Mclaren ja "midwing"

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
ferrari otti 2004 kauden alkuun käyttöön uuden "midwingin" eli ns. keskisiiven, joka on T-cam kameran takana. Kauden puolivälissä miltei kaikilla paitsi Mclarenilla oli se. Eli osaisitteko laittaa jonkin asian syyksi sille että mäkki ei käytä sitä.
eli tossa on ferrari
ja tossa mäkki
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Auto on paremman näkönen ilman niitä, siks ei mäkki käytä. Tyyli ennen tarkotusta!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ferrari sitä kai tällä kaudella ensimmäisenä käytti, mutta ideanahan tuo on vanha kuin mikä, ja viime vuosinakin vähän väliä joku on sitä käyttänyt.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Otto Hokkanen sanoi:
Ferrari sitä kai tällä kaudella ensimmäisenä käytti, mutta ideanahan tuo on vanha kuin mikä, ja viime vuosinakin vähän väliä joku on sitä käyttänyt.
Mikä sen tarkka tehtävä sitten on ? Suorilla ohjata ilmaa niin että takasiipeen ei kohdistu niin paljon ilmanvastusta ? vai jotain tuollaista?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Musta Pekka sanoi:
Mikä sen tarkka tehtävä sitten on ? Suorilla ohjata ilmaa niin että takasiipeen ei kohdistu niin paljon ilmanvastusta ? vai jotain tuollaista?
Luulisin että ilma nimenomaan halutaan ohjata takasiipeen jotta saadaan enempi downforcea pienemmällä siivellä. Joku on ehkä ihmetellyt miksi tämän pikkusiiven kohtauskulma on jopa positiivinen ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
NiPzyyZ sanoi:
Eli osaisitteko laittaa jonkin asian syyksi sille että mäkki ei käytä sitä.
ehkä McLarenin auto toimii paremmin ilman sitä?
Luultavasti ovat kokeilleet tuon tyyppistä siipeä kuitenkin, yleensähän F1-maailmassa ns. hyvät ideat kopioidaan nopeasti jos niistä hyötyä on...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Re: Mclaren ja "midwing"

FO110K sanoi:
ehkä McLarenin auto toimii paremmin ilman sitä?
Luultavasti ovat kokeilleet tuon tyyppistä siipeä kuitenkin, yleensähän F1-maailmassa ns. hyvät ideat kopioidaan nopeasti jos niistä hyötyä on...
Miten McLaren voi kopioida oman ideansa? :thumbup: Vai oliko noita keskisiipiä käytössä ennen kauden 1995 Mäkkiä jollain muulla tiimillä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

Observer sanoi:
Miten McLaren voi kopioida oman ideansa? :thumbup: Vai oliko noita keskisiipiä käytössä ennen kauden 1995 Mäkkiä jollain muulla tiimillä?
mäcin -95 keskisiipi sijaitsi huom. taaempana ja oli selkeästi downforcea antava, tuo nykyisin käytettävä on turvakaaren kohdalla, ja hyvin yksinkertainen verrattuna 95/96 mäcin versioihin...
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
juu.. olin itekki ihmetelly et miks se suuntaa ilmaa alaspäin ja autoo sietämyöten ylös.
tos Ferrarin etusiives on semmoset vänkyrät et vois kuvitella ne ohjaavan ilmaa noihin midwingeihin, vai mikskä niitä nyt kutsutaan.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

Observer sanoi:
Miten McLaren voi kopioida oman ideansa? :thumbup: Vai oliko noita keskisiipiä käytössä ennen kauden 1995 Mäkkiä jollain muulla tiimillä?


Ferrari testasi tuota jo 1977. :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niinhän se on, että uusia ideoita harvemmin syntyy. Yleensä joku on aina tajunnut sama aikaisemminkin. Löytyihän Williamsin mursunokallekin jokin vastine menneiltä ajoilta.

Tällä kaudella Jordan otti käyttöön sivuponttoonien etureunassa ilmanottoaukon yläpuolella sijaitsevat siivet. Onko tuokin ajatus vanha, vai oliko tässä kyseessä ihan uusi oivallus?

Kuva muistin virkistämiseksi:

 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Musta Pekka sanoi:
Mikä sen tarkka tehtävä sitten on ? Suorilla ohjata ilmaa niin että takasiipeen ei kohdistu niin paljon ilmanvastusta ? vai jotain tuollaista?
Oma käsitykseni on se, että vähentävät tuon yläilmanottoaukon aikaansaamaa pyörteilyä, jolloin takasiipi saa "puhtaampaa" ilmaa. Harvoin mä näistä tosin mitään tiedän...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Oma käsitykseni on se, että vähentävät tuon yläilmanottoaukon aikaansaamaa pyörteilyä, jolloin takasiipi saa "puhtaampaa" ilmaa. Harvoin mä näistä tosin mitään tiedän...
Jotain tuollaista on muistaakseeni Giorgio Piolakin esittänyt. Ja yleensä hän ainakin varsin vakuuttavasti teeskentelee tietävänsä asioista :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

FO110K sanoi:
mäcin -95 keskisiipi sijaitsi huom. taaempana ja oli selkeästi downforcea antava, tuo nykyisin käytettävä on turvakaaren kohdalla, ja hyvin yksinkertainen verrattuna 95/96 mäcin versioihin...
Periaate oli kumminkin samankaltainen. 1996 käytetty ratkaisu ei sitten poikennut enää juurikaan edes sijainniltaan. Mitä ihmeellistä niissä muka oli? Muistan lukeneeni jostain että 1995 tuo ratkaisu oli hätäpäissään tehty kun huomattiin että auto on täysi susi vaikka silloin jutuista saikin ymmärrettävästi sen kuvan että kyseessä olisi joku hienokin juttu. Mäkkihän hankkiutui siitä sitten eroon myöhemmin kaudella kun sai autoaan parannettua.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Tokihan se siipi sinne kannattaa änkee kun muillakin on :doubtful:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Re: Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

Observer sanoi:
Muistan lukeneeni jostain että 1995 tuo ratkaisu oli hätäpäissään tehty kun huomattiin että auto on täysi susi vaikka silloin jutuista saikin ymmärrettävästi sen kuvan että kyseessä olisi joku hienokin juttu.
huono muisti tai huono lähde ollut sulla, tuo siipihän oli jo esitelyssä ennen kuin autolla oli keritty metriäkään ajaa...
jos siinä vaiheessa jo huomasivat sen olleen susi niin ihmeenä pitäisin :D
oikeessa olet että kauden mittaan siitä luovuttiin kohtuu nopeestikin, ja kaudella -96 vastaavaa käytettiin enää parissa kisassa...

Edit : ja jos tarkkoja ollaan, niin kyllä tuo -96 versiokin eroaa aikalailla nykypäivän siivistä...
Mäcin 95/96 käyttämä on selkeästi downforcea antava, nykyiset taas, no, ota nyt noista sit selvää :D

1995:

1996:

Toyotan näkemys aiheesta 2004:
 
Viimeksi muokattu:

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663

tässä näkyy renaultin ja williamssin siivet. Renaultilla on aikalailla erilaiset muihin verrattuna.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Näytää olevan niinkin erilaiset, että siipiä on tuplana...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
mäkillä on kyl viime vuosina ollut aika paljon erilaisia takasiipiä.. en sitten tiedä onko mclaren sitten takasiiven aerodynamiikan edelläkävijä ku ei tarvitse tollasta lisäsiipeä parantaakseen takasiiven toimivuutta.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mclaren ei kai tarvitse autossaan tuollaista härveliä, sen auton kokonaisuudestahan noiden laitto on aina kiinni. Tuo se lisää painoakin, ja jos siitä saatava hyöty on pieni ja jos siiveke vielä sekoittaa takasiivekkeeseen menevää ilmaa, niin ei sitä välttämättä kannata laittaa :ahem:
 
Ylös