Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän off-topic:

Olen aina ollut sitä mieltä, että kuninkuusluokan pitäisi olla "merkkiluokka"; Samat rungot, samat renkaat, samat moottorit.

Erot tulisivat vain säädöista ja kuljettajista. Olisi vielä paljon halvempikin.

Silloin loppuisi jankkaus parhaista kuskeista.
[OFFTOPIC]Tuossa olisi se ongelma, että jos sen auton perusluonne nyt vain ei sattuisi sopimaan vaikkapa Kimin ajotyylille, niin sitten Kimi ei taistelisi mestaruudesta koskaan.

F1:n MM-sarja on enemmän talli- kuin kuskikilpailu, vaikka kuskien MM enemmän palstatilaa kerääkin. Tallit kuitenkin ovat määrävä tekijä sen suhteen ketkä mestaruudesta taistelee. Sama pätee itse asiassa moneen merkkiluokkaankin.[/OFFTOPIC]
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin itse arvostaisin Buttonin sulavuutta hieman korkeammalle kuin Rosbergin. En edes ole Rosbergin ajotyyliä mitenkään erityisen sulavana pitänyt. Ja onhan Buttonkin sentään pientä taistelua ja puristusta väläytellyt.
En toki väitäkään, että tulokset samanlaisilla esityksillä tulisivat, vaikka Nicoakin pidän nykyään erittäin vähävirheisenä kuskina. Esim. molemmat viime kauden keskeytykset tulivat muiden kuskien toilailuista, joita Nico ei voinut mitenkään ennakoida tai välttää. Puhtaasti nopeudellisesti pitäisin Nicoa hieman Jensonia nopeampana, mutta Button kompensoi paremmalla peliälyllä.
Itse tykästyin Schumin tapaan ajaa joskus 90-luvun alussa. Agressiivisen oloista, periksiantamatonta, taistelua sitä ns. vakiintunutta eliittiä vastaan (Senna, Prost yms)

Samaa näen nykyään Hamiltonissa. Tai ainakin hänen alkuaikoinaan näin. En ole missään määrin Hamilton-fani, oikeastaan jopa päinvastoin, mutta on se silti vaan nykykuskien terävimmässä kärjessä. En sano, että yksin olisi.
Nopeudeltaan kyllä, sekä nuori Schumi että nuori Hamilton. Mutta ei kisaälyltään. Nykyään Schumi taas on kisaälyltään huippuluokkaa, mutta nopeudellisesti parhaat päivät ovat takana.

Itse arvostin Benetton-ajan Schumin nopeutta, mutta otteita radalla (ja tallin otteita varikolla) en. Liikaa "voitto millä keinolla tahansa"-ajattelua, liian vähän urheiluhenkisyyttä.
Enkä edes yritä väittää, että Schumi vielä olisi tuota kärkeä nykysuorituksillaan hätyytellyt. Mutta Schumi on diesel, kyllä se siitä vielä lämpenee :thumbup:
Käyn juuri RASF1:n puolella keskustelua siitä, kuinka mielestäni sekä Schumin erinomaisuutta kuskina aikoinaan että Schumin hidastumista nyt liioitellaan. Auton merkittävää osuutta ei ole huomioitu tarpeeksi.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Noh, otetaanpas pakka rautalankaa ja väännellään. Jos aika-ajoissa annetaan tasoitusta joskus vähän reippaammanpuoleisestikin koko kauden ajan ja silti ollaan pisteissä liki tasoissa, niin kyllä se jotain kertoo kisasuorituksista. Ei se Rosberg Schumin jälkeen maalilinjaa ole ylittänyt ihan vaan ollakseen kiltti.
Schumihan taisi kikkailla renkaiden kanssa melko paljon aika-ajoissa, välillä ei päässyt edes Q3:seen ja monta kertaa jätti ajamatta Q3:ssa säästääkseen renkaita. Schumillahan oli eniten ohituksiakin viime vuonna, eikä ihme kun edessä on hitaampia, mutta niin tyssäsi Schuminkin meno kun edessä oli Red Bullit, Mclarenit ja Ferrarit. Rosbergilla kun oli tapana lähteä noitten hitaampien edestä, niin kisat ei näytä niin hohdokkaalta kuin Schumin, joka pääsi ohittelemaan hitaampia. Kun molemmat Mersut tuli maaliin, tuli Rosberg 7 kertaa Schumin edellä, Schumi 6 kertaa Rosbergin edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuossa olisi se ongelma, että jos sen auton perusluonne nyt vain ei sattuisi sopimaan vaikkapa Kimin ajotyylille, niin sitten Kimi ei taistelisi mestaruudesta koskaan.
Miksi juuri Kimi? Hänhän voitti mestaruuden autolla, joka ei sopinut ajotyylilleen.

Ja voisihan noita autoja/sääntöjä/renkaita rukkailla vuosittain, jotta voimasuhteet kuskien ja tallien väleillä heittelevät, vaikka autot olisivatkin kaikilla samat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi juuri Kimi? Hänhän voitti mestaruuden autolla, joka ei sopinut ajotyylilleen.
Sen takia, että jonkun muun kohdalla voitaisiin vain todeta "no se on voi voi". Esimerkin piti olla sellainen, että sen vaikutus konkretisoituu lukijalle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep, Schumi on mestari puolustaessaan sijoitustaan, mutta siitäkin saattaa kehittyä trullijunaa.
Empä tiedä, Schumin sijan puolustuksen vahvuus on mielestäni se ettei hän tee virhettä jonka vastustaja pääsisi hyödyntämään. Ja harvemminpa tarvii nopeampiaan vastaan puolustaa kisassa, kun on niitä kuskeja joilla vauhti paranee aika-ajosta kisaan siirryttäessä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
DRS. Trullijunat ovat historiaa.
Ei ehkä kirjaimellisesti, mutta ei DRS takuuvarmaa ohitusta takaa, edellä oleva saattaa hyvinkin saada aina tarpeeksi kaulaa ennen DRS-zonea. Niin ja riippuu tietenkin kuka takana roikkuu sekä KERSitkin nykyään monella.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ehkä kirjaimellisesti, mutta ei DRS takuuvarmaa ohitusta takaa, edellä oleva saattaa hyvinkin saada aina tarpeeksi kaulaa ennen DRS-zonea. Niin ja riippuu tietenkin kuka takana roikkuu sekä KERSitkin nykyään monella.
No eihän tuollaisessa tapauksessa pitäisi ohi päästäkään. Takana oleva ei selvästikään ole nopeampi (trullijunassahan hitaampi nimenomaan piti takanaan nopeampia).
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
No eihän tuollaisessa tapauksessa pitäisi ohi päästäkään. Takana oleva ei selvästikään ole nopeampi (trullijunassahan hitaampi nimenomaan piti takanaan nopeampia).
Monza 2011, Hamilton roikkui Schumin perseessä jotain 4 kierrosta johon liittyi Buttonikin, joka taisi päästä helpommin Schumin ohi. Hamiltonin päästyä ohi taisi Schumi vielä kiusata pariin kertaa ja kärki oli jo karannut. Muistinko oikein?

No joo ei varsinaisia Trullijunia enää näe, mutta kyllä edelleen voidaan juuttua hitaamman taakse jolloin kärki karkaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Noo, McLarenilla se driveri on viime aikoina pärjännyt paremmin kuin se raceri. Voisin hyvin kuvitella Buttonin ja Rosbergin vaihtavan paikkaa ja kummankin auton suoritustason pysyvän suurin piirtein samana.
Hämmentävän hyvä vertaus/huomautus.

Nicon tapaus osoittaa hyvin kuinka edelleen niin moni on tilastojen sokaisemia. (Lajissa jossa kuljettajan henkilökohtaiset tilastot ovat lähes merkityksettömiä.) Buttonkin oli menneen talven lumia kun ei ollut voittanut yhtään kisaa. Sitten se voitti yhden eikä toista tullut ihan vähään aikaan, ei se ollutkaan voittaja vaikka vähän varteenotettavampi sentään. Sitten se voittikin mestaruuden ja tuli Mäkille ja pisti kultapoikaa päihin sen omassa tallissa. Nico muistuttaa monella tapaa Buttonia, joskin Nico on alusta asti ollut määrätietoisempi ja kurinalaisempi kuin Button ja omaa luultavasti Buttonia enemmän potentiaalia menestykselle kunhan Nicosta riippumattomat palaset loksahtavat kohdalleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monza 2011, Hamilton roikkui Schumin perseessä jotain 4 kierrosta johon liittyi Buttonikin, joka taisi päästä helpommin Schumin ohi. Hamiltonin päästyä ohi taisi Schumi vielä kiusata pariin kertaa ja kärki oli jo karannut. Muistinko oikein?
Button taisi päästä ohi lähes heti kun McLarenien järjestys vaihtui ja oli Jensonin vuoro yrittää. Ilmeisesti Hamiltonilla oli sen verran enemmän siipeä, ettei kyennyt hyödyntämään DRS-aluetta. Tiukimmat kamppailut kun ainakin minun muistikuvani mukaan käytiin nimenomaan radan takaosuudella (ja siellä Buttonkin ohi meni). Lisäksi Brawn varoitti Schumia team radiossa blokkauksesta. Ilman sitä Lewis olisi saattanutkin päästä ohi.

Blokkailua lukuunottamatta tuossa kyse oli kuitenkin kahden suht yhtä nopean auton kamppailusta, joissa eri autojen vahvuudet olivat eri osilla rataa. En pitäisi esimerkkiä trullijunana, vaan nimenomaan tasapäisenä kilvanajona, mikä tietysti on toivottavaa - blokkaus poislukien.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hämmentävän hyvä vertaus/huomautus.
Kiitos.
Nicon tapaus osoittaa hyvin kuinka edelleen niin moni on tilastojen sokaisemia. (Lajissa jossa kuljettajan henkilökohtaiset tilastot ovat lähes merkityksettömiä.) Buttonkin oli menneen talven lumia kun ei ollut voittanut yhtään kisaa. Sitten se voitti yhden eikä toista tullut ihan vähään aikaan, ei se ollutkaan voittaja vaikka vähän varteenotettavampi sentään. Sitten se voittikin mestaruuden ja tuli Mäkille ja pisti kultapoikaa päihin sen omassa tallissa. Nico muistuttaa monella tapaa Buttonia, joskin Nico on alusta asti ollut määrätietoisempi ja kurinalaisempi kuin Button ja omaa luultavasti Buttonia enemmän potentiaalia menestykselle kunhan Nicosta riippumattomat palaset loksahtavat kohdalleen.
Vaikka Rosbergiäkin pidän tätä nykyä ajattelevana kuskina, niin arvioisin silti nykyisen Buttonin kurinalaisemmaksi. Nuorena Jenson oli vähän Hamiltonin tyylinen kukonpoika joka sai liian paljon liian nopeasti, mutta hän kasvoi siitä yli. Jos hänet olisi istutettu debyyttikaudellaan gridin parhaaseen autoon (kuten Lewis), niin tulostasokin olisi saattanut olla yhtä hyvä. Hän toki otti takkiin Ralfilta debyyttikaudellaan, mutta parhaalla autolla ajaessa asenne ja ajaminen olisi voinut olla toisenlaista.

Nico rikkoi parilla ensimmäisellä kaudella liikaa etusiipiä yliyrittämisellään, mutta on maksanut oppirahansa. Nyt pidän häntä Hamiltonia ja Vetteliä järkevämpänä kuskina. Kärkitallit ovat jo vuosia kosiskelleet Nicoa, ja kun ne palaset loksahtavat paikalleen, uskon että saamme yhden kuskin lisää terävimpään kärkeen. Ja siksi en toivo, että Nico päätyisi Ferrarille Alonson rinnalle, vaikka sitäkin on huhuttu.

Mutta tämä on Schumacherin ketju. Schumacherin nykytason kritiikki perustuu ainakin osin siihen, ettei Nicoa pidetä Vettelin tai Hamiltonin tasoisena kuskina. Uskon kuitenkin, että ainakin McLarenilla Nico olisi suoriutunut Lewisiä paremmin viime kaudella. Eli Schumin vaatimattomien tulosten takana ei ole pelkästään miehen ikä tai tauko, vaan se, että tallikaveri on tasavertaisessa asemassa ja sattuu olemaan aivan kärkikaartia. Auto kuitenkin ratkaisee sen, mistä sijoista ajetaan. Ei Schumacher aivan entisellä tasollaan ole, mutta Red Bullilla tai McLarenilla olisi edelleen taistellut aivan kärkisijoista.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Eiköhän myös Heikki Kovalainen olisi kärkisijoista Red Bullilla ajanut. Kaikki olisivat ajaneet kärkisijoista noin ylivoimaisella kalustolla, paitsi joku Karthikeyan ja muu maksukuskiporukka. Hekin olisivat tykitelleet niille sijoille mille Schumi on Mersulla päräytellyt.

Schumin tallikaveriksi olisi pitänyt palkata Alexander Wurz tai Olivier Panis; molemmilla loistavat autonkehitysvalmiudet ja valmius alistua selkeäksi kakkoseksi. Olisivat tuoneet tarpeeksi merkkipinnoja myös. Nico on liian nuori ja liian kova ajamaan Schumacherin tallikaverina. Tallissa ei ole selkeää hierarkiaa ja vaikka AMG haluaa markkinoinnillisesti paremmalle Schumille menestystä, sanovat tosiasiat ihan päinvastaista. Myös auto on ollut kaukana huipputasosta. Nelossija MM-sarjassa on tullut huomattavasti helpommalla kuin vaikka edellisinä kausina 2008-09, jolloin mukana olivat vielä isot autovalmistajat muskeleineen (BMW, Toyota) ja Williams sekä Renault olivat jollain tasolla vielä messissä. Nyt kahden kauden aikana Mercedes GP:n tilille on kertynyt kolme podiumia, nolla voittoa, paalupaikkaa ja nopeinta kierrosta. Noilla panoksilla huudettaisiin armotta floppia, jos kyseessä olisi ollut Toyota, Honda tai joku muu suuri autovalmistaja.

Toivon silti edelleen, että Schumacher jatkaisi sopparia vielä 2014 asti. Barrichellolla tulisi ainakin hätä saada se jämäpaikka Hispanialta, kun vanha kiusantekijä ihan vain kettuillakseen riistää senkin kunnian Rubinholta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Brawn kiistää Schumi-huhut


Mercedes AMG -tallipäällikkö Ross Brawn kiistää huhut siitä, että talli olisi tarjonnut kuljettajalleen Michael Schumacherille jatkosopimusta.

Saksalainen Bild-sanomalehti kertoi aiemmin tällä viikolla Mercedeksen tarjonneen Schumacherille kaksivuotista jatkosopimusta, mutta Brawnin mukaan seitsenkertaisen maailmanmestarin tulevaisuudesta ei ole vielä keskusteltu.

- Tällä hetkellä pöydällä ei ole mitään sellaista, mutta olemme avoimin mielin. Kuljettajien suhteen ei ole muita suunnitelmia. Kunhan näemme, mitä tänä vuonna tapahtuu, niin sitten keskustelemme asiasta, kommentoi Brawn Sky Sportsille.

MTV3
Taisi osoittautua edellinen uutinen ankaksi. Brawnilla sentään vielä järkeä päässä ja kattoo miten Schumin tuleva kausi menee, eikä ala ostaa sikaa säkissä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Taisi osoittautua edellinen uutinen ankaksi. Brawnilla sentään vielä järkeä päässä ja kattoo miten Schumin tuleva kausi menee, eikä ala ostaa sikaa säkissä.
Veikkaisin että jatkosopimus edellyttää Rosberin tasolle yltämistä. Se ei riitä että laahaa pisteissä 25-50% perässä, koska Schumi ei ainakaan nuoremmaksi ole tulossa. Yhden vuoden jatkoa pidän epätodennäköisenä. Joko 2 tai 0.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Veikkaisin että jatkosopimus edellyttää Rosberin tasolle yltämistä. Se ei riitä että laahaa pisteissä 25-50% perässä, koska Schumi ei ainakaan nuoremmaksi ole tulossa. Yhden vuoden jatkoa pidän epätodennäköisenä. Joko 2 tai 0.
Tämä vuosi ratkaisee kaiken.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös