Hauki
kierroksella ohitettava
Nähtävästi yhdessäolo päättyy sitten vuoteen 2011. Että pesäero tuli. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/954995
Nähtävästi ei. Mercedes: No plans to end McLaren deal. Muuttuu toki, mutta moottoritoimitus ei lopu (ellei McLaren halua).Nähtävästi yhdessäolo päättyy sitten vuoteen 2011.
Njoo... mutta yhdessäolo tehdastallina kuitennii... Eroavat kuitenkin hyvinä ystävinä, eikä eroon sisälly dramatiikkaaNähtävästi ei. Mercedes: No plans to end McLaren deal. Muuttuu toki, mutta moottoritoimitus ei lopu (ellei McLaren halua).
Hyvin arvasin :thumbup:itse uskon että jotain isompaa siellä on tapahtumassa, kenties Mercedes ei vetäydy McLarenista kokonaan vaan jää osakkaaksi ja moottorintoimittajaksi tiimiin, ja rakentaa sitten Brawnin ympärille oman laisensa kokonaisuuden...
näin ainakin itse näkisin tuon tällä hetkellä...![]()
Tuskin moottorien jäädytys lopullista vaan palautuu kehitys takaisin, sitten voi olla toinen ääni kellossa. Mclada saisi vuoden vanhat moottorit ainaNiin.. tuskinpa mclaren mihinkää pohjiin vajoaa vaikka mese lähteeki. Koska eihän nykyformuloissa moottori ole enää NIIN paljon ratkaisevassa asemassa ko joskus ennen. Tänä vuonnaki "asiakasmoottoreeilla" voitettu kisoja... red bull, brawn.. Ennenhän oli minun mielestä ihan perusjuttuja että on ison tehtaan koneet ja täys tuki takana ennenko voi puhua voitoista ko kehitys oli vapaampaa...
Luin joskus kauden alusta niin brawn oli mersulta kysynyt, mutta eivät halunneet, olisiko syynä se että halusivat näkyä vain mclaren autoissa.tämän on offtopic mutta miksiköhän brawnin autoissa/haalareissa ei näy mersun tähteä/tekstiä? red bullin haalareihin ilmestyi rellun logot kun alkoi tulosta mensetystä..
Totta, tosin ennenkin pystyi asiakasmoottorilla voittamaan. Vuonna 93 Senna voit Macillä viisi kisaa Fordin asiakas- V8:lla.Niin.. tuskinpa mclaren mihinkää pohjiin vajoaa vaikka mese lähteeki. Koska eihän nykyformuloissa moottori ole enää NIIN paljon ratkaisevassa asemassa ko joskus ennen. Tänä vuonnaki "asiakasmoottoreeilla" voitettu kisoja... red bull, brawn.. Ennenhän oli minun mielestä ihan perusjuttuja että on ison tehtaan koneet ja täys tuki takana ennenko voi puhua voitoista ko kehitys oli vapaampaa...
Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.Tuskin moottorien jäädytys lopullista vaan palautuu kehitys takaisin, sitten voi olla toinen ääni kellossa.
Oi tätä F1:ssä vallitsevaa kilpailuvapautta ja sokean lauman johtoa.Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.
Itse koen ettei voida verrata nyky ykkösiä (luotettavuus ja kuljettajan vähäisempi merkitys) voida verrata -93 vuoteen. Mutta hyvää tuossa tekstissä oli se, että kun mainitsee aiemmin asiakasmoottoreilla kisoja voittaneen tallin niin pitää mennä -93 vuoteen asti.Totta, tosin ennenkin pystyi asiakasmoottorilla voittamaan. Vuonna 93 Senna voit Macillä viisi kisaa Fordin asiakas- V8:lla.
Jos jossain vaiheessa halutaan savustaa autotehtaat pois, niin sitten. En kyllä itse tuohon lähitulevaisuudessa usko.Turbojen paluun yhteydessä voisi ihan reilusti siirtyä täysin Powered by Cosworth-aikaan.
Ainahan niitä on säännöillä tasapäistetty. Ajan myötä tietysti entistä enemmän. En yllättyisi joistain standardiosista. Yhtenäinen turvamonokokki ainakin olisi jo kustannussäästönä täysin perusteltu (vrt. F1-veneitten turvaohjaamo).Kuinkakohan kauan kestää ennen kuin runkojakin aletaan tasapäistää?
Jotenkin en usko moottoreiden kehityksen lopulliseen jäädytykseen, kyllä ne vielä palaavat lähi vuosina.Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.
Uskallan olla asiasta sen verran erimieltä, että paikan päällä käyneenä vuoden 2008 V8 Hondan tekemänä kuullosti selvästi erilaiselta muihin moottoreihin nähden ainakin Monzan radalla. Oli ylivoimaisesti äänekkäin kone muuten :thumbup:Vai äänet, heh. Et erottaisi yhtään Hondan konetta muista saman aikakauden moottoreista sokkotestissä... Eikä Hondan koneissa ole mitään yhtenäistä ääntä vuodesta toiseen. V8, V10, V12, siitä se ääni suurimmaksi osaksi määrätyy.
Meinaat että nyt kuljettaja merkitsee vähemmän kuin 93- jolloin monilla talleilla oli esim. abs-jarrut, automaattinen starttijärjestelmä, aktiivijousitus ja luistonesto.Itse koen ettei voida verrata nyky ykkösiä (luotettavuus ja kuljettajan vähäisempi merkitys) voida verrata -93 vuoteen. Mutta hyvää tuossa tekstissä oli se, että kun mainitsee aiemmin asiakasmoottoreilla kisoja voittaneen tallin niin pitää mennä -93 vuoteen asti.
.
Totesin saman asian viime vuonna Unkarissa :alppu:Uskallan olla asiasta sen verran erimieltä, että paikan päällä käyneenä vuoden 2008 V8 Hondan tekemänä kuullosti selvästi erilaiselta muihin moottoreihin nähden ainakin Monzan radalla. Oli ylivoimaisesti äänekkäin kone muuten :thumbup:
Kuljettajan merkitys ei sinällään ole koko teksti-/ajatusketju huomioiden juuri merkitystä. Mutta mitä tulee tuohon "meinaukseen" niin juuri noin meinaan kuten kirjoitat kuljettajan merkityksen osalta, nykyisin vähäisempi siis. (ja varmaan vaikuttava tekijä on vielä 90 luvun "kapee kärki", eli aiemmin ykkösissä oli huomattavasti suuremmalla tasoerolla ajavia kuljettajia)Meinaat että nyt kuljettaja merkitsee vähemmän kuin 93- jolloin monilla talleilla oli esim. abs-jarrut, automaattinen starttijärjestelmä, aktiivijousitus ja luistonesto.![]()
Miten perustelisit tuon väitteen että nyt kun kuljettajan apuvälineet on kielletty, on kuljettajan merkitys vähäisempi kuin vuonna 1993 jolloin sai käyttää esim automaattisesti vaihtavaa vaihdelaatikkoa ja kaikkia yllä mainittuja apuvälineitä?Kuljettajan merkitys ei sinällään ole koko teksti-/ajatusketju huomioiden juuri merkitystä. Mutta mitä tulee tuohon "meinaukseen" niin juuri noin meinaan kuten kirjoitat kuljettajan merkityksen osalta, nykyisin vähäisempi siis. (ja varmaan vaikuttava tekijä on vielä 90 luvun "kapee kärki", eli aiemmin ykkösissä oli huomattavasti suuremmalla tasoerolla ajavia kuljettajia)
DC = DaimlerChrysler? Tuo ei ole nykään pätevä, sillä nykyään se on Daimler AG.Tämä nyt tuskin on mikään suuri yllätys, sillä DC ei olekaan onnistunut sulauttamaan McLarenia yhtä vaivattomasti osaksi omaa konserniaan kuin esimerkiksi AMG:n. Ja tähän on syynä eräs Ron Dennis, jolle McLaren on oma henkilökohtainen muistomerkki ja testamentti.
Itse kyllä toivoisin, että yhteydet Mersuun katkaistaan jossain vaiheessa kokonaan, jotta McLarenista tulisi, kuten Dennisistä jotenkin olen lukevinani, Ferrarin kaltainen itsenäinen merkki, joka ei tarvitse peräänsä mitään muuta autonvalmistajaa.
Toivoisin myös, että tämän jälkeen kynnys McLarenille palata Le Mansiin alenisi, kun se ei ole enää niin tiiviisti kiinni Mersuun.
Oi tätä F1:ssä vallitsevaa kilpailuvapautta ja sokean lauman johtoa.
Turbojen paluun yhteydessä voisi ihan reilusti siirtyä täysin Powered by Cosworth-aikaan. Niitä kun ainakin on riittävästi yhdessä indianapolilaisessa varastorakennuksessa. Kuinkakohan kauan kestää ennen kuin runkojakin aletaan tasapäistää? Saammeko sitten DP01:t takaisin? Vai onko kuninkuusluokalla jo jokin omaperäinen formula tätä viimeistä askelta varten?