Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ferrari confirm action against McLaren man

By Jonathan Noble and Biranit Goren Tuesday, July 3rd 2007, 18:16 GMT


Ferrari have confirmed they instigated legal action against a senior McLaren engineer in both Italy and England, saying this concerns "the theft of technical information."

The Maranello-based outfit dismissed Nigel Stepney after initiating legal actions against him, claiming he was involved in sabotage and espionage against Ferrari.

And today McLaren revealed they have suspended a senior member of their staff after discovering he unlawfully obtained technical material belonging to Ferrari.

In a statement issued this evening, the Italian team said: "Ferrari announces it has recently presented a case against Nigel Stepney and an engineer from the Vodafone McLaren-Mercedes team with the Modena Tribunal, concerning the theft of technical information.

"Furthermore, legal action has been instigated in England and a search warrant has been issued concerning the engineer. This produced a positive outcome.

"Ferrari reserves the right to consider all implications, be they criminal, civil or of any other nature, according to the applicable laws."

Autosport.com understands the search already took place today in the McLaren engineer's house, with police finding the incriminating material, which then led McLaren to suspend him.

As the affair looks set to dominate paddock talk in the forthcoming race, an FIA spokesman said they are monitoring the situation.

"We have received information on this matter which we are examining at the moment," he said today.
McLaren suspect is Mike Coughlan

By Jonathan Noble and Biranit Goren Tuesday, July 3rd 2007, 18:44 GMT


Mike Coughlan, McLaren's chief designer, is the senior engineer suspected of espionage against Ferrari, autosport.com has learned.

The 48-year-old Briton is suspected of unlawfully obtaining technical material belonging to Ferrari in collaboration with Ferrari's Nigel Stepney.

In a search conducted by the police at Coughlan's house today, documents allegedly belonging to Ferrari were found, leading McLaren to suspend him while Ferrari said they reserve the right to pursue further legal action.

Coughlan joined McLaren as chief designer in August 2002 after four years with the Arrows F1 team. His initial role there was chief designer, and in the last couple of years he was promoted to technical director.

Coughlan was also head of the design office at Benetton in 1991, and later in his career worked for the Ferrari Design and Development office in England. He also worked as race engineer at Tyrrell in the mid-1990s.
On täysin kestämätön väite, että talli ei olisi tiennyt pääsuunnittelijansa toimista. Varsin kiinnostavaa nähdä, että mikä on FIA:n reaktio ja miten tilanne tulee kehittymään lähipäivien aikana. Stepneylla ja Coughlanilla on yhteinen historia.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Varsin huvittavaa, että Coughlan ei osannut aavistaa Ferrarin vastatoimia. Mies oli jättänyt arkaluontoisen materiaalin kotiinsa, josta viranomaiset sen lopulta löysivät.

Mclarenin luotettavalle autolle ja yllättävälle nopeudelle löytyi yksinkertainen selitys.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ferrari 4ever sanoi:
On täysin kestämätön väite, että talli ei olisi tiennyt pääsuunnittelijansa toimista. Varsin kiinnostavaa nähdä, että mikä on FIA:n reaktio ja miten tilanne tulee kehittymään lähipäivien aikana. Stepney ja Coughlanilla on yhteinen historia.
FIA tuskin tekee yhtään mitään, mutta onhan varmasti Ferrarille etua kun pääsuunnittelija poistuu Larenilla kuvioista...

Denniksen Ronilla ollut hauskaa kun on löytynyt takataskusta vähän Ferrari manuskaa, josta voi sitten poimia kaikkea kivaa, kuten pohjaratkaisu vinetys jne..

Ainut oikea ratkaisu on sulkea Laren Silverstonen osakilpailusta tutkinnan takia :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Jackal

Well-known member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
192
Ei se ihme että maclada on kestänyt niin hyvin tänä vuonna :)

Toivottavasti vetävät larenin pois koko F1-sarjasta.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Tämä Stepney juttu ei ainakaan tule haittaamaan Ferraria vaan päinvastoin. McLarenin pakka menee aivan sekaisin kun pääsuunnittelija hyllytetään kesken kauden. Eli voikin kysyä paljon Ferrari maksoi Stepneylle.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Oho, onpas isoja nimiä molemmin puolin. :thumbdown
Ei ole mitään perusinssien tekosia.
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Selvisi syy mäcin pohjalevy protestiin..:nope:
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
No McLarenia suunnittelee muutenkin joku komissio, niin yks Mike "MP4-18" Coughlan sinne tai tänne, ei tunnu missään.

Ja FIA pahimmillaan käskee McLarenin poistamaan jonkun ylimääräisen härpäkkeen ja ehkä parin tonnin sakot päälle.

Voin kuulla kuinka Dennis voihkii peloissaan näistä rangaistuksista.

Toki en ole oikea henkilö sanomaan, mitä on tapahtunut ja mitä pitäis tehdä, mutta näin luulen sen menevän. :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Juzo sanoi:
McLarenin pakka menee aivan sekaisin kun pääsuunnittelija hyllytetään kesken kauden.

No ei tietenkään varmaan edistäkään... Katsotaan ensin toteutuuko Stepneyn lakimiehen valottama lehdistötilaisuus ja odotetaan saako joku edes tuomion?

Jotain peräähän asioissa ilmeisesti on? Henkilökohtaisesti en tiedä asiasta mitään.

On muuten myös kätevä tapa estää työntekijän työllistyminen kilpailijalle...
Siis syyte...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Luulisi, että Coughlan olisi hankkiutunut eroon tällaisista dokumenteista viimeistään silloin kun Stepneyn toimia alettiin tutkimaan. Todella kummallinen juttu joka tapauksessa.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
kana-fin sanoi:
No McLarenia suunnittelee muutenkin joku komissio, niin yks Mike "MP4-18" Coughlan sinne tai tänne, ei tunnu missään.
No jos kerran komissio suunnittelee niin miksi on nimetty pääsuunnittelija? Itse en usko että Larenia mikään komissio suunnittelee vaan ihan suunnittelutiimi, jossa Coughlan on johtajana ja vastuussa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Syylliset osapuolet:

Nigel Stepney
Mike Coughlan
Ferrari

Syyttömät:
McLaren-Mercedes

Kyseinen tiedon vastaanottamisen päätti Mike Coughlan, ei McLaren.
Syy miksi Ferrarin panen syyllisten joukkoon on välien polttaminen merkittävän henkilön kanssa. Välien polttamisessa on aina riskinsä ja Ferrari otti sen. Tyhmä teko.

Ferrari 4ever sanoi:
On täysin kestämätön väite, että talli ei olisi tiennyt pääsuunnittelijansa toimista.
Jos näin on asia mielestäsi, voinet todistaa asian.

Ferrari 4ever sanoi:
Varsin kiinnostavaa nähdä, että mikä on FIA:n reaktio ja miten tilanne tulee kehittymään lähipäivien aikana
Ei mitenkään. Asia on jo oikeuskäsittelyssä Stepneytä vastaan ja siihen se tulee jäämään, FIA ei ole rikostutkija & oikeuslaitos siviilitasolla, vain radalla.
Ei voida mitenkään osoittaa että McLaren olisi hyötynyt tiedosta. Pohjalevy käräytys annettiin jo ennen kohutun tietopaketin luovutusta huhtikuussa. Ferrarihan se kuitenkin rikkoi sääntöjä pohjalevyn suhteen, ei McLaren. Vai ollaanko Ferrarilla hyvinkin italialaiseen tyyliin 'vasikoijat vaietetaan', saas nähdä tuleeko Coughlanin tai Stepneyn sängyn viereen hevosenpää.

Ferrari 4ever sanoi:
Mclarenin luotettavalle autolle ja yllättävälle nopeudelle löytyi yksinkertainen selitys.
Taisi olla Ferrari näistä kahdesta se ensimmäinen joka hajosi kisassa ;)

McLarenin luotettavuus ja suorituskyky oli jo paremmassa nousussa ennen tätä merkittävää huhtikuuta. Ainut oikea teko oli erottaa Mike Coughlan, tai jos edes kyseessä on vielä hän.

Mikkoz84 sanoi:
FIA tuskin tekee yhtään mitään, mutta onhan varmasti Ferrarille etua kun pääsuunnittelija poistuu Larenilla kuvioista...
Niinhän sen McLarenin järjestelmän piti romahtaa 'aivovuodon' jälkeen ;)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
Mclarenin luotettavalle autolle ja yllättävälle nopeudelle löytyi yksinkertainen selitys.
No nyt kun tiedettäis mitä tietoa on keskenään vaihdettu. Eli onko vaihdettu materiaali ollut merkittävää. Olipas pommi, jolla lienee jonkinlaisia vaikutuksia. McLarenin pakka voi mennä sekaisin, jos pääsuunnittelija Coughlan todellakin on tuo rikokseen syyllistynyt hahmo. Mutta mutta, eikös "komitea" suunnitellut McLarenin auton? Sota ei yhtä miestä kaipaa?

Niin tai näin en menisi vielä väittämään, että McLarenin paremmuus johtuisi tästä tietojen vaihdosta. Eka pitäis tietää minkä sortin dataa on vuodettu. Siinä mielessä kyllä aika rajua, että ihan johtajatason inssit on syytteessä.

EDIT: Ja kuten azai jo toi ilmi, tietoa vaihdettiin vasta huhtikuussa. McLarenilla oli jo ennen sitä kestävä ja luotettava auto. Toki McLaren otti Monacossa kaksoisvoiton huhtikuun jälkeen ja ja... :eek:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Niinhän sen McLarenin järjestelmän piti romahtaa 'aivovuodon' jälkeen ;)
Niinhän sen piti, mutta kävi kavereilla tuuri kun Siltakivet istuivat alle vallan mainiosti. :wink: Eiköhän tuo tutkimuksissa tule selville mitä Laren on hyötynyt ja ketkä asiasta ovat tienneet. Nyt vaan Paragoni sekaisin :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Mclarenin dominanssi alkoi huhtikuun jälkeen ja Bridgestonen renkaat ovat istuneet yllättävän hyvin nykyiseen tekeleeseen. Mutta odotetaan uutta informaatiota ennen lopullista tuomintaa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mikkoz84 sanoi:
Niinhän sen piti, mutta kävi kavereilla tuuri kun Siltakivet istuivat alle vallan mainiosti. :wink:
Tuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se on vain tietotaitoa että saadaan renkaat toimimaan. Hyvänä esimerkkinä tapaus Honda, joka on täysin kädetön tietotaidon kanssa.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Tuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se on vain tietotaitoa että saadaan renkaat toimimaan. Hyvänä esimerkkinä tapaus Honda, joka on täysin kädetön tietotaidon kanssa.
Aijaa noinkos se onkin :eek!: Voisi kuvitella jos SusiLaren menee suoraan sekunnin kovempaa siltakivillä kuin mestari Renault niin hiukan voisi päätellä, että jonkinnäköistä tuuria on käynyt vai meinaatko, että Laren kehitti nykyisen auton siltakiville jo ennen viime kauden alkua :confused: Vai pelkillä säädöilläkö luulet homman onnistuvan :confused:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
MTV3/F1 sanoi:
Ferrari ei sulkenut pois sitä mahdollisuutta, että tietoa olisi mennyt myös muualle kuin McLarenille.
(ex-)Ferrarillainen näköjään 'huorannut' useampaan suuntaan. Kummallisesti Hondalle kuitenkin on samaan aikaan menossa ja McLarenille myy tietoja. Ristiriita?
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
azai sanoi:
Syylliset osapuolet:

Nigel Stepney
Mike Coughlan
Ferrari

Syyttömät:
McLaren-Mercedes

Kyseinen tiedon vastaanottamisen päätti Mike Coughlan, ei McLaren.
Syy miksi Ferrarin panen syyllisten joukkoon on välien polttaminen merkittävän henkilön kanssa. Välien polttamisessa on aina riskinsä ja Ferrari otti sen. Tyhmä teko.
Ihme sälli tuomitsee ilman oikeudenkäyntiä ja perusteellisia tutkimuksia?

Ja ilman mitään faktaa...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mikkoz84 sanoi:
Voisi kuvitella jos SusiLaren menee suoraan sekunnin kovempaa siltakivillä kuin mestari Renault niin hiukan voisi päätellä
Tjoo, mutta jos Misukka teki Renuulle renkaat valmiiksi, niin eihän se ole ihme. Kaikille tallille oli lähtötilanne sama uusille renkaille, jopa Ferrarille. Renault, Toyota ja Honda eivät onnistuneet saamaan renkaita toimimaan. Renault ehkä hieman yllättäen, mutta kyllä renkaiden toimimiseen vaaditaan tietotaitoa. F1:ssä mikään ei ole hyvää tai huonoa tuuria. Ei edes McLarenin vuonna 2002-2004 töppäilyt luotettavuudessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös