Mclarenin ongelma löydetty!

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
quote;

-----------------------------------------------------------------------------------
Mclarenin etupään pito-ongelmat ovat tallipäällikkö Ron Dennisin mukaan historiaa.
Ongelma on ollut se että lyhyen keulan takia etusiipeä ei olla saatu sijoitettua
riittävän taakse, koska eturenkaat tulevat vastaan.
Sivukuvista on nähtävissä että Mclaren on ainoa auto jossa etusiipi tulee nokkaa
edemmäksi, ja vieläpä selvästi. Barcelonan testeissä ongelma tuli selkeästi esille, ja
talli kehitteleekin tuulitunnelissa täysin uudenlaista etusiipeä joka antaa tilaa eturenkaille.
Dennis vihjaa alustavien tulosten olevan mykistäviä: "Etupään downforce on nyt sillä
tasolla, jolla sen piti olla jo Melbournessa. Toimiessaan ratkaisu antaa radasta riippuen
noin 1-1,5s etua. Juuri niin kuin ilmoitimme ennen kauden alkua.
-----------------------------------------------------------------------------------

lähde: Autosport


Jesh, tästäkö se onkin kiikastanut! On kyllä uskomatonta etteivät ole aiemmin tajunneet noinkin simppeliä asiaa, mitä hemmettiä siellä paragonissa oikein tapahtuu?? No pääasia että nyt homma alkaisi toimia. Kunhan vielä se saamarin kone kestäisi maaliin saakka:jaska:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Hurjalta kuullostaa noi dennisin väittämät sekunnit. Tosin kartingissakin pari milliä etupäätä kaventamalla saattaa saada sekunnin pois radalla, eli pienestähän kaikki on kiinni. Juuri tuon optimin etsiminen eri radoille tuo mieleen ajatuksen että koko konseptia ei kannattaisi koskaa täysin muuttaa. Pikemminkin koko ajan muuttaa olemassaolevaa autoa paremmaksi ja paremmaksi. 17D mallissa kaikki tiesivät missä sen siiven pitää olla. Mäkki tulee vielä, se on selvä. Eri asia on se, että miten siipi auttaa moottoripuolen vikoihin. ;)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Voi olla että kimin nopeus coulthardiin kasvaa, koska kimillähän on kisoissa ollut ongelmana että auto on puskenut. Nyt kun etupäähän saadaan enemmän pitoa alkaa kimikin varmaan lyömään coulthardin viime kauden malliin..
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ei ole mitentään ennen kuulumatonta, että epäonnistuneen auton vauhtia saadaan yhteenkin ongelmaan puuttumalla parannettua jopa yli sekunnilla. Toyotalla es. on ollut nähtävissä vähän tämän suuntaista kehitystä Australian ja Bahrainin välillä.
Faktaa on ainakin se, että McLaren on jo tähän mennessä ehtinyt ainakin kertaalleen muuttaa etusiipiratkaisuaan pito-ongelmien vuoksi. Näin ollen ei olisi mitenkään tavatonta, että uusia muutoksia yritettäisiin toteuttaa, kun ongelmaa ei vanhoilla saatu ratkaistua.


Olennaista on se, että tässä puhutaan nyt alustavista tuloksissa tuulitunnelitestien perusteella, jotka ilmeisesti McLarenin tapauksessa ovat aikaisemminkin olleet vähän mitä sattuu. Varmasti auton nopeutta saadaan parannettua, mutta varmaa on myös se, ettei McLaren ole ainoa talli, joka parannuksia toteuttaa. Näin ollen tuollainen sekunnin parannus omassa suorituskyvyssä ei välttämättä tuo McLarenia kymmenystäkään lähemmäksi muita talleja. Es. Ferrarin voi jo lähtökohtaisesti olevan Imolassa suhteessa muihin vähintäänkin sekunnin nopeampi kuin Bahrainissa, jossa talli kärsi pienistä pito-ongelmista aika-ajoissa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Samapa se on vaikka olisivat 4sekuntia nopeampia jos Johtotähti kestää sen 10-20 kierrosta.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Ongelma on kyllä pitänyt olla tiedossa, mutta ratkaisua ongelmaan etsittiin, ehken nyt on löytynyt joku 'hoito' tähähän etupään pito onglmaan?!
Sitten on vielä tämä moottorin yms. kestävyys ongelma, siihenkin on varmaan keksitty jonkinlaisia ratkaisuja kun testeissä mäcit pörräilevät reiluja kisa pituuksia?

Viime kaudella puhuttiin ferrarin alkukauden ongelmista(jotka olivat kylläkin minimaalisen pieniä mäcin nykyisiin verrattuna), niin he ilmoittivat että heillä(siis ferrarilla) kausi alkaa ikäänkuin uudestaan kisojen tullessa vanhalle mantereelle?! Näin voi tapahtua mäcille tänä vuonna?:thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nasu sanoi:
Ongelma on kyllä pitänyt olla tiedossa, mutta ratkaisua ongelmaan etsittiin, ehken nyt on löytynyt joku 'hoito' tähähän etupään pito onglmaan?!
Sitten on vielä tämä moottorin yms. kestävyys ongelma, siihenkin on varmaan keksitty jonkinlaisia ratkaisuja kun testeissä mäcit pörräilevät reiluja kisa pituuksia?

Viime kaudella puhuttiin ferrarin alkukauden ongelmista(jotka olivat kylläkin minimaalisen pieniä mäcin nykyisiin verrattuna), niin he ilmoittivat että heillä(siis ferrarilla) kausi alkaa ikäänkuin uudestaan kisojen tullessa vanhalle mantereelle?! Näin voi tapahtua mäcille tänä vuonna?:thumbup:
Totuus on kuitenkin se että ilman Schumin paria keskeytystä Kimillä (ja McLarenilla) on mahdoton tehtävä ajaa se etumatka kiinni. Vaikka olisivatkin nopeimpia vastedes.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Sekunninkin parannus kuulostaa todella hurjalta. Tuulitunneli on myös aina tuulitunneli eikä oikea rata, mutta nyt Laarenin suoritustaso saattaisi noustakin jos Dennisin puheissa on edes jonkun verran perää. Tuskin tuossa on McLarenin kokoisessa tallissa kyse mistään sponsorien kalastelusta, vaikka vähän liioitellulta tuollainen parannus haiskahtaakin. Enää sitten puuttuukin tehoa ja luotettavuutta moottorista, ja sen asian korjaaminen voikin olla vähän isompi ongelma. Oikeaan suuntaan ovat kuitenkin ilmeisesti menossa :thumbup:.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Loistava ja järkevä uudistus. Olen vakuuttunut, että uusi etusiipi parantaa ratkaisevasti myllyn luotettavuutta.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Toivotaan parasta. Williams viimekaudelta on hyvä esimerkki tallista, joka nousi yhtäkkiä kärkitaisteluun mukaan. Alkukausi penkin alle, mutta Monacossa eturivit Williamseille ja voitto Montoyalle.
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Oletteko unohtaneet viimevuoden Williamssin? Olihan sekin alkukaudesta huomattavan hidas! Sitten keksivät jotain parannuksia (en muista mitä) aerodynamiikkaan ja auto oli kuin eri planeetalta!!!
Mitä tulee tuohon 1-1,5 sekunnin parannukseen ajallisesti niin onhan se nyt hyvänen aika täysin selvää, että taso nousee jopa lähelle Ferraria. Tuskin se Ferrari kolmessa viikossa noin paljon parantaa etenkin kun autossa ei mitään varsinaista heikkoutta edes ole!
Suurempi ongelma McLarenilla on nämä luotettavuus ongelmat nekun vielä saadaan edes osittain kuntoon niin pisteitäkin alkaa ropisemaan ihan toiseen tahtiin. Jos nämä tiedot vaan pitävät paikkaansa niin onhan tilanne jo paljon valoisampi kuin tähän asti. :thumbup:

Edit

Pete kerkesikin jo mainitsemaan tuosta Williamssista.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
On Mäkki niin helvetin paljon aikaa käyttäneet auton eri osa-alueiden kehittämiseen, että joku pieni syy kuten toi voi hyvinkin olla syynä noinkin suuriin koko paketin ongelmiin. Toi uus keulasysteemi ratkaisee yhden ongelman, mutta ongelmia on jäljellä tuonkin jälkeen. Jäykemmällä muunnetulla rungolla ehkä saadaan moottorin värinät pois, joten moottoriin integroidut osat pysyvät ehjinä jolloin viimein päästäisiin siihen moottorin kunnolliseen testaukseen käsiksi. Ainut suunta on ylöspäin.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ja jotkut taas uskoo tosissaan. Samoja juttuja kuunneltiin 18 mallistakin. Voivoi toivottavasti ette joudu pettymään. Siis voin olla väärässä, mutta totean tuolle vaan, että joojoo.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
On se nopee ja kestävä! Ripeästi korjattu ongelmat! Hyvä Mäcci.

Uskon tähän uutiseen, kuin jäävuoreen. :dunno:

Tosin. Mikäli Ron Dennis on tollaista laukonut lämpimikseen,eikä seuraavissa harjoituksissa/aika-ajoissa/GP:ssä ole näkyvissä yhtään parannusta, luulenpa ettei kunniankukko laula.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kannattaisi kuitenkin muistaa se tosiasia, että Kimi taistelin palkintopallisijasta tällä kaudella Malesiassa tuolla "täysin epäonnistuneella" autolla (ennenkuin se petti.) Tuskin Mäkki on saanu vielä paljoakaan irti autonsa potentiaalista. Jo yhdenkin ongelman ratkaisu lupaa hyvää. Mikäli luotettavuus vielä löytyisi seuraavien viiden kuuden kisan aikana voi mäkki olla kovakin luu kauden lopuissa kisoissa.

Ja väittäähän Rellukin nyt jo seuraavassa kisassa haastavansa Ferrarin ja BARrin uudella rungolla ja moottorilla. Miksei Mäkkikin joskus voisi parantaa? haloo! :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
belated sanoi:
Tuskin Mäkki on saanu vielä paljoakaan irti autonsa potentiaalista.
Luulenpa että Kimin kohdalla potentiaalista on otettu liikaakin irti :eek:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
formulastara sanoi:
quote;

-----------------------------------------------------------------------------------
Mclarenin etupään pito-ongelmat ovat tallipäällikkö Ron Dennisin mukaan historiaa.
Ongelma on ollut se että lyhyen keulan takia etusiipeä ei olla saatu sijoitettua
riittävän taakse, koska eturenkaat tulevat vastaan.
Sivukuvista on nähtävissä että Mclaren on ainoa auto jossa etusiipi tulee nokkaa
edemmäksi, ja vieläpä selvästi. Barcelonan testeissä ongelma tuli selkeästi esille, ja
talli kehitteleekin tuulitunnelissa täysin uudenlaista etusiipeä joka antaa tilaa eturenkaille.
Dennis vihjaa alustavien tulosten olevan mykistäviä: "Etupään downforce on nyt sillä
tasolla, jolla sen piti olla jo Melbournessa. Toimiessaan ratkaisu antaa radasta riippuen
noin 1-1,5s etua. Juuri niin kuin ilmoitimme ennen kauden alkua.
-----------------------------------------------------------------------------------

lähde: Autosport


Jesh, tästäkö se onkin kiikastanut! On kyllä uskomatonta etteivät ole aiemmin tajunneet noinkin simppeliä asiaa, mitä hemmettiä siellä paragonissa oikein tapahtuu?? No pääasia että nyt homma alkaisi toimia. Kunhan vielä se saamarin kone kestäisi maaliin saakka:jaska:
Jumalauta! 1-1,5s! JOS tuo on totta niin sittenhän Mäkki olisi vauhdillisesti Ferrarin kanssa tasoissa! Sitten on tietty se luotettavuus...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
oldez sanoi:
Voi olla että kimin nopeus coulthardiin kasvaa, koska kimillähän on kisoissa ollut ongelmana että auto on puskenut. Nyt kun etupäähän saadaan enemmän pitoa alkaa kimikin varmaan lyömään coulthardin viime kauden malliin..
On lyönyt jo nyt viime kauden malliin, ero varmaankin vain siitä kasvaa. Esim. Bahrainin ensimmäisissä aika-ajoissa miesten ero oli täysi sekunti. Sepangissa neljä kymmenystä niin aika-ajoissa kuin kisassakin (heidän eronsa oli jotain 16s 39 kierroksen jälkeen kisassa, tästä saadaan n. neljä kymppiä per kierros). Melbournen aika-ajoissa ero oli sekunti, joskin David teki virheen joka maksoi varmaan puolisen sekuntia (mies itse kuvitteli että se oli sekunnin, mutta en ihan usko niin suureen lukuun).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös