McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Turun Sanomat, Suzuka
HEIKKI KULTA
Nyt Mercedeksen päällysmies Norbert Haug vahvistaa, että McLaren käyttää ensi vuoden ensimmäisestä kilpailusta lähtien uutta MP4-19 -autoa, joka rakennetaan hukatun 18-projektin pohjalle.
8.10.2003 23:00:31

Odottelen jo sormet syyhyen minkälainen luomus sieltä paljastuukaan. Joissakin tiedoissa sen pitäisi olla valmis jo tänä vuonna ja päästä radalle testaamaan hyvissä ajoin kauden avausta. Odottavan aika on pitkä...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ja vuoden päästä ihmettellään saako macci 4/20 autoa koskaan radalle, vai jatkaako ne kauden 2005 4/17F -versiolla. 2004 käytettiin 4/17E -versiota :D
Ett silleen!!!!!!1
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Ei vaan kyllä se tulee olemaan aika pitkälti tommonen!

Ainut ero on että siinä on ykkönen kutosen tilalla! :p
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mulla on vähän vaikeuksia hahmottaa tuota McLarenin kehityskulkua. Jos ne aloittaa ensi kauden MP 4-19 autolla jonka pitäisi siis olla pitkälti uusi auto, eikä vaan MP 4-18 "faceliftillä", niin missä välissä ja millä aikataululla ne tuon MP 4-19 on sitten suunnitelleet. Vaikka McLaren on iso firma ja resursseja on paljon, niin kolmen erillisen projetkin yhtäaikainen käynnissäpitäminen on mielestäni sula mahdottomuus. Tässä viimeisten kuukausien aikana McLarenilla ollaan kehitelty MP4-17D:tä, testattu MP 4-18:aa ja korjailtu sen lastentauteja ja samalla suunniteltu uutta MP 4-19 autoa. Jotenkin on vaikean kuuloinen yhtälö, varsinkin kun Newey valitteli huhti-toukokuussa, että kilpaileminen ja uuden auton testaaminen on uskomattoamn raskasta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Luulen että MP 4-18 auton kehitystä jatketaan ja se vain nimetään MP 4-19:ksi, jotta ei saa 18:n "mainetta"..
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Nyt ei oikein ole julkisuuteen vuotanut miksi 18 ei tullut radalle. Eikö moottori ollut kyllin hyvä ( kävi kuumana ). Ja menikö aerodynamiikka pilalle moottoria jäähdytellessä. Vai eikö alumiininen väliaikaislaatikko toiminut? Hiilikuitiunenhan oli kehittelyssä mutta tyssäsi. Vai onko rungon tai ripustuksen geometriassa hakemista?

Shumi edestä ja Shumi takaa ja Kimikin vessan ovella ( iltasanomat ) mutta asiallista tietoa ei saa sitten mistään, pari sivua piirroksia VM:stä ja joku huhu sieltä toinen täältä. Bernien persoonasirkusta kasvuikäisille.

Ja tuo 19 on siis 18 tuotuna uudelleen piirustuspöydälle ja sen viat korjattuna. Mutta mitkä viat, em vai akseliväli, moottori, vaihteisto? Runko kuitenkin tullee 18sta, moottori on integroitu siten kuin siinäkin oli tarkoitus. Kaksoisköli yhdistetään cocisperään ja materiaaleja kevennetään ja painopistettä pudotetaan kuten 18 oli tarkoitus ja jota ei 17 malleissa tässä määrin ollut.

<small>[ 10-10-2003, 10:51: Message edited by: mikæl ]</small>
 

MacGyver

Humppaliisa
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
4080
Sijainti
Pohjanmaa
Ei kai sillä väliä mitä vikaa siinä on kunhan ne korjattua saadaan. Eikä mulle henk.koht. ole autonkaan nimellä väliä, kunhan se on taavetin(?) käsissä nopea, ja luonnollisesti Kimin käsissä vielä paljon nopeampi.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Jacques:
Luulen että MP 4-18 auton kehitystä jatketaan ja se vain nimetään MP 4-19:ksi, jotta ei saa 18:n "mainetta"..
mp4-18:n on jo ehditty haukkumaan flopiksi, joten mp4-19 on vähän niin kuin alkaisi saman auton kanssa "tyhjältä pöydältä" ilman ennakko odotuksia. Kunhan se nyt olisi nopea ja luotettava.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jacques:
Luulen että MP 4-18 auton kehitystä jatketaan ja se vain nimetään MP 4-19:ksi, jotta ei saa 18:n "mainetta"..
Jos ollaan oikein (liiankin) optimistisia, minusta olisi hyvä, jos autoa ei nimettäisi uudestaan. Silloin tuon "hopeaflopin" maineen voisi korjata ja näyttää medialle pitkää nenää, kun Kimi ja David ajavat MP4-18:sta kaksoisvoitoista kaksoisvoittoihin seuraavalla kaudella.

On kyllä aika kovat odotukset kaudelle 2004, täytyy myöntää... Vain Kimin mestaruus riittää. :rolleyes: Vähempään ei tyydytä! :cool:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Karpow:
Jacques:
Luulen että MP 4-18 auton kehitystä jatketaan ja se vain nimetään MP 4-19:ksi, jotta ei saa 18:n "mainetta"..
Jos ollaan oikein (liiankin) optimistisia, minusta olisi hyvä, jos autoa ei nimettäisi uudestaan. Silloin tuon "hopeaflopin" maineen voisi korjata ja näyttää medialle pitkää nenää, kun Kimi ja David ajavat MP4-18:sta kaksoisvoitoista kaksoisvoittoihin seuraavalla kaudella.

On kyllä aika kovat odotukset kaudelle 2004, täytyy myöntää... Vain Kimin mestaruus riittää. :rolleyes: Vähempään ei tyydytä! :cool:
Samaa mieltä. Mäkin pitäisi näyttää närhen munat muille, uskon että MP4-18:lla se onnistuu kunhan runko ja moottori on korjattu. Ja miksei onnistuisi kun on nykyään kaikki gurut kaapattu muista talleista. :D Jos nyt on ihan pakko niin nimeävät sen sitten MP4-18B:ksi, ei kuitenkaan 19:ksi. Ikävä kyllä taitavat silti nimetä sen 19:ksi.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
mikæl:
Nyt ei oikein ole julkisuuteen vuotanut miksi 18 ei tullut radalle. Eikö moottori ollut kyllin hyvä ( kävi kuumana ). Ja menikö aerodynamiikka pilalle moottoria jäähdytellessä. Vai eikö alumiininen väliaikaislaatikko toiminut? Hiilikuitiunenhan oli kehittelyssä mutta tyssäsi. Vai onko rungon tai ripustuksen geometriassa hakemista?

Shumi edestä ja Shumi takaa ja Kimikin vessan ovella ( iltasanomat ) mutta asiallista tietoa ei saa sitten mistään, pari sivua piirroksia VM:stä ja joku huhu sieltä toinen täältä. Bernien persoonasirkusta kasvuikäisille.
Niin.. On se merkillistä kun eivät McLarenilta ole levitelleet piirustuksiaan pöydille ja antaneet lehdistölle tarkkoja selvityksiä ongelmistaan..
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
mikæl
Jäsen
Member # 918
posted 13-10-2003 10:10                    
------------------------------------------------------------------------
Kimi jäi sitten 2 pistettä mestaruudesta. Tottakai kiitos uuden pistelaskusysteemin mutta kiitos myös rengassekoilujen, tuomariston työskentelyn ja muiden sallimusten. Jotka eivät siis lisänneet Kimin pistesaalista. Voittojen valossa peli oli selvä, mutta pienestä nekin olivat kiinni. Palkintopallille Kimi kiipesi kuitenkin kuskeista luotettavimmin. Silti suomalaisen ajo oli rohkeaa ja voittoihin ja vain voittoihin tähtäävää. Haugin sanoin: Kimi oli kuskeista paras.
Koskakohan punaisten sidosryhmät ovat niin kylläisiä, että tämä FIAnkin harrastama lobbaus hellittää. Karkeimpia esimerkkejä, ei ehkä hiekalta työntämiset tai punnitushäslingit vaan Montoyan pelaaminen ulos taistosta ja Rubensin rooli kolaroimassa kilpakumppaneita.
Sanotaan muuten, tässä kun jäi ilmaan Williamsin vastavedot rengasseosten laittomasta käytöstä, niiden testauksesta jenkkilabrassa tai kamerankiinnitysten sinänsä naurettavista puutteista, että brittitallinkaan etu ei ole ratkoa näitä kilpailujen jälkeen julkisuudessa. Tallien sinänsä salaiset voitonjaot sisältävät myös nämä argumentit ja Ferrarinkin virheille huudatetaan hintalaput. Tiedä sitten mita kaikkea muuta on pöydällä myytävänä kun kissaa sinne hilataan. Busines on busines.
Kun Macin 18 mallin yli hypätään, onkin seuraava eli 19-malli testihommissa vielä tämän vuoden puolella. Ainakin luotettavuuden hiontaan on hyvää aikaa. Oletettavasti auto on silminnähden 18-mallin sukulainen, mutta varsin mielenkiintoista olisi tietää mitä tästä autosta meni uusiksi. Miksi siitä ei kilpuria tullut? Oliko se sittenkin tämä alumiininen laatikko joka tuli kuiduista valmistetun tilalle ( jota ei siis koskaan vielä tullutkaan ). vai oliko se lämpenevä Mersun moottori jolle on jo mallinumeroitu uusi Q-versio.
Ainakin Macillä pitäisi olla nyt hyviä valtteja käsissään. Bemarilta kaapatun moottoripuolen velhon aika on jo riittänyt vaikuttamaan uusimpaan Mersu-myllyyn. Kohta Ferrarilta kaapattu nuori ja superlahjakas kreikkalais-aerodynaamikko on kertomassa hänkin salojaan Mclarenilla. Kaveri joka lopullisesti avitti Ferrarin irti aerodynaamisista vaikeuksista ja loi pohjan uudelle kompaktille suuntaukselle. Barilla on puolestaan kainalossaan muutama Bridgestone-merkkinen välikelin rengas heidän siirtyessään Michelinin leiriin. Ja jokos Montoyankin kertoo mitä muuta Williamsin autoon on piilotettu kuin turbiinin muotoiset jarrulevyjen jäähdyttimet. Muistattekos kuinka hätäiseen ihmeteltiin jo alkuvuodesta Williamsin pysähtyvän.
McLaren ymmärtääkseni haki jäähdytykseen eri ratkaisuja 18-mallissa. Oliko kyseessä Ferrarin tapaan ylikuumenemiset vai oliko kyseessä innovatiivinen pakokaasujen johtaminen diffuuseriin vaikempi käytännössä kuin luultiinkaan. McLarenhan sanoi selvittäneensä tämä ratkaisun haitan eli virtauksen voimakkuuden vaihtelun vaikutuksen taka-akseliston pitoon ja d-forceen. Jokin säätömekanismi tai -ratkaisu siis. Sopii näitä sitten muistella kun näemme ensimmäiset piirrosanalyysit 19-mallista. Cocisperä, kaksoisköli, kaikkein matalin, Ferrarin tapaan voimansiirron integraatiot ja lepakkotyylinen etusiipi.
Kaiken loistokkuuden ohessa F1-autojen gloriaa tulee himmentämään myös tämä vakioautomainen huoltovälin pidentäminen jossa yhdellä kestomoottorilla paahdetaan koko viikonloppu. Ja tuleeko tälläkin saralla taktikointia jos moottorin vaihdosta sakotetaan miinus kymmenen sijaa.
------------------------------------------------------------------------
Posts: 2319 | From: Tampere | Registered: Jul 2000  |  IP: Logged
Jones
Jäsen
Member # 424
posted 13-10-2003 11:08                
------------------------------------------------------------------------
Eka reply topikkiin josta tulee noin 19 sivua pitkä!
Toivon totisesti että Mäkki saa talven aikana jäähdytysasiat kuntoon koskien 18-mallin 'tiukkaa pakkaamista'.
Ja auton ennenkaikkea luotettavaksi. Nyt Kimille aivan turha keskeytys Nürrella maksoi tittelin. Samaan aikaan iso paha on ajanut 38 kisaa ilman teknistä 'tyrmäystä'.
--------------------
Sillan alla? Ei vielä. Sekoitit minut nyt Albert Oiliin, aivan kuin hän itse usein ranskanleivänmurusia Lasoliin.
- K. Yrjölä 27.9.2003
------------------------------------------------------------------------
Posts: 9474 | From: Wiklund | Registered: Mar 99  |  IP: Logged

Täällähän olikin aiheesta otsikko - joten siirsin omanikin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noista voimansiirron integraatioista. Ajatelkaapa hieman kun vaihdelaatikko ja moottori on samaa pakettia. Varmaankin kun Ferrarilta hajoaa vaihdelaatikko se saa vaihtaaa koko moottorin samalla.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
oldez:
Noista voimansiirron integraatioista. Ajatelkaapa hieman kun vaihdelaatikko ja moottori on samaa pakettia. Varmaankin kun Ferrarilta hajoaa vaihdelaatikko se saa vaihtaaa koko moottorin samalla.
McLaren integroi moottorin ja vaihdelaatikon takarenkaisiin.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
TS:
McLarenille etumatkaa
aikaisella esittelyllä

Turun Sanomat, Suzuka
HEIKKI KULTA
McLaren esitteli omalla tavallaan tänä vuonna käyttämänsä formula 1 -auton jo marraskuun lopussa, kun talvitestit alkoivat Valenciassa.
   Tällöin se sai heti vanhan leiman. Auto oli modifioitu vuoden 2002 mallista ja sai siksi jatketuksi tyyppinimeksi MP4-17D.
   Tätä tallipäällystö Ron Dennis, Martin Whitmarsh, Adrian Newey ja Norbert Haug katuivat koko vuoden.
   - Vihaan sitä, että 17D-mallia kutsuttiin käytetyksi tai vanhaksi autoksi. Se oli kuitenkin täysin uusittu versio. Meidän olisi pitänyt nimetä se MP4-18:ksi, niin kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, Dennis tunnusti Suzukassa.
   McLaren risti vasta kokonaan uuden projektin MP4-18 -nimellä ja kun sen tekniset hienoudet osoittautuivat epäluotettaviksi, auto ei kilpaile koskaan. McLarenille epäonnistunut riskiprojekti loi tietynlaistä luuserin mainetta.

Moottoritehot
isoon rooliin

   Sanotaan, että vahingosta viisastuu.
   Niinpä kauden 2004 alusta saakka kisoihin lähtevä MP4-19 -auto on käytännössä jo lähes valmiina. Se tulee radoille heti talvitestien käynnistyessä ja McLaren saattaa jopa pitää uutuusauton virallisen julkistustilaisuuden jo ennen joulua.
   Tämän vuoden autollehan julkistustilaisuutta ei järjestetty lainkaan.
   Ensi kaudella kaikki tallit joutuvat uudistamaan moottorit niin, että ne kestävät koko Grand Prix -viikonlopun ajan. Vaikka heti sääntöpäätöksen jälkeen ilmeni ennusteita, että hevosvoimat ja kierrosluvut laskisivat, nyt kaikki moottorivalmistajat paiskivat pitkää päivää, että huipputehot pysyvät nykyisissä lukemissa.
   - McLarenin kannalta ratkaisevaa on, miten tehokkaan moottorin Mercedes pystyy autoon rakentamaan. Heidän on vähintään pysyttävä BMW:n ja Ferrarin kyydissä, mieluummin päästävä edellekin, arvioi Dennis lähiystävä, kirjailija ja toimittaja Alan Henry paluulennolla Japanista Eurooppaan.
   Norbert Haug kertoi, että uuteen autoon tulee täysin uusi, aakkosjärjestyksessä kulkeva Q-sarjan V10-moottori. Tämän vuoden O-moottori oli jo huima kehitysaskel viime kaudesta. Välivaiheeksi jääneen MP4-18 -auton moottorina oli P-uutuusversio.
<small>[ 14-10-2003, 15:35: Message edited by: mikæl ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
mikæl:
oldez:
Noista voimansiirron integraatioista. Ajatelkaapa hieman kun vaihdelaatikko ja moottori on samaa pakettia. Varmaankin kun Ferrarilta hajoaa vaihdelaatikko se saa vaihtaaa koko moottorin samalla.
McLaren integroi moottorin ja vaihdelaatikon takarenkaisiin.
Niin että mikään osa ei ole vaihdettavissa. Varikkopysähdyksellä otetaan koko auto peräpää irti kahdella pultilla ja tilalle laitetaan uusi kone, vaihdelaatikko, tukivarret jne jne. :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Misa1:


Ei vaan kyllä se tulee olemaan aika pitkälti tommonen!

Ainut ero on että siinä on ykkönen kutosen tilalla! :p
Muuten samaa mieltä mutta taitaa olla viitonen. :)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Nii toivotaan nyt ainakin että MP4/17D:n viimeisetkin ajot on nyt käyty. Kimillä ja Cutilla voi olla taas aluksi hankalaa totultella tosi matalaan autoon. Toivotaan vaan että auto saadaan luotettavaksi talvitesteissä, nopeus pitäisi olla itsestäänselvyys.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ma:
...tosi matalaan autoon.
En tiedä ajoasennon muutoksesta, mutta tuskin auto voi olla kuskin näkulmasta hirveästi matalampi. Painopistettä on toki saatu laskettua, muttei sen pitäisi ajamista haitata, päin vastoin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös