Michele Alboreto menehtyi

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Todella surullista :(

Silloin kuin todella aloitin seuraamaan F1:siä, niin jäi mieleen, kun Albo ajoi 14 kertaa maaliin 16 kisassa. (1992)
Se oli hieno saavutus.

Moottoriurheilun puolella on ollut aika synkkä vuosi:
Earnhardt, Wollek, Melbournen ratavalvoja ja nyt Alboreto. :(
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Originally posted by Bleu:
Moottoriurheilun puolella on ollut aika synkkä vuosi:
Earnhardt, Wollek, Melbournen ratavalvoja ja nyt Alboreto. :(
Eikö jossain rallissa kuollut muutama katsoja (jossain Espanjassa tai jossain)

Todellakin synkkääkin synkempi vuosi. Toivottavasti se ei enää tästä synkkene
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Maailmassa on noin kuusimiljardia ihmistä joista yli 330 000 kuolee joka päivä, kuka milläkin tavalla. Lähes jokainen noista kuolemista on tragedia ihan yhtä lailla.
Noille jotka ihmettelevät saadaanko autourheilua koskaan turvalliseksi; saadaan, laskemalla maksiminopeus viiteen kilometriin tunnissa ja käyttämällä hyviä turvavarusteita. Niin kauan kun näin ei ole, ruumiita tulee jatkossakin riippumatta siitä mitä autoille tai radoille tehdään noin järjellisissä mittapuitteissa. Eli siinä mielessä toi autourheilu ei juurikaan eroa ihan tavallisesta arkielämästä.
 

Ptirronen

Satunnainen kirjoittelija
Liittynyt
22.5.2000
Viestit
838
Sijainti
Moussaka Beach
(huokaus) Mitähän tähänkin sanoisi? Sanotaan vaikkapa näin:

On kilpa-ajajia ja on kilpa-ajajia. On niitä ajajia, joiden nimen kuullessaan mieleen tulee kyseinen kaveri, hänen tallinsa ja jokin yksittäinen kilpailusijoitus. On myös ajajia, joiden osalta ei synny minkäänlaisia mielleyhtymiä.

Sitten on kilpa-ajajia, joiden nimi symboloi koko moottoriurheilua: lähtöä edeltävää kihelmöivää jännitystä, kuumassa ilmassa väreileviä kilpa-autojen silhuetteja, rajapirun lailla kiljuvia moottoreita, raivokkaita hyökkäyksiä ensimmäiseen mutkaan ja taistelua sekunneista aina ruutulipulle saakka.

Sellaisia nimiä on muutamia: Niki Lauda, Rene Arnoux, Alain Prost, Keke Rosberg, Riccardo Patrese. Yksi nimistä on Michele Alboreto.
 

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
Originally posted by Ptirronen:
Sellaisia nimiä on muutamia: Niki Lauda, Rene Arnoux, Alain Prost, Keke Rosberg, Riccardo Patrese. Yksi nimistä on Michele Alboreto.
Myös Albert Oil kuuluu ilman muuta näihin nimiin.
 

Helium

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
1060
Sijainti
Jyväskylä
Originally posted by AJaN:
Olipa kerran pimeällä 80-luvulla pieni poika joka innostui televisiosta tulleista formulakilpailuista. Itsellään hänellä oli, niin kuin kaikilla 5-8-vuotiailla, aimo läjä pikkuautoja, joita neppaillen hän sitten simuloi sankareidensa suorituksia. Kilpailuja poika selosti äänekkäästi, tutut nimet telkkarista löytyivät pojankin selostuksista, joskin rallikuskit ja formulakuskit ajoivat hänen kilpailuissaan sopuisasti samassa sarjassa. MM-pisteet hän kirjasi säntillisesti vihkoseensa, luonnollisesti samalla pistejärjestelmällä kuin oikeissakin kisoissa.

Nyt jo täysi-ikäiseksi kasvanut silloinen pikkupoika heräsi tänä aamuna pahaa aavistamatta, katsoi teksti-tv:tä ja pysähtyi.

Yksi kuljettajista joiden nimeä pikkupoika hoki autoleikeissään kisoja "selostaessa" satoja kertoja oli kuollut. Eikä kyseessä ollut kuka tahansa walterröhrl vaan silloisen pikkupojan kolmossuosikki heti Alain Prostin ja Keke Rosbergin jälkeen.

Michele Alboreto oli kuollut.

Alboreto kilpailee nyt taivaallisilla kilparadoilla mm.Gilles Villeneuven, Ayrton Sennan, Rodriguezin veljesten, James Huntin, Graham Hillin ja kenties kaikkein suurimman, Juan Manuel Fangion, kanssa. Sinne vie lopulta meidän kaikkien tie.

Alboreto kuoli tehdessään sitä mitä rakasti yli kaiken. Kilpa-auton ratissa, täysillä.

Arrivederci Michele.
Kauniisti sanottu.

Arrideverci!
 

Johanna

Well-known member
Liittynyt
7.3.1999
Viestit
1445
Originally posted by AJaN:
... Alboreto kilpailee nyt taivaallisilla kilparadoilla mm.Gilles Villeneuven, Ayrton Sennan, Rodriguezin veljesten, James Huntin, Graham Hillin ja kenties kaikkein suurimman, Juan Manuel Fangion, kanssa. Sinne vie lopulta meidän kaikkien tie.
...
Olen lukenut AJaNin muistosanat moneen kertaan. Ne saavat mieleeni omat tunnelmani Sennan kuoleman aikaan. Senna oli pikkuveljeni (ja minun) suuri idoli. Sennan kuollessa tiesimme jo, että vakavasti sairastunut veljeni olisi pian samassa tallissa suuren idolinsa kanssa. Voi sitä ahdistuksen määrää.
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
"Perhaps you were destined to die, Michele, because in your driving there was something of that genius which is one of Nature’s greatest mysteries, and Nature strives to destroy those who come too close to her. Beethoven was struck with deafness when he seemed about to transcend man’s powers of musical expression. Galileo was blinded when he tried to probe infinity and its laws. Leonardo da Vinci’s hands were crippled when he was about to come nearer to perfection than any man before him. And you too, Michele, were destroyed when you sought to cross the known frontiers of man-made speed.

Now you are preparing for another race, the last great race. A race without danger, without care or sorrow……."


Ja nyt kun oletten lukenut tuon voin paljastaa että tuo on alunperin Achille Varzin muistokirjoitus. Achillen joka myös kuoli 44-vuotiaana silloin harjoitellessaan Sveitsin ja Euroopan GP:nä toimineeseen Bremgartenin kisaan. Vuonna 1948.

Se sopii silti myös tähän paikkaan.
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Onnettomuuden syyksi on paljastumassa rengas rikko:

Entisen F1-kuljettaja Michele Alboreton kuolemaan johtaneen onnettomuuden syyksi on paljastumassa rengasrikko.

Saksalaisella Lausitzringin radalla tapahtunutta onnettomuutta tutkiva ryhmä ilmoitti olevansa varma, että Alboreton Audista puhkesi rengas täydessä vauhdissa, mutta sitä aiheuttiko rengasrikko onnettomuuden se ei vielä pystynyt vahvistamaan.


- Olemme selvittäneet, että autosta puhkesi vasen takarengas, kertoi ryhmää johtava Lausitzin alueen yleinen syyttäjä Petra Hertwig Reutersille.

- Emme kuitenkaan ole ainakaan vielä pystyneet osoittamaan, että se olisi ollut onnettomuuden syy.

Lausitzringin radan johto on joutunut puolustamaan itseään syytöksiltä, joiden mukaan rengasrikon olisi aiheuttanut radan huonokuntoinen pinnoite

Lausitzringin rata avattiin viime vuonna, ja sitä pidetään yleisesti yhtenä maailman turvallisimmista moottoriurheiluareenoista.


Lähde: Daily F1

Että sillä lailla..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185


Aika pahasti on turvakaari hajonnut ja auto on turva-aidan "väärällä" puolella.

[ 02-05-2001: Message edited by: Bleu ]
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Seuraavassa Autosportin sivuilta, Ask Nigel osiosta Alboreton liittyvä juttu, ehkä nyt ymmärrätte miksi Michele oli myös minun suosikkini.

Dear Nigel,
I was shocked and saddened by the news of Michele Alboreto's death last week. For me it was not about Senna, Prost, Mansell or Piquet, it was always Alboreto who I followed from his first GP for Tyrrell, until his most recent win at the Sebring 12 Hours. I was wondering what your memories of Michele were and what will you miss most about him?
Darren Gibbons, Denver, Colorado


Dear Darren,
Like you, like anyone who knew him, I also was stunned to learn of Michele Alboreto's death last week. I have written about him in this week's AUTOSPORT, but to give you an idea of the sort of person he was, let me tell you about a dinner in Estoril in 1987.

This was Michele talking not about himself – he was never the self-obsessed type – but it might get across the wit of the man, and his love of racing. He was a wonderful raconteur, and that night he had me, and everyone else at the table, in near hysterics, as he regaled us with 'Brambilla stories'.

The Brambilla brothers, Tino and Vittorio, citizens of Monza, were around a long time in motor racing – considerably longer, in fact, than anyone anticipated, since their track behaviour frequently suggested they may not have been a hundred percent steady in the head. Tales of their exploits are legion, and Alboreto came up with one or two I hadn't heard.

"You know the one about the F3 mechanic at Monza? No?" Michele smiled in anticipation, this clearly one of his party pieces.

"It was in the days when Tino was in F3, with a Tecno, and Vittorio was his chief mechanic. They were testing alone at Monza one day, and Vittorio hears the engine cut out, round the back of the circuit. 'I think he's run out of fuel,' he says to Pino, the young mechanic. 'Sounds like at Lesmo. Take some fuel out to him.'

"So Pino sets off, reaches Lesmo, and Vittorio is right: the car is parked, out of fuel, Tino standing next to it. They put the fuel in, and the engine starts. 'Get on the back, Pino,' Tino says, and I'll take you back to the pits...

"So, OK, they start off. Into first... then second..."

Sadly I cannot on paper do justice to this part of Michele's story, to the engine sounds, the rising revs, the gear changes. Suffice it to say that Tino gets the thing into fifth, and seriously so...

"So, Tino comes into the pits. 'You were right, Vittorio,' he says. 'I was out fuel. Thank you for sending Pino out to me.

"'No problem,' Vittorio says. 'But... where is Pino?'

"Tino hits his forehead with the heel of his hand. 'My God,'he says, 'he was on the back...'

"You know what?" Alboreto smiled, "it took them an hour to find him. He was face down in the run-off area at Parabolica!"

Tino, it seems, had arrived there in fifth gear, and turned into the corner at normal racing speed, a path the hapless Pino, clinging desperately to the roll-over bar, had found himself unable to follow...

Did he survive, we asked? "Oh, yes," Michele said. "He was a bit knocked about, you know, but OK – in fact, he still works for the Brambillas!"

Not all of the evening was given over to reminiscence, though. Alboreto was that rarest of men, a straightforward racing driver. You could interview him, reach a controversial point, volunteer to switch off the tape recorder, and he would say not to bother: "No, it's OK. No secrets..."

It was a gentler time, in many ways. Alboreto, I remember, spoke glowingly of Prost, the man he ran close for the championship for much of 1985.

"Alain is unbelievably quick, and clever. He's also very relaxed now, and because of that he's much more dangerous as a rival than before. When he was looking for the World Championship, he was very nervous like me now. But now he's relaxed, and it's made him even quicker. He makes fewer mistakes than anyone."

For Ayrton Senna, though, there was less enthusiasm. Michele did not at that time care for Senna, and did not much care, either, who knew it.

"I've never had a problem with anyone else, not like with Senna. And it's not possible to talk with him about it. He is still the same as he was.

"There is a limit, that's the point. You cannot push people off on the grass because you don't want to lose a position. In Hockenheim I was furious. At one point he missed a gearchange, and I went to overtake him on the right – he chopped across. So I went to the left – and he did the same again. Right again – and the same thing happened. We were this far apart, flat in sixth, and I could have been in the trees! This is sport, you know, not war. If you make a mistake you must expect to lose a place. I think he has to change: he is so good and so quick that he doesn't need to do things like that. He is one of the best – he can win anyway."

Alboreto, you can see, said what he thought – including about Ferrari, which was particularly brave for an Italian – and I always admired him for that. In terms of loving racing for the sake of it, he was very similar to Mario Andretti – indeed Mario remained his hero throughout his life.

He left F1 at the end of 1994, and after that I saw little of him for a few years, but when I bumped into him at the Goodwood Festival of Speed a couple of years ago – he was there to drive the Audi sports car and also an Auto Union – we picked up as easily as if we'd chatted only the weekend before.

Michele, in the right mood, was a magnificent racing driver, and I'll remember him as a really fine man, one of the best I have known in this sport. As Gerhard Berger said last weekend, "So many times I said to him that he should retire, but he loved it too much – he just couldn't leave it. And he died doing what he loved."
 

Hënkka

Guest
Toinen kuolemantapaus Lausitzringin moottoriradalla
[4.5.2001,10:37:28][Sportti.com][20126]


Itäisessä Saksassa sijaitsevalla Lausitzringin moottoriradalla koettiin torstaina jo toinen kuolemantapaus reilun viikon sisällä. Viime viikolla italialainen Michele Alboreto sai surmansa rengasrikosta aiheutuneessa ulosajossa ja eilen 43-vuotias ratavalvoja menehtyi testisessiossa juostuaan varomattomasti radan poikki suoraan auton alle. Paikallisten tukijoiden mukaan kuolema aiheutui ratavalvojan varomattomasta toiminnasta. Yksityisessä testisessioissa ajaneilla kuljettajat eivät kyenneet ehkäisemään onnettomuutta.

Toimitus / Sportti.com

------------------------------------------------------

Tuota mä en kyllä voi ymmärtää, miten joku voi juosta suoraan auton alle??? Luulisi tuollaisella radalla näkevän, että sieltä on joku tulossa. :confused:
 
Ylös