Mclaren vs. Ferrari

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nyt on hytinä, että Mclaren ei pärjää tulevana kautena Ferrarin nopeudelle. Eipä ole kuulunut mitään extramairittelevia kommentteja uudesta autosta. Ferrari taasen näyttää sopivan Kimille nyt hyvin. Vielä kun Hami on ongelmissa moottorijarrutuksen puutteesta sun muista -ja Heikki on Heikki, niin näyttää vahvasti siltä, että Ferrari on todella vahvoilla. Etenkin Kimi, koska Massa ei vaan osaa ilman apuja.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Räikkönen vie ensi kaudella molemmat mestaruudet yksinään ihan schumisti. Luulisi sääntöuudistusten palvelevan juuri häntä. Ferrarin viime vuoden auto oli radikaali uudistus ja siksi hieman kasvukipuinen, tämä ei sitä enää ole. Ei paljon negatiivista sanottavaa ole autosta tullut ja enpä usko että tuleekaan.

Kakkosaaltoon onkin sitten enemmän tunkua; tietysti omalle tasolleen romahtavat ladat, Massa ja taaempaa mahdollisesti nousevat tallit: Renault, BMW ja Honda. Muilla ei uskoakseni ole mahdollisuuksia korokkeille.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Enpä sano vielä mitään tähän, kun ei loppujen lopuksi tiedä miten Ferrari saa uuden elektroniikka puolen toimimaan ja miten luotettava se tulee alkukaudesta olemaan.

Alkukauden menestys tulee melko varmasti ratkaisemaan mestaruuden. Keskivaiheella nähdään varmasti tasaisinta vääntöä useamman kuljettajan kesken ja lopussa on ne pari suharia jotka taistelee. Kimin ja jotenkin sellaiseen suomalaiseen formulakuski tyyliin sopivasti sitä epäonnea on kuitenkin siinä määrin sopivasti, että joku Alonso kuvittelee painostavansa esim Kimin virheeseen kun siltä pamahtaa jarrut :(

No luulen kuitenkin, että Kimi on hieman niskan päällä Massaan nähden. Homma on kuitenkin kiinni paljon myös niistä omista virheistä ja lähinnä siitä miten pahasti ne jokaisen kuskin kohdalle tulevat virheet kostautuvat kisoissa ja pisteiden valossa.

Se on suhteellisen harmillista jos Kimille sattuu virhe jonka seurauksena ajautuu hiekalle ja auto jää siihen ja saman virheen sattuessa Hamiltonille, samassa paikassa, auto saattaa siitä kuitenkin päästä takaisin hiekalle. Ja kuka korjaa sen potin aina kun Kimille käy jotain?

Tällaiset virheet ja "huonotuuri" olivat Häkkisen vitsaus. Ainakun Häkälle sattui jotain, kuten niin yleinen Mersun konerikko, niin Schumi oli siinä heti takana kuittaamassa täydet pisteet. Mutta jos Schumille kävi jotain, niin Häkä oli joko valmiiksi muutenkin kärjessä ottamassa täydet pisteet tai oli jo valmiiksi keskeyttänyt. Vähän sama meno jatkui tietty Kimillä Alonsoa vastaan taistellessa. Toivotaan ettei nyt käy niin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kun Kimi pystyi viime vuonna ajamaan mestaruuteen Schumin autolla, uskon vakaasti Kimin ajavan mestaruuteen enemmän hänelle itselleen rakennetulla Ferrarilla.

Elwiksellä on ollut ongelmia, mutta kauden alkuun on vielä pari kuukautta. Uskon Hamiltonin tilanteen parantuvan näiden kuukausien aikana, mutta kaudesta tulee uskoakseni Hamiltonille vaikeampi kuin rookievuodesta.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Uskon kyllä, että Hamilton selvittää mahdolliset ongelmansa ja eiliset ulosajot olivat vain rajojen hakemista. Luistoneston poisto ei varmaankaan vaikuta niin paljoa kuin jotkut täällä puhuvat, joten eiköhän Massakin tule antamaan Kimille ihan kunnon vastuksen ja varmasti tulee olemaan välillä nopeampikin.

Ja testit ovat testejä, enkä tässä vaiheessa aio vähätellä kenenkään mahdollisuuksia. Mitä jos vaikka Nico voittaa mestaruuden. ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Taitaa olla ihan liian aikaista puhua vielä mistään Kimin dominoinnista. Tietysti kaikkihan sitä toivoo, mutta McLarenin, BMW:n ja tulevan Rellun iskukyvystä ei voi vielä tehdä mitään johtopäätöksi. Eiköhän se Hamiltonkin osaa opi ajamaan valkoisten viivojen välissä kauden alkuun mennessä. Onhan sekin raivannut tiensä F1:n luistonestottomien autojen kautta (vaikka ovatkin tehottomampia jne.).
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Jos Mclaren on ylivoimainen kauden alussa niin ainakaan näillä "vapaaehtoisilla" kehitysjarrutuksilla ja sakoilla ei ole ollut mitään vaikutusta auton kehitykseen. Fanituksesta riippuen voi sitten miettiä onko se oikein vai ei.

Eli oma oletukseni olisi, että puntit tasoittuu vasta kauden edetessä Ferrarin viedessä alkukautta. Tuurille ei tietenkään voi mitään, tosin en usko että teknisten ongelmien kanssa enää kukaan painii siihen malliin kuin ennen moottorirajoitusta. Elektroniikkapuolella sen sijaan ongelmia voi tulla mutta niidenhän pitäisi osua kaikille talleille yhtä suurella todennäköisyydellä:)
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kaikkihan on aina mahdollista, paitsi Massan maailmanmestaruus formuloissa.

Kimi on lievästi sanottuna todella vahvoilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Rapu-70 sanoi:
Jos Mclaren on ylivoimainen kauden alussa niin ainakaan näillä "vapaaehtoisilla" kehitysjarrutuksilla ja sakoilla ei ole ollut mitään vaikutusta auton kehitykseen. Fanituksesta riippuen voi sitten miettiä onko se oikein vai ei.
Ai, että sakkojen ja "kehitysjarrujen"(kutsuisin ennemmin kehityspoluiksi ja tuon tason kokemuksen omaava firma ei polje pelkästään yhtä polkua) pitäisi hidastaa vauhtia? No eihän se nyt ihan noin mene ja vaikka menisikin vähän edes sinne päin, niin McLarenhan voisi olla totaalisen ylivoimainen ilman näitä aikaisempia toimenpiteitä. Joten luulisi vain olevan hyvä asia, eikö? :rolleyes: Joten olettaisi jo pikku hiljaa, ettei samasta aiheesta tarvitse enää jauhaa? Porukka on kyllästynyt Monten kitinään asiasta mutta, että oletettavasti "fiksut" forumilaisetkin jaksavat vielä inistä samasta asiasta :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Taitaa olla ihan liian aikaista puhua vielä mistään Kimin dominoinnista. Tietysti kaikkihan sitä toivoo,[--]
Ei toivo. Kaikki dominointi on tylsää, myös Kimin. Pelkään kuitenkin, että niin käy ja Ferrari dominoi McLarenin, BMW:n ja Renaultin tapellessa jämäpisteistä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Ei toivo. Kaikki dominointi on tylsää, myös Kimin. Pelkään kuitenkin, että niin käy ja Ferrari dominoi McLarenin, BMW:n ja Renaultin tapellessa jämäpisteistä.
No okei, toivotaan, ettö Kimi ja Heikki "dominoi". Ei sinne mitään ulkomaalaisia tarvita :D

Onhan se totta, että tiukka taisto on jännempää katella, kuten viime kausi todisti.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Misa1 sanoi:
Ai, että sakkojen ja "kehitysjarrujen"(kutsuisin ennemmin kehityspoluiksi ja tuon tason kokemuksen omaava firma ei polje pelkästään yhtä polkua) pitäisi hidastaa vauhtia? No eihän se nyt ihan noin mene ja vaikka menisikin vähän edes sinne päin, niin McLarenhan voisi olla totaalisen ylivoimainen ilman näitä aikaisempia toimenpiteitä.
Viittasin tässä siihen, että tämän kauden autoista löytyi FIAn tutkimuksissa Ferrarin dataa hyödyntäviä ratkaisuja, joiden käytön talli myönsi ja lupasi pidättäytyä niiden käytöstä. Tämän jälkeen tutkimukset lopetettiin. Mikäli kauden avauksessa Mclaren on säännönmukaisest pari kymppää muita nopeampi niin tämä keskustelu varmasti jatkuu enkä ole ainoa joka tätä asiaa ihmettelee. Ylivoimaisuudelle pitää siinä tapauksessa löytyä kyllä melko läpinäkyvä selitys, että näiltä keskusteluilta vältyttäisiin, valitettavasti.
 

F1 Ferrari

Well-known member
Liittynyt
10.6.2007
Viestit
284
Sijainti
Helsinki
Kimi ja Heikki taistelis mestaruudesta heti kauden alusta asti. :ahem: :ahem: :ahem: :alppu: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rapu-70 sanoi:
Mikäli kauden avauksessa Mclaren on säännönmukaisest pari kymppää muita nopeampi niin tämä keskustelu varmasti jatkuu enkä ole ainoa joka tätä asiaa ihmettelee. Ylivoimaisuudelle pitää siinä tapauksessa löytyä kyllä melko läpinäkyvä selitys, että näiltä keskusteluilta vältyttäisiin, valitettavasti.
Siltä keskustelulta ei tulla välttymään, vaikka McLaren olisi 5 sek. kierroksella Ferraria hitaampi, onhan se jo nähty. Ferrari ja ferrari-fanit ovat osoittaneet, että "huonon häviäjän" lisäksi on olemassa myös käsite "huono voittaja".
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tässä vaiheessa on aika vaikea sanoa vielä, kumpi on vahvemmilla kauden alkaessa ja edistyessä. Ferrarin tilanne näyttää ainakin erittäin hyvältä, Räikkösellä on itselleen viimevuotista sopivampi ajokki ja McLaren luultavasti kärsii hieman isoista sakoistaan. Toisaalta McLaren saattaa saada pientä etua tytäryhtiönsä valmistamasta ECU:sta. Talvitestien tässä vaiheessa ei oikein kannata vielä tuijottaa nopeimpiin kierrosaikoihin, sillä autot muuttuvat vielä paljon ennen kauden alkua. Tietysti jonkinlainen käsitys voimasuhteista on mahdollisuus saada, jos vaivautuu tutkimaan muutakin kuin nopeimpien kierrosaikojen listaa.

Kuitenkin Ferrari on mielestäni tässä vaiheessa aika vahvoilla. Pitää kuitenkin vielä katsoa, mihin esimerkiksi Renaultin uusi auto pystyy. BMW on tuskin ottanut riittävää harppausta saadakseen terävimmän kärjen kiinni, ja muihin talleihin en oikein jaksa uskoa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voipi olla, että Hämis on kusessa ilman apuvälineitä.:ahem: Tarkoittaen että nopea on edelleen, mutta virheitä voi sattua vaikka joka kisassa. Samaa Massasta odotettavissa. Heikistä en tiedä, mutta uskon että Kimi 'hyötyy' eniten tästä 'aseistariisunnasta'.

Kubica tippuu eniten. Coulthartti vouhkaa itsensä eläkkeelle näillä 'hengenvaarallinen' jutuillaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Minä taas veikkaan että se tilastokuolema tulee tällä kaudella. :thumbfh:

Toivotaan että olen väärässä.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Juu pitää toivoa ettei mitään lähellekkään pahaa tapahdu. Muuten laittavat taas kaikki apupyörät autoihin kiinni ja tää jamppa lopettaa wörmylä kattomisen siihe.

Eipä noista testi ajoista ja voimasuhteista osaa vielä paljonkaa sanoa. Heikkikin ollut yltiö tyytyväinen vaikkei mitään kunnon aikoja oo vedelly. Bemutkin vasta alku metreillä testeissä. Taitaa olla vähän kaikilla vauhtia vielä piilossa.

Voi muuten tulla kone rikkojakin tälläkaudella kun moottorijarrussa kone pystyy kiertämään yli rajottimen. Mikäli sikäli ei laatikoissa oo jotain joka estää vaihtamisen liian isoilta jenkoilta. No tietysti on:jaska:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskon että mestaruus ratkaistaan Kimin ja Louiksen välillä. Mikään "4-way fight" ei tästä ole tulossa. Kuskin taidot korostuvat enemmän luistoneston puuttuessa, ja muutenkin Louis ja Kimi ovat ottamassa selkeää ykkösroolia talleissaan. En tarkoita että heitä suosittaisiin tallikavereiden kustannuksella, vaan että he tekevät parempaa jälkeä.

Massalla ja Kovalaisella voi tehdä tiukkaa Alonson ja Bemarien kanssa.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Moe Szyslak sanoi:
Voipi olla, että Hämis on kusessa ilman apuvälineitä.:ahem: Tarkoittaen että nopea on edelleen, mutta virheitä voi sattua vaikka joka kisassa. Samaa Massasta odotettavissa. Heikistä en tiedä, mutta uskon että Kimi 'hyötyy' eniten tästä 'aseistariisunnasta'.

Kubica tippuu eniten. Coulthartti vouhkaa itsensä eläkkeelle näillä 'hengenvaarallinen' jutuillaan.
Nojaa, ajohan se tossa toissakaudella ilman luistonestoa GPkakkosissa ylivoimaiseen mestaruuteen, että siinä mielessä saatta olla jopa hieman kumppaineita edellä tässä suhteessa. Alonson ja Räikkösen viimeisimmistä kisoista ilman luistonestoa on suunnilleen 7v sitten, Massa koskaan ajanutkaan.
 
Ylös