McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten pmv:kin tuolla viittasi, ei se McLaren - Peugeot kombo suinkaan niin surkea ollut. Kaiken lisäksi Ferrarin nykyiset moottorit ilmeisesti suunnittelee sama heppu kuin tuon Pösön C-ryhmäläisestä kaapatun moottorin...
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
kimi tekee ihan oikein, ja sen tietää mclaren ja mercedes pomotkin.. kimi on siellä sitä varten että sillä autolla menestytään, nyt sillä ei päästä edes maaliin asti, eikä se ole kimin vika. eipä se kimikään täydellinen ole mutta tekee työnsä näköjään paljon paremmin kuin eräät muut tallissa...ja sillon on syytä valittaa ja heitellä ratteja. se on vaan kumma että mclarenista hajoaa aina joku uus paikka kun edellinen saadaan kuntoon...on rengasta, rattia, venttiiliä, takasiipeä, kytkintä, vaihdelaatikkoa, sähkövikaa...

ja tää norbert "tutkimme asian perinpohjaisesti eikä se tule toistumaan, super leistung von kimi, aber leider..." haug on saanu saksassa jo yhtä hyvän maineen kun suomessa matti "lopetan viinan juonnin" nykänen...

mut ehkä jo seuraavassa kisassa KR heittelee pokaaleja ykköspallilta...koska schumacheria ei ole voitettu koko kaudella ajamalla...ja kausi lähenee loppua...ei hyvä..
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
hannu^ sanoi:
Kimi tekee ihan okein kun näyttää mitä mieltä on noista jutuista, olisiko siinä sitten pitänyt sanoa lehdistölle että, "en ole olenkaan pettynyt, odotimme tämän tapahtuvan joten se ei ollut yllätys, ja olen iloisella mielellä, katse uusiin keskeytyksiin!"

Saadaan vähän showta kun kuskit vittuuntuu radalla ja varikolla kunnon ryminät päällä :D
Olen samaa mieltä! Parempi näin kuin sepitellä jotakin, kuten esim. Schumi yleensä ylivoimaisen kisan jälkeen: "Olipa tiukka ja jännittävä kisa". Tämmöiset lausunnot ovat suorastaan naurettavia. Miksi hän ei suoraan sano ettei teistä ole Ferrarille vastusta? No siksi kun sanomiset päätetään vähän ylemmällä taholla!
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Koko otsikko on mielestäni typerä. Aivan kuin F-1 olisi jotain "hedelmäpeliä", jossa hyvällä tuurilla voittaa ja huonolla häviää. Totuushan on, että mikäli tekniikkaan liittyvät asiat on toteutettu tehtaalla riittävän hyvin (tähän sisältyy tietysti alihankkijat ja kaikki mahdollinen laatuun liittyvä) ja kuljettaja ei tee virheitä, on lopputulos juuri tuo Schumin ja Ferrarin aikaansaama. Ja jos nyt sitten esim. Barrichellon auto hajoaa, kyse on ainoastaan huonosta työsuorituksesta tehtaalla, ei huonosta tuurista. Sitäkään tosin ei ole enää tänä vuonna tapahtunut, joten Ferrari on oletettavasti korjannut senkin epäkohdan prosessissaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Jaki sanoi:
Paragon on toki sijoitus tulevaisuuteen, en halua ottaa kantaa kenen rahalla se on rakennettu. Joka tapauksessa rahaa paloi ja paljon.

Kirjoittamastani sai sen kuvan, että vain tänä vuonna Macilla on palanut paljon rahaa. Muutama vuosi sitten Mersu oli edelläkäviä, kun moottoreissa sai käyttää harvinaisia ja kalliita alkuaineita, oliko berillymiä mitä he käyttivät ja koneet kesti ja kulki lujaa. Ja käyttävät metalmatrix -nimistä hurjan kallista metallikomposiitti materiaalia, mihin kaikilla talleilla ole varaa.

Yritän sanoa, että Macilla jatkuu epäonni, vaikka koko talli on rakennettu äärettömällä rahavirralla. Kimi oli kallis kuski, Macci joutui maksamaan erorahat sauberille, summa oli melkein 100 milj. dollaria + Kimin kohtuu palkka macilla.

suomalainen keskiverto perhe ei pystyis i polttamaan saunanpesässä rahasummaa, mikä menee macilla.

Rahalla ei saa kaikkea, ainakaan heti. Todellista kunnianhimoa tallilta puuttuu. Sitä ei ainakaan puutu esim. Ferrarilta.
No nyt voin olla samaa mieltä. Ehkä ymmärsin ajatuksesi väärin aiemmin. On aivan totta että McLaren on tällä hetkellä vahvasti alisuorittaja käytettyyn rahamäärään nähden. Tai ainakin kauden ensimmäisen puoliskon valossa. Nythän on näkyvissä valoa tunnelin päässä.
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
HÖYNÄ sanoi:
Olen samaa mieltä! Parempi näin kuin sepitellä jotakin, kuten esim. Schumi yleensä ylivoimaisen kisan jälkeen: "Olipa tiukka ja jännittävä kisa". Tämmöiset lausunnot ovat suorastaan naurettavia. Miksi hän ei suoraan sano ettei teistä ole Ferrarille vastusta? No siksi kun sanomiset päätetään vähän ylemmällä taholla!
Niin no, olis mielenkiintoista nähdä kommentointia tällä foorumilla, jos Schumi joskus noin sanois, ylimielisyys taitais olla lievin syytös.. Ja ennemmin Kimin sanomiset kyllä ylemmällä taholla päätetään.. Kuinkakohan paljon Kimin omaa tekstiä oli siinäkin lehdistötiedotteessa joka kisan jälkeen annettiin..

Edit: Poistin väärän otsikon alle tullutta kommentointia..
 
Viimeksi muokattu:

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Calvin sanoi:
No nyt voin olla samaa mieltä. Ehkä ymmärsin ajatuksesi väärin aiemmin. On aivan totta että McLaren on tällä hetkellä vahvasti alisuorittaja käytettyyn rahamäärään nähden. Tai ainakin kauden ensimmäisen puoliskon valossa. Nythän on näkyvissä valoa tunnelin päässä.
:thumbup:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Originally posted by Kiertokanki ja tää norbert "tutkimme asian perinpohjaisesti eikä se tule toistumaan, super leistung von kimi, aber leider..." haug on saanu saksassa jo yhtä hyvän maineen kun suomessa matti "lopetan viinan juonnin" nykänen...
Haugin uskottavuus on kyllä aika alhaalla.. Ei luultavasti ole helppoa selitellä lehdistölle ja faneille mikä meni pieleen ja ensi kisaan parannetaan. Ja tämän jälkeen pitää selitellä sama litania Mersedeksen pyöreän pöydän ääressä johtajilla ja sijoittajille. Ei oo helppoa olla Haug!
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Maranelloman sanoi:
Koko otsikko on mielestäni typerä. Aivan kuin F-1 olisi jotain "hedelmäpeliä", jossa hyvällä tuurilla voittaa ja huonolla häviää. Totuushan on, että mikäli tekniikkaan liittyvät asiat on toteutettu tehtaalla riittävän hyvin (tähän sisältyy tietysti alihankkijat ja kaikki mahdollinen laatuun liittyvä) ja kuljettaja ei tee virheitä, on lopputulos juuri tuo Schumin ja Ferrarin aikaansaama. Ja jos nyt sitten esim. Barrichellon auto hajoaa, kyse on ainoastaan huonosta työsuorituksesta tehtaalla, ei huonosta tuurista. Sitäkään tosin ei ole enää tänä vuonna tapahtunut, joten Ferrari on oletettavasti korjannut senkin epäkohdan prosessissaan.
Aivan, jos mäkki/rellu/jokumuu sattuu keskeyttämään tekniseen vikaan jonka johdosta Shumi vie koko potin ollaan aina maikkarin selostuskoppia myöten julistamassa miestä kaikkien aikojen Hannu Hanheksi. Ilmeisesti tuuria on se että tehdään mieletön määrä duunia testaamalla autoa niin paljon ettei se hajoa koskaan.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

Calvin sanoi:
Miten niin yliviritteisellä? Perustelut? Tämä on näitä tämän foorumin anti-Kimi porukan legendoja. Edes millään toisella foorumilla törmännyt kyseiseen väittämään, en edes tifosi-sivuilla, saati sitten missään artikkelissa tai kommentissa jotka sivuavat aihetta. Täysin tuulesta temmattu väite. Lisäksi olet väärässä tuon luotettavuuden suhteen. Kimin konehan meni vaihtoon myös Brasilian GP:n alla. Itävallassa Kimin koneeseen tuli hämminkiä aika-ajon jälkeen ja joutui ajamaan kisan läpi alusta saakka alitehoisella koneella. Varikkonopeuden rajoitin temppuili tunnetuin seurauksin Melbournessa. Lisäksi Coulthardin kisa jäi 3 tai 4 kertaa kesken teknisistä vioista johtuen.
Tekniset viat ja moottoririkko eivät ole aina sama asia.. Elektroniikka on se yleisin rikki menevä asia, sehän se Räikkösen kisan pilasi Australiassa viime vuonna. Ei siinä moottoriviasta ollut kyse.
Eikä Kimin konetta Brasiliassa vaihdettu, Kimihän starttasi jostain viidennen sijan paikkeilta, ja nousi johtoon jo muutama kierroksen jälkeen.
Itävallassa olleet ongelmat muistaakseni KORJATTIIN kisaan mennessä, eikä Kimillä näin ollut kuin täysin toimiva kone autossaan.

Ja Coulthard tosiaan keskeytti pariin otteeseen, mutta ei vain moottorin takia. Tekniikkaan kuuluu tuhansia muitakin osia, kuin moottorin palaset.

Jaki sanoi:
Paragon on toki sijoitus tulevaisuuteen, en halua ottaa kantaa kenen rahalla se on rakennettu. Joka tapauksessa rahaa paloi ja paljon.

//->

Rahalla ei saa kaikkea, ainakaan heti. Todellista kunnianhimoa tallilta puuttuu. Sitä ei ainakaan puutu esim. Ferrarilta.
Ja kyllähän tallilla kunnianhimoa on. 300 miljoonaa € per kausi edellyttää halua menestyä, koska muuten ei kukaan tuollaisia summia sijoittaisi edes avaruustekniikkaan.

Ja olihan se Kimi kallis kuski (Kimistä maksettu siirtosumma on suurin koskaan maksettu siirtosumma formuloissa), ja se nimenomaan puhuu tuon kunnianhimon puolesta. Mitä helvatan järkeä maksaa 30 miltsiä plus Mercedesin rekka-autoja, jos kuskin on tarkoitus ajella pari kierrosta kisan alussa, ja sen jälkeen tulla savuttavalla autolla varikolle?

Kyllä välistä naurattaa, kun heepot täällä spekuloi McLarenin asennetta kauteen valmistautuessa faktoina, vaikka oikeasti eivät tiedä muuta kuin Ilta-Sanomien kertomat asiat..

Juhis sanoi:
Mua ihmetyttää, miten Mclaren ei mahtunut enää toimimaan vanhoissa toimitiloissa Wokingissa,

//->

Oliko Wokingin tilat todella pienet vai mistä johtuu se etteivät muka mahtuneet toimimaan siellä?
McLaren on paljon muutakin kuin vain F1-osasto. Kannattaisi vierailla www.mclaren.net ja sieltä katsoa, mitä yhtiöön kuuluu.
McLarenilla on muistaakseni puolen kymmentä muutakin haaraosastoa kuin F1- ja urheiluautopuoli.
McLaren oli mm. mukana epäonnisen avaruussukkula Beagle (2?):n suunnittelussa ja valmistuksessa.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Re: Re: Re: Re: Re: McLarenin (ja Kimin) jatkuva epäonni

verge sanoi:

McLaren oli mm. mukana epäonnisen avaruussukkula Beagle (2?):n suunnittelussa ja valmistuksessa.
Niinpä... epäonnisen...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mclarenin jatkuvat "epäonniset" keskeytykset johtuvat

a) siitä, että talli ajattaa pirssejään jostain taktisesta tai vastaavasta syystä tarkoituksella äärirajoilla luotettavuuden kustannuksella

b) tallin sisäisestä salaliitosta

c) intohimon puutteesta. Tallin henkilökunta asennoituu välinpitämättömästi ja laiskasti laadunvalvontaan ja muutenkin työhönsä noin yleensä. Lähinnä keskitytään rakentamaan upeita puitteita, jotta mukavan ja glamourin hohtoinen elämä ei kävisi vaikeaksi.

d) oikeanlaisen nöyryyden puuttumisesta. Tallissa paistaa läpi semmoinen turha ylemmyyden luulo ja Glamour. Luulevat, että kun nimi on Mclaren ja että heillä käytössä maailman hienoimpiin kuuluva motorhome niin jo se tekee heistä automaattisesti muita parempia. Mitään virheitä ei koskaan myönnetä, koska ovat olevinaan niin erinomaisia, ettei niitä mukamas tapahdu. Ollaan oikein Mclaren Mercedes.

e) köyhyydestä. Vaikka kaikki näyttääkin hyvältä niin tallilla ei sittenkään ole varaa pyörittää kunnollista kilpailutoimintaa, vaan kaikki rahat ovat menneet milloin henkilönkunnan palkkoihin, milloin puitteiden ylläpitoon ja milloin minnekin avaruushömppään.

f) organisaation sisäisistä valtataisteluista. Mercedes haluaa kaiken vallan itselleen ja Mclaren ei tietenkään tähän suostu. Siinä sivussa se kilpailutoiminta on sitten jäänyt vähän sinne taka-alalle.

g) tyhmyydestä. Ei yksinkertaisesti tiedetä, miten auto pysyy kisassa kasassa.

h) siitä, että henkilökemiat eivät yksinkertaisesti vain natsaa. Talli on organisoitu huonosti, väärät henkilöt väärissä paikoissa väärään aikaan.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
mn97 sanoi:
Mclarenin jatkuvat "epäonniset" keskeytykset johtuvat

g) tyhmyydestä. Ei yksinkertaisesti tiedetä, miten auto pysyy kisassa kasassa.
En tiedä onko tyhmyys tässä hyvä sana, mutta jotain tuossa tallissa on kuitenkin pielessä. Jossain on oltava heikko lenkki tai useampia. Paitsi että edellisessä autossa ehti hajota melkein kaikki mahdollinen, niin viime sunnuntain takasiiven irtoaminen oli uskomatonta. Edes pikkutallit eivät ole keskeyttäneet aikoihin siivekkeiden irtoamiseen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
No noita vikoja tulee, mutta ainakin Kimin ja McLarenin puolelta yritys on sellainen että voitto(ja) tulee ennen kauden päätöstä :ahem:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mera sanoi:
En tiedä onko tyhmyys tässä hyvä sana, mutta jotain tuossa tallissa on kuitenkin pielessä. Jossain on oltava heikko lenkki tai useampia. Paitsi että edellisessä autossa ehti hajota melkein kaikki mahdollinen, niin viime sunnuntain takasiiven irtoaminen oli uskomatonta. Edes pikkutallit eivät ole keskeyttäneet aikoihin siivekkeiden irtoamiseen.
Sauberilla on ollut tänä vuonna kaksi siivekerikkoa. Ranskan GP-viikonloppuna Giancarlo Fisichellan siiveke petti, kun siitä petti pultti.
- Olemme käyttäneet samanlaisia pultteja kolmen vuoden ajan eikä niissä ole havaittu mitään vikaa. Autoon sattui ilmeisesti vain yksi viallinen sadantuhannen kestävän joukosta, Rampf selvitti.
Veikaan että McLarenille kävi samanlailla.. Yksi viallinen mutteri sadantuhannen joukossa.. Se riittää..
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kuvasta havaitsi, että takasiiven horisontaalinen elementti rikkoutui. Se on todennäköisesti kiinnitetty titaanisilla pulteilla ja tapeilla sivuseiniin eli "mainostauluihin". Ailakin loput tapit ja pultit kestivät, sillä niiden jämiä näkyi.

Voimme vain arvailla pettiko joku tappi vai oliko laminointivaiheessa tapahtunut virhe. Valmistustyö on suureksi osaksi käsityötä, jossa monia eri kerroksia ainakin hiilikuitu pre-pregiä ja titaanisia kiinnikkeitä ja todennäköisesti jotain hunajakennolevyä ladotaan päällekkäin ennen osan kovetusta autoklaavissa. Se on säiliö, jonka painetta ja lämpötilaa ohjataan ohjelmallisesti.

Havaintoni mukaan useimmat aiemmat takasiiven pettämiset ovat tapahtuneet niistä kiinnikkeistä, jolla koko yksikkö on kiinni rungossa jolloin koko assy on irronnut.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Se on outoo että Newey ei suunnittele autoa enää, vai miten se oli? :doubtful:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
2Lman: Kyllä mun mielestä tapahtuma näytti siltä, että laminointi petti. Eli siipielementti rikkoutui päistään.
 
Ylös