McLaren Mercedes kaudella 2011

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
McLaren vaikuttaisi olevan iskussa ja Hamilton ajoi hienosti palkinnoille Buttonin jäädessä hieman varjoon. Malesiassa sateen iskiessä Button voi hyödyntää tilaisuutta, mutta muussa tapauksessa Hamilton on ilman mitään erikoista syytä niskan päällä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Käsittämätön nousu viimeisistä testeistä ekaan ja tokaan kisaan.:eek:

Jos kehitys kehittyy (kiitti lainasta JJ) tätä vauhtia, niin Turkissa menee jo aika omaa kyytiä.:eek:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hamiltonin & Buttonin aika-ajokierrosten vertailu BBC:ltä:

http://www.youtube.com/watch?v=1m7LHvn8yBU

Button tosiaan ajaa mutkan yleensä klassisella "pyöreällä" linjalla kuten Heikki, ja Hamilton hiukan tiukemmalla linjalla. Kierroksen loppupuolella Buttonilla alkaa jo loppua paras pito renkaista ja joutuu vaihtamaan hiukan linjoja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Button tosiaan ajaa mutkan yleensä klassisella "pyöreällä" linjalla kuten Heikki, ja Hamilton hiukan tiukemmalla linjalla. Kierroksen loppupuolella Buttonilla alkaa jo loppua paras pito renkaista ja joutuu vaihtamaan hiukan linjoja.
Eikös sen pitäis mennä toisin päin? Että Hamiltonilta loppuis paras pito ja pitäs vaihtaa jouheampaan linjaan?

Vai liukuuko Pirellit liikaa, ja kuluvat siten enemmän, pyöreällä linjalla, kun mennään oikein isoa kovaa?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eikös sen pitäis mennä toisin päin? Että Hamiltonilta loppuis paras pito ja pitäs vaihtaa jouheampaan linjaan?

Vai liukuuko Pirellit liikaa, ja kuluvat siten enemmän, pyöreällä linjalla, kun mennään oikein isoa kovaa?
Ainakin Heikille kävi usein niin, että takarenkaat kului McLarenilla nopeammin kuin Lewisilla joten joutui vaihtamaan tyyliä ja säätöjä Lewisin suuntaan. Buttonkin taisi sitä valitella jossain kisassa viime vuonna. Nyt toki uudet renkaat, joten voi vaikutus vaihdella. Ulostulokierroksellakin voi toki vaikuttaa, Button saattoi kuluttaa renkaita hiukan liikaa ennen aikakierrosta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Totta, mutta eikö noin periaatteessa jouhean linjan pitäisi tuoda parempi renkaiden kesto?
Riippuu renkaasta ja autosta. Leveämmällä linjalla kuormituksen kesto on pidempi ja nopeus läpi mutkan suurempi. McLarenilla paras tulos saavutettiin ainakin tuolloin pitämällä kuormituksen kesto lyhyenä, vaikka piikki olisikin ollut hieman korkeampi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Riippuu renkaasta ja autosta. Leveämmällä linjalla kuormituksen kesto on pidempi ja nopeus läpi mutkan suurempi. McLarenilla paras tulos saavutettiin ainakin tuolloin pitämällä kuormituksen kesto lyhyenä, vaikka piikki olisikin ollut hieman korkeampi.
Ja piikin aikana hetkellisesti kumminkin pienempi vauhti (vähentää kuormitusta?), josta kiihdytys alkoi aiemmin. Kuvittelisin.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ajotyylit voitaneen erotella jarruttajaan, joka jarruttaa myöhään ja kovaa ja myös kääntää myöhään ja tiukasti mutkaan. Tällöin renkaiden lämpö nousee aluksi tasaisesti molemmilla puolilla, mutta nyökkäyksen aiheuttaman painonsiirron seurauksena eturenkaat kuormittuvat enemmän, joten renkaiden puolesta pito mutkaan kääntöön on hyvä, mutta eturenkaat myös kuluvat paljon.

Toinen tyyli on hieman aikaisemmin ja kevyemmin jarruttaja, joka aloittaa kääntämisen myös hieman aiemmin. Tällöin suoralla jäähtynet ja likaantuneet renkaat aluksi luistavat myös sivusuunnassa ja painonsiirron vuoksi tehokkaammin lämpiää ulkokaarteenpuoleiset renkaat. Tämä tyyli saattaa olla renkaiden käyttämiselle tehokkaampi, koska mutkassa ulkokaarteenpuoleiset renkaat ovat pidon kannalta tehokkaammat ja sisäkaarteenpuoleiset renkaat eivät lämpene ja kulu niin paljon turhaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Keijo Kekeä lainaten: Tavan katsoja ei voi sanoa tv-kuvien perusteella YHTÄÄN MITÄÄN eri kuljettajien ajotyyleistä.

Joten tätä keskustelua on TÄYSIN TURHA jatkaa. :wink:
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Jatkan Keken kehoituksesta huolimatta. :tongue:

Eikös Heikki valittanut McLaren aikaan monen muun ohella että 'lateral grippiä' pitäisi olla enemmän, eli poikittaissuuntainen rasitus myös kulutti rengasta enemmän. Heikkihän halusi ajaa mutkan vauhdilla läpi jouhevaa linjaa pitkin, toisin kuin Hamilton.

Pirellistä en vielä ole päässyt täysin selvyyteen mutta Bridgestone ei ainakaan suosinut niitä kuskeja jotka halusivat ajaa mutkan mahdollisimman kovaa läpi mahdollisimman jouhevasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keijo Kekeä lainaten: Tavan katsoja ei voi sanoa tv-kuvien perusteella YHTÄÄN MITÄÄN eri kuljettajien ajotyyleistä.

Joten tätä keskustelua on TÄYSIN TURHA jatkaa. :wink:
Keke puhui tavan katsojista. Täällä keskustelevat omaavat harjaantuneen silmän.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jatkan Keken kehoituksesta huolimatta. :tongue:

Eikös Heikki valittanut McLaren aikaan monen muun ohella että 'lateral grippiä' pitäisi olla enemmän, eli poikittaissuuntainen rasitus myös kulutti rengasta enemmän. Heikkihän halusi ajaa mutkan vauhdilla läpi jouhevaa linjaa pitkin, toisin kuin Hamilton.

Pirellistä en vielä ole päässyt täysin selvyyteen mutta Bridgestone ei ainakaan suosinut niitä kuskeja jotka halusivat ajaa mutkan mahdollisimman kovaa läpi mahdollisimman jouhevasti.

Misukoissahan sitä lateral grippiä riitti, ja sopivat hyvin Heikille ja mm. Kimillekin. Aika paljon voi olla rengasmerkin vaihtumisella vaikutusta sekä autojen että kuljettajien voimasuhteisiin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Button: Vihaan tallimääräyksiä

McLaren-kuljettaja Jenson Button vakuuttaa, ettei brittitallin sisällä tulla koskaan käymään keskustelua tallimääräysten käytöstä.

Formulasarjassa taas nykyisin sallitut tallimääräykset nousivat otsikoihin Britannian osakilpailussa, jolloin Red Bull -talli määräsi kuljettajansa Mark Webberin pitämään asemansa tallitoverinsa Sebastian Vettelin takana.

Button vakuuttaa, ettei vastaavaa tilannetta pääsisi syntymään hänen ja tallitoverinsa Lewis Hamiltonin välillä.

- Minä vihaan tallimääräyksiä. En usko niiden olevan hyväksi formula ykkösille, joskin monet ovat tästä asiasta eri mieltä kanssani. On hyvä asia minulle, ettei McLaren käytä tallimääräyksiä, joten minä ja Lewis voimme ajaa toisiamme vastaan kilpaa niin kovaa kuin haluamme, kertoi Button espanjalaiselle Marca-urheilulehdelle.

Button vakuuttaa kilpailemisen Hamiltonia vastaan sujuvan hyvässä hengessä.

- Tänä vuonna minä ja Lewis osuimme kertaalleen yhteen, mutta enimmäkseen viimeiset kaksi vuotta ovat olleet hienoja ja toiminnantäyteisiä. Jos se viedään meiltä pois, niin lajista tulee tylsempi, joten siksi en pidä tallimääräyksistä. Muut tallit käyttävät niitä, mutta emme me, jatkoi Button.

MTV3
Buttosen vuoro tehdä Mclarenista tekopyhä. Oi miksi? Yrjöttää tällainen tekopyhyys kun kaikki sen tietää, että kun mestaruuksia ratkotaan niin siellä tulee tallimääräyksiä tallissa kuin tallissa. Ja eihän siitä montaa vuotta kun viimeksi Mclaren määräili kuskiensa järjestyksiä. Ties monta kertaa talli käski radion kautta Heikin päästämään Hamilton ohi.
 
Ylös