Michelin tai Bridgestone ?

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jos FIAn suunnitelma toteutuu ja F1:set rengastetaan tulevaisuudessa vain yhdellä rengasmerkillä niin nousee esille kiinnostava kysymys: Michelin tai Bridgestone?
Itse suosittelisin Michelinejä sillä perusteella että useampi huipputalli käyttää niitä tänään. Onko tästä on etua tämän päivän Michelini talleille ? ja jos on niin kuinka paljon ? (renkaiden ominaisuuksia luultavasti muutetaan).
Jos taas FIA valitsisi Bridgestonen olisiko tämä mahdollinen hyöty isompi Ferrarille (yleisen käsityksen mukaanhan Bridggestone on Ferrari-rengas ennen muita) .. :cool:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Pyrys sanoi:
Goobyear takaisin :thumbup:

Nimen omaan.
Silloin ei ainakaan kukaan voisi valittaa että toiset saa etua ja vastaavasti että meitä aina sorsitaan.
Goodyear toimittaisi ennen kautta yhden renkaan kuivalle ja yhden märälle kelille kaikille testattavaksi ja niillä sitten ajettaisiin koko vuosi, eikä tulisi mitään pehmeämpiä seoksia toisille talleille tai toisille radoille.


Edit: niin siis taikka mikä tahansa muu rengas toimittaja, vaikka nokia tai dunlop
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kumho. ;)

Ei, ajatus ei ole niin tuulesta temmattu kuin voisi luulla. F3:n virallinen rengastaja, joka yrittää nostaa profiiliaan moottoriurheilupuolella. Saattaisivat hyvinkin olla mukana avoimessa tarjouskilpailussa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Good Yearille menee ääni meikäläiseltäkin. Ainoa vaan että näitä asioita ei voi päättää äänestämällä nettifoorumeilla.

Pääasia että rengasvalmistaja kykenee tuottamaan riittävän määrän renkaita kaikille tiimeille myös testaamiseen. Lisäksi olisi hyvä että renkaat olisivat tasalaatuisia ja sadekelin renkaat hyviä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Kumho. ;)

F3:n virallinen rengastaja, joka yrittää nostaa profiiliaan moottoriurheilupuolella.
Eipäs yleistetä. Saksassa ja Aasiassa ajetaan Yokohamalla, Englannissa Avonilla, Eurosarjassa ja Australiassa Kumholla, Japanissa Bridgestonella, Etelä-Amerikassa Pirellillä, Suomessa Dunlopilla...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
juu, GY:n paluu olisi tuossa ehkä helpoin/järkevin tapa ratkaista ongelmat jos siirrytään vain yhteen rengastoimittajaan joskus...
Jos paluu yhteen merkkiin tulee ajankohtaiseksi joskus, niin Bstonen asiakkaiksi tuskin kovinkaan monet haluaa kun ovat julkisestikin ilmoittaneet tekevänsä renkaat pelkästään Ferrarille...
Michelinin käytöstä taas hyötyisi kaikki muut kuin Ferrari, joten kolmas osapuoli on ainoa joka tulisi kysymykseen....
...imho anyway... :rolleyes:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
FO110K sanoi:
juu, GY:n paluu olisi tuossa ehkä helpoin/järkevin tapa ratkaista ongelmat jos siirrytään vain yhteen rengastoimittajaan joskus...
Jos paluu yhteen merkkiin tulee ajankohtaiseksi joskus, niin Bstonen asiakkaiksi tuskin kovinkaan monet haluaa kun ovat julkisestikin ilmoittaneet tekevänsä renkaat pelkästään Ferrarille...
Michelinin käytöstä taas hyötyisi kaikki muut kuin Ferrari, joten kolmas osapuoli on ainoa joka tulisi kysymykseen....
...imho anyway... :rolleyes:
Olen täysin samaa mieltä. Tosin minulle on loppujen lopuksi ihan sama mikä rengasmerkki Michelinin ja Bridgestonen korvaa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
FO110K sanoi:
juu, GY:n paluu olisi tuossa ehkä helpoin/järkevin tapa ratkaista ongelmat jos siirrytään vain yhteen rengastoimittajaan joskus...
Jos paluu yhteen merkkiin tulee ajankohtaiseksi joskus, niin Bstonen asiakkaiksi tuskin kovinkaan monet haluaa kun ovat julkisestikin ilmoittaneet tekevänsä renkaat pelkästään Ferrarille...
Mutta toisaalta jokainen voi mielessään miettiä FIA:n suuntautuneisuutta, sekä seikkaa että Ferrarin leiri on jo nykyisellään sitoutunut jatkosta F1:sissä. Ferrarin hyöty tosin liukenisi aika nopeasti. Kun B-stone voittaisi joka tapauksessa, niin heillä ei liene suurta hyötyä mitenkään ylimäärin suosia Ferraria. Yhden rengasvalmistajan tapauksessa seos- ja rengasmäärät laskisivat dramaattisesti (muutenhan yhdestä rengasvalmistajasta ei olisi mitään hyötyä). Pienempi määrä seoksia tarkoittaisi muidenkin tallien saavan kaiken renkaasta irti helpommin. Ferrarilla saattaisi siten olla hyöty puolellaan ensimmäisen kauden, ja silloinkaan se hyöty ei olisi hirmuinen.

Itse kyllä näen rengasilpailun ihan mielenkiintoisena lisänä. Jotenkin vaan silläkin puolella pitäisi kehitystä jarruttaa, vaikkapa rajoittamalla rengasmalleja per kausi.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Micheliniltä on ainakin kerrottu, että he haluavat rengaskilpailua. Siinä mielessä heitä ei varmaankaan kauheana kiinnosta tuo ehdotus yhdestä rengastoimittajasta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Todti on kyrsiintyny Bridgestoneen :p
But this is our current situation and all we can do is accept it and continue working as hard as possible with our friends at Bridgestone to try and return to a much more competitive level.
Sikäli erikoista että Minardi on lähempänä michelin tiimejä kuin aikoihin. Mikä ettei jotkut tiimit vaihtais Bridgestoneen jos Ferrarin ote heikkenee siellä :)
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
J.Heldenview sanoi:
Todti on kyrsiintyny Bridgestoneen :p

But this is our current situation and all we can do is accept it and continue working as hard as possible with our friends at Bridgestone to try and return to a much more competitive level.

Sikäli erikoista että Minardi on lähempänä michelin tiimejä kuin aikoihin. Mikä ettei jotkut tiimit vaihtais Bridgestoneen jos Ferrarin ote heikkenee siellä :)
Bridgestone on tietty osa syy Ferrarin huonoon menestykseen tänä vuonna.
(Tai onks se Michelin kun ne tekee niin paljon paremmat kumit) :)
Vois muuten minunkin mielestäni olla mahdollista että esimerkiksi Williams vaihtaisi rengasmerkkiä kun ei pärjää Michelineillä (auto syö liikaa renkaita) ja taitaa olla Toyotalla sama asia.. :dunno:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Toni_V sanoi:
Mutta toisaalta jokainen voi mielessään miettiä FIA:n suuntautuneisuutta, sekä seikkaa että Ferrarin leiri on jo nykyisellään sitoutunut jatkosta F1:sissä.
Joopa joo... FIA:han on nimenomaan sanonut, että renkaat otetaan yhden rengasvalmistajan sarjasta sieltä, mistä halvimmalla saadaan (turvallisuusnäkökohdat yms tietysti huomioon ottaen), eli ei sillä FIA:n "suuntautuneisuudella" ole asian kanssa mitään tekemistä.

Itse olen kuitenkin muiden jo vastanneiden kanssa samaa mieltä siitä, että otetaan mieluiten kokonaan uusi rengasmerkki, niin ei ole kenelläkään mitään mutisemista.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
????
TS tänään:
"Bridgestonelle kovaa kysyntää
Italialainen Auto Sprint -lehti uutisoi tiistain numerossaan, että rengasmarkkinoilla käy kulisseissa kova kuhina.
Lehden mukaan rengasvalmistaja Michelinin leiristä McLaren, Renault, Williams, Toyota ja Red Bull olisivat käyneet neuvotteluja siirtymisestä käyttämään Bridgestonen renkaita.
Vain Sauber (BMW) ja BAR jatkaisivat varmuudella Michelinillä."

Mikähän tuossa nyt on takana ? USA:n fiasko ? Yhteen valmistajaan siirtyminen ? Meinaan vaan, että aika outoja siirtymishuhuja kun misukka on kumminkin tällä hetkellä se parempi rengas.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Todennäköisesti Bridgestone huomasi että yhden kanssa ei ole helpompaa. Testi kilometrit eivät riitä millään. Luutavasti myös maksavat rengastestauksesta aiheutuvat kulut kun nyt Michelinillä ajavat maksavat ne omasta pussistaan.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
JTH sanoi:
Lehden mukaan rengasvalmistaja Michelinin leiristä McLaren, Renault, Williams, Toyota ja Red Bull olisivat käyneet neuvotteluja siirtymisestä käyttämään Bridgestonen renkaita.
Lieneeköhän tuossa muutama nimi liikaa. Yleisestihän on kai puhuttu Williamsista, Toyotasta ja Red Bullista. Sinänsä kummallista tuo Bridgestoneen siirtyminen, sillä sehän tuntuisi olevan ratkaisu Ferrarin ongelmiin (ainakin tämän kauden). Tuskinpa McLaren tai Renault varsinkaan ovat siihen leiriin lähdössä.
 
Ylös