McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

BATTERY

Member
Liittynyt
17.10.2003
Viestit
21
eek!

Jean Todt sanoi heti alkukaudesta, jos tulee kuuma kesä niin he ovat pulassa Brisun renkailla. Ja viime kesä oli kuumin kesä sataan vuoteen Euroopassa eli ei ihme ollut ettei Ferrari aina pärjännyt. Tuskin ens kesä tulee olemaan yhtä kuuma joten nyt Misukka taitaa olla alakynnessä!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niinno, kyl mun mielestä ne luvut mitä lähetyksissä kerrottiin ina kisapaikoilta olivat sitä samaa tasoa kuin aiempinakin vuosina... eikä euroopan kovien helteiden aikana ajettu kuin muutama kisa... (hekteethän ajoittuivat heinä/elokuun ajalle jolloin myös ykkösissä oli muistaakseni 3vkon tauko)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Mera:
Kaikkiko sysäävät vastuun Brizelle? Jean Todt muuten viime kesänä ei syyttänyt kaikesta ongelmista renkaita, vaikka Schumi jo taisi katsella Misukoiden suuntaan ja vaatia tallinvaihtoa.
Renkaat kieltämättä näyttelevät yksittäisinä komponentteina melko suurta osaa. Jos haluat kompesoida aerodynamiikalla huonommat renkaat, sinulla pitää olla hurjasti parempi kori kuin vastapuolella.

Ferrari voitti kaudella 2003 8 kisaa, Williams 4 ja McLaren 2.

Muilla sijoilla oli paljon aikaisempaa suurempi merkitys uuden pisteytysjärjestelmän takia, se vaikeuttaa myös rengasvalmistajien suorituskyvyn vertaamista aikaisempiin kausiin.

Renkaiden suorityskyvyn paranemisen vaikutus esimerkiksi Williamsin kehitykseen kauden aikana on äärettömän vaikea arvioida.

Muutamat helteellä ajetut hitaat radat kertoivat Michelinin ylivoimasta, sadekeli taas näytti selvää ylivoimaa Bridgestonelle.

Ensi kausi tulee olemaan renkaiden kannalta erittäin mielenkiintoinen. Renkaat eivät tule kuitenkaan ratkaisemaan peliä. Myöskään voitoilla ei ole suurta merkitystä. Merkitystä on tasaisilla suorituksilla, kaluston kestävyydellä ja virheettömällä ajolla.

Häikäisevä nopeus ei tule olemaan valttia vaan tasainen suoritus läpi kauden. wink
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Wurz ei sopinut uuteen McLareniin
[21.12.2003,16:25:33][Sportti.com][52383]


McLarenin testiajaja Alexander Wurz kohtasi vaikeuksia ahtautumisessa McLarenin MP4-19 - autoon, joten talli joutuu tekemään autoon muutoksia, jotta se saataisiin Wurzin mitoille sopivaksi. Uusittu McLaren on Wurzin käytössä jo tammikuun alussa suoritettavissa testeissä.
Wurz on 186-senttisenä poikkeuksellisen kookas Formula 1-kuljettajaksi. McLarenin kilpakuljettajista Kimi Räikkösellä on mittaa 175 ja David Coulthardilla 182 senttiä.

Toimitus / Sportti.com

----

Vaikea sanoa miten suurista ja vaikuttavista muutoksista on kysymys, muistuu vaan mieleen tapaus läski- Mansell saman tallin kanssa!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no mansellin takia ne joutui tekemään kokonaan uuden rungon, epäilen että tuossa ei ihan niin radikaalia kuitenkaan ole...
(Wurz ei pahemmin lihava ole, pituutta vain hieman DC:tä enemmän)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
jkjanne:
Syytä taidettiin hakea sitten niistä renkaista, se kun on helpompaa kuin auton radikaali muuttaminen kesken kauden, tai auton puutteiden hyväksyminen menestystä tuoneen 2002 kauden jälkeen...
Lisäisin tuohon, että vaikka F2003:a ja Brizukoita on syytetty odotettua vaisummasta menestyksestä, niin tosiasiassa suurimmat syyt olivat tiimin ja kuljettajien puutteelliset esitykset kilpailuissa. Ensinnäkin jos Michael häviää kauden toisella puoliskolla aika-ajot Rubensille 5-3 kertoo se jo paljon. Toiseksi tiimin kykenemättömyys sopeutua uusiin sääntöihin, mikä oli kieltämättä suuri yllätys koska aiemmin Ferrari on ollut taktiikoiden kuningas. Samoin tiimin kykenemättömyys tehdä vastaavantasoista rengaskehitystyötä Bridgestonen kanssa kuin mitä Michelin-tiimit tekivät. Itse asiassa Ferrarihan jarrutti Bridgestonen kehitystä koska eivät suostuneet lähtemään niille kehitysurille joita Bridgestone heille esitti (mm. ne surullisenkuuluisat leveämmät eturenkaan--jotka tietysti Ferrari kielsi antamasta myöskään BAR:lle vaikka he olisivat niitä halunneet). Ne jotka kuvittelevat että Ferraria pidätteli vain renkaat tekevät hyvin ja vertaavat Michelin-tiimien parannusta vuodesta 2002 vuoteen 2003, ja toisaalta sellaisten tiimien kuin BAR ja Sauber parannusta. Ferrari on ainoa varteenotettava tiimi joka ei kyennyt merkittävään parannukseen, vaikka voimme olettaa että osa mm. BAR:n parannuksesta johtui kehittyneistä renkaista. Ferrarin olisi pitänyt pystyä säilyttämään dominanssi myös kautena 2003 aivan samoin kuin Williams teki 92-93, mutta melkein hävisivät mestaruudet tiimin ja kuljettajien heikohkojen esityksien vuoksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mera:
Oletetaanpa että tallit saisivat palata vanhaan malliin kesken kauden jos haluaisivat.
F2002 täyttää samat (nykyiset) säännöt kuin F2003GA:kin. Ei ollut mitään estettä FIA:n puolelta etteikö Ferrari (tai jokin muu talli) olisi saanut siirtyä vanhaan runkoon. Missään ei pakoteta tiimejä rakentamaan joka vuosi uusia autoja!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Syynä siihen, että Ferrari ei halunnu leveämpiä eturenkaita voi olla että etupään parempi pito olisi tehnyt autosta yliohjaavan... ja kuten tiedetään että schumi tykkää aliohjaavasta.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Muistaisin kyllä lukeneeni että leveämmät eturenkaat vaikuttivat haitallisesti GA:n aerodynamiikkaan luomalla erilaisia ilmapyörteitä kuin kapeammat, ja jäivät siksi käyttämättä.

Rubensille varmasti takaisku, kun muistaa millaiseen vauhtiin sai punaisen ruoskittua silverstonessa, jolloin muistaakseni yhdeksi selitykseksi tarjottiin nimenomaan noiden leiveiden renkaiden tuoman pidon sopimisella nimenomaan hänen ajotyylilleen.
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
mikæl:
MaranelloRed:
Pikemminkin jännitän sitä että millaiset renkaat brisu tekee ja noudattaako misukka sääntöjä. Sateella Ferrari tulee menemään menojaa mutta miten sitten kuumalla kelillä on tilanne. Muistutan kuitenkin edelleen että kun misukka teki laillisen renkaan niin voittaminen loppui kuin seinään. Jos renkaat ovat kutakuinkin yhtä hyvät niin MS ja Ferrari jyräävät mestaruuksiin. Karu totuus.
Muistutan kuitenkin edelleen että FIA ei halunnut viime kaudella tutkia Ferrarin renkaiden laillisuutta. Monesta muustakin asiasta voisi muistuttaa. On se vaan harmillista kun Bridgestone pilaa Ferrarin mahdollisuudet ilmeisesti taas.

Nyt en kylläkään muista minkä merkkisillä renkailla se Schumi taiteli ihan omin ansioin vuonna ´02 mestariksi. Sillä kehittämällään 02 -autolla. Silloinen Bridgestonen päällikkö sai nyt potkut - ei kait ole uskonut maikkelin antamia tuotekehitysteesejä ja oli mennyt viime kaudella kehittelemään omiaan.
sarkasmia? :p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
T. Harju:
Muistaisin kyllä lukeneeni että leveämmät eturenkaat vaikuttivat haitallisesti GA:n aerodynamiikkaan luomalla erilaisia ilmapyörteitä kuin kapeammat, ja jäivät siksi käyttämättä.

Rubensille varmasti takaisku, kun muistaa millaiseen vauhtiin sai punaisen ruoskittua silverstonessa, jolloin muistaakseni yhdeksi selitykseksi tarjottiin nimenomaan noiden leiveiden renkaiden tuoman pidon sopimisella nimenomaan hänen ajotyylilleen.
Tätähän se on! Jos Schumi sanoo et näin homma toimii paremmin, niin sit Ruben nuolee näppejään!

Tosin eihän koskaan voi olla tasapuolinen näiden suhteen, joskun toinen joutuu väkisin kärsimään!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Misa1:
T. Harju:
Muistaisin kyllä lukeneeni että leveämmät eturenkaat vaikuttivat haitallisesti GA:n aerodynamiikkaan luomalla erilaisia ilmapyörteitä kuin kapeammat, ja jäivät siksi käyttämättä.

Rubensille varmasti takaisku, kun muistaa millaiseen vauhtiin sai punaisen ruoskittua silverstonessa, jolloin muistaakseni yhdeksi selitykseksi tarjottiin nimenomaan noiden leiveiden renkaiden tuoman pidon sopimisella nimenomaan hänen ajotyylilleen.
Tätähän se on! Jos Schumi sanoo et näin homma toimii paremmin, niin sit Ruben nuolee näppejään!

Tosin eihän koskaan voi olla tasapuolinen näiden suhteen, joskun toinen joutuu väkisin kärsimään!
Mut sanotaanx säännöissä jotta molemmissa autoissa pitää olla identtinen rengastus ? Mikähän estäisi käyttämästä niitä leveempiä etugummeja Ruubenin autossa, jos ne vaan mahtuu spekseihin? Joka tapauksessahan ne gummit pitää korvamerkitä molemmille kuskeille erikseen ennen kisaa. Ts. Ruuben ei voi käyttää Maikkelin gummeja tai päinvastoin - vaikka ne identtisen mustat ja pyöreät olisivatkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Don Vito:
Mut sanotaanx säännöissä jotta molemmissa autoissa pitää olla identtinen rengastus ? Mikähän estäisi käyttämästä niitä leveempiä etugummeja Ruubenin autossa, jos ne vaan mahtuu spekseihin? Joka tapauksessahan ne gummit pitää korvamerkitä molemmille kuskeille erikseen ennen kisaa. Ts. Ruuben ei voi käyttää Maikkelin gummeja tai päinvastoin - vaikka ne identtisen mustat ja pyöreät olisivatkin.
Kyllähän he saisivat erilaisia renkaita käyttää, mutta asia ei ole niin selkeä. Rengasvalmistaja saa tuoda kahdet erilaiset kuivankelin renkaat. Näistä kuljettaja sitten valitsee kumman ottaa. Pehmeän vai kovemman. Tuskin kukaan kuljettaja hauluaa, että olisi vain yhdenlaiset renkaat valittavana. Ja Ferrari ajaa sellaisilla renkailla, joilla Schumi haluaa, joten Rubensilla ei ole paljon sanottavaa.

Ja tuskin Ferrari alkaisi testata erilaisia renkaita kuljettajilleen, koska niitä pitäisi kehittää erilailla, ja auton aerodynamiikka pitäisi tehdä erilaiseksi kumpaankin autoon. Tuskin Ferrari alkaisi kehittää Rubensille omaa autoa.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Jep, oldez:lla kaikki oikeat perustelut.
Mutta mitenkä tämä Ferrarin rengas-keskustelu liittyy varsinaiseen topicciin McLaren MP4-19?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No alotetaan sitten uusi keskustelun aihe. Ensi kaudeksihan autoihin tulee uusi, samalainen takasiipi(jos olen oikein ymmärtänyt) kaikkiin autoihin. Tämä uusi siipi vähentää downforcea verrattuna edellisiin siipiin, joka taas tarkoittaa, että autoista tulee enemmän yliohjaavia, koska takapään pito heikkenee. Tämän luulisi parantavan pitäisi parantaa mm. Kimi Räikkösen ja heikentävän mm. Michael Schumacherin mahdollisuuskia. Voidaan myös kuvitella että Räikkösen ja Coulthardin ero kasvaa ensi kaudella, koska miehet tykkäävät erilaisista autoista. Palatakseni vielä edelliseen aiheeseen, on ehkä myös mahdollista, että Rubensin nopeus kasvaa suhteessa Schumiin.
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Niinhän se on, että aliohjaavasta autosta tykkäävä kuljettaja, kuten esimerkiksi Schumi tai Coulthard, ei voi oikein missään olosuhteissa olla äärimmäisen nopea, koska tuolla kyseisellä ajotyylillä on mahdotonta suoriutua mutkista niin nopeasti kuin ehkä ääritilanteessa vaikeammalta, mutta nopeammalta yliohjaavalta autolta, jollainen oli esimerkiksi Mika Häkkisen tyyli. Vuonna 2000:han Mikan alkukausi ja tätämyöten ylivoimainen maailmanmestaruus meni hukkaan, koska McLaren oli aliohjaava, ja Mika vihasi aliohjaavuutta, otti köniin Coulthardiltakin!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez:
No alotetaan sitten uusi keskustelun aihe. Ensi kaudeksihan autoihin tulee uusi, samalainen takasiipi(jos olen oikein ymmärtänyt) kaikkiin autoihin. Tämä uusi siipi vähentää downforcea verrattuna edellisiin siipiin, joka taas tarkoittaa, että autoista tulee enemmän yliohjaavia, koska takapään pito heikkenee. Tämän luulisi parantavan pitäisi parantaa mm. Kimi Räikkösen ja heikentävän mm. Michael Schumacherin mahdollisuuskia. Voidaan myös kuvitella että Räikkösen ja Coulthardin ero kasvaa ensi kaudella, koska miehet tykkäävät erilaisista autoista. Palatakseni vielä edelliseen aiheeseen, on ehkä myös mahdollista, että Rubensin nopeus kasvaa suhteessa Schumiin.
Tuskimpa tuo takasiipiuudistus autojen balanssia sotkee, kyllä kuskit ja tallit osaavat säätää myös sitä etusiipeä(plus kaikkea muuta siinä autossa). Etusiiven merkityshän on tähänkin asti ollut auton balanssiin saaminen, eikä esim. suoranopeuden ja pidon välillä taiteilu, mitä siis takasiivellä tehdään.

<small>[ 23-12-2003, 13:06: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Vanha kettu:
Vuonna 2000:han Mikan alkukausi ja tätämyöten ylivoimainen maailmanmestaruus meni hukkaan, koska McLaren oli aliohjaava, ja Mika vihasi aliohjaavuutta, otti köniin Coulthardiltakin!
Eikös tuo ollu ongelma enemmänkin vuonna 2001 kun Mäkki ei saanu etupäähän oikein pitoa ennenkun saivat uusittua etusiipensä Brasilian kisaan eikä sittenkään tilanne ollut vissiin optimaalinen. Mun mielestä se 2000 johtu enemmänkin siitä että tilanne oli kahden kisan jälkeen Sumi 20-Mika 0 kun ois voinu olla Mika 20-Sumi 12..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
E. Tuhero:
Tuskimpa tuo takasiipiuudistus autojen balanssia sotkee, kyllä kuskit ja tallit osaavat säätää myös sitä etusiipeä(plus kaikkea muuta siinä autossa). Etusiiven merkityshän on tähänkin asti ollut auton balanssiin saaminen, eikä esim. suoranopeuden ja pidon välillä taiteilu. Mitä siis takasiivellä tehdään.
Kyllä etusiivellä haetaan myös pitoa balanssin lisäksi. Miksi sitten esim. Ferrari käytti Indianapolisissa joustavaa etusiiven takapaneelia. Vai haettiinko tällä kenties sitä että autosta tulee aliohjaava suoraanajettaessa? :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
oldez:
Miksi sitten esim. Ferrari käytti Indianapolisissa joustavaa etusiiven takapaneelia.
Onko näin? Eikös liikkuvat aerodynaamiset osat ole kielletty? Vilunki-Ferrarilla tää homma tosin osataan, vuos sitten Imolassahan niiden aitalevyt oli ihan mutkilla..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös