McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Totta, mutta Schumikin koki "huikeat" kaksi teknisestä viasta johtunutta keskeytystä, joten puntit siinä suhteessa oli lähes tasoissa. Tosin Häkkinen oli aina kärkisijoilla keskeyttäessään, kun Schumi keskeytti niissä kisoissa, joissa Top3 olisi tehnyt tiukkaa, poislukien Monaco.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Jr-:
Misa1:
Uusi McLaren
vaikea
ajettava

F1-sähkeet 4.12.
McLaren kiitää jo uudella autollaan edelleen mukavassa myötäisessä.
David Coulthard ajoi jo kuudennen päivän ilman ongelmia MP4-19 -autolla.
- Koskaan koko urallani en ole päässyt aloittamaan näin valmiilla uudella autolla.
- Kokemus on opettanut, että kilpailukykyistä autoa ei ole koskaan helppo ajaa. Eikä tätä autoa ole todellakaan helppo ajaa, Coulthard korosti.
Barcelona/Heikki Kulta
Seuraavaksi astuu Kimi puikkoihin ja sanoo, että hienostihhan tuo menee ja helppo ajaa.

wink
- Tämä uusi auto on hyvin vakaa eikä sitä todellakaan ole vaikea viedä kovaa, Kimi kiitteli.

TS.
:D :D eek!

<small>[ 11-01-2004, 23:00: Message edited by: Jr- ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
joo, hienosti mennyt Kimilläkin muuten mutta ihmetyttää tuo autoon mahtuminen...
Toinen mikä pisti silmään F1-Livellä oli että siellä väittivät Kimin pituudeksi 180cm, hieman tuota epäilen kyllä...
doubtful Mites tuon takasiiven kanssa? onko kukaan löytänyt mitään infoa siihen miksi Mac ajaa edelleen -03 sääntöjen takasiivellä? tuntuu sekin oudolta... :D
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Jr-:
Jr-:
Misa1:
Uusi McLaren
vaikea
ajettava

F1-sähkeet 4.12.
McLaren kiitää jo uudella autollaan edelleen mukavassa myötäisessä.
David Coulthard ajoi jo kuudennen päivän ilman ongelmia MP4-19 -autolla.
- Koskaan koko urallani en ole päässyt aloittamaan näin valmiilla uudella autolla.
- Kokemus on opettanut, että kilpailukykyistä autoa ei ole koskaan helppo ajaa. Eikä tätä autoa ole todellakaan helppo ajaa, Coulthard korosti.
Barcelona/Heikki Kulta
Seuraavaksi astuu Kimi puikkoihin ja sanoo, että hienostihhan tuo menee ja helppo ajaa.

wink
- Tämä uusi auto on hyvin vakaa eikä sitä todellakaan ole vaikea viedä kovaa, Kimi kiitteli.

TS.
:D :D eek!
Yeah! :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
FO110K:
Toinen mikä pisti silmään F1-Livellä oli että siellä väittivät Kimin pituudeksi 180cm, hieman tuota epäilen kyllä...
Samaa ihmettelin itse.. en jaksa kaivaa Kimin pituutta esille, mutta enpä ole ikinä häntä 180 senttiseksi ajatellut... Hieman "patukkahan" Kimi on aina ollut, joten liekö enempi ahtautta leveyssuunnassa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No ei taida Kimi olla 180 pitkä jos vertaa esim. kihlattunsa pituuteen. Jos sopusuhtaisella Räikkösellä on ongelmia leveyssuunassa mahtumisen suhteen niin miten ne meinaa ängetä suorastaan läskin Pablon siihen autoonsa ensivuonna ? Tarvitaan liukuvoidetta ja rautakanki.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
No ei taida Kimi olla 180 pitkä jos vertaa esim. kihlattunsa pituuteen. Jos sopusuhtaisella Räikkösellä on ongelmia leveyssuunassa mahtumisen suhteen niin miten ne meinaa ängetä suorastaan läskin Pablon siihen autoonsa ensivuonna ? Tarvitaan liukuvoidetta ja rautakanki.
meinaat että McLaren ei siis ensi vuodeksi tee uutta autoa? doubtful
Noh, varmaan ne saa liukuvoide neuvoja maranellonpunaisilta, kai ne jtn liukuvoidetta on käyttäny notta Kerppenin miehen ego mahtuu autoon samaan aikaan kuskin kropan kanssa :D

<small>[ 12-01-2004, 10:07: Message edited by: FO110K ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K:
MaranelloRed:
No ei taida Kimi olla 180 pitkä jos vertaa esim. kihlattunsa pituuteen. Jos sopusuhtaisella Räikkösellä on ongelmia leveyssuunassa mahtumisen suhteen niin miten ne meinaa ängetä suorastaan läskin Pablon siihen autoonsa ensivuonna ? Tarvitaan liukuvoidetta ja rautakanki.
meinaat että McLaren ei siis ensi vuodeksi tee uutta autoa? doubtful
Noh, varmaan ne saa liukuvoide neuvoja maranellonpunaisilta, kai ne jtn liukuvoidetta on käyttäny notta Kerppenin miehen ego mahtuu autoon samaan aikaan kuskin kropan kanssa :D
Noihan oli ihan täysin väärin noi pituudet tuolla f1-livellä. Tarkistin mclarenin sivuilta..

f1-live väittää että räikkönen on 180cm, mclarenin mukaan 174cm
dela rosa 174cm, oikeesti 177cm
wurz 182cm, oikeesti 186cm
coulthardin pituuden ne sai oikein eli 182cm.

jos oikein muistan
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Johan se Newey ja Michelin kateellisiks tuli tosta mursunokasta eek!




"McLarenin Jymy-yllätys !
12.01.2004 20:57

Newey yhdessä Michelinin kanssa esitteli maanantaina uuden Mursu.anti.shumi.ilman.halkasija.MP4-19B-kilpa-autonsa Saksan moottoriurheilu tapahtumassa Múnchenissä. Pääsuunnitelija Newey vakuuttaa autonsa tavoitteena kaudella 2004 olevan astua askel Williamsia ja Ferraria eteenpäin.

Tämän pitäisi antaa meille merkittävän edun kaudelle 2004, siinä on 56 000 miljoonan voltin valonheittimet renkaissa ohituksenestoa varten ja aurodynaamisesti se halkaisee ilman ja ajaa ilman läpi yhdessä laillisten yhdistelmärakettimoottoriensa kanssa. Sen moottorissa on uskomattomat voimat ja sen painopiste on erittäin matala(moottori,etusiipi ja koko pohja hipoo maata) -kehuskelee Newey"

<small>[ 12-01-2004, 21:26: Message edited by: Musta Pekka ]</small>
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Noissa Williamsin ja McLarenin siivissä on yksi suhteellisen merkittävä ero!



Vaikka muoto on aika pitkälti saman tyyppinen, niin siiven takaosa on selkeästi erilainen!

McLarenin siipi on keskiosalta aika loiva siiven takaosasta! Kun taas Williamsin siiven taka osa näyttää ohjaavan ilmaa tuon keulan alle!

Merkittävä ero siis, vaikka siivet etuosasta ovat lähes identtiset, niin takaosalta ne ovat täysin erilaiset!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kummassakohan keulassa on paremmat 'jalkatilat'? doubtful

Wurzin viulukoteloita on turha ängätä Mäkin nokkaan... frown
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Jones:
Kummassakohan keulassa on paremmat 'jalkatilat'? doubtful

Wurzin viulukoteloita on turha ängätä Mäkin nokkaan... :(
Niin no ei ne jalat ihan niin pitkälle mene. Jalat jää ripustusten takapuolelle eikä ne tohon nokkaosaan asti tule.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Minusta huolestuttavampaa on kuitenkin tuo vertailu noissa takasiivissä: Miksi ihmeessä Mac ajaa vanhalla takasiivellä:
A. Uutta ei ole (jostain syystä)vielä tehty (pelottavaa!!)
B. Uusi ei toimi yhtä hyvin kuin vanha (vielä pelottavampaa!!!)
C. Uuden toimivuus on jo varmistettu ja nyt halutaaan näyttää kilpailijoille ainoastaan vanhaa siipeä joka säädetty toimimaan samanlailla kuin uusi. (uhkarohkeaa!)

Onko Mac kommentoinut mitenkään tuota vanhan siiven käyttöä??
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eipä ole mitään tarkempaa tietoa miksi he eivät käytä tämän kauden sääntöjen mukaista siipeä! Ainoastaa huhuja sieltä täältä, lähinnä varmaan sporttila tyyppisiä, sensaatio -huhuja, ettei kyseistä siipeä ole saatu toimimaan! :rolleyes:

Luulen ettei siipeä ole edes varsinaisesti vielä testattu kuin tuulitunnelissa! Koska McLaren ei ole vielä pitänyt mitään heille tyypillistä "salaista" testiä! Ja uutta siipeä ei ole vielä näkynyt, joten miten Sporttila tai muut voivat päätellä ettei sitä ole saatu toimimaan? :confused:

Toki he varmasti ovat tuulitunnelissa testanneet sitä ja pieni ihmettelyn aihe se tietysti on, että miksei sitä ole vielä testeissä näkynyt?!

Nyt he kuitenkin järjestävät tämän "salaisen" testinsä Valencian radalla, joten odotettavissa on että siellä testataan tätä uutta sääntöjen mukaista siipeä!?

Eri juttu on sitten että miksi "salainen" testi? Onko siipi sääntöjen rajamailla oleva omituinen ihme ratkaisu, joka toimiessaa kielletään, jos muut(varsinkin Ferrari) eivät saa samaa toimimaan? Vai onko heillä epäilyksiä siiven toiminnan suhteen, eli eikö tuuli tunneli testeissä ole tullut selvyyttä miten homma toimii, vai mistä on kyse?

Eniten epäilen sitä että siipi on jotenkin erikoinen!

Tuskin mitään hätää on! Koska siiven sääntö muutokset ovat seuraavat:
1. Päätylevyjen täytyy olla typerän mainostilan vuoksi leveämmät! Tuskin tuottaa erikoisempia ongelmia normaali Williams/Sauber ratkaisua käytettäessä!?
2. Siivessä ei saa olla "siipikerroksia" kahta enempää! Ennen sai olla kolme! Tuskin tuottaa ongelmia tämäkään normaali ratkaisuja käytettäessä! McLarenilla on jo aikaisemmin ollut käytössä kyseisen tyylinen siipi useissa kisoissa vanhalla autolla, johon muutettiin lähes 18-mallin perä!

Mutta siis tiedä häntä, loppujen lopuksi kyse voi olla suuristakin ongelmista! Toivottavsti näissä "salaisissa" testeissä ongelma kuitenkin ratkeaa!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jostain lehdestä tai sitten tekstiteeveestä luin McLarenin ottavan uuden takasiiven käyttöön ensiviikolla (vko 4).
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei kannata murehtia turhia uuden takasiiven puuttumista uudesta Mäkistä. :cool:

---

Delfiini paalulle

F1-kolumni 11.1.
Yksi nukuttu yö vaikuttaa merkittävällä muihinkin kuin poliitikkoihin. Formulatähti Kimi Räikkösen tunnelmat muuttuivat lauantaista sunnuntaihin ankean alakuloisista säteilevän aurinkoisiksi.
McLarenin "Hopeadelfiini" on sittenkin erinomaisen kilpailukykyinen auto.
Räikkönen mittasi sen vauhdin kuin aidossa aika-ajossa Ralf Schumacherin loistavaa Williamsia vastaan - ja nosti McLarenin tässä vaiheessa MM-taiston paalupaikalle.
MP4-19 -autossa on edelleen ns. vanha takasiipi eli vuoden 2003 sääntöihin rakennettu versio. McLarenilla kuitenkin vannotaan, että vauhti vain paranee, kun ihan aito uusi siipi saadaan autoon puolentoista viikon kuluttua.
Sekä McLarenilla että Williamsilla on vielä rutkasti töitä jäljellä ennen kuin autot lennätetään kohti Australiaa avauskisaa varten.
Tärkein lähtökohta on kuitenkin se, että uusi auto on heti syntyessään supernopea. Ja juuri sellaiset vauhtitykit molemmat brittitallit ovat polkaisseet jalkeille.
Ferrarin vastaus nähdään vasta runsaan kahden viikon kuluttua.
Ralf Schumacherin mukaan Ferrarin päästessä radalle, kehitysaikaa MM-avaukseen on ainakin merkittävästi vähemmän kuin jo täysillä ahkeroivilla haastajilla.
Jerez/Heikki Kulta

Päivitetty: 11.1.2004 23:00:20
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös