Näin on :ahem: Marlboro ja Shell ovat Marannellon pääsponsorit Fiatin ohella! Kyllä punaiseen autoon on aina ollut tulijoita - katsotaan nyt kenet ne ottavat Vodafonen tilalle? Ties vaikka Telia-SoneranBobakki sanoi:Eiöhän Vodafonen lähtöhalukkuus liity osin siihen, että Ferrarilla pääsponssin paikka on Marlboron näillä näkymin jonnekin maailman tappiin asti. McLarenilla oli mahdollisuus päästä näkyvämpään asemaan.
Moisesta ainakin Ferrarin pääsponsori tykkäisimmjj sanoi:Vaihtuuko McLarenin väritys uuden pääsponsorin myötä? Kenties takaisin siihen vanhaan punavalkoiseen?
Vodafone tuli F1-ympyröihin Ferrarin kanssa 2002 lupaudutuaan alun perin mukaan Jordan-tallin tukijaksi. Vastikään yhtiö vahvisti jatkavansa Ferrarin kanssa vielä kauden 2006 loppuun asti.
Johtunee tuo "ilmaisuus" pitkälti siitä että Fiat omistaa Ferrarin, ja rahaa näkyy riittävän ilman emoyhtiön suunnattomia satsauksia.Bobakki sanoi:Olin vähän yllättynyt muuten tuosta Fiatin panostuksesta, noiden vastikään tulleiden tietojen mukaan 10 miljoonaa euroa. Suorastaan ilmaista.
Tämän takana oleva logiikka ei ihan aukene mulle. Miten tuo omistus nyt mitenkään mihinkään vaikuttaa, niinhän muutkin valmistajat omistaa tallinsa joko kokonaan tai osittain?Pyrys sanoi:Johtunee tuo "ilmaisuus" pitkälti siitä että Fiat omistaa Ferrarin, ja rahaa näkyy riittävän ilman emoyhtiön suunnattomia satsauksia.
Saksan umts-rahoilla Sonera olisikin sponssannut Ferraria vaikka pääsponsorina seuraavan vuosikymmenen loppuun saakka :thumbup:312T4 sanoi:Näin on :ahem: Marlboro ja Shell ovat Marannellon pääsponsorit Fiatin ohella! Kyllä punaiseen autoon on aina ollut tulijoita - katsotaan nyt kenet ne ottavat Vodafonen tilalle? Ties vaikka Telia-Soneran
En kyllä suoraan sanoen tuohonkaan usko, että Ferrari toteaisi jonkun sponsorin rahojen olevan turhia. Kuten aiemmin totesin, McLarenilla on tarjolla Vodafonelle suurempi näkyvyys.Pyrys sanoi:Ja kirjoitetaanpa pitkästä aikaa ihan aiheesta, eikä sen vierestä:
Hyvin todennäköistä että tämä uutinen että "Mclaren kaappasi vodafonen Ferrarilta" on uutisoitu niin kuten suomalainen media tahtoo asian näkevän... Hyvin todennäköistä että Ferrari on itse irtisanonut sopimuksensa Vodafonen kanssa, juurikin siitä syystä että ihmiset ymmärtävät että puna-valko väritys tulee Malborosta, ei Vodafonesta... Tulevaisuudessa kun ei saa sitä Malboron tekstiä näkyä, mutta värityksellä on jatkossakin saatava ihmiset ymmärtämään että nämä huippu-urheilijat italian ihmeen kyydissä kannustavat ihmisiä tupakoimaan.
Ainakin huhujen mukaan Sonera oli lähellä Williansin pääsponssin paikkaa kaudeksi 2000Pyrys sanoi:Saksan umts-rahoilla Sonera olisikin sponssannut Ferraria vaikka pääsponsorina seuraavan vuosikymmenen loppuun saakka :thumbup:
En meinaakkaan että ferrari olisi halukkaasti kieltäytynyt vodafonen sponsorirahoista, mutta tilanne saattaa olla sellainen että Malboro on ilmoittanut että autossa ei saa olla merkkiä jonka väreihin malboron valkoinen ja punainen sekoitetaan, tai lopettavat sponsoroinnin.Bobakki sanoi:En kyllä suoraan sanoen tuohonkaan usko, että Ferrari toteaisi jonkun sponsorin rahojen olevan turhia. Kuten aiemmin totesin, McLarenilla on tarjolla Vodafonelle suurempi näkyvyys.
No joo, voipi kyllä suurin syy olla siinä, että saksalaisjätti vodafone lähtee toisen saksalaisen luo kun yksi melko varmasti lopettaa seuraavan kauden jälkeen!Pyrys sanoi:En meinaakkaan että ferrari olisi halukkaasti kieltäytynyt vodafonen sponsorirahoista, mutta tilanne saattaa olla sellainen että Malboro on ilmoittanut että autossa ei saa olla merkkiä jonka väreihin malboron valkoinen ja punainen sekoitetaan, tai lopettavat sponsoroinnin.
Pienempi paha Ferrarille on varmasti Vodafonen menettäminen kuin Malboron.
Mutta tottahan se on tuokin, että suurempi näkyvyys mclarenilla on taattu, siellä sentään pääsee pääsponsoriksi.
En tiedä, kunhan arvuuttelen
Vodafone on kyllä brittifirmaMisa1 sanoi:No joo, voipi kyllä suurin syy olla siinä, että saksalaisjätti vodafone lähtee toisen saksalaisen luo kun yksi melko varmasti lopettaa seuraavan kauden jälkeen!
Oliko näin? Hmm, nyt tiedot on sitten päivitettyjaska sanoi:Vodafone on kyllä brittifirma
... toki iso tekijä Saksassakin.
Hassua, minä kun luin vasta että Mclaren on pulju jolle F1-toiminta on myös se toinen tapa tehdä bisnestä. Artikkelissa puhuttiin sitä että Mclarenin bisnes pyörisi hyvinkin ilman F1:siäkin. Eli puhe siitä että ensi vuoden Mclarenin budjetti olisi pieni pääsponsorin puutteen takia on paskapuhetta. Kummallista kyllä Red Bullkin tekee kovia sijoituksia pääsponsorista huolimatta, vaikka Mclarenin takana löytyy vielä kovempiakin tukijoita. Taisikohan lukemassani jutussa lukea vielä niin että Mclarenin talous on järkätty aina 5 vuotta edelle nykypäivästä. Voi Heikki Kulta parkaa. Heikki on yllättäen kehitellyt McLaren kauhutarinoita viimeiset päivät, taitaa olla uutisaiheista pulaaMcLaren vuoden ilman pääsponsoria
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
McLaren ja Mercedes eivät voittaneet formula 1 -mestaruuksia, mutta talli onnistui kaappaamaan yhden tavoitelluimmista sponsoreista, kun telejätti Vodafone valitsi uuden partnerin vuodesta 2007 lähtien.
McLarenin markkinointipuolen toimitusjohtaja Ekrem Sami arvostetaan yhdeksi F1-urheilun vaikutusvaltaisimmista persoonista. Vodafonen kaappaaminen Ferrarilta liitetään taas 52-vuotiaan Samin ansiolistalle.
Vodafone tuli F1-ympyröihin Ferrarin kanssa 2002 lupaudutuaan alun perin mukaan Jordan-tallin tukijaksi. Vastikään yhtiö vahvisti jatkavansa Ferrarin kanssa vielä kauden 2006 loppuun asti.
Leiri vaihtuu sitten 2007, jolloin brittitallin viralliseksi nimeksi muuttuu Vodafone McLaren Mercedes. Vodafonen ja McLarenin sopimus on tiettävästi viisivuotinen.
McLarenin ohella Vodafonea tavoitteli hanakasti myös Honda.
Brittilähteiden mukaan uusi pääsponsori korvaa McLarenilla kuta kuinkin elokuun alussa F1-ympyröistä vetäytyneen Westin osuuden eli tallille on luvassa lähes 50 miljoonan dollarin vuosittainen tukipaketti.
Vajausta vuodeksi
McLarenin kannalta huono uutinen on, että ensi kaudelle ei ainakaan tässä vaiheessa ole löytynyt uutta pääsponsoria. Tämä merkitsee tuntuvaa vajausta vuosibudjettiin. Vain vuodeksi sitoutuvia suurrahoittajia ei kerta kaikkiaan ole saatavilla.
Joulukuun alussa julkistetulle MM-sarjan osallistujalistalle McLaren ilmoittautui ensimmäisen kerran 30 vuoteen ilman nimikkosponsoria.
Pitkään McLarenin uudeksi päätukijaksi uumoiltiin mikroprosessiyhtiö Inteliä. Neuvotteluja käytiin myös British Telecomin kanssa.
McLarenin vuosibudjetti oli menneellä kaudella Toyotan jälkeen toiseksi suurin - pyöreät 300 miljoonaa dollaria.
McLareniin taas punaista
Vodafonen myötä 2007 McLarenin autojen väritys ilmeisesti muuttuu. Telejätti suosii punaista, mikä on ollut helppo yhdistää Ferrariin sekä jalkapalloseura Manchester Unitediin.
Ennen tupakka-askin punavalkoisena kiitänyt McLaren on tunnettu vuodesta 1997 lähtien Mercedeksen hopeanuolena.
On selvä, että saksalainen autojätti ei halua luopua tavaramerkistään. Näin punavärin korostaminen McLarenin autossa täytyy sovittaa myös Mercedeksen hopeanhohtoisiin tarpeisiin.