdolliselta sisällissodalta, kun Lewis ja Kimi eri talleissa ajaisivat. Vaikka tuo riski olisi Kimin kohdalla hyvinkin pieni, niin McLaren tuskin halunnee sitä riskiä ottaa. Saavatpahan myös panostaa Lewisiin niin paljon kuin vain haluavat.

Jensonin kannalta low risk - high reward tilanne. Buttonilla ei hirveästi menettämistä Lewiksen tallikaverina ole. Mies on mestaruuden voittanut, joten saa siltä osin ilman paineita päristellä McLarenilla ihan rauhallisin mielin. Jos taas peittoaa Hamiltonin, niin sehän on vain plussaa. Buttonilla tuskin paljon hävittävää on, koska moni ei tunnu miehen mestaruutta paljoa arvostavan.

Näiltä osin tuo kuvio olisi ihan uskottava ja mielenkiintoinen. Itse henk.koht. näkisin Kimin mieluiten Brawn GP:llä, joten en panisi pahakseni, jos tuo kuvio toteutuu. Mitä noihin palkkoihin tosiaan tulee, niin ne on kyllä varmasti vähän heitetty yläkanttiin. :alppu:

:thumbup: Samaa mieltä.

Kuinka nopeasti vain asia edistyy... mahtaako ensi vuodeksi mitenkään ehtiä Mersu saada Brawnista omaa tallia. Nythän Brawnilla ei kyllä ole sponsoriakaan ensi vuodeksi. Mersu lähte varmasti täysillä mukaan heti alusta, mutta aikaa ei ole paljon ensi kauden alkuun. Onhan siellä hyvä auton suunnittelija kyllä.

Onko siellä tekeillä Mersun ja Brawnin välillä jotain, kun näin tämä kuljettaja-asiakin venyy. Ja Dennis voisi taas palata Larenin johtoon, kun Mersun miehet väistyvät.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Käännetty englanniksi. Atlakselta käännös. Tosin voi tietysti itsekin kokeilla googlen kääntäjällä.

Tässä toimiva:
http://www.tomorrownewsf1.com/f1-button-chez-mclaren-et-raikkonen-chez-brawn-en-2010-9073
Jenson Button on hän silti Brawn-Mercedes kuljettaja vuonna 2010? Kuitenkin, ei vähiten. Richard Goddard kertoi Daily Express-sanomalehti, että McLaren oli vielä kilpailun varmistamiseksi palvelujen maailmanmestari vuonna 2009.

Eri Britannian tiedotusvälineissä, Jenson Button lähtee joukkueen 2009 maailmanmestari McLaren-Mercedes. Vaikka Nico Rosberg ja Kimi Räikkönen on line-up of Brawn-Mercedes Team vuonna 2010.

Vaikka Bernie Ecclestone on tätä 100% British Association McLaren, asia on suuri keskustelu. McLaren suostuisi antamaan 9 miljoonaa euroa Jenson Button ja samat oikeudet kuin Lewis Hamilton hänen kuva (henkilökohtainen sponsori ja johdannaiset).

Kimi Räikkönen puolella neuvottelut ovat jumiutuneet kanssa McLaren asiana palkkaa. McLaren maksaa 50% palkoista sen lentäjien (toinen puoli on Mercedes), 10 tai 12 miljoonaa euroa Kimi Räikkönen olisi liian suuri. Verrattuna 4,5 miljoonaa euroa painiketta.

Ostamalla Brawn Mercedes ilmoitti muutama päivä, merkki ja tähti on varaa maksaa palkkoja 100%. On arvioitu, se on 8 miljoonaa euroa Nico Rosberg ja 30 miljoonaa euroa Kimi Räikkönen.

Kaiken pitäisi olla selvää, kuitenkin muutaman viikon, koska Mercedes-Benz valmistelee hänen eriyttämisestä McLaren joulukuun 1 päivään mennessä tämän vuoden aikana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eihän tuossa ole mitään järkeä, että Buttonille tarjottaisiin 9mil, mutta Kimille ei 11. Tuon eron voi laskea paremman menestyksen varaan.

Ja miks mersu maksais Kimille 30mil? Höpöhöpö... Kimi ajaa McLarenia.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Eihän tuossa ole mitään järkeä, että Buttonille tarjottaisiin 9mil, mutta Kimille ei 11. Tuon eron voi laskea paremman menestyksen varaan.

Ja miks mersu maksais Kimille 30mil? Höpöhöpö... Kimi ajaa McLarenia.
Joo, noissa summissa ei ole logiikkaa. Ja jos ei ole ensin varaa maksaa muutamaa ylimääräistä milliä Buttonille, niin kuinka Kimille maksettaisiin 30 milj.??
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Joo, noissa summissa ei ole logiikkaa. Ja jos ei ole ensin varaa maksaa muutamaa ylimääräistä milliä Buttonille, niin kuinka Kimille maksettaisiin 30 milj.??
Koska Mercedes tulee isoksi osakkaaksi talliin eikä pelkästään toimita moottoreita. Eli mese maksaa Kimin palkan, Haug tuskin pistää vastaan.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Erikoista, kun puhutaan, että Brawnilla olisi selkeä ykköskuski, kun Rosberg on kuitenkin ajanut ihan mallikkaasti ja pystyisi varmasti haastamaan Kimin. Toinen mikä ihmetyttää on se, että Kimi ja Robetsonit ovat sanoneet, että McLaren on talli, mikäli F1:ssä jatketaan ja yhä edelleen täällä puidaan tätä Brawn-mahdollisuutta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joo, noissa summissa ei ole logiikkaa. Ja jos ei ole ensin varaa maksaa muutamaa ylimääräistä milliä Buttonille, niin kuinka Kimille maksettaisiin 30 milj.??
Kuten Crockett jo sanoi. Lisään vaan, että siis Mersu ei olisi ehkä halukas maksamaan Buttonille paljoakaan ekstraa sen yli mitä Brawn maksaisi, jos lainkaan, kun taas Kimille ehkä ovatkin. Tuskin Jensonia ja Kimiä ihan yhtä hyvinä tai arvokkaina pidetään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Koska Mercedes tulee isoksi osakkaaksi talliin eikä pelkästään toimita moottoreita. Eli mese maksaa Kimin palkan, Haug tuskin pistää vastaan.
Hallitsevalle mestarille tarjoavat palkan alennusta, ja Kimille sitten 30mil, vaikkei se sen arvoinen ole? Ei tässä ole päätä eikä häntää.

Tuollaista summaa voisi pyöritellä vain, jos olisi jotain konkreettista tietoa sittä että Mercedes valtaa Brawnin, ja että Kimi olisi aikansa Schumi. Toimittajan aivopieruja. Joku siellä satuilee.
 
Ylös