Mestaruus: voitoilla, pisteillä vai mitaleilla?

Paras ratkaisu?

  • EOS/??/tyhjää/poissa

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    146

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Lisäksi pidin ajatuksesta, että tallit saisivat pisteitä nopeimmasta varikkokäynnistä.
Kun nyt olet perehtynyt asiaan varmasti minua paremmin ja avarakatseisemmin, niin voisit varmaan kertoa jotain hyviä puolia tuosta ideasta. En itse näin pikaisesti umpimielisessä päässäni keksi, miten tuo olisi jotain muuta kuin joutavaa kikkailua. :doubtful:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Pisteillä maailmanmestari tulisi ratkaista aivan ehdottomasti. Pistelasku on koko lajin historian ajan ollut lajin suola ja ydin sekä väline, jolla jokainen maailmanmestaruus on ratkaistu. Monet jaksavat yhä kitistä siitä kuinka epäreilua on kun eniten voittanut ei ole mestari. Voittosysteemi kärjistää tallien sisäistä vastakkainasettelua ja esimerkiksi McLaren ja Renault alistavat Heikin ja Nelsonin täysin Hamiltonin ja Alonson hovinarreiksi. Eritoten Ferrarilla saavat molemmat kuskit olla kusi sukassa ja ylimääräisissä paineissa heti kauden alusta lähtien, sillä jo kahden voiton takamatka voi tietää tallin määräystä alistua kakkoskuskin asemaan. Jee.

Itse arvostan juurikin näitä sinnikäitä työntekijöitä, jotka ovat omalla puurtamisellaan mestaruutensa hankkineet. Esimerkiksi Nelson Piquet otti aina täyden hyödyn irti vallitsevasta pistelaskutilanteesta voittaen aina vähemmän kisoja kuin MM-kakkonen. Eniten voittoja miehelle tuli ei MM-kautena 1986, eli 4. Nyt näillä kuskeilla ei olisi mahdollisuuksia, joten nyt yksinkertaisesti se tehokkain auto voittaa mestaruuden. Pahintahan tässä on se, että sarjan voi vaikka jättää kesken 6-7 voiton jälkeen ja on silti maailmanmestari. Ykkösiin on aina kuulunut tietty combinaatio parhaan auton ja parhaan kuskin välillä. Auton pitäisi olla samalla tarpeeksi luotettava jotta pisteitä tulee ja tarpeeksi nopea kärkikahinoihin. Uusi systeemi on liian sekava.

Itse ehdottaisin tallien ehdotustakin radikaalimpaa pistesysteemiä: 9-6-3-1. Näin saataisiin sitä kunnon tappelua näistä kärkisijoista. Tuo järjestelmä suosisi kyllä nimenomaan huippuja, joten eihän tuo tule koskaan läpi menemään. Toinen ehdotus olisi 12-7-6-5-4-3-2-1. Jos sitä voiton arvoa on kerran pakko nostaa, niin ei mitään yhden pisteen inflaatiokorotuksia vaan ihan kunnolla pisteitä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kun nyt olet perehtynyt asiaan varmasti minua paremmin ja avarakatseisemmin, niin voisit varmaan kertoa jotain hyviä puolia tuosta ideasta. En itse näin pikaisesti umpimielisessä päässäni keksi, miten tuo olisi jotain muuta kuin joutavaa kikkailua. :doubtful:
En tiedä avarakatseisuudesta, mutta yksi itseäni natiaisena kiehtoneita juttuja oli varikkomiehistön toiminta pysähdysten aikana. Ja nimenomaan aikaan ennen tankkauksia, jolloin pysähdyksissä saatettiin voittaa tai hävitä useita sekunteja.

Mekaanikot hoitavat varikkokäyntejä vähän kuin oto-töinä oman päätehtävänsä rinnalla ja kuten on useaan kertaan nähty, myös terveytensä uhalla. Minusta olisi pelkästään hienoa, mikäli tätä osaa heidän työstään tuotaisiin enemmän framille, käytetäänhän sen harjoitteluunkin lukemattomia tunteja. Sikäli kun tuo vaikuttaisi pelkästään tallipisteisiin, ei se vaikuttaisi itse pääasiaan käytännössä lainkaan (stopithan seurataan varsin tarkkaan joka tapauksessa), mutta asiasta kiinnostuneet saisivat mielenkiintoisen lisäkohdan seurattavakseen. Samoin yleensä taustalle jäävä joukkueaspekti tulisi paremmin esille - F1 ei kuitenkaan ole puhtaasti yksilöurheilua.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Eikö turhien stoppien estäminen olisi melko lailla mahdotonta? Itse ainakin ottaisin pisteitä nopeasta kisan loppuvaiheessa tehdystä varikkokäynnistä jos sijoitus olisi reilusti 8 parhaan takana. Tuntuisi toisaalta keinotekoiselta sitten kieltää ja valvoa "turhia" pysähdyksiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikö turhien stoppien estäminen olisi melko lailla mahdotonta? Itse ainakin ottaisin pisteitä nopeasta kisan loppuvaiheessa tehdystä varikkokäynnistä jos sijoitus olisi reilusti 8 parhaan takana. Tuntuisi toisaalta keinotekoiselta sitten kieltää ja valvoa "turhia" pysähdyksiä.
Toki täytyy määritellä, että pysähdys pitää sisällään neljän renkaan vaihdon. Tätähän ehdotettiin vuodeksi 2010, jolloin välitankkaukset poistuvat. Viimeiset kymmenkunta kierrosta voisi toki lisäksi jättää nopeuskisan ulkopuolelle, mikäli halutaan välttyä ruuhkalta loppukierroksilla.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tallien ehdotus olisi aivan mainio, joskin vielä parempi olisi jos useampi kuljettaja saisi pisteitä. Se selkeyttäisi keskikastin tallien paremmuusjärjestystä ja antaisi motivaatiota ajaa paremmista sijoituksista. Edelleenkin FIA:lta talleille jaettavat rahat jaetaan tallimestaruuspisteiden mukaan, joten jo senkin puolesta pitäisi jakaa pojoja madollisimman monille. Sehän ei vie mitään pois kärkipään kuskeilta jos esim. 10 parasta saa pinnoja, niin kauan kuin voitosta saa eniten pisteitä ja kärjen piste-erot pidetään riittävinä.

Oma ideani pisteistä olisi:
1. 16
2. 12
3. 9
4. 7
5. 6
6. 5
7. 4
8. 3
9. 2
10.1
ja mahdollinen lisäpiste nopeimman kierroksen ajaneelle tms.. Voiton ja kolmannen sijan ero on tuossa jo sama minkä saisi neljännestä sijasta, joten kyllä eroa on mielestäni riittävästi motivoimaan ohituksiin.

Ikävä kyllä näistä asioista on päättämässä rahanahne eläkeikäinen pygmi ja eläkeikäinen vallanhimoinen natsipervo, joten todennäköisesti tuleva kausi mennee pilalle heidän typeryytensä vuoksi. Eihän noista perkeleistä pääse eroon ennen kuin kuolevat ja mikäs pahan tappais. Mun vielä syntymättömät lapsen lapsetkin kerkeää jo manan majoille ennen kuin Bernie ja Max siirtyvät syrjään. Perhanan zombiet.:mad:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Radikaalimpi uudistus pistemääriin ja sijoihin - se on paras vaihtoehto. Minkälainen se sitten olisi, on just nyt vaikea määritellä.

En kyllä ymmärrä, mitä hyvää tuossa FOTA:n ehdotuksessa on. Eihän tuo systeemi korosta voiton merkitystä. Lähes yhtä hanurista tuo idea kuin Pöönin. Reilu enemmistö kuitenkin kannattaa tuota FOTA:n ehdotusta, mutten todellakaan ymmärrä miksi.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Jaha, pitkästä aikaa täytyy avautua: Bernien ja natsi-Maxin ehdotus on /C:stä. Kuljettajien kannalta likimain nollaa arvossa kaikki muut sijoitukset paitsi voiton.

Uudistusta vanhaan tarvitaan, tässä oma ääriradikaali ehdotus: Käännetään homma päälaelleen ja annetaan sijoitusten mukaan kaikille pisteitä, paitsi voittajalle. Tämä ei sitten ole vitsi.

Eli mestaruuden voittaa se kuski ja talli kenellä on kauden lopussa vähiten pisteitä. Vähiten virhepisteitä siis. Kun kaikista sijoituksista paitsi voitosta saa pisteitä niin jokainen noustu sija on vähempien virhepisteiden arvoinen ja siis tavoittelemisen arvoinen. Nykytekniikalla myös keskeyttäneille saadaan varmasti "oikea" sijoitus ja sille oikea pistearvo.

Asteikko voisi olla vaikka näin:

1. sija - 0 pistettä
2. sija - 5 pistettä
3. sija - 6 pistettä
4. sija - 7 pistettä
jne...

Voiton arvoa voidaan arvottaa eri tavalla säätämällä tätä pisteasteikkoa tarpeen mukaan. Tämä edellinen vain esimerkkinä. Pointtini onkin että sen sijaan että kisattaisiin vain voitosta niin kisataankin mestaruutta ajatellen joka sijasta. Keskeyttääkään ei kannata taktisesti tällä systeemillä. Joka kisa kannattaa ottaa tosissaan.

:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12603
Sijainti
Sivulla viisi
Kun nyt isokenkäiset tykkäävät sääntöjä alvariinsa muutella niin voisivat jonakin vuonna kokeilla systeemiä, jossa sijoille kolmesta viiteen jaettaisiin pisteet systeemillä 100-6-1. Muista sijoista ei saisi pisteitä. Itse ainakin odottaisin kautta paljon suuremmalla mielenkiinnolla kuin nyt. :alppu:
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kun nyt isokenkäiset tykkäävät sääntöjä alvariinsa muutella niin voisivat jonakin vuonna kokeilla systeemiä, jossa sijoille kolmesta viiteen jaettaisiin pisteet systeemillä 100-6-1. Muista sijoista ei saisi pisteitä. Itse ainakin odottaisin kautta paljon suuremmalla mielenkiinnolla kuin nyt. :alppu:
Taidat olla Bernien kavereita? Idea ainakin on melkein sama.:thumbdown:mad_old:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Iso miikkari FIA:lle... Olis voinu kysyä mielipidettä katsojilta ja talleilta. Ei, kun uudet säännöt ihan puun takaa pari viikkoa ennen kauden alkua kysymättä keneltäkää yhtää mitään! :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Iso miikkari FIA:lle... Olis voinu kysyä mielipidettä katsojilta ja talleilta.
Kysyihän se. Järjesti markkinatutkimuksen. Ja tallit (FOTA) oli oman suosituksensa juuri julkaissut - omaan markkinatutkimukseensa nojautuen. Mutta noissa siis kysyttiin myös satunnaiskatsojien mielipidettä, ei pelkästään tosifanien.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kysyihän se. Järjesti markkinatutkimuksen. Ja tallit (FOTA) oli oman suosituksensa juuri julkaissut - omaan markkinatutkimukseensa nojautuen. Mutta noissa siis kysyttiin myös satunnaiskatsojien mielipidettä, ei pelkästään tosifanien.
Joo ja tämähän vaikutti ihan varmasti päätöksentekoon :rolleyes: :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo ja tämähän vaikutti ihan varmasti päätöksentekoon :rolleyes: :mad_old:
Koska itse tutkimuksen tuloksia ei ole julkistettu, niin vaikea sanoa varmasti, mutta niin Mosley etukäteen lupasi.

FOTA ei mitalisysteemiä halunnut, Mosley ei mitalisysteemiä halunnut, niin kyllä sen läpimenolle jostain peruste löytyy. En olisi hämmästynyt, jos markkinatutkimuksen tulos olisi ollut valittua systeemiä puoltava. Eihän tällaista vaihtoehtoa edes ollut julkisesti missään esillä etukäteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Koska itse tutkimuksen tuloksia ei ole julkistettu, niin vaikea sanoa varmasti, mutta niin Mosley etukäteen lupasi.

FOTA ei mitalisysteemiä halunnut, Mosley ei mitalisysteemiä halunnut, niin kyllä sen läpimenolle jostain peruste löytyy. En olisi hämmästynyt, jos markkinatutkimuksen tulos olisi ollut valittua systeemiä puoltava. Eihän tällaista vaihtoehtoa edes ollut julkisesti missään esillä etukäteen.
Kyllähän tuossa pari vuotta sitten oli paljon tyyppejä, jotka vauhkosivat että eniten voittoja saaneen pitäisi olla mestari. Kummasti nyt ei kelpaa kun Bööni sitä tarjoaa. Itse olen kylläkin ollut aina ehdottomasti tuota vastaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
TS sanoo tuosta FIA:n markkinatutkimuksesta näin:

MM-kalenterista vastaava Bernie Ecclestone ehdotti viime kauden jälkeen kuljettajien siirtymistä mitalijärjelmään, missä eniten kultamitaleja eli voittoja saavuttanut kruunattaisiin mestariksi. FIA:n markkinatutkimuksessa idea ei saanut kannatusta.
:confused::confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän tuossa pari vuotta sitten oli paljon tyyppejä, jotka vauhkosivat että eniten voittoja saaneen pitäisi olla mestari. Kummasti nyt ei kelpaa kun Bööni sitä tarjoaa. Itse olen kylläkin ollut aina ehdottomasti tuota vastaan.
Fanit nyt ovat ehtineet ehdottaa kaiken maasta taivaaseen, mutta tarkoitin viralliselta taholta.

Minuakin huvittaa se, miten epäsuosituksi se muuttui, kun se yllättäen toteutuikin. ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Urheilullisuutta korostaen eniten voittavan tulee olla mestari. Nykyisen (siis nyt jo periaatteessa entisen) pistelaskun heikkoushan on ollut se, että mestaruuden voi periaatteessa napata ilman ainuttakaan voittoa tai yhdellä vaivaisella ykköspaikalla. Ei tuollainen tilanne ainakaan urheilun ja hyvän kilpailun voitto olisi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
FOTA:n ehdotusta äänestin. Olen näköjään aikamoisessa enemmistössä.
 
Ylös