Mexicon ralli 2004

  • Viestiketjun aloittaja Late
  • Aloituspäivämäärä

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Muistakaas aamupäivällä katsoa telkkua.

tv2: 10:45 Rallin MM-sarja: Meksiko
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Ranskan Sebastian Loeb johtaa Meksikon MM-rallia avauspäivän jälkeen. Perjantain neljä erikoiskoetta nopeimmin ajanut Norjan Petter Solberg sai ensimmäisen päivän lopuksi kaksi aikasakkoa ja putosi 13:nneksi. Marcus Grönholm nousi rallissa toiseksi. Eroa kisan johtajaan on 8,4 sekuntia, kun rallista on vielä 11 erikoiskoetta ajamatta. Espanjan Carlos Sainz on kolmantena 29,2 sekuntia Loebista jääneenä.

Solberg saapui myöhässä illan viimeiseen huoltoon ja sai 40 sekunnin aikasakon, mikä pudotti Subaru-kuskin neljänneksi. Norjalaisen auto ei ollut lähtenyt käyntiin erikoiskokeen jälkeen. Koska ulkopuoliset olivat tulleet työntämään autoa ja auttaneet Solbergin liikkeelle, hän sai vielä myöhemmin viiden minuutin aikasakon ja putosi 13. sijalle. Solberg on nyt 5.34,4 Loebista jäljessä.

Muista suomalaisista Harri Rovanperä on viidentenä (49,1 sekuntia Loebista jääneenä), Mikko Hirvonen seitsemäntenä (+1.26,6) ja Jussi Välimäki yhdeksäntenä (+2.58,7).

- Ei tässä mitään suurta draamaa ole, mutta ajaminen on tosi hankalaa. En tiedä millä vaihteella pitäisi mutkiin mennä. Kakkonen on liian pieni, kolmonen liian suuri. Luotto puuttuu nyt tästä touhusta. Minulla on usko kateissa. Minä en vaan uskalla vetää normaalisti, Grönholm arvioi avauspäiväänsä.

Loebin, Grönholmin, Sainzin ja Markko Märtinin jälkeen viidentenä päivätauolle saapunut Harri Rovanperä ei tehnyt suurta numeroa vaihdelaatikosta. Ensimmäiselle erikoiskokeille hän tosin olisi toivonut suurempaa välitystä.

- Moottori huusi rajoittajalla monta kertaa. Meillä on Marcuksen kanssa vähän eri välitykset. Hänellä on suurempi. Yritetään nyt selvittää mikä sopisi näihin olosuhteisiin parhaiten.

- Varovainen alku. Nyt ei osuttu mihinkään. Moottori tuntuu ihmeen tehottomalta. Kaasu on pohjassa mutta auto ei tunnu menevän mihinkään, Hirvonen pohti mutta tiesi selitykseksi ohuen ilmanalan.

Meksikossa ajetaan yli kahden kilometrin korkeudessa. Ralli jatkuu lauantaina kello 16.55 Suomen aikaa. Kaikkiaan pikataipaleita kolmipäiväisessä MM-sarjan 3/16 rallissa on 15.


La Esperanza, Meksikon ralli, MM-sarjan 3/16 kilpailu:
Kärki ja suomalaiset 4/15 ek:n ja avauspäivän jälkeen:

1) Sebastien Loeb, Ranska, Citroen, 1.02.58,9
2) Marcus Grönholm, Suomi, Peugeot, jäljessä 8,4 sekuntia
3) Carlos Sainz, Espanja, Citroen +29,2
4) Markko Märtin, Viro, Ford +43,3
5) Harri Rovanperä, Suomi, Peugeot +49,1
6) Francois Duval, Ranska, Ford +58,7
7) Mikko Hirvonen, Suomi, Subaru +1.26,6
8) Gilles Panizzi, Ranska, Mitsubishi +1.57,3
9) Jussi Välimäki, Suomi, Hyundai +2.58,7
10) Anthony Warmbold Ranska, Ford, +3.46,4
...
13) Petter Solberg, Norja, Subaru, +5.34,4
15) Jani Paasonen, Suomi, Mitsubishi +5.55,6

Kilpailun johdossa Solberg ek 1-3, Loeb ek 4.

(MTV3-STT)
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Toi on aika paska homma kun katsojat tulee työntää vaikka ei pyydetä. Pitäs jossain olla katsojille kerrottu säännöt.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Lööppi on pelottavan varmasti menossa kolmanteen perättäiseen voittoonsa. Jos eilisen pätkät ovat suuntaa-antavia, niin en usko Marcuksen pysyvän vauhdissa. TV-kuvista näki selvästi kuinka uusi Peugeot menee isoissa sladeissa ja auto ei ole vielä nopein mahdollinen. Alkaa melkein toivomaan, että Loebille sattuisi vaikka joku kunnon spinni tms., jottei homma liian yksipuoliseksi kävisi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Johan menee Loebilla kovaa! Citikka näyttää olevan iskussa muutenkin Sainzkin on kolmantena.

307 ei ole tosiaankaan vielä 100% iskussa. Mutkissa menee aika pitkäksi ja aamun lähetyksessä Grönholm valitteli, että nelivaihteinen vaihteisto ei ole Meksikoon sopiva.

Näyttää siltä, että ajamalla ei Citikkaa kiinni saa. Toivottavasti Loebille tulisi nyt jotain ongelmaa. Tämähän uhkaa mennä samanlaiseksi touhuksi kuin formulat, jossa Ferrari hallitsee.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
patriot sanoi:
Näyttää siltä, että ajamalla ei Citikkaa kiinni saa. Toivottavasti Loebille tulisi nyt jotain ongelmaa. Tämähän uhkaa mennä samanlaiseksi touhuksi kuin formulat, jossa Ferrari hallitsee.
Sääntö muutókset han sen tekee. Ennenboli tasasempaa kun ei ollut niin kireet säännöt, mutta nyt näillä uusilla säännöillä halutaan että olis tasasta, mutta tuntuu että se menee ihan toiseen suuntaan
 

Wasserschwein

Well-known member
Liittynyt
7.7.2003
Viestit
255
Late sanoi:
Toi on aika paska homma kun katsojat tulee työntää vaikka ei pyydetä. Pitäs jossain olla katsojille kerrottu säännöt.
Totta. Mutta toisaalta kun katseli Petterin ja Phillin työntöyritystä niin eipä Subaru näyttänyt liikkuvan mihinkään eli tuskin olisivat onnistuneet omin voimin. Eivätkä pojat kyllä tehneet elettäkään kieltääkseen ulkopuolisia työntämästä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rovanperän kuulumisia rallista:

Harri Rovanperän ja Peugeot 307:n rallitaival alkoi lupaavasti. Vaikka
Meksikon ralli on automallin ensimmäinen soraralli ja Rovanperän
ensimmäinen MM-ralli neljään kuukauteen, oli rallin alku rohkaiseva.
Ensimmäisen erikoiskokeen (SS1 ORTEGA-LA ESPERANZA 1: 29,06
km) puolivälissä Rovanperä oli Subarun Petter Solbergin ja tallitoverinsa
Marcus Grönholmin jälkeen kolmanneksi nopein ja samassa vauhdissa
kuin Citroenin Sebastien Loeb. Harri jäi pätkän lopussa jarrujen
lämpenemisen seurauksena sen verran, että oli avauserikoiskokeen
viidentenä 14,8 sekuntia pohja-ajan ajanutta Solbergia hitaampi.
Norjalaisen keskinopeus oli ykköserikoiskokeella 104,8 km/h.

Toinen erikoiskoe (SS2 SANTANA-CUBILETE: 22,61 km) oli öisen sateen
jälkeen kuvivunut, mutta vielä ykköstäkin nopeampaa tietä. Rovanperä oli
puhjennesta renkaasta huolimatta kakkospätkän seitsemänneksi nopein
ja jäi vuorostaan pohja-aikaan yltäneelle Loebille 16,3 sekuntia. Loebin
keskinopeus avauslenkin nopeimmalla pätkällä oli 109,2 km/h.

- Kuusi - seitsemän kilometriä ennen ekan erikoiskokeen maalia
jarrupoljin oli pehmeä ja poljin meni melkein pohjaan. Toisen
erikoiskokeen lähdössä huomasimme takarenkaan puhjenneen, mutta
emme enää ehtineet sitä vaihtaa. Onneksi muussi pelasi hyvin, joten
selvisimme pätkästä kohtuullisesti. Renkaat olivat toiselle pätkälle liian
pehmeää seosta, sillä luulimme tien olevan sateen jälkeen vielä
kosteampaa. Ongelmana oli kyllä sekin, että nopeilla osuuksilla meillä
eivät välitykset riittäneet, joten moottori paukkui rajoittajalla turhan paljon.
Mutta näillä eväillä nyt ajetaan ja koetetaan pysyä muiden vauhdissa,
summasi Rovanperä perjantain huoltotauolla. Harri oli kahden
erikoiskokeen jälkeen kuudentena 24,1 sekuntia kärjestä.

Raekuurokin hyydytti Rovanperän vauhtia
- Viimeisen EK:n loppu ja viimeinen siirtymä nelosvaihteella
- Lauantain lenkille uudella vaihdelaatikolla ja uusin jarruin
Perjantain kolmannella erikoiskokeella (SS3 IBARRILLA-EL ZAUCO: 27,3
km) Rovanperä sijoittui seitsemänneksi. Eroa pätkäpohjat ottaneeseen
Solbergiin tuli 20,6 sekuntia. Hallitsevan maailmanmestarin
keskinopeus oli nyt 95,1 km/h. Harri onnistui pitämään kuudennen
tilansa, vaikka autosta hävisivä jarrut pätkän lopussa kokonaan. Eroa
rallia johtaneeseen Solbergiin oli kolmannen erikoiskokeen jälkeen 44,7
sekuntia.
- Emme saaneet pysäytettyä autoa aika-asemalle ja niin jouduin
jysäyttämään autoa penkalle, että se pysähtyi, kuvaili Rovanperä
kolmospätkän maaliinajoaan.

Avauspäivän päätökseksi ajettiin aamun ensimmäinen erikoiskoe
uudelleen. Neljäs erikoiskoe (SS4 ORTEGA-LA ESPERANZA 2: 29,06km)
ajettiin osin yli 2,7 kilometrin korkeudessa. Nelospätkällä kahdeksan
autoa selvisi kuivalla kelillä, mutta kun Rovanperän ajovuoro oli, alkoivat
rankkasade ja raekuurot . Neljännen erikoiskokeen alussa Rovanperä
ajoi jälleen Loebin ja Grönholmin kanssa tasoissa ja oli vain kaksi
sekuntia Solbergia perässä. Vaihteisto-ongelma sekä rankkasade
hyydyttivät kuitenkin Rovanperän vauhtia niin, että hän jäi 15 sekuntia
Loebin pohja-ajasta. Loebin keskinopeus oli nyt 106,4 km/h.
Perjantai-illan huollosta raportoitiin että Rovanperän auton vaihteistossa
oli neljännellä erikoiskokeella jumittunut nelonen päälle, mutta se ei
nopealla osuudella merkinnyt katastrofia. Harri oli onnistunut ajamaan
pätkän lopun ja viimeisein siirtymän pelkällä nelosvaihteella ja selvisi
kuin ihmeen kaupalla huoltoon. Rovanperä ja Pietiläinen starttaavat
toiselle lenkille lauantaiaamuna au
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Loeb +2 grönholmiin. Tulisikohan tästä sittenkin kisa.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Bosse on jääny 13sek Duvalista viidennellä splitilla :(
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tais olla siinä tää ralli. Eikös huolto ole vasta seuraavan EK:n jälkeen?
 
Ylös