Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Michaelilta hyvä kisa. Toinen kisa peräjälkeen jolloin Schumi oli ennen Rosbergiä maalissa. Vaikkei vauhti ollut Nicon veroista, mutta pelkällä vauhdilla ei pärjätä.

Plussana päälle vielä Alonson ohitus, jos on siis sääntöjen mukainen.
Michael onnistui vain lähdössä, Nico likaisella puolella, Michael puhtaalla, ei kovin erityinen temppu. Nico oli kuitenkin vahvempi tänä viikonloppuna.

Oli kyllä peliliike Schumilta ohittaa Alonso, vaikka siitä nyt rapsahtikin sitten aikasakko ja nolla pistettä. Yleensä en kyllä puolusta sääntöjen rikkomista, mutta tällä kertaa Schumille peukut. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kait se siitä ollut kiinni että oli viimeinen kierros menossa vaan siitä että turva-auto oli radalla viimeisellä kierroksella. Ainakin aiempina vuosina se on mennyt niin että turva-auton jätettyä radan, saa ohittaa vasta maali linjan jälkeen, eli tässä tapauksessa ei ollut mahdollisuutta ohittaa, koska ajettiin viimeistä kierrosta.
Täksi vuodeksi tuo on muuttunut. Nykyään saa ohittaa jo ns. Safety Car-linjan jälkeen, ja se on jossain varikon sisääntulon luona (ainakin Monacossa ja Kiinassa). Eli käytännössä heti kun SC on poistunut edestä.

Eli tässä tapauksessa kisan aikana päätettiin vetää SC sisään ja vapauttaa rata ennen maalia, mutta jälkeenpäin tulkittiin, että eipäs vedettykään. :nope:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Täksi vuodeksi tuo on muuttunut. Nykyään saa ohittaa jo ns. Safety Car-linjan jälkeen, ja se on jossain varikon sisääntulon luona (ainakin Monacossa ja Kiinassa). Eli käytännössä heti kun SC on poistunut edestä.

Eli tässä tapauksessa kisan aikana päätettiin vetää SC sisään ja vapauttaa rata ennen maalia, mutta jälkeenpäin tulkittiin, että eipäs vedettykään. :nope:
Tämä on taas tulkinnallinen kysymys. Vaikka SC "vedettiin pois" se tehtiin vain siksi että kisa ei saa päättyä turva-auton taakse. Tosin samalla tämän uuden ohitussäännön kanssa tämä tuotti paljon hämmennystä.

Olen sitä mieltä että Schumi teki väärän liikkeen, mutta varoitus olisi kyllä ollut paikallaan, koska sääntöjä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Muutaman penaltyn on saanu ja pirun monesta vilpistä päässy kuin koira veräjästä. formuloita seurannu vuodesta 1980:eek:
No on sinne mahtunut myös rangaistuksia ilman pitävää näyttöä, kuten Monaco 2006, vaikka omastanikin mielestä pysäköinti vaikutti tahalliselta. Myöskään Belgian 1994 hylkäystä en aivan purematta niele ja yhdyskuntapalvelu kuulostaa melkoiselta ylilyönniltä, kun kyseessä on kolarointi formula radoilla.

Lisäksi joitakin rangaistuksia olisi myös voinut jättää antamatta esim näistä lukuisista kilpailutilanteista Hillin kanssa, kun välillä se Hillikin oli törmäilevänä osapuolena, mutta FIAn muistissa olleet tapaukset vaikuttivat rangaistuksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä on taas tulkinnallinen kysymys. Vaikka SC "vedettiin pois" se tehtiin vain siksi että kisa ei saa päättyä turva-auton taakse. Tosin samalla tämän uuden ohitussäännön kanssa tämä tuotti paljon hämmennystä.

Olen sitä mieltä että Schumi teki väärän liikkeen, mutta varoitus olisi kyllä ollut paikallaan, koska sääntöjä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla.
Toki tämä on tulkinnallinen kysymys., Minun tulkintani perustui vihreisiin lippuihin ja SC:n poistumisilmoitukseen. Nähtyäni FIA:n dokumentin rangaistuksesta muutan kantaani. Koska ilmoituksen tuomaristolle Schumin ohituksesta teki Whiting, se on ollut laiton. Muutoin ei olisi ilmoittanut. Mutta silloin vihreän näyttäminen on ollut virhe. Rangaistus tuntuu siihen nähden varsin kohtuuttomalta, vaikka standardirangaistus onkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toki säännön rikkomisesta pitää rangaista... Outoa on vaan se että sääntö menee kutakuinkin näin:
Jos viimeisellä kierroksella tullaan maaliin turva-auton perässä niin silloin ei tulla oikeasti turva-auton perässä maaliin, vaan turva-auto tulee sisään. Turva-auton tultua sisään liputetaan turva-autoviivan jälkeen vihreää, joka merkkaa että kisaaminen on vapaata ja saa ohittaa, vaikka todellisuudessa pitäisi liputtaa keltaista ja SC-kylttejä. Vihreästä lipusta huolimatta ohittaminen on kiellettyä turva-autoviivan ja maaliviivan välillä. Tämä siksi ettei näyttäisi yleisölle siltä että maaliin tullaan turva-auton perässä keltaisilla lipuilla vaikka oikeasti tullaankin. Se että turva-auto tulee varikolle ja liputetaan vihreää keltaisen lipun ja SC-kylttien sijastasta onkin vain hämäystä. Kuten on myös hämäystä se että kisa jatkuisi vapaasti, vaikka on ilmoitettu aikaisemmin että turva-auto tulee sisään ja että kisa jatkuisi. Tosin tämä sääntöhän koskee vain viimeistä kierrosta.

:confused::confused: :confused::confused: :confused::confused:

Siis oikeasti kuka näitä sääntöjä kirjoittaa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Niin ja onko Whiting (ja hänen mielipiteensä) yhtä kuin säännöt?
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
On kyllä taas pirun naurettava tapaus tää juttu :D Vetää sanattomaks

Schumacherille pisteet hienosta ohituksesta! On kyllä vaa jotenki taas yks tahra lajin viittaa tälläinen pelleily. "Autourheilun Kuninkuusluokka". Tietty säännöt on säännöt mut jonkunnäköstä selkeyttä kaipais aika moniki juttu :D.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja onko Whiting (ja hänen mielipiteensä) yhtä kuin säännöt?
No jos mies on niiden (pääasiallinen) kirjoittaja ja ylin soveltaja kisan aikana, niin käytännössä melko pitkälle. Toki kisan 4 tuomaria ja sitten WMSC voi olla toista mieltä, yleensä jälkikäteen. (Kuten kävi esim Hamiltonin tapauksessa Spassa.)

Mutulla väittäisin, ettei löydy kovinkaan montaa ihmistä joka osaisi F1 sporting-säännöt paremmin. Tulkinnoista puhumattakaan. Luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Toki säännön rikkomisesta pitää rangaista... Outoa on vaan se että sääntö menee kutakuinkin näin:
Jos viimeisellä kierroksella tullaan maaliin turva-auton perässä niin silloin ei tulla oikeasti turva-auton perässä maaliin, vaan turva-auto tulee sisään. Turva-auton tultua sisään liputetaan turva-autoviivan jälkeen vihreää, joka merkkaa että kisaaminen on vapaata ja saa ohittaa, vaikka todellisuudessa pitäisi liputtaa keltaista ja SC-kylttejä. Vihreästä lipusta huolimatta ohittaminen on kiellettyä turva-autoviivan ja maaliviivan välillä. Tämä siksi ettei näyttäisi yleisölle siltä että maaliin tullaan turva-auton perässä keltaisilla lipuilla vaikka oikeasti tullaankin. Se että turva-auto tulee varikolle ja liputetaan vihreää keltaisen lipun ja SC-kylttien sijastasta onkin vain hämäystä. Kuten on myös hämäystä se että kisa jatkuisi vapaasti, vaikka on ilmoitettu aikaisemmin että turva-auto tulee sisään ja että kisa jatkuisi. Tosin tämä sääntöhän koskee vain viimeistä kierrosta.

:confused::confused: :confused::confused: :confused::confused:

Siis oikeasti kuka näitä sääntöjä kirjoittaa.
Tässä on kyllä hyvin vedetty yhteen tämä sääntö. :D
 

Nigel Mustasch

New member
Liittynyt
17.5.2010
Viestit
1
Odotan innolla italialaisten lehtien kirjoituksia tästä ohituksesta. :alppu: Kyseessä oli merkittävä tapahtuma, koska osapuolina olivat Ferrarin historian menestynein kuljettaja, joka kuitenkin "petti" joukkonsa siirtymällä toiseen talliin, sekä Alonso, mies joka on punaisten silmissä ylivoimainen kuningas. Veikkaanpa, että Schumacher saa ennätysmäärän kuraa niskaansa, vaikka toimikin tilanteessa kuin oikea pelimies.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
No jos mies on niiden (pääasiallinen) kirjoittaja ja ylin soveltaja kisan aikana, niin käytännössä melko pitkälle. Toki kisan 4 tuomaria ja sitten WMSC voi olla toista mieltä, yleensä jälkikäteen. (Kuten kävi esim Hamiltonin tapauksessa Spassa.)

Mutulla väittäisin, ettei löydy kovinkaan montaa ihmistä joka osaisi F1 sporting-säännöt paremmin. Tulkinnoista puhumattakaan. Luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut.
Niin, luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut, mutta on otettava myös huomioon mitä muut kuvittelevat kyseisen kirjoitetun tekstin tarkoittavan. Ymmärtänet eron.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ei mikään ylläripylläri että rangaistus paukkui Schumille, kun tuomaristossa oli rakas Damon Hill :D
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Niin, luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut, mutta on otettava myös huomioon mitä muut kuvittelevat kyseisen kirjoitetun tekstin tarkoittavan. Ymmärtänet eron.
Juuri näin. Se on sitten oma vikansa jos säännöt on väärin paperilla. Paperilta niitä kuitenkin luetaan. On poliisinkin turha väittää, että näin pitäisi tehdä jos lakikirjassa lukee muuta, vaikka olisikin sen vastaista mitä lailla on aiottu.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24241
Sijainti
lappeen Ranta
Niin, luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut, mutta on otettava myös huomioon mitä muut kuvittelevat kyseisen kirjoitetun tekstin tarkoittavan. Ymmärtänet eron.
Ihan samankaltainen tilanne osuu kohdalle esim. täällä foorumillakin aina silloin tällöin. Eli joku kirjoittaa jotain ja toiset sitten tulkitsevat sitä tavoilla, joita alkuperäinen kirjoittaja ei olisi osannut kuvitellakaan. Ja täällä sentään vaan yritetään kirjoittaa omia mielipiteitä eri asioista, ei väsätä sääntöjä noinkin monimutkaiselle toiminnalle kuin F1-kilpaileminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, luulisi miehen tietävän mitä on tarkoittanut, mutta on otettava myös huomioon mitä muut kuvittelevat kyseisen kirjoitetun tekstin tarkoittavan. Ymmärtänet eron.
:eek:

No siihenhän minä nimenomaan viittasin kirjoittaessani, että 4 tuomaria ja WMSC voivat olla eri mieltä.

Pointti kuitenkin oli se, että Whiting raportoi Schumin ohituksen, eli oli tällä kertaa samaa mieltä teon rangaistavuudesta. Eikä kuten alunperin kuvittelin, että hänen tarkoituksenaan oli ajattaa viimeinen mutka kilpaa ja tuomaristo tulkitsi jälkikäteen toisin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös