McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ensi kausi onkin sitten pelastettu. Kimi voittaa mestaruuden - ja jos niin kummalisesti käy ettei voita, niin kaikille riittää kossua lohduksi.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv:
Varmastikaan Mclarenilla ei olla tyytyväisiä tästä 4-18 auton kohtalosta ja yksi syy varmasti oli, että se pilasi tietyn yllätysmomentin liittyen tähän uuteen autoon.
McLallen otti siinä tietoisen riskin. Ehkä siellä ajateltiin että silmin nähtävät uudistukset ovat vain niin pieni osa uutta autoa ettei ole mitään syytä pimittää autoa ja jättää testaamatta, olihan viime kaudella mestaruus tavallaan saavutettavissa. Nykyinen autokin on sen verran outo ilmestys ettei kukaan pysty yks kaks muuttamaan jo suunniteltua autoa täysin vastaavaksi, tai ainakin epäilen sitä vahvasti wink Eikä sitä tiedetä yhtään miten pitkän ajan kehityksen tulos Mp4-19 on, onko muilla talleilla mahdollisuuksia tehdä nopeasti vastaavaa autoa. Ferrarikin on viilaillut pitkän aikaa vanhaa autoaan, olisi sielläkin tuotu radalle yhtä radikaali auto kuin Mp4-19 jos resurssit olisivat riittäneet. Ga-malli ei ollut mitenkään radikaalin oloinen päällepäin.

Nähtäväksi jää minkälainen uusi Ferrari on, onko lähdetty radikaalille linjalle=otettu riskejä nykyisen kehityksen katkeamisesta. Se riski on pakko ottaa joskus jos talli aikoo pysyä Mclarenin ja Williamsin kannoilla. En olisi mitenkään yllättynyt vaikka Ferrari kohtaisi ensi kaudella vastaavia epäonnistumisia kuin Mclaren viime vuosina, tai sitten auto olisi tavallista pliisumpi ja sillä kurvailtaisiin sijoille 4-6.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No mulle riitti kolmisensataa postausta mutta satusetälle riitti se yksikin.

Niin kauan kun MS ajaa Ferraria niin talliin tulee voittoja. Sijat 4-6 on skeptikkojen toiveajattelua joille lyödään stoppi heti ensimmäisessä kisassa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no itse omasta mielestä ens vuonna Mc/W/Ferrari saattaa olla missä järjestyksessä tahansa... Williamsilla oli vahvin paketti nyt loppukaudella, ferrari ja Mac aika tasoissa... varmastikin MSc ajaa ensi vuonnakin voittoja Ferrarille, se että onko niillä paras auto onkin jo toinen juttu...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Pikemminkin jännitän sitä että millaiset renkaat brisu tekee ja noudattaako misukka sääntöjä. Sateella Ferrari tulee menemään menojaa mutta miten sitten kuumalla kelillä on tilanne. Muistutan kuitenkin edelleen että kun misukka teki laillisen renkaan niin voittaminen loppui kuin seinään. Jos renkaat ovat kutakuinkin yhtä hyvät niin MS ja Ferrari jyräävät mestaruuksiin. Karu totuus.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
MaranelloRed:
Niin kauan kun MS ajaa Ferraria niin talliin tulee voittoja. Sijat 4-6 on skeptikkojen toiveajattelua joille lyödään stoppi heti ensimmäisessä kisassa.
4-6 sijat on aivan yhtä outoja seuraavana vuonna Ferrarille kuin Mclarenille vuonna 2000. Jos hoppa ei kulje niin se ei kulje. Ei siihen tarvita mitään muuta kuin renkaiden, moottorin tms. pettäminen ja auto saattaa olla edellistä autoa hitaampi tai yhtä nopea. Tänä vuonnahan nähtiin jo siitä esimerkkejä kun Ga oli (en tosin muista tarkkaan) melko hidas, ei enää tapahtunutkaan samaa kehitystä kuin aikaisemmin. Jos kehitys pysähtyi jo sen verran, sama trendi saattaa jatkua, tai ainakin sen mahdollisuus on olemassa. Faktoja tuijottaessa on helppo sanoa ajan olevan Ferraria vastaan, Williamsilla ja Mclarenilla kun on molemmilla kulunut paljon aikaa "radikaalin" auton saamiseksi kilpailukykyiseksi.

Onko Ferrarilla sitten niin paljon potentiaalia Ga-mallin jäänteissä että sen avulla saataisiin ponnistettua helposti Williamsin ja Mclarenin edelle kunhan vain kehitetään Ga:n tekniikkaa? Ehkä, mutta sen voi sanoa helposti että jos sitä potentiaalia on, ei se ainakaan viime kaudella vielä näkynyt. Uuteen autoon taas sisältyy niitä riskejä, ja tuskin viime kauden melko pliisu Ga ja paine kokonaan uuden auton kehittämiseksi vähenti niitä.

Nostan kyllä hattua jos Ferrarilla tehdään täysin uusi auto lyhyessä ajassa ja se on vielä kilpailukykyinen. Jo nähtyjen faktojen (ga+muut tallit) puolesta se on kuitenkin aika epätodennäköistä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
MaranelloRed:
Pikemminkin jännitän sitä että millaiset renkaat brisu tekee ja noudattaako misukka sääntöjä.
Eihän misukka sääntöjä rikkonut jos autot todettiin tarkastuksissa laillisiksi lähes kauden loppuun asti. Se on eri asia miten sääntöjä tulkitaan, mutta niitä voi tulkita vasta sitten kun säännöt ovat selvät ja todetaan tarkasti mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos sääntö ei kertonut jotain tarkasti-->sääntöä korjattiin-->misukka toimi sen mukaisesti, sääntöjä ei ole rikottu.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Laskeppa montako kisaa pliisualla GA:lla viimevuona voitettiin. Jos väität autoa epäonnistuneeksi niin huhhuh. Tietenkään 2002 vuoden täydellisyyteen ei enään kukaan pysty. Siihen verrattuna kaikki ovat epäonnistujia ja pliisuja, mestaruuksista viis.
Oletetaan kuitenkin että Ferrari epäonnistui päättyneellä kaudella. Tuloksena oli kuitenkin kaksi mestaruutta. Ehkäpä Ferrari ja Brisukka palaavat jälleen "normaalille" tasolleen kaudella 2004.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no onhan se totta että GA autona on hyvä, Brisukat oli hieman alakynnessä kylläkin... (paitsi sateella)
Michelinin ns. uusikin rengas toimi mun mielestä hyvin, mm. Indyssä olis tullut voitto kimille ilman sadetta... Tosiasia kyl mun mielestä oli, et loppukaudella kun michelin teki uudet etukumit, niin kuivalla kelillä renkaat oli aika tasavertasia, tosiasia oli myöskin se että Williamsin auto kehittyi todella paljon kauden aikana, saas nähdä jatkuuko kehitys nyt talven yli... ferrarin -04 malli varmastikin tulee olemaan kilpailukykyinen, sitä suoritustasoa ei hirveesti voi heilauttaa kun pääasiassa samat nokkamiehet tiimissä jatkaa...
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
formulastara:
Nyt se on todistettu; uusi Mclaren on aivan käsittämättömän nopea. Ei ole ensi kaudella sanan sijaa Montyllä ta Sumilla, Kimi vie ja muut vikisee!

Lupaan antaa jokaiselle forumilaiselle kossupullon, mikäli Kimi ei mestaruutta voita.
pistähän mun nimi jo listaan :)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
MaranelloRed:
Pikemminkin jännitän sitä että millaiset renkaat brisu tekee ja noudattaako misukka sääntöjä. Sateella Ferrari tulee menemään menojaa mutta miten sitten kuumalla kelillä on tilanne. Muistutan kuitenkin edelleen että kun misukka teki laillisen renkaan niin voittaminen loppui kuin seinään. Jos renkaat ovat kutakuinkin yhtä hyvät niin MS ja Ferrari jyräävät mestaruuksiin. Karu totuus.
Muistutan kuitenkin edelleen että FIA ei halunnut viime kaudella tutkia Ferrarin renkaiden laillisuutta. Monesta muustakin asiasta voisi muistuttaa. On se vaan harmillista kun Bridgestone pilaa Ferrarin mahdollisuudet ilmeisesti taas.

Nyt en kylläkään muista minkä merkkisillä renkailla se Schumi taiteli ihan omin ansioin vuonna ´02 mestariksi. Sillä kehittämällään 02 -autolla. Silloinen Bridgestonen päällikkö sai nyt potkut - ei kait ole uskonut maikkelin antamia tuotekehitysteesejä ja oli mennyt viime kaudella kehittelemään omiaan.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Oliko se Ossi Oikarinen kun sanoi että on se noloa lajin kannalta kun Ferrari sai tahtonsa läpi ja jo laillisiksi hyväksytyistä renkaista tehtiin laittomat.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
mikæl:
MaranelloRed:
Pikemminkin jännitän sitä että millaiset renkaat brisu tekee ja noudattaako misukka sääntöjä. Sateella Ferrari tulee menemään menojaa mutta miten sitten kuumalla kelillä on tilanne. Muistutan kuitenkin edelleen että kun misukka teki laillisen renkaan niin voittaminen loppui kuin seinään. Jos renkaat ovat kutakuinkin yhtä hyvät niin MS ja Ferrari jyräävät mestaruuksiin. Karu totuus.
Muistutan kuitenkin edelleen että FIA ei halunnut viime kaudella tutkia Ferrarin renkaiden laillisuutta. Monesta muustakin asiasta voisi muistuttaa. On se vaan harmillista kun Bridgestone pilaa Ferrarin mahdollisuudet ilmeisesti taas.

Nyt en kylläkään muista minkä merkkisillä renkailla se Schumi taiteli ihan omin ansioin vuonna ´02 mestariksi. Sillä kehittämällään 02 -autolla. Silloinen Bridgestonen päällikkö sai nyt potkut - ei kait ole uskonut maikkelin antamia tuotekehitysteesejä ja oli mennyt viime kaudella kehittelemään omiaan.
En tiedä olenko ainoa, mutta en ymmärtänyt juuri sanaakaan kirjoituksestasi.

..minkä merkkisillä renkailla se Schumi taiteli ihan omin ansioin vuonna ´02 mestariksi...FIA ei halunnut viime kaudella tutkia Ferrarin renkaiden laillisuutta.....ei kait ole uskonut maikkelin antamia tuotekehitysteesejä....???????

Voisitko hieman suomentaa.

:)
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
RATKASEVIN ASIA ENSI KAUDEN TULOS JÄRJESTYKSEEN ON MINKÄ LAISET RENKAAT BRIDGESTONE KEHITTÄÄ. JA ANTAA FERARILLE JA SAUBERILLE SEKÄ MITEN SAUBER OSAA HYÖDYNTÄÄ FERARI YHTEISTYÖTÄ

<small>[ 14-12-2003, 13:48: Message edited by: rob-ro ]</small>
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
jkjanne:
MaranelloRed:
Niin kauan kun MS ajaa Ferraria niin talliin tulee voittoja. Sijat 4-6 on skeptikkojen toiveajattelua joille lyödään stoppi heti ensimmäisessä kisassa.
4-6 sijat on aivan yhtä outoja seuraavana vuonna Ferrarille kuin Mclarenille vuonna 2000. Jos hoppa ei kulje niin se ei kulje. Ei siihen tarvita mitään muuta kuin renkaiden, moottorin tms. pettäminen ja auto saattaa olla edellistä autoa hitaampi tai yhtä nopea. Tänä vuonnahan nähtiin jo siitä esimerkkejä kun Ga oli (en tosin muista tarkkaan) melko hidas, ei enää tapahtunutkaan samaa kehitystä kuin aikaisemmin. Jos kehitys pysähtyi jo sen verran, sama trendi saattaa jatkua, tai ainakin sen mahdollisuus on olemassa. Faktoja tuijottaessa on helppo sanoa ajan olevan Ferraria vastaan, Williamsilla ja Mclarenilla kun on molemmilla kulunut paljon aikaa "radikaalin" auton saamiseksi kilpailukykyiseksi.
GA saattoi olla samanlainen kehitysaskel eteenpäin kuin F2002, mutta muut tallit ja michelinit kehittyivät viellä enemmän.

tilanne voi olla toisin päin ensi kaudella tai jatkua samaan suuntaan.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
MaranelloRed:
Laskeppa montako kisaa pliisualla GA:lla viimevuona voitettiin. Jos väität autoa epäonnistuneeksi niin huhhuh. Tietenkään 2002 vuoden täydellisyyteen ei enään kukaan pysty. Siihen verrattuna kaikki ovat epäonnistujia ja pliisuja, mestaruuksista viis.
Oletetaan kuitenkin että Ferrari epäonnistui päättyneellä kaudella. Tuloksena oli kuitenkin kaksi mestaruutta. Ehkäpä Ferrari ja Brisukka palaavat jälleen "normaalille" tasolleen kaudella 2004.
Enhän minä sitä epäonnistuneeksi sanonut, ainoastaan pliisuksi wink Sitähän se oli jos verrataan niihin odotuksiin mitä Ferrari itse kertoi ennen auton tuomista radoille ja miten auto sitten lopulta pärjäsi. Williams oli useasti nopeampi ja Mclaren uudistetulla "vanhalla autolla" samoin.

Mitä meinaat tuolla 2002 vuoden täydellisyydellä ja sillä ettei kukaan enää pystyisi siihen (voittoihin?)? Pitää kai käydä ostamassa kristallipallo :rolleyes:

Ferrarin epäonnistumisesta voi puhua samalla tavalla kuin Mclarenin ensi kaudesta, jos Mclaren ei voita mestaruutta kausi on kieltämättä pettymys, sen verran uutta autoa on hiottu. Ferrarin mestaruus tuntuisi taas ensi kaudella suurelta onnistumiselta, hopeatilakin olisi melkoinen onnistuminen... :p

<small>[ 14-12-2003, 14:34: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
MaranelloRed:
Laskeppa montako kisaa pliisualla GA:lla viimevuona voitettiin. Jos väität autoa epäonnistuneeksi niin huhhuh. Tietenkään 2002 vuoden täydellisyyteen ei enään kukaan pysty. Siihen verrattuna kaikki ovat epäonnistujia ja pliisuja, mestaruuksista viis.
Oletetaan kuitenkin että Ferrari epäonnistui päättyneellä kaudella. Tuloksena oli kuitenkin kaksi mestaruutta. Ehkäpä Ferrari ja Brisukka palaavat jälleen "normaalille" tasolleen kaudella 2004.
Ei GA ollut floppi, mutta F2002:n jälkeen kuitekin jonkinlainen pettymys. Schumihan rikkoi testeissä GA:lla vanhoja ennätyksiä samaan tapaan kuin uudella Macilla nyt on tehty. Jotain GA:sta puuttui. Kenties rengaspulmien takia sen kaikki potentiaali ei tullut esiin.

Ferrarin vaikeudet alkoivat kesällä Kanadan jälkeen. Oletetaanpa että tallit saisivat palata vanhaan malliin kesken kauden jos haluaisivat. Olisikohan Ferrarin tilannetta kesällä helpottanut se, että F2002 olisi saatu ottaa takaisin kehiin? Niin hyvä auto se oli.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
mikael tarkoitti kai sitä miten osana F2002 mallia olleet (silloin vain Ferrarilla huipputalleista) Brizukat muuttuivat kaudeksi 2003 "menestyksen esteeksi"...

Ferrari tiesi mitä teki kun halusi kiinteämpää ja kiinteämpää yhteistyötä Brizukan kanssa 2001, siinä samalla Mclaren jäi paitsioon. Ferrari kaiketi päätti että johtava asema rengasvalmistajan silmissä ja mahdollisuus testata paljon Fioranossa on tärkeämpää kuin sopeutuminen yhteisiin renkaisiin toisen tallin kanssa&testivastuun jakaminen.

Näin jälkeenpäin voi sanoa että riski renkaiden kehittämisestä yksin kannatti 2002 mutta ei enää 2003. Misukalla oli samaan aikaan 3 selvää huipputallia. Soppaa tuli sekoittamaan vielä uusi rengasseoksiin liittyvä sääntö 2003 alussa. Eikä ole mikään ihme että Sauber pysyy Brizukoilla, moottorisopimus kun saattaisi olla katkolla jos Sauber lopettaisi Brizukoiden testaamisen testeissä ja kisoissa :D Samalla menisi vaihdelaatikot ym. sälä.

Jos joskus tulee menestystä on myös osattava ottaa vastaan tappioita. Sen voi ainakin sanoa ettei Brizukan renkaat olleet aina suurin syy Ferrarin kohtuu hitaaseen vauhtiin, auton nopeutta olisi voinut parantaa varmasti jo vuoden 2002 renkaiden kanssa, uusi auto ei vain tainnut olla siihen sopiva. Tästä kielii 2002 ja 2003 autojen pieni nopeusero useilla radoilla. Erilaiset renkaat ja uusi auto toi ongelmia joita ei pystyttykään ratkomaan helposti, ja asiaa tuskin auttoi sekään ettei ollut oikein mitään toista autoa verrokkina antamassa kehitykselle suuntaa. Syytä taidettiin hakea sitten niistä renkaista, se kun on helpompaa kuin auton radikaali muuttaminen kesken kauden, tai auton puutteiden hyväksyminen menestystä tuoneen 2002 kauden jälkeen...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
jkjanne:

Ferrari tiesi mitä teki kun halusi kiinteämpää ja kiinteämpää yhteistyötä Brizukan kanssa 2001, siinä samalla Mclaren jäi paitsioon.
Nimenomaan. "Niin makaat kuin petaat". On kyllä ollut melko huvittavaa kun Ferrari-fanit ovat pääsääntöisesti yksissätuumin sysänneet kaiken vastuun Bridgestonelle siitä että menestys ei viime kaudella ollut odotetunlaista ylivoimaa. Edellisellä kaudella tunnustusta Brizoille taas ei liiemmin tuntunut irtoavan vaan kaikki oli mahtavan auton ja Magic Michaelin ansiota. :rolleyes: Nythän päästiin jo siihen että Bridgestonen "kakkostiimi" BARkin hylkäsi japsirenkaat koska sai niin ala-arvoista kohtelua. Saapa nähdä vaikuttaako tämä miten paljon Bridgestonen kilpailukykyyn ensi kaudella.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Kaikkiko sysäävät vastuun Brizelle? Jean Todt muuten viime kesänä ei syyttänyt kaikesta ongelmista renkaita, vaikka Schumi jo taisi katsella Misukoiden suuntaan ja vaatia tallinvaihtoa.

Ferrarin menestys 2002 on paljosta velkaa Brizun renkaille, jotka yhdessä silloisen auton kanssa olivat lyömätön yhdistelmä, kuskeja unohtamatta. Kyllä tämä tosiasia Ferrarilla tunnustetaan aivan varmasti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös