McLaren Mercedes kaudella 2011

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On joo. Ja Mersun topikissa kun on puhuttu ponttoonien sivutörmäyssuojista, niin tuli mieleen, että missähän ne ylemmät suojat mahtaa olla Mäkin notkoponttooneissa? :doubtful:



Itseasiassa, onko toi nysä tässä kuvassa törmäyssuoja? Onko niiden pituudella mitään rajoituksia eli voisko ylemmät törmäyssuojat olla vain tommosia tumppeja?
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
On se vaan erikoisen näköinen auto.
Joo ja edelleen etusiiven päädyt taipuvat sääntöjenvastaisesti alaspäin. Oli nähtävissä ihan TV-kuvissakin. Ei tosin ole ainoa talli joka luistaa säännöistä tässä asiassa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Joo ja edelleen etusiiven päädyt taipuvat sääntöjenvastaisesti alaspäin. Oli nähtävissä ihan TV-kuvissakin. Ei tosin ole ainoa talli joka luistaa säännöistä tässä asiassa.
Taipuvat siivet tekivat debyytin viime kaudella, eika FIA niita kieltanyt.

Tyhma saisi talli olla jos ei niita kayttaisi!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo ja edelleen etusiiven päädyt taipuvat sääntöjenvastaisesti alaspäin. Oli nähtävissä ihan TV-kuvissakin. Ei tosin ole ainoa talli joka luistaa säännöistä tässä asiassa.
Eikä taivu! Sääntöjen mukaan siivet ei saa taipua määrätyllä painolla staattisesti enempää kuin sallitun mitan verran. Siten kaikki on testattu ja ovat mittaukset läpäisseet.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Ihan hyvä vääntö tänään Hamiltonilta toiseksi Melbournessa. Startissa Hami meinasi jäädä Webberin jalkoihin, mutta sai kuin saikin pidettyä toisen sijansa ekaan kurviin mentäessä. Vettel repi alussa eroa paljon, mutta Lewis pääsi parhaimmillaan vähän yli sekunnin päähän. Ohitusta britti ei päässyt yrittämään kertaakaan ja ensimmäisten varikkokäyntien yhteydessä Vettel ajoi eron jälleen viiteen sekuntiin joka sitten kasvoi tasaisesti kilpailun loppua kohden. Hamilton teki kuluneilla renkailla pienen virheen ja ajautui hietikolle, mutta pysti jatkamaan matkaa suht vaivattomasti. Auton pohjalevy vaurioitui tilanteessa hieman, ja se kipinöi jonkin aikaa. Lewis ajoi silti kelpo kierrosaikoja ja loppukisa olikin melkoista köröttelyä.

McLaren voi olla kyllä tyytyväinen Melbournen kisaviikonloppuun kokonaisuudessaan. Talvien testit eivät todellakaan antaneet odottaa näin hyviä tuloksia.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Mclarenin viimevuoden autolla ajama ensimmäinen (rengas)testi vaikuttaa nyt ihan fiksulta ratkaisulta. Sauberia lukuunottamatta taisi McLarenilla kestää kisassa renkaat parhaiten eikä Hamiltonillakaan näyttänyt olevan renkaiden kulumisen kanssa niitä ongelmia mitä fooruminen tietäjät jo aiemmin povasivat.
McLaren taas myöskin sai kuin saikin talvitestien jälkeisillä muutoksilla autonsa laukkamaan kauden alkuun. Lisää vauhtia pitää varmasti vielä löytyä, jotta Red Bull pystytään kunnolla haastamaan mestaruustaistossa, mutta perusta näyttää olevan jotakuinkin kunnossa. Ja kun autokin on aika poikkeava totutusta niin eiköhän niitä parannuksia löydy vielä rutkasti kauden mittaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ihan hyvä vääntö tänään Hamiltonilta toiseksi Melbournessa. Startissa Hami meinasi jäädä Webberin jalkoihin, mutta sai kuin saikin pidettyä toisen sijansa ekaan kurviin mentäessä. Vettel repi alussa eroa paljon, mutta Lewis pääsi parhaimmillaan vähän yli sekunnin päähän. Ohitusta britti ei päässyt yrittämään kertaakaan ja ensimmäisten varikkokäyntien yhteydessä Vettel ajoi eron jälleen viiteen sekuntiin joka sitten kasvoi tasaisesti kilpailun loppua kohden. Hamilton teki kuluneilla renkailla pienen virheen ja ajautui hietikolle, mutta pysti jatkamaan matkaa suht vaivattomasti. Auton pohjalevy vaurioitui tilanteessa hieman, ja se kipinöi jonkin aikaa. Lewis ajoi silti kelpo kierrosaikoja ja loppukisa olikin melkoista köröttelyä.

McLaren voi olla kyllä tyytyväinen Melbournen kisaviikonloppuun kokonaisuudessaan. Talvien testit eivät todellakaan antaneet odottaa näin hyviä tuloksia.
Hyvin kiteytetty. Nähtäväksi jää, oliko McLarenin vauhti ratakohtaista vai ovatko nopeita myös muualla. Esim. viime kaudellakin olivat viimeisessä kisassa nopeita, vaikka sitä ennen eivät olleet. Abu Dhabi ja Melbourne ovat jossain määrin saman tyyppisiä ratoja (jos joku on eri mieltä, niin olkoon, tämä on aika perstuntumalta vedetty kommentti :eek: ) ja Melbourne on usein muutenkin tuottanut hieman epätyypillisiä tuloksia. Näin ollen en suuremmin ihmettelisi jos McLarenin vauhti hyytyisi kun mennään enemmän aerodynamiikkaa ja muitakin auton ominaisuuksia haastaville radoille. Sepang on jo toista maata tässä suhteessa, ja tietty Barcelona.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mclarenin viimevuoden autolla ajama ensimmäinen (rengas)testi vaikuttaa nyt ihan fiksulta ratkaisulta. Sauberia lukuunottamatta taisi McLarenilla kestää kisassa renkaat parhaiten eikä Hamiltonillakaan näyttänyt olevan renkaiden kulumisen kanssa niitä ongelmia mitä fooruminen tietäjät jo aiemmin povasivat.
McLaren taas myöskin sai kuin saikin talvitestien jälkeisillä muutoksilla autonsa laukkamaan kauden alkuun. Lisää vauhtia pitää varmasti vielä löytyä, jotta Red Bull pystytään kunnolla haastamaan mestaruustaistossa, mutta perusta näyttää olevan jotakuinkin kunnossa. Ja kun autokin on aika poikkeava totutusta niin eiköhän niitä parannuksia löydy vielä rutkasti kauden mittaan.
Taisi kuitenkin Buttonilla kestää renkaat paremmin kuin Hamsterilla. Eli ei ne arviot ihan pielessä olleet. Oleellista on tallikaverien väliset erot. Tallien väliset taas johtuvat enimmäkseen autoista. Voi olla että McLarenin auto, ainakin tällä kertaa, oli suhteellisen hellä renkailleen ja toisaalta esim. Red Bull kulutti ehkä yllättävänkin nopeasti. Ferrari säästi renkaitaan aika hyvin, kuten oli tiedossa jo talvitestienkin perusteella.

Melbournessahan muutenkin renkaat kestivät odotuksia paremmin. Eli niitä renkaiden suhteen kriittisiä tilanteita tullee vielä myöhemmin sellaisilla radoilla joilla renkaat ovat kovemmilla kuin tällä kertaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8419
Sijainti
Vantaa
Joo ja edelleen etusiiven päädyt taipuvat sääntöjenvastaisesti alaspäin. Oli nähtävissä ihan TV-kuvissakin. Ei tosin ole ainoa talli joka luistaa säännöistä tässä asiassa.
Ei kait sääntöjenvastaisesti, koska eihän autoja hylätty? Noihin on tehty säännöt, minkä puitteissa siiven taipuminen on. Joten sääntöjenmukainen auto on, mutta auto on viety vain sääntöjen äärirajoille.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Hamiltonhan sai Vettelin melkein kiinni juuri ennen kuin molemmat tekivät ekan stoppinsa. Eiköhän tuossa ole ainakin kyse siitä, että renkaat kestivät paremmin. Button taisi olla pisimpään radalla ajanut Q3-kuskeista ennen ekaa pysähdystä. Toki en ole ihan varma vaikuttiko läpiajorangaistus siten että piti ajaa pidempään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei kait sääntöjenvastaisesti, koska eihän autoja hylätty? Noihin on tehty säännöt, minkä puitteissa siiven taipuminen on. Joten sääntöjenmukainen auto on, mutta auto on viety vain sääntöjen äärirajoille.
No ei varmaankaan sääntöjenvastaisesti ja samaan on syyllistynyt mm. oma suosikkitallini. Onhan tuo kuitenkin sääntöjen hengen vastaista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No ei varmaankaan sääntöjenvastaisesti ja samaan on syyllistynyt mm. oma suosikkitallini. Onhan tuo kuitenkin sääntöjen hengen vastaista.
Tää nyt on tätä aivan turhaa keskustelua. Jos on teknisessa tarkastuksessa todettu sääntöjen mukaiseksi niin se on sitten sääntöjen mukainen. Samalla tavalla kaikki urheilijat ovat puhtaita kunnes kärähtävät doping-testissä ja kaikki syyttömiä kunnes oikeudessa tuomitaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491


McLarenin diffuusorin erikoinen väri selvisi. Se oli kiireen vuoksi valmistettu titaanista. Seuraavaan kisaan pitäisi olla tulossa kevyempi hiilikuituversio.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja Mersun topikissa kun on puhuttu ponttoonien sivutörmäyssuojista, niin tuli mieleen, että missähän ne ylemmät suojat mahtaa olla Mäkin notkoponttooneissa?
Samaa olen ihmetellyt siitä saakka kun tuo esiteltiin.
Onko niiden pituudella mitään rajoituksia eli voisko ylemmät törmäyssuojat olla vain tommosia tumppeja?
Sivutörmäyssuojien pituudella, paksuudella, lukumäärällä, materiaalilla tms. ei ole mitään erityisiä rajoituksia. Riittää, että rakenne selviää törmäystesteistä hyväksytysti.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Samaa olen ihmetellyt siitä saakka kun tuo esiteltiin.

Sivutörmäyssuojien pituudella, paksuudella, lukumäärällä, materiaalilla tms. ei ole mitään erityisiä rajoituksia. Riittää, että rakenne selviää törmäystesteistä hyväksytysti.
Eiköhän se nuo määräykset täytä.

- begins no less than 250mm high at the line A-A tapering at a linear rate to a minimum of 400mm high at the line B-B ;
- lies between two horizontal lines 100mm and 500mm above the reference plane between the line B-B and the rear of the survival cell.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nuo lienee "tunkeutumissuojan" mittoja (monokokin kylkeen tuleva levy), eikä törmäyssuojan?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McLarenin diffuusorin erikoinen väri selvisi. Se oli kiireen vuoksi valmistettu titaanista. Seuraavaan kisaan pitäisi olla tulossa kevyempi hiilikuituversio.
Näinhän se oli joo. Kaippa tuon olis voinut arvatakin, kun valkoinen väri ei mihinkään diffuista kadonnut tai vaihtunut viikonlopun edetessä...

Saa nähdä sitten, että saavatko tehtyä sellasen hiilikuitidiffun joka ei sula Mersun hönkäilyihin... :)
Tai kuinka paljon hyötyä sit saa kevyemmästä diffusta. Toki se on taka-akselin takapuolella, mutta sentään niin alhaalla kuin mahdollista. Vapauttaa toki lisää painoja käytettäväksi...(vaikka painopiste/-jakauma onkin standardoitu)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Saa nähdä sitten, että saavatko tehtyä sellasen hiilikuitidiffun joka ei sula Mersun hönkäilyihin... :)
Tai kuinka paljon hyötyä sit saa kevyemmästä diffusta. Toki se on taka-akselin takapuolella, mutta sentään niin alhaalla kuin mahdollista. Vapauttaa toki lisää painoja käytettäväksi...(vaikka painopiste/-jakauma onkin standardoitu)
Joo siis ilmeisesti siinä palo/lämmönestokäsittelyssä kestää sen verran kauan ettei uutta diffuusoria ehditty tehdä hiilikuidusta vaan se piti tehdä titaanista. Onhan kevyempi aina kevyempi :)

Vaikka painojakauma on standardoitu niin ei se ole sama että onko se paino auton reunoilla vai keskellä.
 
Ylös