Pisteillä maailmanmestari tulisi ratkaista aivan ehdottomasti. Pistelasku on koko lajin historian ajan ollut lajin suola ja ydin sekä väline, jolla jokainen maailmanmestaruus on ratkaistu. Monet jaksavat yhä kitistä siitä kuinka epäreilua on kun eniten voittanut ei ole mestari. Voittosysteemi kärjistää tallien sisäistä vastakkainasettelua ja esimerkiksi McLaren ja Renault alistavat Heikin ja Nelsonin täysin Hamiltonin ja Alonson hovinarreiksi. Eritoten Ferrarilla saavat molemmat kuskit olla kusi sukassa ja ylimääräisissä paineissa heti kauden alusta lähtien, sillä jo kahden voiton takamatka voi tietää tallin määräystä alistua kakkoskuskin asemaan. Jee.
Itse arvostan juurikin näitä sinnikäitä työntekijöitä, jotka ovat omalla puurtamisellaan mestaruutensa hankkineet. Esimerkiksi Nelson Piquet otti aina täyden hyödyn irti vallitsevasta pistelaskutilanteesta voittaen aina vähemmän kisoja kuin MM-kakkonen. Eniten voittoja miehelle tuli ei MM-kautena 1986, eli 4. Nyt näillä kuskeilla ei olisi mahdollisuuksia, joten nyt yksinkertaisesti se tehokkain auto voittaa mestaruuden. Pahintahan tässä on se, että sarjan voi vaikka jättää kesken 6-7 voiton jälkeen ja on silti maailmanmestari. Ykkösiin on aina kuulunut tietty combinaatio parhaan auton ja parhaan kuskin välillä. Auton pitäisi olla samalla tarpeeksi luotettava jotta pisteitä tulee ja tarpeeksi nopea kärkikahinoihin. Uusi systeemi on liian sekava.
Itse ehdottaisin tallien ehdotustakin radikaalimpaa pistesysteemiä: 9-6-3-1. Näin saataisiin sitä kunnon tappelua näistä kärkisijoista. Tuo järjestelmä suosisi kyllä nimenomaan huippuja, joten eihän tuo tule koskaan läpi menemään. Toinen ehdotus olisi 12-7-6-5-4-3-2-1. Jos sitä voiton arvoa on kerran pakko nostaa, niin ei mitään yhden pisteen inflaatiokorotuksia vaan ihan kunnolla pisteitä.