Hahah!Ferrari 4ever:
Mclarenilla varaudutaan jo tuleviin hajoamisiin, joka on sinänsä ymmärrettävää. Tulihan se jo kuluneena kautena todistetuksi, että kyseisen tallin muovit ja ruuvit kuuluvat hieman edullisempaan kastiin. Siellä pimeässä parc fermessä niitä sitten vaihdeltiin - aamuyöhön saakka. Ja vain varkaat ja sabotoijat liikkuvat pimeällä, kilttien ihmisten nukkuessa.
No ei ne Ferrarin kaikki teot välttämättä ole sääntöjen kiertämistä mutta mitä muuta Ferrarilta on kielletty viime vuosina kuin vaaralliset taipuvat takasiivekkeet. McLarenilta on sen sijaan viime vuosina kielletty: toinen jarrupoljin, nerokas tasauspyörästö, vaihdelaatikko ja berylliumin käyttö koneissa. Nämä ovat kaikki olleet asioita joita Ferrarilla ei olla hallittu (ainakaan kunnolla) ja sen takia ne on kielletty.Jacques:
Niin ja se on tavannut mennä aiemminkin näin, että McLarenin teot on nerokkaita ponnistuksia ja Ferrarin teot sääntöjen kiertämistä. Juupajuu..
Olen kyllä sitä mieltä että tuo on nerokas ratkaisu McLarenilta, mikäs siinä. Mutta jos se kielletään niin eiköhän siihen löydy hyvä syy. Niin ja Ferrarillahan ei ole mitään syytä matkia tuota McLarenin ratkaisua, sillä heillä ei pahemmin luotettavuusongelmia ole!
No ei ne Ferrarin kaikki teot välttämättä ole sääntöjen kiertämistä mutta mitä muuta Ferrarilta on kielletty viime vuosina kuin vaaralliset taipuvat takasiivekkeet. McLarenilta on sen sijaan viime vuosina kielletty: toinen jarrupoljin, nerokas tasauspyörästö, vaihdelaatikko ja berylliumin käyttö koneissa. Nämä ovat kaikki olleet asioita joita Ferrarilla ei olla hallittu (ainakaan kunnolla) ja sen takia ne on kielletty.Observer
[QB [/qb]
Niin berylliumhan on haitallista vain höyrynä ja partikkelimuodossa. Ja valmistusvaiheessa kun tiedetään haitat ne pystytään varmasti myös varsin hyvin minimoimaan.pmv:
Hyötyjä on, mutta ei niin suuria että ihmishenkiä kannattaisi uhrata.
---"A row is brewing behind the Fl scenes after Ferrari attempted to get
a ban imposed on the use of the exotic aluminium beryllium which,
Ferrari claims, has carcogenic qualities which make it unsafe to be
handled in a racing application. It is believed that such a ban would
effectively force Merceedes to scrap its current Fl engine, which is
believed to use aluminium beryllium cylinder liners. Yet at the same
time Ferrari has been attempting to obtain exclusive supplies of
aluminium beryllium without the other Fl teams knowing, much to the
irritation of McLaren and Williams."
© Autocar 2/9/98
Näin se homma "toimii".Ferrari are hypocrites says Williams
Frank Williams has accused Ferrari of hypocrisy in its attempt to ban an exotic metal from the sport. The Italian
team won its battle to have beryllium banned from F1, but Williams says its arguments do not stand up.
Ferrari said that beryllium is toxic when it is inhaled in particle form and that it should be banned on the grounds of
it being a health risk and an unnecessary expense. Many thought that
the team made the move because rival Mercedes was using the friction-reducing material in the cylinder heads
of its engines and Ferrari wanted to reduce their advantage.
Williams, who admitted that his team had wanted to use beryllium in a new transmission, said, 'I can list
you the components of an F1 car that are more poisonous than beryllium: resins, compounds, carbon-fibre dust. To
say it should be banned on safety grounds is simply hypocrisy. If Ferrari want to ban it on the cost it engenders, that
is even greater hypocrisy, given the incredible sums it spends to pay its drivers.'
Michael Schumacher is understood to be earning around £16 million per year, more than twice any of his peers. 12/01/9
Kyse on hardly mistään salaliittoteoriasta, Asia nyt on van niin että Kun Larenilla oli "ylimääräinen" poljin, FIA hyväksyi sen, kunnes FIAT valitti, ja se hyljättiin. Kun FIAT valitti muiden renkaista viime kaudella, ne kiellettiin. Kun Ferrari valitti Larenin epäsymmetrisistä renkaista, ne kiellettiin. Kun Larenilla oli Beryllium ja Ferrari ei saanut/osannut sitä käyttää, se kiellettiin. Haluatko että jatkan, vai valkeneeko asia?Jacques:
Niin ja se on tavannut mennä aiemminkin näin, että McLarenin teot on nerokkaita ponnistuksia ja Ferrarin teot sääntöjen kiertämistä. Juupajuu..mikæl:
Tuohan on lähinnä sääntöjen noudattamiseksi tehty ponnistus eikä mikään porsaanreikä.
Varmasti Ferrari tahollaan ( uutta autoahan saadaan odottaa vielä pitkä tovi ) kehittelee omaa vastinetta moottorinvaihtoon. Ja jos Ferrari ei tässä kauden alkuun mennessä onnistu se kielletään muiltakin.
Näin se on tavannut aiemmin mennä.
Olen kyllä sitä mieltä että tuo on nerokas ratkaisu McLarenilta, mikäs siinä. Mutta jos se kielletään niin eiköhän siihen löydy hyvä syy. Niin ja Ferrarillahan ei ole mitään syytä matkia tuota McLarenin ratkaisua, sillä heillä ei pahemmin luotettavuusongelmia ole! Mun mielestä onkin viisaampaa keskittyä siihen että saa auton mahdollisimman luotettavaksi, eikä siihen että saa vara-auton mahdollisimman nopeasti valmiiksi kun kilpa-autoon on tullut tekninen vika.
Voi siis olla että tallit hiukan matkivat tota McLarenin ratkaisua, mutta tuskin muuttavat suunnitelmiaan sen enempää ton takia. Siis toi ratkaisu kun ei nopeuteen vaikuta, niin ei sillä kannata mennä muuttamaan jo valmiita suunnitelmia, kaikilla talleillahan on uusien autojen valmistus jo loppusuoralla. Eli jos tuota matkitaan niin se tapahtuu kaudeksi 2005..
Salaliittoihin taas en usko. Jos tuo kielletään niin sitten se on laiton ja sillä selvä! Mikael voisi koittaa muistella sitä että Ferrariltakin aikoinaan kiellettiin airohankaimet, joten ei se ole aina vain McLaren jolta kielletään asioita.
Aivan, mäkään en nyt ymmärrä Jaqcuesin pointtia. Vähän hakusessa tuntuu olevan.J.Heldenview:
Kuinka niin? Kyllä Ferrarikin saa vaihtaa moottorin autosta toiseen jos haluaa.Jacques:
heh en voi kuin kuvitella millaista teksti täällä olisi jos kyseessä olisi Ferrari eikä McLaren..
Vähän hölmö sääntö, mutta jos moottori on se kriteeri millä pysytään samassa ruudussa, niin sillon sitä moottoria on käytettävä vaikka vara-autossa!
Syy miksi sitä ei käytetä siviiliteknologiassa on sen hinta ja hyöty, tai oikeastaan sen hinta suhteessa hyötyyn.pmv:
Sen verran vaikeilta nuo Berylliumin aiheuttamien riskien hallitseminen tuntuu, ettei sitä juurikaan käytetä siviiliteknologiassa. Vai huvikseenko jätetään käyttämättä lisäainetta josta tulisi kiistattomia hyötyjä?
Ave !!!pmv:
Tietyllä tapaa kaikki aineet ovat myrkyllisiä tarpeeksi nautittuna. Nuo liimahöyryt ja polttoaineet ovat tietysti vaarallisia, mutta eivät tule kummittelemaan takaisin missään vaiheessa.
Kyllä sitä käytetään ihan siviilissä. Esim. golfmailoissa, jossain golfpalloissakin, loistevalaisimissa, elektronisissa- ja mekaanisissa laitteissa. Mutta kuten lähes kaikkien F1:ssä käyttettävien materiaalien tapaan, berylliumia käytetään pääosin lentokoneissa ja avaruusaluksissa. Syyt tähän ovat selvät. Avaruusaluksissa, lentokoneissa ja F1-autoissa materiaalien täytyy olla kevyitä, jäykkiä ja niiden tulee kestää korkeita lämpötiloja muotonsa säilyttäen.pmv:
Tarkoitin tuota berylliumin käyttöä siviilikohteissa hieman laajemmin kuin pelkästään autossa. Ei sitä taideta missään käyttää. Ja vaikka riskit hallittaisiin joissain tietyissä paikoissa, niin metallien kierrätyksen kannalta se jossain kohteessa käytetty beryllium voisi tulla kummittelemaan myöhemmin aivan muualla.
Nyt kun Villeneuven ura ykkösissä on ohi, niin Jacques yrittää kääntää kelkkaa ja siirtyä Ferrari-fanaatikkojen seuraan, ns. valtavirran ulkopuolella pitää pysyä! winkformulastara:
Aivan, mäkään en nyt ymmärrä Jaqcuesin pointtia. Vähän hakusessa tuntuu olevan.J.Heldenview:
Kuinka niin? Kyllä Ferrarikin saa vaihtaa moottorin autosta toiseen jos haluaa.Jacques:
heh en voi kuin kuvitella millaista teksti täällä olisi jos kyseessä olisi Ferrari eikä McLaren..
Vähän hölmö sääntö, mutta jos moottori on se kriteeri millä pysytään samassa ruudussa, niin sillon sitä moottoria on käytettävä vaikka vara-autossa!
FIA on viimeisten seitsemän vuoden ajan toiminut todella selkeästi Ferrarin apujoukkona aina sopivan tilaisuuden tullen!Kyse on hardly mistään salaliittoteoriasta, Asia nyt on van niin että Kun Larenilla oli "ylimääräinen" poljin, FIA hyväksyi sen, kunnes FIAT valitti, ja se hyljättiin. Kun FIAT valitti muiden renkaista viime kaudella, ne kiellettiin. Kun Ferrari valitti Larenin epäsymmetrisistä renkaista, ne kiellettiin. Kun Larenilla oli Beryllium ja Ferrari ei saanut/osannut sitä käyttää, se kiellettiin. Haluatko että jatkan, vai valkeneeko asia?
Ja hankaimet oli monella muullakin kuin Ferrarilla, joten ei niitä pelkästään Ferrarilta kielletty, sinänsä historiallinen tapahtuma että jotain kiellettiin, mikä Ferkultakin löytyy. Vai onko sulla säkkikaupalla esimerkkejä antaa?? Tuskin