McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Sitä "tasaistavetoa" ei löydy McLarenista vieläkään. Kun katselin pätkää testiajoista niin McKuskien päät hytkyvät edelleen vanhaan malliin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
MaranelloRed:
Sitä "tasaistavetoa" ei löydy McLarenista vieläkään. Kun katselin pätkää testiajoista niin McKuskien päät hytkyvät edelleen vanhaan malliin.
Mistäs tuommonen pätkä löytyy missä olis MP4-19:n testaamista onboardina? eek! Vai meinaatko että pystyt päättelemään asian radanvarsikameroiden perusteella. :D
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Mäkin haluun ton videon! Vaikka epäilen ettei sitä ole edes olemassa...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
MaranelloRed:
Sitä "tasaistavetoa" ei löydy McLarenista vieläkään. Kun katselin pätkää testiajoista niin McKuskien päät hytkyvät edelleen vanhaan malliin.
Voi pää hytkähtää kaksoisvahdelaatikollakin, vaikkei veto katkeakaan hetkeksi. Ja varsinkin hidastettaessa ja alaspäin vaihdettaessa se hytkyy joka tapauksessa.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Eiköhän tuo pään hytkyminen ole ihan normaalia kun liikutaan tuollaisissa nopeuksissa kun formuloiden jousitus on säädetty mahdollisimman nopean liikkumisen eikä mukavuuden ehdoilla eikä radatkaan ole "peilintasaisia".

<small>[ 19-01-2004, 00:04: Message edited by: Felix ]</small>
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Eikös porcshella ollut vastaava laatikko käytössä jo joskus ammoisina aikoina? Tarkalleen ottaen ei se veto ole tuossakaan tapauksessa yhtenäistä ,koska vaihteiden sijasta liikutellaan kytkimiä jolloin veto teoriassa katkeaa pieneksi hetkeksi. Onkohan 2 kytkintä sallittu F1:sen säännöissä?`
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
bigbear:
Eikös porcshella ollut vastaava laatikko käytössä jo joskus ammoisina aikoina? Tarkalleen ottaen ei se veto ole tuossakaan tapauksessa yhtenäistä ,koska vaihteiden sijasta liikutellaan kytkimiä jolloin veto teoriassa katkeaa pieneksi hetkeksi. Onkohan 2 kytkintä sallittu F1:sen säännöissä?`
käsitykseni on ettei se ole kielletty. sitä en tiedä onko se kiellettävissä - kyseessähän on "yksi kaksoiskytkin", eikä "kaksi kytkintä". :confused:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
belated:
bigbear:
Eikös porcshella ollut vastaava laatikko käytössä jo joskus ammoisina aikoina? Tarkalleen ottaen ei se veto ole tuossakaan tapauksessa yhtenäistä ,koska vaihteiden sijasta liikutellaan kytkimiä jolloin veto teoriassa katkeaa pieneksi hetkeksi. Onkohan 2 kytkintä sallittu F1:sen säännöissä?`
käsitykseni on ettei se ole kielletty. sitä en tiedä onko se kiellettävissä - kyseessähän on "yksi kaksoiskytkin", eikä "kaksi kytkintä". :confused:
Laitteessa on kuitenkin 2 erillistä kytkintä,siis ainakin tuossa porschen ja VAG konsernin systeemeissä on
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Jr-:
McLarenin uusi MP4-19-auto tulee F1 Racing -lehden mukaan käyttämään tulevalla F1-kaudella vaihdelaatikossaan vallankumouksellista kaksoiskytkintä.

Kaksoiskytkin mahdollistaa vaihteen vaihtamisen ilman vedon katkeamista.

Normaalissa vaihdelaatikossa veto on silmänräpäyksen verran poissa päältä jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä. Lehden arvion mukaan näistä silmänräpäyksistä kertyy koko kisan aikana yhteensä 30 sekuntia menetettyä aikaa.

Aikaisemmin yksikään F1-talli ei ole pystynyt toteuttamaan kaksoiskytkimellä toimivaa vaihdelaatikkoa.
Aamun ykkösuutinen. Forumin eräs asiantuntija on jo vuosikaudet toitottanut Ferrarilla olevan "kaksoiskytkimen" ja tallin saavan siitä etua..

Eräänkin kerran muistan kuinka Ferrari oli toteuttanut portaattoman vaihteiston tämän nerokkaan kytkimen avulla. Hevosmiesten tietotoimistossa (Veholla?) olivat kuulleet TV -lähetyksestä, ettei Ferrarin moottorin kierrosluku vaihtele...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Joo sisäkuvaa se oli ja ilmeisesti tahvon oli ratissa. Pätkä tuli männä viikolla telkusta ja oletin sen olleen joltakin menellään olevalta testisessiolta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Joo sisäkuvaa se oli ja ilmeisesti tahvon oli ratissa. Pätkä tuli männä viikolla telkusta ja oletin sen olleen joltakin menellään olevalta testisessiolta.
eiköös noi onboard kamerat ole FIA:n vehkeitä? ja muistasin ettei testeistä hirveästi onboard kuvaa edes ole aiemmin llutkaan, vaan yleensä telkus näytettävä olis arkistokuvaa testeistä yms...

Tietty niiden päätkin hytkyy edelleen, alaspäin tiputettaessa ainakin, samoin sillon nytkähtää kun veto on päällä ja tallan lyö tiskiin... se nytkähtelyhän katoaa vain vaihtamishetkestä, ja tuskin siitäkään ihan kokonaan...
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Vaihtamishetkellähän muuttuu yhä kierrosluku -> tehoalueelta pudotaan.
Kyllähän siinä on vielä (erittäin lyhyt) katko voiman siirtämisessä, mutta mikäli vielä kuula rytkyy, niin eiköhän nuo kaksi ainakin osin selitä sitä.
En tosin usko että testisessioissa olisi on-board kameroita, yleensähän siellä seisoskelee eri lehtien/nettisivustojen ukkoja kameroitten kanssa, mutta ei ns.virallista kuvaa, sama kuin ei ole virallista ajanottoa - mikä muuten oli huomattavissa ensitestien ristiriitaisissa ajoissa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
McLaren piilottelee testeissä uutta ja uusien sääntöjen mukaista takasiipeään. Menisin epäilemään, että ovat löytäneet jonkin poikkeavan ratkaisun sen toteutukseen sääntöjen sallimissa rajoissa.

Uuden puhutun kaksoiskytkimen tai kytkimen ylipäätään merkitys tulee korostumaan alkavalla kaudella sutimisen eston rajoitusten myötä. Kytkimen täytyy pelata varvastuntumalla startissa ja erittäin hitaissa nopeuksissa mutta silti nopea ja elektroniikan ohjaama kytkin on elintärkeä kierrosaikoja ajatellen.

Lähtöruutuun sammuvat tai siinä takeltelevat autot saattavat värittää alkukauden kisoja.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miettikää miten audin multitronic toimisi F1 autossa... Koska teho alue on suht pieni voisi tuolla edistyksellisellä variaattorilla hyödyntää aina kaiken tehon.. toisaalta sillä voisi säästää polttoainetta kun etumatka olisi turvallinen...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
onko muuten tietoa Valencian testeistä kellään? joko sieltä sais kuvia Mäcin uudesta takasiivestä?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Multitronic (eli CVT-) vaihteisto oli noin sekunnin perinteistä nopeampi kierroksella (riippuu tietenkin radasta, mutta siis sitä kokoluokkaa) silloin, kun sitä ykkösissä testailtiin. (Williamsin toimesta -90 luvun alussa).

Toki nykyään perinteisetkin vaihteistot ovat kehittyneet, joten ero ei välttämättä nykyään olisi yhtä iso.

CVT-vaihteisto kuitenkin kiellettiin ennen kuin se ehti kisakäyttöön, sillä perusteella, että vaihteiden määrä on rajattu. Kun CVT-vaihteistossa välityssuhde muuttuu portaattomasti, siinä on äärettömän monta välityssuhdetta (=vaihdetta), mikä siis on liikaa.

Topicissa mainittu Porschen käyttämä kaksois-kytkin toimii - jos olen ymmärtänyt oikein (sekä sen, miten Porchen systeemi toimi, että miten Macin uusi systeemi toimisi) - erilailla kuin Macin, niin että Porshen systeemi on sääntöjen vastainen, Macin ei.

Porshen toimi käsittääkseni niin, että siinä oli oikeasti kaksi vaihdetta päällä ja vedossa samaan aikaan. Tästähän tietenkin tulee se ongelma, että akselit pyörivät eri nopeuksilla. Tämä sitten tasattiin kahdella kytkimellä niin, että vaihdettaessa molemmat luistivat, jolloin veto siirtyi portaatomasti vaihteelta toiselle, kun toisen kytkimen läpi tulevaa voimaa vähennettiin samalla kun toisen lisättiin. Mutta tässä se ongelma onkin, veto siirtyi portaattomasti, jolloin voidaan väittää vaihteiden määrän olevan ääretön. Tämä ei haitannut Porschea silloin C-ryhmässä, mutta F1:ssä se on nykysäännöillä kiellettyä.

Tähän perustui myös Mac:in valitukset Ferrarin kaksois-kytkimestä aikanaan; Mac valitti, että Ferrari on voinut toteuttaa kaksois-kytkimellänsä tapahtuvan vaihtamisen Porschen tyyliin, mikä olisi siis sääntöjen vastaista. Mac ei väittänyt Ferrarin kytkimen toimivan niin, vaan väitti että tämän valvonta on liian vaikeaa, ja kaksois-kytkin pitäisi kieltää. Mosley kuitenkin sanoi, että kyllä sitä pystyy valvomaan. Tämän jälkeenhän sitten Mac värväsikin Ferrarilta vaihteisto-gurun, ja alkoi oman systeeminsä kehittämisen (kopioinnin).

Käsittääkseni sekä Ferrarin, että McLarenin systeemit toimivat niin, että toinen vaihde on kytketty toisen kytkimen kautta, ja toinen toisen, ja vaihtaessa sitten vaan valitaan, kumpaa kytkintä käytetään. Tällöin aikaa voitetaan siinä, kun saadaan vaihde päälle valmiiksi, ja vain vaihdetaan kytkintä, kun perinteisesti pitää ensin avata kytkin, ja sitten kytkeä uusi vaihde, ja vasta tämän jälkeen saa uuden vaihteen vedon päälle.

Ero kiellettyyn Porsche-tyyliseen ratkaisuun on se, että veto vaihteelta toiselle siiirretään kerralla eikä kytkimiä luistattamalla, jolloin käytössä olevien välitysssuhteiden määrä on sääntöjen asettamissa rajoissa. Missä tämä Macin systeemi sitten on niiiin paljon Ferrarin vastaava parempi, että sitä pitäisi pitää erityisen "mullistavana", en osaa sanoa, ennenminkin näkisin, että Mac on saanut Ferrarin vaihteisto-etumatkan kiinni.
 

arttum

________
Liittynyt
8.1.2004
Viestit
160
Valencian F1-testit keskiviikkona:
1. David Coulthard McLaren 1.10,320 64
2. Kimi Räikkönen McLaren 1.10,350 65
(MTV3)
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tasaista on vääntö pojilla. Kierrosaika sadasosien sisällä ja ajetuissa kierroksissakaan ei eroa kuin 1 kierros. No niin Jäämies, näytä sille Skotille ne kuuluisat närhenmunat!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Olisikan tuossa jo uusi takasiipi... ?


Tässä vielä toinen kuva

Ainakin se on eri kuin Kimpan ajamassa kärryssä...





Jos jotain hyvää halutaan tästäkin hakea niin DC oli torstaina nopeampi kuin kimi(uudella rataennätyksellä)... tosin mitään tietoa siitä ei ole onko aika tehty kummalla siivellä.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös