McLaren ja Mercedes - onko satu lopussa?

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Niin.. tuskinpa mclaren mihinkää pohjiin vajoaa vaikka mese lähteeki. Koska eihän nykyformuloissa moottori ole enää NIIN paljon ratkaisevassa asemassa ko joskus ennen. Tänä vuonnaki "asiakasmoottoreeilla" voitettu kisoja... red bull, brawn.. Ennenhän oli minun mielestä ihan perusjuttuja että on ison tehtaan koneet ja täys tuki takana ennenko voi puhua voitoista ko kehitys oli vapaampaa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
itse uskon että jotain isompaa siellä on tapahtumassa, kenties Mercedes ei vetäydy McLarenista kokonaan vaan jää osakkaaksi ja moottorintoimittajaksi tiimiin, ja rakentaa sitten Brawnin ympärille oman laisensa kokonaisuuden...

näin ainakin itse näkisin tuon tällä hetkellä... :)
Hyvin arvasin :thumbup:
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Niin.. tuskinpa mclaren mihinkää pohjiin vajoaa vaikka mese lähteeki. Koska eihän nykyformuloissa moottori ole enää NIIN paljon ratkaisevassa asemassa ko joskus ennen. Tänä vuonnaki "asiakasmoottoreeilla" voitettu kisoja... red bull, brawn.. Ennenhän oli minun mielestä ihan perusjuttuja että on ison tehtaan koneet ja täys tuki takana ennenko voi puhua voitoista ko kehitys oli vapaampaa...
Tuskin moottorien jäädytys lopullista vaan palautuu kehitys takaisin, sitten voi olla toinen ääni kellossa. Mclada saisi vuoden vanhat moottorit aina :D
 

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
tämän on offtopic mutta miksiköhän brawnin autoissa/haalareissa ei näy mersun tähteä/tekstiä? red bullin haalareihin ilmestyi rellun logot kun alkoi tulosta mensetystä..
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
tämän on offtopic mutta miksiköhän brawnin autoissa/haalareissa ei näy mersun tähteä/tekstiä? red bullin haalareihin ilmestyi rellun logot kun alkoi tulosta mensetystä..
Luin joskus kauden alusta niin brawn oli mersulta kysynyt, mutta eivät halunneet, olisiko syynä se että halusivat näkyä vain mclaren autoissa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Niin.. tuskinpa mclaren mihinkää pohjiin vajoaa vaikka mese lähteeki. Koska eihän nykyformuloissa moottori ole enää NIIN paljon ratkaisevassa asemassa ko joskus ennen. Tänä vuonnaki "asiakasmoottoreeilla" voitettu kisoja... red bull, brawn.. Ennenhän oli minun mielestä ihan perusjuttuja että on ison tehtaan koneet ja täys tuki takana ennenko voi puhua voitoista ko kehitys oli vapaampaa...
Totta, tosin ennenkin pystyi asiakasmoottorilla voittamaan. Vuonna 93 Senna voit Macillä viisi kisaa Fordin asiakas- V8:lla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin moottorien jäädytys lopullista vaan palautuu kehitys takaisin, sitten voi olla toinen ääni kellossa.
Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämä nyt tuskin on mikään suuri yllätys, sillä DC ei olekaan onnistunut sulauttamaan McLarenia yhtä vaivattomasti osaksi omaa konserniaan kuin esimerkiksi AMG:n. Ja tähän on syynä eräs Ron Dennis, jolle McLaren on oma henkilökohtainen muistomerkki ja testamentti.

Itse kyllä toivoisin, että yhteydet Mersuun katkaistaan jossain vaiheessa kokonaan, jotta McLarenista tulisi, kuten Dennisistä jotenkin olen lukevinani, Ferrarin kaltainen itsenäinen merkki, joka ei tarvitse peräänsä mitään muuta autonvalmistajaa.

Toivoisin myös, että tämän jälkeen kynnys McLarenille palata Le Mansiin alenisi, kun se ei ole enää niin tiiviisti kiinni Mersuun.
Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.
Oi tätä F1:ssä vallitsevaa kilpailuvapautta ja sokean lauman johtoa. :rolleyes:

Turbojen paluun yhteydessä voisi ihan reilusti siirtyä täysin Powered by Cosworth-aikaan. Niitä kun ainakin on riittävästi yhdessä indianapolilaisessa varastorakennuksessa. Kuinkakohan kauan kestää ennen kuin runkojakin aletaan tasapäistää? Saammeko sitten DP01:t takaisin? Vai onko kuninkuusluokalla jo jokin omaperäinen formula tätä viimeistä askelta varten?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Totta, tosin ennenkin pystyi asiakasmoottorilla voittamaan. Vuonna 93 Senna voit Macillä viisi kisaa Fordin asiakas- V8:lla.
Itse koen ettei voida verrata nyky ykkösiä (luotettavuus ja kuljettajan vähäisempi merkitys) voida verrata -93 vuoteen. Mutta hyvää tuossa tekstissä oli se, että kun mainitsee aiemmin asiakasmoottoreilla kisoja voittaneen tallin niin pitää mennä -93 vuoteen asti.

Itse en siis tiedä onko tuoreempiakin tapauksia, yksittäisiä voittoja toki mutta menestyksestä (esim. kolme voittoa / kausi).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turbojen paluun yhteydessä voisi ihan reilusti siirtyä täysin Powered by Cosworth-aikaan.
Jos jossain vaiheessa halutaan savustaa autotehtaat pois, niin sitten. En kyllä itse tuohon lähitulevaisuudessa usko.
Kuinkakohan kauan kestää ennen kuin runkojakin aletaan tasapäistää?
Ainahan niitä on säännöillä tasapäistetty. Ajan myötä tietysti entistä enemmän. En yllättyisi joistain standardiosista. Yhtenäinen turvamonokokki ainakin olisi jo kustannussäästönä täysin perusteltu (vrt. F1-veneitten turvaohjaamo).
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Saapa nähdä, miksi vaihtaa toimivaa konseptia? Koko moottorityyppi saattaa tulevaisuudessa muuttua, mutta uskon, että nekin tasapäistetään.
Jotenkin en usko moottoreiden kehityksen lopulliseen jäädytykseen, kyllä ne vielä palaavat lähi vuosina.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Vai äänet, heh. Et erottaisi yhtään Hondan konetta muista saman aikakauden moottoreista sokkotestissä... Eikä Hondan koneissa ole mitään yhtenäistä ääntä vuodesta toiseen. V8, V10, V12, siitä se ääni suurimmaksi osaksi määrätyy.
Uskallan olla asiasta sen verran erimieltä, että paikan päällä käyneenä vuoden 2008 V8 Hondan tekemänä kuullosti selvästi erilaiselta muihin moottoreihin nähden ainakin Monzan radalla. Oli ylivoimaisesti äänekkäin kone muuten :thumbup:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Itse koen ettei voida verrata nyky ykkösiä (luotettavuus ja kuljettajan vähäisempi merkitys) voida verrata -93 vuoteen. Mutta hyvää tuossa tekstissä oli se, että kun mainitsee aiemmin asiakasmoottoreilla kisoja voittaneen tallin niin pitää mennä -93 vuoteen asti.
.
Meinaat että nyt kuljettaja merkitsee vähemmän kuin 93- jolloin monilla talleilla oli esim. abs-jarrut, automaattinen starttijärjestelmä, aktiivijousitus ja luistonesto.:)
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Uskallan olla asiasta sen verran erimieltä, että paikan päällä käyneenä vuoden 2008 V8 Hondan tekemänä kuullosti selvästi erilaiselta muihin moottoreihin nähden ainakin Monzan radalla. Oli ylivoimaisesti äänekkäin kone muuten :thumbup:
Totesin saman asian viime vuonna Unkarissa :alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Meinaat että nyt kuljettaja merkitsee vähemmän kuin 93- jolloin monilla talleilla oli esim. abs-jarrut, automaattinen starttijärjestelmä, aktiivijousitus ja luistonesto.:)
Kuljettajan merkitys ei sinällään ole koko teksti-/ajatusketju huomioiden juuri merkitystä. Mutta mitä tulee tuohon "meinaukseen" niin juuri noin meinaan kuten kirjoitat kuljettajan merkityksen osalta, nykyisin vähäisempi siis. (ja varmaan vaikuttava tekijä on vielä 90 luvun "kapee kärki", eli aiemmin ykkösissä oli huomattavasti suuremmalla tasoerolla ajavia kuljettajia)
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kuljettajan merkitys ei sinällään ole koko teksti-/ajatusketju huomioiden juuri merkitystä. Mutta mitä tulee tuohon "meinaukseen" niin juuri noin meinaan kuten kirjoitat kuljettajan merkityksen osalta, nykyisin vähäisempi siis. (ja varmaan vaikuttava tekijä on vielä 90 luvun "kapee kärki", eli aiemmin ykkösissä oli huomattavasti suuremmalla tasoerolla ajavia kuljettajia)
Miten perustelisit tuon väitteen että nyt kun kuljettajan apuvälineet on kielletty, on kuljettajan merkitys vähäisempi kuin vuonna 1993 jolloin sai käyttää esim automaattisesti vaihtavaa vaihdelaatikkoa ja kaikkia yllä mainittuja apuvälineitä?
 
Viimeksi muokattu:

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Tämä nyt tuskin on mikään suuri yllätys, sillä DC ei olekaan onnistunut sulauttamaan McLarenia yhtä vaivattomasti osaksi omaa konserniaan kuin esimerkiksi AMG:n. Ja tähän on syynä eräs Ron Dennis, jolle McLaren on oma henkilökohtainen muistomerkki ja testamentti.

Itse kyllä toivoisin, että yhteydet Mersuun katkaistaan jossain vaiheessa kokonaan, jotta McLarenista tulisi, kuten Dennisistä jotenkin olen lukevinani, Ferrarin kaltainen itsenäinen merkki, joka ei tarvitse peräänsä mitään muuta autonvalmistajaa.

Toivoisin myös, että tämän jälkeen kynnys McLarenille palata Le Mansiin alenisi, kun se ei ole enää niin tiiviisti kiinni Mersuun.
Oi tätä F1:ssä vallitsevaa kilpailuvapautta ja sokean lauman johtoa. :rolleyes:

Turbojen paluun yhteydessä voisi ihan reilusti siirtyä täysin Powered by Cosworth-aikaan. Niitä kun ainakin on riittävästi yhdessä indianapolilaisessa varastorakennuksessa. Kuinkakohan kauan kestää ennen kuin runkojakin aletaan tasapäistää? Saammeko sitten DP01:t takaisin? Vai onko kuninkuusluokalla jo jokin omaperäinen formula tätä viimeistä askelta varten?
DC = DaimlerChrysler? Tuo ei ole nykään pätevä, sillä nykyään se on Daimler AG.

Itse näkisin että Mercedestä on alkanut kiinnostaa Brawn-talli, koska se on tällä kaudella kyennyt tekemään parempaa jälkeä kuin Mclaren huomattavasti pienemmällä budjetilla ja haluavat varmasti myös mielellään Ross Brawnin omalle palkkalistalleen.
Mercedestä on myös kauan kiinnostanut oma talli, jolloin se saisi luoda oman markkinointi-imagonsa Mclarenin oman sijaan, joka on melko ryvettynyt ja jos totta puhutaan ei välttämättä sitä mitä Mercedeksen isot pomot haluavat.

Minusta tämä on vain hyvä juttu, koska en ole pitkään aikaan ollut mikään suurin Mclaren fani. Hyvä jos Mercedes saa vihdoinkin oman tallin ja ohjat käsiinsä ja narut joita se voi ohjailla suoraan Stuttgartista. Mersulla on kuitenkin F1 historiaa jopa pidemmältä ajalta kuin Mclarenilla.

Tuo Mclarenin siviiliauton julkaisu oli varmasti iso (ja ehkä viimeinen) kolaus Mercedekselle ja takana on varmasti ollut mies nimeltä Ron Dennis. Mercedes onkin nokitellut Mclarenille antamalla AMG:lle käskyn suunnitella uusi urheiluauto STS, joka julkaistiin juuri Frankfurtissa. Olisi mahtavaa nähdä Mclarenin ja AMG:n autot vastakkain radalla, toivottavasti tämä nähdään Top Gearissa :D

Autot kylläkin eroavat rakenteeltaan kun toinen on SLR:n seuraaja ja toinen keskimoottorinen superauto, joten ei välttämättä paras vertailupari mutta mielenkiintoinen silti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös