TS:
McLarenille etumatkaa
aikaisella esittelyllä
Turun Sanomat, Suzuka
HEIKKI KULTA
McLaren esitteli omalla tavallaan tänä vuonna käyttämänsä formula 1 -auton jo marraskuun lopussa, kun talvitestit alkoivat Valenciassa.
Tällöin se sai heti vanhan leiman. Auto oli modifioitu vuoden 2002 mallista ja sai siksi jatketuksi tyyppinimeksi MP4-17D.
Tätä tallipäällystö Ron Dennis, Martin Whitmarsh, Adrian Newey ja Norbert Haug katuivat koko vuoden.
- Vihaan sitä, että 17D-mallia kutsuttiin käytetyksi tai vanhaksi autoksi. Se oli kuitenkin täysin uusittu versio. Meidän olisi pitänyt nimetä se MP4-18:ksi, niin kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, Dennis tunnusti Suzukassa.
McLaren risti vasta kokonaan uuden projektin MP4-18 -nimellä ja kun sen tekniset hienoudet osoittautuivat epäluotettaviksi, auto ei kilpaile koskaan. McLarenille epäonnistunut riskiprojekti loi tietynlaistä luuserin mainetta.
Moottoritehot
isoon rooliin
Sanotaan, että vahingosta viisastuu.
Niinpä kauden 2004 alusta saakka kisoihin lähtevä MP4-19 -auto on käytännössä jo lähes valmiina. Se tulee radoille heti talvitestien käynnistyessä ja McLaren saattaa jopa pitää uutuusauton virallisen julkistustilaisuuden jo ennen joulua.
Tämän vuoden autollehan julkistustilaisuutta ei järjestetty lainkaan.
Ensi kaudella kaikki tallit joutuvat uudistamaan moottorit niin, että ne kestävät koko Grand Prix -viikonlopun ajan. Vaikka heti sääntöpäätöksen jälkeen ilmeni ennusteita, että hevosvoimat ja kierrosluvut laskisivat, nyt kaikki moottorivalmistajat paiskivat pitkää päivää, että huipputehot pysyvät nykyisissä lukemissa.
- McLarenin kannalta ratkaisevaa on, miten tehokkaan moottorin Mercedes pystyy autoon rakentamaan. Heidän on vähintään pysyttävä BMW:n ja Ferrarin kyydissä, mieluummin päästävä edellekin, arvioi Dennis lähiystävä, kirjailija ja toimittaja Alan Henry paluulennolla Japanista Eurooppaan.
Norbert Haug kertoi, että uuteen autoon tulee täysin uusi, aakkosjärjestyksessä kulkeva Q-sarjan V10-moottori. Tämän vuoden O-moottori oli jo huima kehitysaskel viime kaudesta. Välivaiheeksi jääneen MP4-18 -auton moottorina oli P-uutuusversio.