Michelinin uusi välikelirengas?

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olikos nuo Michelinin välikelin renkaat joilla Brazilian GP:hen startattiin, joitain uutuuksia? Ainakin ennen starttia pisti silmään että varmaan en oo noita ennen nähnyt ja hyvin tuntui kulkevan Bridgestoneen verrattuna. Faktatietoa asiasta? Onko Bridgestonen valta-asema välikelinrenkailla päättynyt?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eikait niillä välikelin renkailla hirmuista valta-asemaa olekkaan ollut vaan puhtailla sadekelinrenkailla ne onkin radasta riippuen luokkaa sekunti/kilometri nopeampia.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Olisi ihme, ellei Michelin ainakin kaventais eroa. Hyvin ne näytti kulkevan :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Matxi sanoi:
Eikait niillä välikelin renkailla hirmuista valta-asemaa olekkaan ollut vaan puhtailla sadekelinrenkailla ne onkin radasta riippuen luokkaa sekunti/kilometri nopeampia.
Ainakin muistelisin viime vuonna olleen vallitseva käsitys että Michelinin kannalta sais sataa kunnolla jos sataa, sillä välikelissä Bridgestone jyrää. Kyllä tuo Michelinin nopeus oli mulle yllätys. Mutta ratahan oli käytännössä kuiva, välttämättä siinä ei todellista välikelin paremmuutta nähty. Uudelta rengasprofiililta se jokatappauksessa vaikutti, hieman Bridgestonemaisemmalta kuin ennen :ahem:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Muutenkin kehitystyö menee renkaissa niin paljon eteenpäin, että varsinkaan MTV3:n selostajat ei pysy perässä vaan hokee parin vuoden takaisia mielikuvia siitä kumpi kumi on parempi missäkin kelissä. Nyt on nähty että kehitystyön vauhti on sitä luokkaa että vaikka olosuhteet olisivat peräkkäisissä kisoissa samat niin toinen onkin voinut ottaa aimo harppauksen eteenpäin ja kaikauttaa vaakakupin toisaalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä se oli niin päin, että Bridgestone loistaa kovemmassa sateessa. Erialisia muistikuvia saattaa tosin aiheuttaa viime vuoden Brasilian GP, jossa tilanne oli toinen FIA:n idioottimsaisen uuden rengassäännön takia, joka salli vain yhden sadekelin rengastyypin per varmilstaja. Michelinillä oli paremmin sateessa toimivan kuivan kelin renkaansa ansiosta mahdollisuus tehdä hieman kovempaankin steeseen sopiva kumitassu, kun taas Bridgestonen kumit olivat aika puhtaasti intermediate-renkaat.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Joo, olen samaa mieltä että Bridgestone on loistanu Micheliniä vastaan aina kovemmassakin sateessa ja selostajien väärät hokemat pohjautui pitkälti siihen Brasilian sadekisaanja siihen rengassääntöön.

Mutta yhtälailla Bridgestone on hallinnut sitä intermediate keliä. On nähty useampia kisoja joissa Bridgestone tallit pystyivät kilpailukykyisesti käyttämään märällä kelillä intermediate renkaita Michelinit runsaamminkuvioituja saderenkaita vastaan,ja sitten radan kuivuessa olivat todella vahvoja. Kuivuvalla radalla Michelinit joutuivat turvautumaan aikaisempaan slicksiin vaihtoon koska oikeaa intermediate rengasta ei ollut alle laitettu. Liekö sellasta ennen ollut olemassakaan.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
J.Heldenview sanoi:
On nähty useampia kisoja joissa Bridgestone tallit pystyivät kilpailukykyisesti käyttämään märällä kelillä intermediate renkaita Michelinit runsaamminkuvioituja saderenkaita vastaan
On toki, mutta aikaväli jolle useampia tuollainen kisa mahtuu on aika pitkä ja eteenpäin on menty siitä :idea:
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Matxi sanoi:
Eikait niillä välikelin renkailla hirmuista valta-asemaa olekkaan ollut vaan puhtailla sadekelinrenkailla ne onkin radasta riippuen luokkaa sekunti/kilometri nopeampia.
Juuri intermediateilla Brikkarit kulki voittamattomasti. Michelinit on silloin vahvasti niskan päällä, kun ajetaan voimakkaassa sateessa intermediateilla, tai kostealla radalla kuivan kelin kumeilla.
 
Ylös