Michaelin, Juanin ja Kimin epäonnen pisteet.

  • Viestiketjun aloittaja Ma
  • Aloituspäivämäärä

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Aattelin että tän voisi laittaa ton kisaotsikon alle, mutta kun tekstiä tuli sen verran ja aihekin on mielestäni ihan kiinnostava sille voi laittaa oman Topicin.

Asiaan.

Jos nyt laitetaan kolmen kärkimiehen (MM) epäonnen hetket listaan niin olisiko se suurinpiirtien tämmönen.
Laitoin kaikki epäonnet syyniin omia virheitä lukuunottamatta, ja perään kuinka monta pistettä kuski tod. näköisesti menetti (oma mielpide tietenkin, mutta yritin laskea tarpeeksi oikeudenmukaisemmaksi, enkä kaikesta epäonnesta edes jakanut pisteitä) ko. kilpailussa.

Australia:
MS: väärät renkaat lähdössä, ilmanohjain lähti irti (seurauksena voiton menetys neljänteen tilaan) 5.p
JPM: Kärsi turva-autosta. 0.p
KR: Sai varikon läpi ajo rangaistuksen, tiimin säädettyä rajoittimen väärin. 4.p

Malesia:
MS: Törmäsi alussa Trulliin ja sai rangaistuksen (oma vika) 0.p
JPM: Joutui Pizzonian yliajamaksi. Kisa pilalle. 5.p
KR: - 0.p

Brasilia:
MS: ajoi aika-ajot sadesäädöillä, Ferrarin ja FIA:n säätösekaannuksen vuoksi. 0.p
JPM: - 0.p
KR: - 0.p

San Marino:
MS: - 0.p
JPM: ongelmia toisella ja toisella stopilla, joutui tekemään ylimääräisen pysäkin. Tippui Alonson taakse seitsemänneksi. 1.p
KR: - 0.p

Espanja:
MS: - 0.p
JPM: - 0.p
KR: Ajoi näkymättömissä olleen Pizzonian Jaguarin päälle. 4.p

Itävalta:
MS: Auto syttyi tuleen, siitä huolimatta hieno suoritus toi voiton. 0.p
JPM: Keskeytti moottoririkkoon kärkiasemasta. 8.p
KR: - 0.p

Monaco:
MS: Juuttui alussa Trullin perään. 0.p
JPM: - 0.p
KR: Juuttui kierroksella ohitettavien perään koittaessaan ohittaa Montoyaa varikolla. 2.p

Kanada:
MS: - 0.p
JPM: - 0.p
KR: rengas irtosi, onnekseen varikkotie edessä 1.p

Eurooppa:
MS: Osui Montoyan kanssa ja joutui hiekoille. Kolmossija vaihtui viitoseen. 4.p
JPM: - 0.p
KR: Moottoririkko kärkiasemasta 10.p

Ranska:
MS: - 0.p
JPM: Menetti mahdollisen voiton tiimin kerrottua Ralfille Juanin pysähdyksestä. 0.p
KR: Juuttui kierroksella ohitettavien perään koittaessaan pitää Schumacheria takanaan. Jarruongelmat lopussa. 1.p

Englanti
MS: Odotti Barrichellon varikkopysähdyksen. Juuttui hitaampien perään. 0.p
JPM: Joutui odottamaan Ralfin pysähdyksen. 0.p
KR: huono viimeinen rengaskerta. Ulosajo öljystä ja Barrichello painostuksesta (tod. näköisesti kallistuu omien vikojen puolelle). 0.p

Saksa:
MS: Rengasrikko. kakkossija vaihtui seiskaan. 6.p
JPM: - 0.p
KR: kolaroi alussa Ralfin ja Barrichellon kanssa ilman omaa syytä. 8.p

Unkari:
MS: Ajoi hitaampien perässä, ongelmia toisella pysähdyksellä. 1.p
JPM: Joutui lähtemään likaiselta puolelta, ja menetti huonon lähdön vuoksi. Mahdollisuudet ykkös ja kakkossijaan. 2.p
KR: Juuttui alussa Webberin perään. 0.p

Näin loppuun laskettuna epäonnen pisteet ovat seuraavat:

1. Kimi Räikkönen 30
2. Juan Pablo Montoya 16
3. Michael Schumacher 16

Näin voimme todeta, että Räikkönen on ollut selvästi kolmikon epäonnisin. Täytyy tosin todeta, että Kimi ei ole menettänyt isoa pistepottia omien virheiden seurauksena (Kanadassa jonkin verran) kun taas Schumi ja Montoya olisivat ehkä kyenneet jopa voittotaisteluun Brasiliassa jossa ajoivat ulos.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ma:
Australia:
MS: väärät renkaat lähdössä, ilmanohjain lähti irti (seurauksena voiton menetys neljänteen tilaan) 5.p
Ilmanohjain taitaa mennä omaan piikkiin. Siinähän se hajosi, kun Schumacher kävi taiteilemassa kanttareiden päällä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tuohon englannin gp:n kimin piste menetykseen vois laittaa kaksi pojoo koska kimi olisi pystynyt pitämään pablon takanansa mutta kun vetäs pihalle niin meni sekiin siihen!!!

Ja unkarin gp:n tapahtumista voi olla montaa mieltä että olisiko kimi voittanut jos ei olisi jäänyt webberin taakse...Alonso ei kyllä varmaankaan näyttänyt ihan täyttä vauhtia missään vaiheessa ehkä ekat 10 kiekkaa mutta muuten se ajeli aika varman päälle :rolleyes:

Muuten olen kyllä harvinaisen samaa mieltä noista ongelmista!!!

Ainiin kimille vois laittaa vielä joku merkintä "epäonnesta" hänellä ei ole uutta autoa käytössä ja tuotakaan autoa ei pahemmin ole kehitetty avauskisan jälkeen idea

<small>[ 25-08-2003, 17:00: Message edited by: vormula ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
RK-62:
Ma:
Australia:
MS: väärät renkaat lähdössä, ilmanohjain lähti irti (seurauksena voiton menetys neljänteen tilaan) 5.p
Ilmanohjain taitaa mennä omaan piikkiin. Siinähän se hajosi, kun Schumacher kävi taiteilemassa kanttareiden päällä.
Tämä ei kyllä suoranaisesti liity aiheeseen mutta missäs kisassa rubinholta lähti ilmanohjain???
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
RK: niissä Ferrarin ilmanohjaimissa oli jotain vikaa kun molemmat lähtivät Schumilta Australiassa ja Kanadassakin Barrichellolta yksi.
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
<small>[ 25-08-2003, 17:02: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Voi turhuuksien turhuus...

Samalla pitäisi tehdä lista kuskien onnen(muiden epäonnen)kautta saamista pisteistä..

...jos yrität vertailla kolmen kuskin välistä epäonnea, niin eikö lista kannattaisi tehdä poissulkevaksi.. eli ilman schumin epäonnea melbournessa ei kiminkään epäonni olisi ollut noin suuri... toisin sanottuna tämän "epäonnen" takia sumi menetti voiton(5p) ja kimi kakkossijan(2p)...

Ja jos jossitellaan kimin epäonnea kun jäi webberin taakse, niin mikä ero siinä on esim
"Monaco:
MS: Juuttui alussa Trullin perään. 0.p"
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
E. Tuhero:
Voi turhuuksien turhuus...

Samalla pitäisi tehdä lista kuskien onnen(muiden epäonnen)kautta saamista pisteistä..

...jos yrität vertailla kolmen kuskin välistä epäonnea, niin eikö lista kannattaisi tehdä poissulkevaksi.. eli ilman schumin epäonnea melbournessa ei kiminkään epäonni olisi ollut noin suuri... toisin sanottuna tämän "epäonnen" takia sumi menetti voiton(5p) ja kimi kakkossijan(2p)...

Ja jos jossitellaan kimin epäonnea kun jäi webberin taakse, niin mikä ero siinä on esim
"Monaco:
MS: Juuttui alussa Trullin perään. 0.p"
Se että schumi itsekin myönsi ettei autosta ollut voitto taisteluun missään vaiheessa!!!

Kimin autosta olisi (ehkä) ollut unkarissa!!!
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
E.Tuhero: Niin mikä vitun ero. Jos katsot pisteitä, niin kummallekaan ei ole annettu tuosta kyseisestä epäonnesta pisteen pistettä. Ja tietenkään tämä lista ei ole täydellinen, mutta niin ei ole mikään lista missään lajissa. Jos O-P Karjalainen karsiutuu moukarin finaalista ja toinen jolla on 3 metriä huonompi heitto tällä kaudella pääsee finaaliin, niin onko se reilua, jos oletetaan että O-P:llä oli vain huono päivä.

E.Tuhero voi itse laskea pisteet, jos oletetaan että kaikkien epäonnet otetaan pois ja pisteet annetaan sen mukaan.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ma:
RK: niissä Ferrarin ilmanohjaimissa oli jotain vikaa kun molemmat lähtivät Schumilta Australiassa ja Kanadassakin Barrichellolta yksi.
Australian GP: Ferrari race notes:
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=117006&FS=F1
However, the drama continued. The Ferrari's barge boards, damaged by the trip over the grass a few laps before, finally broke away and was trailing on the right side of the car. He was losing a lot of time as it upset his car's handling then Schumacher was flagged to the pits to have it removed for safety reasons.
Michael Schumacher:
At one point I hit the kerbs, damaged the car quite badly and lost a lot of time because of it. Apparently, on the lap before my last pit stop, some parts started hanging off the car and that was badly affecting its handling.
<small>[ 25-08-2003, 17:48: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
Ihan mielenkiintoinen pistetaulukko. Tietystikin saivarrella voisi loputtomasti, kuten se että eipä Kimi olisi Espanjassa Pizzoniaan törmännyt ellei olisi itse aika-ajoissa ensin mokannut... :rolleyes:

Mutta mukava huomata että tällä foorumilla kerätään monenlaisia tilastoja muiden luettavaksi :)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ma:
E.Tuhero: Niin mikä vitun ero. Jos katsot pisteitä, niin kummallekaan ei ole annettu tuosta kyseisestä epäonnesta pisteen pistettä.
Juu ei annettu. Otinkin kantaa vormulan ensimmäiseen replyyn.. mutta siihenkin vormula antoi jo tarkennusta joten se siitä.

Ma:
E.Tuhero voi itse laskea pisteet, jos oletetaan että kaikkien epäonnet otetaan pois ja pisteet annetaan sen mukaan.
Älä pelkää, en tule laskemaan. =)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Niin tosiaankin tuossa pitäisi ottaa myös huomioon "onnenpotkut" jotka johtuvat toisen epäonnesta. Tilanne olisi enemmän plusmiinusnolla silloin wink

Ja Kimi tuskin olis tullu Hockessa kakkoseksi. Korkeintaan kolmas ja ehkä neljäs ilman starttikolaria johon muutkaan eivät olisi jääneet :p
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Ainahan se on hauskaa leikkiä ajatuksella, että miten olisi voinut käydä jossain tietyssä tilanteessa ja niin edelleen. Itse ajattelin tässä jo julistaa Räikkösen tämän vuoden mestariksi. Joko hän voittaa sen ajamalla tai sitten jossittelen sen mestaruuden hänelle wink Oikeiden mestareiden lisäksi on siis olemassa moraalisia sekä jossittelujen kautta syntyneitä mestareita.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Heldenwiev, kuten tässä jo aiemmin todettiin, laskin epäonnen pois vain Kimin, Juanin ja Michaelin kohdalta, ja jokaisen erikseen, joten esim. Hockessa oletetaan että Kimi olisi selvinnyt starttikolarista Rubensin ja Ralfin kolaroidessa. Näin Kimin kakkospaikka olisi ollut todennäköinen kun katsotaan että hänen tallitoverinsa David Coulthard sijoittui oikeasti kakkoseksi, ja lähti kisaan kuitenkin seitsemän ruutua kauempaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ma:
Heldenwiev, kuten tässä jo aiemmin todettiin, laskin epäonnen pois vain Kimin, Juanin ja Michaelin kohdalta, ja jokaisen erikseen, joten esim. Hockessa oletetaan että Kimi olisi selvinnyt starttikolarista Rubensin ja Ralfin kolaroidessa. Näin Kimin kakkospaikka olisi ollut todennäköinen kun katsotaan että hänen tallitoverinsa David Coulthard sijoittui oikeasti kakkoseksi, ja lähti kisaan kuitenkin seitsemän ruutua kauempaa.
Kyllä, voihan sen noinkin tehdä. Mutta lopputulos ei mielestäni silloin ole aivan yhtä realistinen kuin jos otettaisiin kaikki kuskit huomioon.

Tarkoitin kuitenkin sitä että kun esim Montoya menetti itävallassa potentiaalisen kakkossijan ja saa 8 "säälipistettä". Samasta kisasta Kimiltä pitäisi vähentää 2 onnenpotkupistettä koska Montoya keskeytti Kimin edeltä. Tällä menetelmällä nähtäisiin paremmin mikä on onnen ja epäonnen kokonaissaldo. Alkuperäisessä tutkimuksessasihan kyse oli vain epäonnenpisteistä.

<small>[ 26-08-2003, 16:17: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
"Eurooppa:
MS: Osui Montoyan kanssa ja joutui hiekoille. Kolmossija vaihtui viitoseen. 4.p
JPM: - 0.p
KR: Moottoririkko kärkiasemasta 10.p"

No JOS noin ajatellaan niin schumihan olisi tippunut kutoseksi JOS kimi ei olisi keskeytänyt :D

Taitaa mennä jossiteluksi ihan kunnolla tämäkin juttu :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ehkäpä "epäonnen pisteitä" pitäisi vielä kehitellä....

Periaatteessa kaikki muutokset lähtöjärjestyksen ja lopullisen tuloslistan välillä saattavat olla potentiaalisia pisteiden menetyksiä/lisäyksiä.

Ohituksetkin johtuvat nykyään usein jostakin seikasta, joka ei suoranaisesti aina riipu kuljettajasta. Erilaisen taktiikan takia voidaan ohittaa varikolla. Valittu taktiikka saattaa olla siis syypää pistemenetyksiin. Voi olla, että tallin taktikot yhdessä kuljettajan kanssa tai yksinään ovat tehneet virheratkaisuja.

Startissa voi tapahtua suurempiakin muutoksia. Kimi saa etua esim. McLarenin starttijärjestelmästä verrattuna Schumin Ferrariin. Pitäisikö Kimin lähdöstä saamista ohituksista (sikäli kun ne vaikuttivat lopputuloksiin) vähentää tämä etu vai pitäisikö Schumille laskea epäonnen pisteitä, kun tekniikka ei ole riittävällä tasolla ?

Jos Ralf tai Ruben (tai kuka tahansa muu kuin KR,MS,JPM) keskeyttää näiden edestä esim. 10 viimeisellä kierroksella, niin eiköhän kyse ole "onnen pisteistä", jotka vähentävät epäonnen vaikutuksia. (varsinkin jos samasta kisasta olisi saanut epäonnen pisteitä...)

Joka tapauksessa pisteiden laskun kriteerit pitäisivät olla samat kaikille vertailteville kuljettajille.

<small>[ 26-08-2003, 17:18: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Eiköhän tuohon Suumakkerin Brasilian kohtaan voisi laittaa muutaman pisteen, kun hän ajoi ulos radalta keliolosuhteista johtuen. Tämmösten epäonnen pisteiden laskeminen on kuitenkin aivan äärettömän hankalaa hommaa, kun ajattelee, että kaikki olisi voinut käydä aivan toisin. Kaikki omalla tavallaan niin myös tämäkin lista on, ihan hyvä laskentatapa tämäkin. Ite oisin saattanut saada pitkälti samanlaisen listan.
 
Ylös