Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ja mitä oliskaan tapahtunut Hockessa 2004 jos ei se takasiipi olis irronnut? :( Kimi lähestyi Schumia kovaa vauhtia ja tekikin kisassa nopeimman kierroksen. Oltais varmasti nähty ehkä paras taistelu tuon parin kesken koskaan.
Taisi aika liki samoissa olla miesten vauhdit, mutta rataprofiili kyllä mahdollisti hyvän duelin :thumbup: Ferrari taisi vain olla suorilla vähän nopeampi...

Tuolla Button muuten uhosi että olisi voittanut ilman ruuturangaistusta kun pääsi niin lähelle :D No eiköhän Schumi himmaillu Kimin pudottua. Nopeimmat k-ajat jättivät Buttonin kuitenkin selvästi taakse.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nää sitten enää kertoo eri ihmisille eri asioita. Prostille helppo mestaruus ja Senna autoerosta johtuen ilman suurinta motivaatiota jolloin näen että nuori sakemanni repi kalustostaan eniten koko kuskiporukassa. Sellaista näkemystä silloin 10-11v meikäläisellä.
Itse silloin näin, että Senna repi autostaa kaiken mikä revittävissä oli kauden alkupuolella. Keskikesällä McLaren tippui autonkehityksessä selvästi Benettonin taakse ja Senna kadotti parhaan draivin. Häkkisen tulo talliin herätti Sennan ja kauden pari viimeistä kisaa olivatkin sitten Brasilialaiselta hyvin vakuuttavia.

Itselleni kaudesta 1993 jäi mieleen nimenomaan Sennan kyky repiä autosta kaikki mitä irti lähti. Schumi ei tuolla kaudella suurempaa vaikutusta tehnyt, siitä syystä kauden 1994 alku yllätti.

Itse olin jo tuolloin sitä mieltä, että Schumi ajoi perushyvän kauden sarjan toiseksi parhaalla autolla. Vuodet eivät ole ainakaan tuota käsitystä hälventäneet.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Benettonillahan oli jo 1993 Zetecin kone, jolla kulkenut B194 olikin seuraavalla kaudella sarjan paras auto.
Zetec tuli vasta Monzan aika-ajoon jos muistan oikein, ja viimesissä kisoissakin sitä käytettiin varsin säästeliäästi.
Ei siis ollut koko vuotta -93 niillä.

edit. 1994 sarjan paras auto oli mielestäni Williams. Huima kehitys läpi kauden teki autosta jopa Hillin käsissä selkeästi paremman kuin B194.
Jos siihen lisätään se fakta että Senna otti sillä heti alkukaudella 3 paalua ja oli Hilliä reilusti edellä jo silloin,
niin loppukaudesta olisi Sennan & Williamsin meno voinut olla murhaavaa...
Schumi oli kokonaisuutena paras autonsa kanssa, mutta paljon voidaan pistää senkin piikkiin että Williamsilla ajoi Hill & DC...
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Zetec tuli vasta Monzan aika-ajoon jos muistan oikein, ja viimesissä kisoissakin sitä käytettiin varsin säästeliäästi.
Ei siis ollut koko vuotta -93 niillä.
Ok, ei siis Zetec. Tämän muistin väärin, mutta McLarenia tehokkaampi Fordin kone Benettonilla kuitenkin oli.

1994 sarjan paras auto oli mielestäni Williams. Huima kehitys läpi kauden teki autosta jopa Hillin käsissä selkeästi paremman kuin B194.
Jos siihen lisätään se fakta että Senna otti sillä heti alkukaudella 3 paalua
Pitää kuitenkin huomioida, että Senna otti Lotus 97T:llä 8 paalua ja 98T:llä 7. Ne olivat molemmat kaukana sarjan parhaasta autosta. Varsinkin alkukaudesta 1994 B194 oli selvästi kokonaisuutena (kisavauhtia painottaen) FW16:sta edellä.

En ole ikinä oikein sulattanut sitä, että FW16:sta pidetään B194:sta parempana sillä perusteella, että "Hillkin pärjäsi sillä". Hill nousi mestaruustaisteluun mukaan lähinnä Schumin hylkäysten ja ajokieltojen vuoksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuo Benetton B193:n ja Ferrari F310:n kutsuminen heikoiksi on se mikä toi tuoksun nenään.
Kyseinen Ferrari oli täysin rakennettu Schumille. Irvine polo pääsi kyseisen kärryn rattiin vissiin ensimmäisen kerran ensimmäisenä kisa viikonloppuna, jos en väärin muista?

Se kyseinen Ferrari ei kyllä mikään heikko mutta hauras kylläkin. Tais usea kisa jäädä kesken luotettavuusongelmien vuoksi. Mutta nopea se peli kyllä oli. Ei tosin samalla viivalla loistavan Williamsin kans. Tietty jos miettii Williams kuskien silloista tasoa, niin ei ihme, että Schumi kykeni hyvinkin haastamaan hieman heikommalla kalustolla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Zetec tuli vasta Monzan aika-ajoon jos muistan oikein, ja viimesissä kisoissakin sitä käytettiin varsin säästeliäästi.
Ei siis ollut koko vuotta -93 niillä.
Vain osan kautta. Sennan ja McLarenin rutina sai Fordin taipumaan jossain kauden puolivälin tienoilla ja loppukaudesta talleilla oli samat koneet.
Ihan vakavasti, muistatteko te nää jutut vai lunttaatteko jostain? Mulla on hieman yksityiskohdat hämärtyneet näin 17 vuoden aikajänteellä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ihan vakavasti, muistatteko te nää jutut vai lunttaatteko jostain? Mulla on hieman yksityiskohdat hämärtyneet näin 17 vuoden aikajänteellä.
Bobakki on elävä tietopankki näiden juttujen suhteen, kysy mitä vaan, niin se tietää :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Bobakki on elävä tietopankki näiden juttujen suhteen, kysy mitä vaan, niin se tietää :thumbup:
Ei pidä paikkaansa.
Bobakki ei tiedä:
-Fittipaldi rengaspeineita vuoden 75 Silverstonen GP:ssä
-Barichellon ajamien warmup-kierrosten yhteenlaskettua kokonaispituutta.
Kaiken muun se kuulemma tietää ja muistaa.

Schumacher on sunnuntaina maalissa ennen Nicoa, ihan sillä ettei menisi tyystin ot:ksi.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Ei pidä paikkaansa.
Bobakki ei tiedä:
-Fittipaldi rengaspeineita vuoden 75 Silverstonen GP:ssä
-Barichellon ajamien warmup-kierrosten yhteenlaskettua kokonaispituutta.
Kaiken muun se kuulemma tietää ja muistaa.
Juu mutta kysy mikælilta, hänellä on tallien datatiedot hallussaan, mahdollisesti jo tuolta ajalta.



Mutta itse aiheeseen, näyttää Schumin & mersun kannalta paljon valoisemmelta kuin pari kisaa sitten. Jokohan rehtori olisi palkintopallilla?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Bobakki on elävä tietopankki näiden juttujen suhteen, kysy mitä vaan, niin se tietää :thumbup:
Return of the Jarna.

Edes supermuistiset adrianveidtit eivät saa minua vakuuttuneeksi siitä, että B193 olisi ollut jotain muuta kuin sarjan toiseksi paras auto. Ja voittihan Sennakin loppukaudella 100% enemmän kilpailuja kuin Schumi. Siis sen jälkeen kun sai saman koneen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bobakki on elävä tietopankki näiden juttujen suhteen, kysy mitä vaan, niin se tietää :thumbup:
Kyl mä oikeasti joudun tarkastamaan suurimman osan ainakin yksityiskohtien suhteen tai joudun katumaan jälkikäteen.

McLarenilla tuota vuoden 1993 autoa pidettiin erittäinkin hyvänä ja jopa Senna kehui sitä; ei ihan pieni juttu sekään. Suurin ongelma oli juurikin tuo moottori. Itse pitäisin noita kahta jopa aika tasavertaisina.

Zetecin käyttö jo '93 on mulle itse asiassa uusi tieto, ei sitä ainakaan kisoissa käytetty sikäli kun yhtään kärryillä olen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Return of the Jarna.

Edes supermuistiset adrianveidtit eivät saa minua vakuuttuneeksi siitä, että B193 olisi ollut jotain muuta kuin sarjan toiseksi paras auto. Ja voittihan Sennakin loppukaudella 100% enemmän kilpailuja kuin Schumi. Siis sen jälkeen kun sai saman koneen.
Tasan yhdellä tapaa asiat jäävät historiaan. 1994 alun Schumille prossat meni vuorostaan 100-0. 1993 niin sellaista mielikuvaa jäänyt että Macin elektroniikka oli edistyksellisempää, kun taas Benetton oli aina vähintään yhtä tehokas, tai tehokkaampi alkukauden moottoriedulla. Sateella sitten Schumi jo ennen Doningtonia puhui auton hankaluudesta sille kelille, jolla Maccia pidin ilman muuta parempana. Mikään käsi ei Schumacherkaan kuitenkaan ollut (vaikka Senna paras olikin). Mutta uusia superkuskeja tulee ja menee osin F1-urat kohdatenkin: ...Prost - Senna - Schumacher... Kunnioitan kaikkia suuresti.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Eikös Schumin Benettonissa ollut se luistonesto tms. -systeemi, jonka käyttöä sitten ei pystytty todistamaan?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Eikös Schumin Benettonissa ollut se luistonesto tms. -systeemi, jonka käyttöä sitten ei pystytty todistamaan?
Joo, kisa-ajoissa ei ainakaan. Ja joskus muistaisin että salakuunneltiinkin kisaviikonloppuna eikä sellaisesta puhuttu tiimissä mitään. Mutta vaikka Schumi yksi suosikkejani aina ollutkin, laittomuuksista soisin rangaistuksia kelle tahansa. Aika syvältä esim. Silverstone 1998 maaliintulo tai punnituspisteen "vahingossa ohiajo" Kanadan aika-ajossa 2001 ilman seuraamuksia. Välillä saanut mennä sääntöjen väärällä puolen enkä sellaista etuoikeutta haluaisi nähdä kellään. Mutta penalteista päättävät muut tahot, kuin ajaja itse. Toisinpäin, niin olipa ovelat hämäysvihreät kuskille Monacossa nyt viimeksi. Alonso itsekin suditteli renkaisiinsa lämpöä siinä edellä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kyllä mulla ainakin ulkomuistista tuo Zetec tuli.
Seurasin niin tiiviisti Sennaa, Mikaa ja McLarenia noihin aikoihin että jäänyt päähän...
Ihan ulkoa en muista käyttikö Benetton sitä edes aika-ajoissakaan, mutta harkoissa se kyllä oli Italiasta lähtien.

McLaren sai tosiaan joskus kauden puoliväln hujakoilla saman kehitysversion kuin Benetton,
muistelisin että siihen vaikutti rutinoiden lisäksi sekin että mäcci pystyi
huonommalla koneellaanki parempiin tuloksiin kuin benetton, ja sitä kautta
Ford sai syyn parantaa entisestään niiden asemaa kun Fordin V8 sai
niin paljon huonoa mainetta tehottomuuden takia...

Kiva vuosi, parhaimmat muistot omalta kohdalta on juuri vuodelta 1993,
donington, estoril, Brasilia, Monacon.... Upeita kisoja monta :)

Kyl mä oikeasti joudun tarkastamaan suurimman osan ainakin yksityiskohtien suhteen tai joudun katumaan jälkikäteen.

McLarenilla tuota vuoden 1993 autoa pidettiin erittäinkin hyvänä ja jopa Senna kehui sitä; ei ihan pieni juttu sekään. Suurin ongelma oli juurikin tuo moottori. Itse pitäisin noita kahta jopa aika tasavertaisina.

Zetecin käyttö jo '93 on mulle itse asiassa uusi tieto, ei sitä ainakaan kisoissa käytetty sikäli kun yhtään kärryillä olen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kamoon, elkää ottako niin vakavasti :p
It's more fun that way.

1993 niin sellaista mielikuvaa jäänyt että Macin elektroniikka oli edistyksellisempää, kun taas Benetton oli aina vähintään yhtä tehokas, tai tehokkaampi alkukauden moottoriedulla.
Mulla on sellainen muistikuva, että Benetton olisi ollut tasaisempi läpi kauden, Senna taas oli ajoittain pahastikin hukassa McLareninsa kanssa.

Kunnioitan kaikkia suuresti.
Niin minäkin, jopa Schumia. Hänen urallaan on vain tiettyjä tekijöitä, joihin suhtaudun hyvin kriittisesti, ja joiden vuoksi en arvota häntä tilastojensa mukaisesti: mestaruustaistelun paineissa tulleet kriittiset virheet, "yhden kuskin" tallit.

Schumin kohdalla on aina ollut tietty ristiriita ympärillä vellovan keskustelun ja sen minkä minä ainakin koen todellisuudeksi välillä. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että Schumi voitti ainakin 1994 ja 1995 mestaruudet kilpailijoita heikommalla autolla. Tästä olen ollut eri mieltä jo 15 vuotta. Ferrarilla voitetuissa mestaruuksissa auto mielestäni jokaisena vuonna sarjan paras - selkeästi parempaa ei ainakaan ollut - vaikkei kylläkään aina ylivoimainen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/06/1142907

Ex-tallikaveri: Schumi ajoi kuvottavasti

- Mielestäni Schumacherin ajo oli tänään kuvottavaa. Tämä oli Schumacherin huonoin viikonloppu paluun jälkeen, Brundle lyttäsi.

Brundlen mukaan Mercedes-auton ratissa oli aasi.

- Schumacherin auton perään täytyy suhtautua kuin aasin takapuoleen, Brundle viittasi aasien taipumukseen potkia takajaloillaan.
Täytyy kyllä sanoa, että vaikka kisan aikana totesinkin että Schumi ajaa aika härskisti, niin Hamilton on viime vuosina pistänyt niin paljon härskimmäksi tämän pelin että enää ei Schumin temput tunnu kovin pahoilta. Toki en moista ajotyyliä hyväksyisi omilta suosikeiltani (tai niistä tulisi ex-suosikkeja), mutta Schumia pidin aina aika sikamaisena kuskina - kunnes näin Hamiltonin tyylin. Jotenkin epäilen että Britti-Brundle ei näe asiaa samoin, miksiköhän? :p
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Täytyy kyllä sanoa, että vaikka kisan aikana totesinkin että Schumi ajaa aika härskisti
Mun mielestä Schumin ajo tänään ei ollut edes varsinaisesti härkiä, ennemminkin retardia. Kubican painaminen nurmikolle ja Massan torpedointi näyttivät enemmän siltä kuin Schumi ei vain olisi osannut/jaksanut katsoa peiliin, eikä niinkään härskiltä sijoitusten puolustamiselta. Tuli Grouillard ja Arnoux mieleen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös