Mclaren ja "midwing"

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hmmm tuskin tuo painoa lisää.... muuten kuin ERITTÄIN nimellisesti. :D Mutta onhan tuo vaikuttamassa ilmanvastukseen. Kuten kaikki siivet. Mutta siinä olet oikeassa, että kokonaisuushan tuohon tarpeeseen vaikuttaa.

Hokkanen: Tuo Jordanin "ponttoonisiipi" saattaa todellakin olla ihan uusi keksintö. En ainakaan ole törmännyt missään mihinkään "vanhan vertailuun". Liian vähän saanut huomiota täällä -mutta niinhän on monet muutkin mielenkiintoiset ratkaisut... :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
McLarenilla on vieläkin traumoja 95-kaudesta. Siksi se ei moisia härpättimiä autoonsa laita. ;)
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

FO110K sanoi:
huono muisti tai huono lähde ollut sulla, tuo siipihän oli jo esitelyssä ennen kuin autolla oli keritty metriäkään ajaa...
jos siinä vaiheessa jo huomasivat sen olleen susi niin ihmeenä pitäisin :D
oikeessa olet että kauden mittaan siitä luovuttiin kohtuu nopeestikin, ja kaudella -96 vastaavaa käytettiin enää parissa kisassa...

Edit : ja jos tarkkoja ollaan, niin kyllä tuo -96 versiokin eroaa aikalailla nykypäivän siivistä...
Mäcin 95/96 käyttämä on selkeästi downforcea antava, nykyiset taas, no, ota nyt noista sit selvää :D

1995:

1996:

Toyotan näkemys aiheesta 2004:
Hirvittävä hain kuvatus vuodelta 1995! Tuollaista ei kestä kukaan katsella, tuntuu omituiselta katsoa sellaista autoa nykyiseen autoon ja se on todella karmea. Vuosi vuodelta autot muuttuvat aina siistimmäksi ja nyt uudet pykälät saattavat muuttaa auton ulkonäköä, ei paljoa mutta toivottavasti mukavasti katseltevaksi. En ole muuten kuullut mitään siitä kossujen tarjoamisesta, kun joku uhosi, että "Jos McLaren ei voita, kaikille pullo koskenkorvaa!"????
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mclaren ja "midwing"

Thunder sanoi:
En ole muuten kuullut mitään siitä kossujen tarjoamisesta, kun joku uhosi, että "Jos McLaren ei voita, kaikille pullo koskenkorvaa!"????
tuo kossujuttuhan oli muutaman keskenään lyömä veto, ei siinä kaikista puhuttu...
Omasta mielestä autot ei todellakaan muutu siistimmiksi, aivan karseita noi nostetut siivet, urarenkaat ja "lepakko" viritykset siivissä....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McLarenhan kokeili siinä ainakin jossain vaiheessa kautta siipiä, joiden piti taipua suorilla alaspäin ja vähentää näin ilmanvastusta. Pieleen meni, etusiivet menivät suorilla ylös-alas ja auto oli nopeissa mutkissa todella arvaamaton ajettava.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sääntöjen mukaan tietyt auton kohdat eivät saa aiheuttaa downforcea, olisikohan se syy, miksi siivet ovat tuossa kohtaa suoria.

F1-racingia lainatakseni 2004 säännöillä ilman virtaus auton yläosan yli tuli tärkeämmäksi, ja tuo pieni siipi parantaa ja siistii virtausta. Itsessään se tietysti aiheuttaa ilmasvastusta, joten jossain autossa hyöty ei riitä korvaamaan haittaa.

McLarenhan kokeili siinä ainakin jossain vaiheessa kautta siipiä, joiden piti taipua suorilla alaspäin ja vähentää näin ilmanvastusta.
Jo aikoja sitten FIA kielsi taipuvat takasiivet turvallisuusseikkoihin vedoten. Tiimit ovat sitä koittaneet kiertää ja olikos oari vuotta sitten kun McLaren ja Ferrari kumpikin kiersi tuota sääntöä taaksepäin kallistuvilla takasiivillä. FIA ärähti ja siivet muuttuivat jäykemmiksi. 2004 -kaudella Renault keksi siiven jossa yläosa taipui vain hieman, mutta niin että rako hävisi ja siipi toimi suurissa nopeuksissa "yksilapaisena" tuottaen vähemmän ilmanvastusta. Kielsiköhän FIA senkin? No, nykyisin siipien joustamattomuus mitataan käyttäen tiettyä voimaa (olikohan 50 kiloa?).
 
Ylös