Black Leopard
Pantera negra
Tunteiden näyttäminen ei todellakaan tee kuljettajasta huonompaa
Irvine, Villeneuve, Salo, Alesi....
Irvine, Villeneuve, Salo, Alesi....
Minun puolesta käyttäytyköön miten haluaa, ei häiritse yöuniani.Tehomylly sanoi:No ehkä se on makuasia.
Minua ainakin häiritsee tuollainen teinipässikäytös oli sitten kyse Sennasta ja Irvinestä Japanissa 1993 tai Kimistä nyt.
DC ajaakin sen verran hitaasti, ettei McLada-Ilmoor hajoa. Ja muistaakseni Häkkiselläkin kyllä joinakin aikoina hajosi aina moottori eikä välillä renkaatkaan meinanneet pysyä autossa kiinni.Jaki sanoi:Tuntuu, että DC ei kärsi läheskään niin paljon ongelmista kuin Kimi. Tai Mika Häkkinen aikoinaan.
Eikös se ollut Brasiliassa vuonna banaani, kun Häkä oli johdossa ja viimeisellä kierroksella irtosi takarengas ja kisa loppui siihen? En muista miten Häkä siihen reagoi, mutta kotikatsomoissa tunteet kuumenivat jonkin 100 eur pyöränlaakerin takia....Suomen Huippu sanoi:Ja muistaakseni Häkkiselläkin kyllä joinakin aikoina hajosi aina moottori eikä välillä renkaatkaan meinanneet pysyä autossa kiinni.
Miten niin yliviritteisellä? Perustelut? Tämä on näitä tämän foorumin anti-Kimi porukan legendoja. Edes millään toisella foorumilla törmännyt kyseiseen väittämään, en edes tifosi-sivuilla, saati sitten missään artikkelissa tai kommentissa jotka sivuavat aihetta. Täysin tuulesta temmattu väite. Lisäksi olet väärässä tuon luotettavuuden suhteen. Kimin konehan meni vaihtoon myös Brasilian GP:n alla. Itävallassa Kimin koneeseen tuli hämminkiä aika-ajon jälkeen ja joutui ajamaan kisan läpi alusta saakka alitehoisella koneella. Varikkonopeuden rajoitin temppuili tunnetuin seurauksin Melbournessa. Lisäksi Coulthardin kisa jäi 3 tai 4 kertaa kesken teknisistä vioista johtuen.Felix sanoi:Viimekaudella laatu oli ihan kohdillaan, 1 moottoririkko yliviritteisellä koneella.
2002 Kimi joutui keskeyttämään 17:sta kisasta 11. En muista Mikan koskaan joutuneen keskeyttämään yhtä montaa kaudessa. Tämä kausi on melkein yhtä paha Kimille. Löytyykö Häkän Mäc vuosilta edes yhtä kautta joka vastaisi Kimin meneillään olevaa kautta? Ainakaan Häkän auto ei koskaan ollut yhtä hidas kuin mitä Mäkkäri on tällä kaudella ollut, eikä muistaakseni yhtä epäluotettavakaan vaikka siinä suhteessa saattaa liipata lähellä.öö ruz sanoi:Jos nyt vähän tarkemmin muistellaan niin ei se Häkän epäonnikaan nyt ihan pientä ollut. Ja kesti taatusti kauemmin kuin edes Räkä on ollut Mäkillä vielä.
Samaa mieltä. Ei Sumin auton kestävyys ole vain onnesta kiinni.Bobakki sanoi:Mistä lähtien huono valmistautuminen on ollut epäonnea?
Kyllä se McLaren Pösö tais olla aika hidas, ja epäluotettava. :frown:Calvin sanoi:2002 Kimi joutui keskeyttämään 17:sta kisasta 11. En muista Mikan koskaan joutuneen keskeyttämään yhtä montaa kaudessa. Tämä kausi on melkein yhtä paha Kimille. Löytyykö Häkän Mäc vuosilta edes yhtä kautta joka vastaisi Kimin meneillään olevaa kautta? Ainakaan Häkän auto ei koskaan ollut yhtä hidas kuin mitä Mäkkäri on tällä kaudella ollut, eikä muistaakseni yhtä epäluotettavakaan vaikka siinä suhteessa saattaa liipata lähellä.
No haloo, pientä vääristelyä. Ensinnäkään investoiminen tulevaisuuteen ei ole sama asia kuin kilpatallin kilpabudjetti. Ferrari on edelleen edellä kaikkia muita sen budjetin suhteen joka käytetään kilpatoimintaan. McLaren on rakentanut Paragonin lainarahoilla ja on siitäkin syystä yhä enemmän Mersusta riippuvainen. On uumoiltu että Paragonin lasku on niin suuri että se sinetöi sen, että McLaren siirtyy kokonaan Mersun omistukseen koska McLarenin rahat ei riitä kattamaan laskua. Ainoastaan Mersulla on tarpeeksi pätäkkää.Jaki sanoi:312T4 sanoi, että Macci on vaan keskitason talli joka tekee mokia. Mutta Macci on laittanut rahaa tälle kaudelle peliin enemmän kuin mikään talli koskaan. Uusi tukikohta, 2 eri autoa, mersu tehnyt melkein joka kisaan eri moottorin (ja kuinka monta kehitysversiota on jäänyt tulematta radalle). Jossakin oli veikkailtu yhteensä jopa 1,5-2 miljardia dollaria koko kauden laskuksi. On siinä Dennis ja moni muukin saanut vakuuteltua ihmisiä erilaisilla lupauksilla tulevaisuudesta, kun tallin taso on mitä on.
No väistin muurin. Se oliki se mersun koneen eka vuosi lärenin kans mikä oli surkea. :thumbdownpmv sanoi:Eihän se 94 vuoden McLaren-Peugeot mikään onneton kampe ollut. Sillä oltiin kolmannessa kisassa podiumilla. Loppukaudesta tiimi oli liki joka kisassa palkintokorokkeella
Imola 3.
Monaco 2.
Silverstone 3.
Spa 2.
Monza 3.
Estoril 3.
Jerez 3.
Adelaide 3.
Eli yhteensä kahdeksan podiumia 16:sta mahdollisesta. Ei mitenkään huono saldo. Itse asiassa jos McLaren haluaa parantaa tuon kauden saldoa, niin niitten pitää voittaa kisoja.
95 kauden tilanne taitaa sen sijaan olla hieman heikompi. Mika otti kaksi kakkossijaa, kauden 13:ssa ja 16:ssa kisassa. Joten hieman tuota aikataulua edellä ollaan tällä kaudella!
Kuten aiemmin on sanottu ei paragonia voi laskea kuluiksi, koska McLaren ei enää mahtunut vanhoihin toimitiloihinsa. Olisihan McLaren tietysti voinut ajaa alas pari yritystään että olis voinut jatkaa samoissa toimitiloissa, mutta sekään ei ole bisneksen kannalta hyvä juttu.Originally posted by Jaki
Paragon on toki sijoitus tulevaisuuteen, en halua ottaa kantaa kenen rahalla se on rakennettu. Joka tapauksessa rahaa paloi ja paljon.
Ei se beryllium mitenkään erikoisen kallista materiaalia ole tai harvinaista. Metalmatrixia käyttää myös mm. Ferrari, Williams, BAR ja Renault .. ja veikkaisin että myös toyota käyttäisi sitä. Muista talleista en ole niin varmaKirjoittamastani sai sen kuvan, että vain tänä vuonna Macilla on palanut paljon rahaa. Muutama vuosi sitten Mersu oli edelläkäviä, kun moottoreissa sai käyttää harvinaisia ja kalliita alkuaineita, oliko berillymiä mitä he käyttivät ja koneet kesti ja kulki lujaa. Ja käyttävät metalmatrix -nimistä hurjan kallista metallikomposiitti materiaalia, mihin kaikilla talleilla ole varaa.
McLarenin pitää saada Ferrari kiinni. Siihen palaa rahaa. Ei jättihyppäystä radalla tehdä millään minardin budjetilla. McLaren maksoi sauberille kimistä vajaa 30milj euroa. Peter Sauber itse kertoi näin.Yritän sanoa, että Macilla jatkuu epäonni, vaikka koko talli on rakennettu äärettömällä rahavirralla. Kimi oli kallis kuski, Macci joutui maksamaan erorahat sauberille, summa oli melkein 100 milj. dollaria + Kimin kohtuu palkka macilla.
Miten tämä nyt liittyy mihinkään? 8 suurinta tallia käyttää niin paljon rahaa että sitä ei pystyisi saunanpesässä polttamaan.. Schumacherkin tienaa yksistään jo sen verran että sitä ei pystyisi polttamaan..suomalainen keskiverto perhe ei pystyis i polttamaan saunanpesässä rahasummaa, mikä menee macilla.
Sä nyt et oikein ymmärrä miten tämä juttu toimii.. Ferrarilla oli monta vuotta suurin budjetti ja sen kyllä näki radalla.. Jotta mäkki saisi Ferrarin nopeasti kiinni pitää se myös kasvattaa budjettiaan reilusti. Jos et ole vielä huomannut niin F1 pyörii rahan ympärillä.. Vaikka olisi kaikki parhaat mahdolliset henkilöt parhaissa mahdollisissa paikoissa niin ei talli nouse minardin budjetilla mihinkään..Rahalla ei saa kaikkea, ainakaan heti. Todellista kunnianhimoa tallilta puuttuu. Sitä ei ainakaan puutu esim. Ferrarilta.
Väitätkö että vain suurimmalla budjetilla voittaa? Tätä ei voi kieltääkään, ilman rahaa voi kehittää kalustoa.oldez sanoi:Sä nyt et oikein ymmärrä miten tämä juttu toimii.. Ferrarilla oli monta vuotta suurin budjetti ja sen kyllä näki radalla.. Jotta mäkki saisi Ferrarin nopeasti kiinni pitää se myös kasvattaa budjettiaan reilusti. Jos et ole vielä huomannut niin F1 pyörii rahan ympärillä.. Vaikka olisi kaikki parhaat mahdolliset henkilöt parhaissa mahdollisissa paikoissa niin ei talli nouse minardin budjetilla mihinkään..
Sä nyt et tunnu ymmärtävän mitä McLaren hakee.. McLaren ei halua olla Ferrarin kannassa tai Ferrari tasolla, vaan Ferrarin edellä. Se on jo aika suuri hyppäys. Jotta sinne pääsee, pitää otaa tietosia riskejä ja polttaa rahaa. McLarenille on viime vuosina tullut uusia henkilöitä suunnittelutehtäviin moottori ja aerodynamiikka puolelle. Kestää vähän aikaa että tulosta alkaa tulla.Jaki sanoi:Väitätkö että vain suurimmalla budjetilla voittaa? Tätä ei voi kieltääkään, ilman rahaa voi kehittää kalustoa.
Tuskimpa Macilla paljoa pienempi budjetti on ollut kuin Ferrarilla. Vuosien varralle rahaa on palanut Macilla samanlailla kuin muillakin. Pikemmin on budjetin käytön tehottomuudesta kyse, koska pelkällä rahalla menestystä ei tule. Perusedellytyksenä on tallin organisaation toimiminen. Etenkin Ferrari tuntuu olevan paljon järjestäyneempi kuin Mclaren. Ja Mclaren on ehkä tähän kauteen lähtenyt henkseleitä paukuttaen, liian itsevarmalla asenteella. (luottaen lukuihin, rahaa palanut 1000 milj., kyllä me voitetaan tänä vuonna....)
Mua ihmetyttää, miten Mclaren ei mahtunut enää toimimaan vanhoissa toimitiloissa Wokingissa, kun Ferrarilla pyöritetään kilpa- ja urheiluautotoimintaa samoissa tiloissa Maranellossa ja hyvin tuntuu homma pyörivän ilman lasipalatsejakin. Ferrarilla vielä rakennetaan moottorit samoissa tiilirakennuksissa, Mclarenin moottorit taas väsätään Saksassa. Oliko Wokingin tilat todella pienet vai mistä johtuu se etteivät muka mahtuneet toimimaan siellä?oldez sanoi:Kuten aiemmin on sanottu ei paragonia voi laskea kuluiksi, koska McLaren ei enää mahtunut vanhoihin toimitiloihinsa. Olisihan McLaren tietysti voinut ajaa alas pari yritystään että olis voinut jatkaa samoissa toimitiloissa, mutta sekään ei ole bisneksen kannalta hyvä juttu.
Ei ne kaikki ole samassa rakennuksessa Ferrarillakaan. Ferrarin F1- ja urheiluautotehtaat ovat toistensa naapurissa, mutta eivät samassa rakennuksessa. McLarenin vanhan Wokingin rakennuksen koko on 30000neliötä, kun BARin tehtaan koko on 41000neliötä ja siellä työskentelee vain F1-tiimi. Kun otetaan huomioon että F1-tiimin lisäksi Wokingissa oli McLaren Electronic Systems(TAG Electronics), joka oli viime vuonna alihankkijana 70%:lle F1-talleista ja Aboslute Taste(catering) yhtiöt voidaan sanoa että ahdasta oli. Samassa rakennuksessa oli viellä viime vuoteen asti myös McLaren Cars.Originally posted by Juhis
Mua ihmetyttää, miten Mclaren ei mahtunut enää toimimaan vanhoissa toimitiloissa Wokingissa, kun Ferrarilla pyöritetään kilpa- ja urheiluautotoimintaa samoissa tiloissa Maranellossa ja hyvin tuntuu homma pyörivän ilman lasipalatsejakin. Ferrarilla vielä rakennetaan moottorit samoissa tiilirakennuksissa, Mclarenin moottorit taas väsätään Saksassa. Oliko Wokingin tilat todella pienet vai mistä johtuu se etteivät muka mahtuneet toimimaan siellä?
Se on ihan ymmärrettävää, että Ron Dennis halusi rakennuttaa tallilleen täydelliset toimitilat, joka jokaikinen nippeli on suunniteltu huippumoderniksi. Sellainen haave on varmaan jokaisella hyvin menestyvän yrityksen johtajalla. Mua vain ihmettyttää "ei mahtunut vanhoihin toimitiloihin" -väite, paljon uskottavammalta kuullostaa vaikka, että Ron Dennis halusi tallilleen tyylikkäämmän ja modernimman paikan toimia, jonne on mukava viedä sponsoreita vierailemaan.