McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Tehomylly sanoi:
No ehkä se on makuasia.

Minua ainakin häiritsee tuollainen teinipässikäytös oli sitten kyse Sennasta ja Irvinestä Japanissa 1993 tai Kimistä nyt.
Minun puolesta käyttäytyköön miten haluaa, ei häiritse yöuniani.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Jaki sanoi:
Tuntuu, että DC ei kärsi läheskään niin paljon ongelmista kuin Kimi. Tai Mika Häkkinen aikoinaan.
DC ajaakin sen verran hitaasti, ettei McLada-Ilmoor hajoa. Ja muistaakseni Häkkiselläkin kyllä joinakin aikoina hajosi aina moottori eikä välillä renkaatkaan meinanneet pysyä autossa kiinni.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Suomen Huippu sanoi:
Ja muistaakseni Häkkiselläkin kyllä joinakin aikoina hajosi aina moottori eikä välillä renkaatkaan meinanneet pysyä autossa kiinni.
Eikös se ollut Brasiliassa vuonna banaani, kun Häkä oli johdossa ja viimeisellä kierroksella irtosi takarengas ja kisa loppui siihen? En muista miten Häkä siihen reagoi, mutta kotikatsomoissa tunteet kuumenivat jonkin 100 eur pyöränlaakerin takia....

F1 todellakin kaipaa persoonia, eikä robotteja. Kimin sijassa itse olisin rikkonut autosta kaikki irti lähtee potkimalla ja repimällä, ymmärän Kimin reaktiota täysin.

312T4 sanoi, että Macci on vaan keskitason talli joka tekee mokia. Mutta Macci on laittanut rahaa tälle kaudelle peliin enemmän kuin mikään talli koskaan. Uusi tukikohta, 2 eri autoa, mersu tehnyt melkein joka kisaan eri moottorin (ja kuinka monta kehitysversiota on jäänyt tulematta radalle). Jossakin oli veikkailtu yhteensä jopa 1,5-2 miljardia dollaria koko kauden laskuksi. On siinä Dennis ja moni muukin saanut vakuuteltua ihmisiä erilaisilla lupauksilla tulevaisuudesta, kun tallin taso on mitä on.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Felix sanoi:
Viimekaudella laatu oli ihan kohdillaan, 1 moottoririkko yliviritteisellä koneella.
Miten niin yliviritteisellä? Perustelut? Tämä on näitä tämän foorumin anti-Kimi porukan legendoja. Edes millään toisella foorumilla törmännyt kyseiseen väittämään, en edes tifosi-sivuilla, saati sitten missään artikkelissa tai kommentissa jotka sivuavat aihetta. Täysin tuulesta temmattu väite. Lisäksi olet väärässä tuon luotettavuuden suhteen. Kimin konehan meni vaihtoon myös Brasilian GP:n alla. Itävallassa Kimin koneeseen tuli hämminkiä aika-ajon jälkeen ja joutui ajamaan kisan läpi alusta saakka alitehoisella koneella. Varikkonopeuden rajoitin temppuili tunnetuin seurauksin Melbournessa. Lisäksi Coulthardin kisa jäi 3 tai 4 kertaa kesken teknisistä vioista johtuen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
öö ruz sanoi:
Jos nyt vähän tarkemmin muistellaan niin ei se Häkän epäonnikaan nyt ihan pientä ollut. Ja kesti taatusti kauemmin kuin edes Räkä on ollut Mäkillä vielä.
2002 Kimi joutui keskeyttämään 17:sta kisasta 11. En muista Mikan koskaan joutuneen keskeyttämään yhtä montaa kaudessa. Tämä kausi on melkein yhtä paha Kimille. Löytyykö Häkän Mäc vuosilta edes yhtä kautta joka vastaisi Kimin meneillään olevaa kautta? Ainakaan Häkän auto ei koskaan ollut yhtä hidas kuin mitä Mäkkäri on tällä kaudella ollut, eikä muistaakseni yhtä epäluotettavakaan vaikka siinä suhteessa saattaa liipata lähellä.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
Calvin sanoi:
2002 Kimi joutui keskeyttämään 17:sta kisasta 11. En muista Mikan koskaan joutuneen keskeyttämään yhtä montaa kaudessa. Tämä kausi on melkein yhtä paha Kimille. Löytyykö Häkän Mäc vuosilta edes yhtä kautta joka vastaisi Kimin meneillään olevaa kautta? Ainakaan Häkän auto ei koskaan ollut yhtä hidas kuin mitä Mäkkäri on tällä kaudella ollut, eikä muistaakseni yhtä epäluotettavakaan vaikka siinä suhteessa saattaa liipata lähellä.
Kyllä se McLaren Pösö tais olla aika hidas, ja epäluotettava. :frown:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Jaki sanoi:
312T4 sanoi, että Macci on vaan keskitason talli joka tekee mokia. Mutta Macci on laittanut rahaa tälle kaudelle peliin enemmän kuin mikään talli koskaan. Uusi tukikohta, 2 eri autoa, mersu tehnyt melkein joka kisaan eri moottorin (ja kuinka monta kehitysversiota on jäänyt tulematta radalle). Jossakin oli veikkailtu yhteensä jopa 1,5-2 miljardia dollaria koko kauden laskuksi. On siinä Dennis ja moni muukin saanut vakuuteltua ihmisiä erilaisilla lupauksilla tulevaisuudesta, kun tallin taso on mitä on.
No haloo, pientä vääristelyä. Ensinnäkään investoiminen tulevaisuuteen ei ole sama asia kuin kilpatallin kilpabudjetti. Ferrari on edelleen edellä kaikkia muita sen budjetin suhteen joka käytetään kilpatoimintaan. McLaren on rakentanut Paragonin lainarahoilla ja on siitäkin syystä yhä enemmän Mersusta riippuvainen. On uumoiltu että Paragonin lasku on niin suuri että se sinetöi sen, että McLaren siirtyy kokonaan Mersun omistukseen koska McLarenin rahat ei riitä kattamaan laskua. Ainoastaan Mersulla on tarpeeksi pätäkkää.

Ottaakseni toisen esimerkin, Toyota käytti huimia summia startatakseen kilpatoimintansa, johon siis sisältyi päämajan rakentaminen yms. pakolliset investoinnit. Ferrari fanit kiljuivat riemusta että nyt ei enää voi väittää Ferrarilla olevan isoimman budjetin. Juupa juu, ei se niin toimi. Kun pakolliset alkuinvestoinnit oli tehty, laski Toyota budjettiaan ja on nyt Ferraria perässä niin kuin kaikki muutkin.

Ja mistäs nämä väittämät että Mersulla on ollut joka kisassa uusi moottori? Tarkoitatko vain uusia virityksiä? Niitä on kaikilla melkein joka kisaan. Itse asiassa tällä saralla Mersu on perinteisesti, kuten myös nykyään, ollut muita heikompi. Uudistuksissa kestää pitempään kuin muilla jostain syystä. Taitaa olla organisaatiossa ongelmia, lähinnä homma ei tunnut toimivan Britannia-Saksa -akselilla. Suunnitelmissa onkin muuttaa organisaatiota tässä suhteessa, joskaan en nyt muista sen tarkemmin. Kisoihin Mersu on tuonut vain suunnilleen yhtä monta uudistusta kuin muutkin. Mistä sitten olet keksinyt lisäksi käyttämättä jättämät mallit, en tiedä. Mikset keksi samaa vaikka Bemarista ja Ferrarista? Mistäs sen tietää kuinka monta miljoonaa moottoria heillä on jäänyt käyttämättä. Anna mielikuvituksen lentää! :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eihän se 94 vuoden McLaren-Peugeot mikään onneton kampe ollut. Sillä oltiin kolmannessa kisassa podiumilla. Loppukaudesta tiimi oli liki joka kisassa palkintokorokkeella

Imola 3.
Monaco 2.
Silverstone 3.
Spa 2.
Monza 3.
Estoril 3.
Jerez 3.
Adelaide 3.

Eli yhteensä kahdeksan podiumia 16:sta mahdollisesta. Ei mitenkään huono saldo. Itse asiassa jos McLaren haluaa parantaa tuon kauden saldoa, niin niitten pitää voittaa kisoja.

95 kauden tilanne taitaa sen sijaan olla hieman heikompi. Mika otti kaksi kakkossijaa, kauden 13:ssa ja 16:ssa kisassa. Joten hieman tuota aikataulua edellä ollaan tällä kaudella!
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Paragon on toki sijoitus tulevaisuuteen, en halua ottaa kantaa kenen rahalla se on rakennettu. Joka tapauksessa rahaa paloi ja paljon.

Kirjoittamastani sai sen kuvan, että vain tänä vuonna Macilla on palanut paljon rahaa. Muutama vuosi sitten Mersu oli edelläkäviä, kun moottoreissa sai käyttää harvinaisia ja kalliita alkuaineita, oliko berillymiä mitä he käyttivät ja koneet kesti ja kulki lujaa. Ja käyttävät metalmatrix -nimistä hurjan kallista metallikomposiitti materiaalia, mihin kaikilla talleilla ole varaa.

Yritän sanoa, että Macilla jatkuu epäonni, vaikka koko talli on rakennettu äärettömällä rahavirralla. Kimi oli kallis kuski, Macci joutui maksamaan erorahat sauberille, summa oli melkein 100 milj. dollaria + Kimin kohtuu palkka macilla.

suomalainen keskiverto perhe ei pystyis i polttamaan saunanpesässä rahasummaa, mikä menee macilla.

Rahalla ei saa kaikkea, ainakaan heti. Todellista kunnianhimoa tallilta puuttuu. Sitä ei ainakaan puutu esim. Ferrarilta.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
pmv sanoi:
Eihän se 94 vuoden McLaren-Peugeot mikään onneton kampe ollut. Sillä oltiin kolmannessa kisassa podiumilla. Loppukaudesta tiimi oli liki joka kisassa palkintokorokkeella

Imola 3.
Monaco 2.
Silverstone 3.
Spa 2.
Monza 3.
Estoril 3.
Jerez 3.
Adelaide 3.

Eli yhteensä kahdeksan podiumia 16:sta mahdollisesta. Ei mitenkään huono saldo. Itse asiassa jos McLaren haluaa parantaa tuon kauden saldoa, niin niitten pitää voittaa kisoja.

95 kauden tilanne taitaa sen sijaan olla hieman heikompi. Mika otti kaksi kakkossijaa, kauden 13:ssa ja 16:ssa kisassa. Joten hieman tuota aikataulua edellä ollaan tällä kaudella!
No väistin muurin. Se oliki se mersun koneen eka vuosi lärenin kans mikä oli surkea. :thumbdown
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Originally posted by Jaki
Paragon on toki sijoitus tulevaisuuteen, en halua ottaa kantaa kenen rahalla se on rakennettu. Joka tapauksessa rahaa paloi ja paljon.
Kuten aiemmin on sanottu ei paragonia voi laskea kuluiksi, koska McLaren ei enää mahtunut vanhoihin toimitiloihinsa. Olisihan McLaren tietysti voinut ajaa alas pari yritystään että olis voinut jatkaa samoissa toimitiloissa, mutta sekään ei ole bisneksen kannalta hyvä juttu.

Kirjoittamastani sai sen kuvan, että vain tänä vuonna Macilla on palanut paljon rahaa. Muutama vuosi sitten Mersu oli edelläkäviä, kun moottoreissa sai käyttää harvinaisia ja kalliita alkuaineita, oliko berillymiä mitä he käyttivät ja koneet kesti ja kulki lujaa. Ja käyttävät metalmatrix -nimistä hurjan kallista metallikomposiitti materiaalia, mihin kaikilla talleilla ole varaa.
Ei se beryllium mitenkään erikoisen kallista materiaalia ole tai harvinaista. Metalmatrixia käyttää myös mm. Ferrari, Williams, BAR ja Renault .. ja veikkaisin että myös toyota käyttäisi sitä. Muista talleista en ole niin varma

Yritän sanoa, että Macilla jatkuu epäonni, vaikka koko talli on rakennettu äärettömällä rahavirralla. Kimi oli kallis kuski, Macci joutui maksamaan erorahat sauberille, summa oli melkein 100 milj. dollaria + Kimin kohtuu palkka macilla.
McLarenin pitää saada Ferrari kiinni. Siihen palaa rahaa. Ei jättihyppäystä radalla tehdä millään minardin budjetilla. McLaren maksoi sauberille kimistä vajaa 30milj euroa. Peter Sauber itse kertoi näin.

suomalainen keskiverto perhe ei pystyis i polttamaan saunanpesässä rahasummaa, mikä menee macilla.
Miten tämä nyt liittyy mihinkään? 8 suurinta tallia käyttää niin paljon rahaa että sitä ei pystyisi saunanpesässä polttamaan.. Schumacherkin tienaa yksistään jo sen verran että sitä ei pystyisi polttamaan..

Rahalla ei saa kaikkea, ainakaan heti. Todellista kunnianhimoa tallilta puuttuu. Sitä ei ainakaan puutu esim. Ferrarilta.
Sä nyt et oikein ymmärrä miten tämä juttu toimii.. Ferrarilla oli monta vuotta suurin budjetti ja sen kyllä näki radalla.. Jotta mäkki saisi Ferrarin nopeasti kiinni pitää se myös kasvattaa budjettiaan reilusti. Jos et ole vielä huomannut niin F1 pyörii rahan ympärillä.. Vaikka olisi kaikki parhaat mahdolliset henkilöt parhaissa mahdollisissa paikoissa niin ei talli nouse minardin budjetilla mihinkään..
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

oldez sanoi:
Sä nyt et oikein ymmärrä miten tämä juttu toimii.. Ferrarilla oli monta vuotta suurin budjetti ja sen kyllä näki radalla.. Jotta mäkki saisi Ferrarin nopeasti kiinni pitää se myös kasvattaa budjettiaan reilusti. Jos et ole vielä huomannut niin F1 pyörii rahan ympärillä.. Vaikka olisi kaikki parhaat mahdolliset henkilöt parhaissa mahdollisissa paikoissa niin ei talli nouse minardin budjetilla mihinkään..
Väitätkö että vain suurimmalla budjetilla voittaa? Tätä ei voi kieltääkään, ilman rahaa voi kehittää kalustoa.

Tuskimpa Macilla paljoa pienempi budjetti on ollut kuin Ferrarilla. Vuosien varralle rahaa on palanut Macilla samanlailla kuin muillakin. Pikemmin on budjetin käytön tehottomuudesta kyse, koska pelkällä rahalla menestystä ei tule. Perusedellytyksenä on tallin organisaation toimiminen. Etenkin Ferrari tuntuu olevan paljon järjestäyneempi kuin Mclaren. Ja Mclaren on ehkä tähän kauteen lähtenyt henkseleitä paukuttaen, liian itsevarmalla asenteella. (luottaen lukuihin, rahaa palanut 1000 milj., kyllä me voitetaan tänä vuonna....)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Re: Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Jaki sanoi:
Väitätkö että vain suurimmalla budjetilla voittaa? Tätä ei voi kieltääkään, ilman rahaa voi kehittää kalustoa.

Tuskimpa Macilla paljoa pienempi budjetti on ollut kuin Ferrarilla. Vuosien varralle rahaa on palanut Macilla samanlailla kuin muillakin. Pikemmin on budjetin käytön tehottomuudesta kyse, koska pelkällä rahalla menestystä ei tule. Perusedellytyksenä on tallin organisaation toimiminen. Etenkin Ferrari tuntuu olevan paljon järjestäyneempi kuin Mclaren. Ja Mclaren on ehkä tähän kauteen lähtenyt henkseleitä paukuttaen, liian itsevarmalla asenteella. (luottaen lukuihin, rahaa palanut 1000 milj., kyllä me voitetaan tänä vuonna....)
Sä nyt et tunnu ymmärtävän mitä McLaren hakee.. McLaren ei halua olla Ferrarin kannassa tai Ferrari tasolla, vaan Ferrarin edellä. Se on jo aika suuri hyppäys. Jotta sinne pääsee, pitää otaa tietosia riskejä ja polttaa rahaa. McLarenille on viime vuosina tullut uusia henkilöitä suunnittelutehtäviin moottori ja aerodynamiikka puolelle. Kestää vähän aikaa että tulosta alkaa tulla.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

oldez sanoi:
Kuten aiemmin on sanottu ei paragonia voi laskea kuluiksi, koska McLaren ei enää mahtunut vanhoihin toimitiloihinsa. Olisihan McLaren tietysti voinut ajaa alas pari yritystään että olis voinut jatkaa samoissa toimitiloissa, mutta sekään ei ole bisneksen kannalta hyvä juttu.
Mua ihmetyttää, miten Mclaren ei mahtunut enää toimimaan vanhoissa toimitiloissa Wokingissa, kun Ferrarilla pyöritetään kilpa- ja urheiluautotoimintaa samoissa tiloissa Maranellossa ja hyvin tuntuu homma pyörivän ilman lasipalatsejakin. Ferrarilla vielä rakennetaan moottorit samoissa tiilirakennuksissa, Mclarenin moottorit taas väsätään Saksassa. Oliko Wokingin tilat todella pienet vai mistä johtuu se etteivät muka mahtuneet toimimaan siellä?

Se on ihan ymmärrettävää, että Ron Dennis halusi rakennuttaa tallilleen täydelliset toimitilat, joka jokaikinen nippeli on suunniteltu huippumoderniksi. Sellainen haave on varmaan jokaisella hyvin menestyvän yrityksen johtajalla. Mua vain ihmettyttää "ei mahtunut vanhoihin toimitiloihin" -väite, paljon uskottavammalta kuullostaa vaikka, että Ron Dennis halusi tallilleen tyylikkäämmän ja modernimman paikan toimia, jonne on mukava viedä sponsoreita vierailemaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
McLaren halusi kaikki toimintonsa saman katon alle ja se ei onnistunut tilanpuutteen takia entisessä paikassa. Olishan sitä vanhaa tehdasta voinu laajentaa mutta miksi paikkailla vanhaa jos on varaa tehdä kokonaan uusi jossa riittää kapasiteettia tulevaisuuttakin silmälläpitäen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Re: Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Originally posted by Juhis
Mua ihmetyttää, miten Mclaren ei mahtunut enää toimimaan vanhoissa toimitiloissa Wokingissa, kun Ferrarilla pyöritetään kilpa- ja urheiluautotoimintaa samoissa tiloissa Maranellossa ja hyvin tuntuu homma pyörivän ilman lasipalatsejakin. Ferrarilla vielä rakennetaan moottorit samoissa tiilirakennuksissa, Mclarenin moottorit taas väsätään Saksassa. Oliko Wokingin tilat todella pienet vai mistä johtuu se etteivät muka mahtuneet toimimaan siellä?

Se on ihan ymmärrettävää, että Ron Dennis halusi rakennuttaa tallilleen täydelliset toimitilat, joka jokaikinen nippeli on suunniteltu huippumoderniksi. Sellainen haave on varmaan jokaisella hyvin menestyvän yrityksen johtajalla. Mua vain ihmettyttää "ei mahtunut vanhoihin toimitiloihin" -väite, paljon uskottavammalta kuullostaa vaikka, että Ron Dennis halusi tallilleen tyylikkäämmän ja modernimman paikan toimia, jonne on mukava viedä sponsoreita vierailemaan.
Ei ne kaikki ole samassa rakennuksessa Ferrarillakaan. Ferrarin F1- ja urheiluautotehtaat ovat toistensa naapurissa, mutta eivät samassa rakennuksessa. McLarenin vanhan Wokingin rakennuksen koko on 30000neliötä, kun BARin tehtaan koko on 41000neliötä ja siellä työskentelee vain F1-tiimi. Kun otetaan huomioon että F1-tiimin lisäksi Wokingissa oli McLaren Electronic Systems(TAG Electronics), joka oli viime vuonna alihankkijana 70%:lle F1-talleista ja Aboslute Taste(catering) yhtiöt voidaan sanoa että ahdasta oli. Samassa rakennuksessa oli viellä viime vuoteen asti myös McLaren Cars.

Paragonissa tiloja on 57000neliötä. McLarenin F1-tiimin lisäksi samoissa tiloissa on myös kaikki McLaren Groupiin kuuluvat yritykset McLaren Electroncs, McLaren Marketing, McLaren Composites, McLaren Applied Technologies ja McLaren Cars, joka vastaa Mercedes-Benz SLR McLarenin valmistuksesta ja McLaren F1-autojen huolloista. Lisäksi samassa rakennuksessa on F1-tallin museo.

McLarenin moottorit rakennetaan englannissa Mercedes-Ilmorin tehtaalla.
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Kimi tekee ihan okein kun näyttää mitä mieltä on noista jutuista, olisiko siinä sitten pitänyt sanoa lehdistölle että, "en ole olenkaan pettynyt, odotimme tämän tapahtuvan joten se ei ollut yllätys, ja olen iloisella mielellä, katse uusiin keskeytyksiin!"

Saadaan vähän showta kun kuskit vittuuntuu radalla ja varikolla kunnon ryminät päällä :D
 
Ylös