Midland-talli mukaan F1:siin v.2006

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Uusi formulatalli nimeltään Midland F1 ilmoitti perjantaina virallisesti tulevansa mukaan formula ykkösten MM-sarjaan kauden 2006 alussa. Talliprojektin taustalla on lähinnä Venäjän markkinoilla toimiva Midland Group -monialayhtiö. - Auto rakennetaan yhteistyössä italialaisen Dallaran kanssa. Tallin päämaja tulee sijaitsemaan Lontoon liepeillä. Moottorin suhteen käymme keskusteluja, mutta meillä ei ole siitä vielä mitään kerrottavaa. Asiaa ratkennee tammi-helmikuussa, Midland-tallin perustaja Alex Shnaider kertoi. Tallin tulevia kuljettajia ei ole vielä valittu, mutta talli hakee venäläispilottia. - On erittäin todennäköistä, että F1 tulee näkemään ensimmäisen venäläiskuljettajansa lähitulevaisuudessa, Shnaider jatkoi. Talli aikoo toimia vähintään sadan miljoonan dollarin vuosibudjetilla. (MTV3)
Toivotaan, että talli nousee Ferrarin kilpailijaksi eikä jää jumiin "lähtökuoppiin"

Venäläinen kuski :eek!: Kiintoisaa :doubtful:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Saa aikapalon Ferrari taantua, että yksityistallit alkaisivat hätyytellä..

Turun Sanomissa väitettiin, että Alex Shnaider olisi ostanut Jaguarin RedBullin nenän alta. :doubtful: No kunhan talleja OIKEASTI tulee...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
No virallisia ilmoituksia yksityisallien liittymisestä ei ole kuultukaan aikoihin. Tiedä sitten toteutuuko homma, mutta varmaan muissakin liittymishuhuissa on saattanut jotain perää olla ja liittymismahdollisuuden realistisuutta on kartoitettu.

Kyllä tämä vaikuttaa uskottavammalta kuin esim Dart F1 :D
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mutku sanoi:
Saa aikapalon Ferrari taantua, että yksityistallit alkaisivat hätyytellä..
Tarkoitin ferrarin kilpailijalla vain ettei se olisi aivan paska :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eiköhän tässä tapauksessa kannata odottaa ainakin siihen asti, että tallilla on auto testiradoilla. Puhe on halpaa, tässä vaiheessa. Onhan näitä vastaavia julistuksia nähty vaikka kuinka paljon ja monesti puhemiehet ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen parin kuukauden sisällä.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Hieno juttu mikäli toteutuu. Mutta onhan se tosiaan muistettava, että siihen kauden 2006 alkuun on vielä melkoisesti aikaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ukyo Katayama sanoi:
Mielenkiintoista...
Kukas on Venäjän lupaavin/paras kuski?
Jos yritän kiltisti muotoilla, niin kohtuullisen synkkää on sillä rintamalla. Sergei Zlobinhan on testaillut Minardia, mutta on kyllä jotain ihan muuta kuin varteenotettava F1-kuski. Sitten on tietty Viktor Maslov, joka ajeli heikolla menestyksellä F3000-sarjaa taannoin. Ja ainakaan sillä otannalla, mitä minä pikkuformuloita seurailen, niin ei ole sielläkään mitään näkynyt. Jos joku tietää oikeasti aiheesta jotain, niin saa lisätä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Enrique sanoi:
Hieno juttu mikäli toteutuu. Mutta onhan se tosiaan muistettava, että siihen kauden 2006 alkuun on vielä melkoisesti aikaa.
Parempi näin päin kuin samaan tyyliin Lolan 1997 yrityksen kanssa. Kaikki laitettiin kokoon vain muutamassa kuukaudessa sponsorien (lähinnä MasterCard) painostuksesta, ja tuloshan oli sen mukainen. Tallipäällikkö Eric Broadley oli alunperinkin ajatellut vasta seruraavaa vuotta...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minä en lähivuosilta kyllä muista yhtäkään tallinperustamisilmoitusta, jossa taustalla olisi ollut F1:ten kannalta tuoreen maan yritys, jolla myös löytyy kassassa sellainen summa rahaa, että homma saadaan pyörimään. Dallarakaan ei ole mikään kevyesti otettava yhteistyötaho.

Uutinen vaikuttaakin erittäin lupaavaalta. Mustana pilvenä tässä suhteessa on kyllä tuo moottoripuoli. Auton kilpailukykyä ei saada asiansa osaavassakaan tiimissä kovin ylös, jos moottori on sarjan heikoin.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Joo-o. Takavuosinahan näitä talleja julkistettiin varikolla vähän nykyistä tiheämpään, mutta eipä niitä bravoja ja damseja sitten radalla nähty. Eikös se DAMSin rakentama aidolta näyttävä auto syttynyt vielä tuleenkin?
Ei sillä, hienoa jos mukaan saataisiin pari oikeaa tallia lisää. Itse kun totuin aikoinaan siihen, että F1-lähtöruudukossa on 26 autoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kauteen 2006 on vielä pitkä matka, eikä kannata todellakaan odottaa liikoja. Niin monta esimerkkiä on jopa valmiista autosta, jota ei koskaan ole saatu radoille rahoituksen puuttuessa. DAMS ja Dome ovat varmaan olleet lähimpänä -jos Lolan katsotaan jossain määrin onnistuneen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä tuohon Dallaraan tulee, niin monasti on jo nähty, että vaikka olisi kuinka varteenotettava rungonvalmistaja (Lola ja Reynard), voi auto epäonnistua täydellisesti. Ei nuo Dallarankaan viimeiset autot niin häävejä Scuderia Italian alla olleet. Tulee vaan mieleen kauden 92 auto, jonka etusiiven konstruktio onnistui pilaamaan koko kauden.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, siis se BMS-Dallara Brixia Motorsporti Scuderia Italia-Ferrari vuodelta 1992 oli siis ihan täys susi joka suhteessa.

Jykä ja Pierluigi Martini tekivät sillä lötköllä alkukaudesta ihan "superhuman-effortit" Meksikossa ja Brasiliassa kun saivat autot aika-ajoissa top 10:een.

Ensimmäinen ongelma oli aivan liian letkeä etusiipi joka antoi periksi joka suuntaan. Meksikossa ne tajusivat ongelman ja kiinnittivät vaijerit tukemaan siipeä. Se auttoi aika paljon. Toki etusiipi oli koko ajan aivan liian korkealla, mikä sekoitti aerodynamiikkaa. Mekaanisesti auto oli myös varsin vailinainen. Etupäässä oli tuohon aikaan suosittu MonoSchok järjestelmä, eli autossa oli vain yksi iskunvaimennin. Tämä oli sinänsä aivan katastrofi systeemi.

Unkarin kisassa tuli suuri takaisku kun FIA kielsi erikoisbensat, jolloin Agipin bensaa käyttäneet tallit menettivät kaikkein eniten. Jykä ei päässyt edes kisaan Unkarissa.

Loppukaudesta autoon tajuttiin tehdä joitain muutoksia parempaan suuntaan, mutta ne olivat jo liian myöhäisiä. Eräs klassikko tässä kumminkin pääsi syntymään. Kansalaiset olivat tietenkin tavattoman huolissaan Jykän menestymättömyydestä ja ihmiset olivat lähetelleet Matti Kyllöselle Creavideoon ehdotuksia miten Dallaraa voisi parantaa. Matti kysyi sitten maikkarin lähetyksessä Kekeltä, että pitäisikö näitä ihmisten ehdotuksia viedä eteenpäin. Keekke totesi, että jos asiat olisivat niiiin yksinkertaisia, ongelmat olisivat jo ratkaistu.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kaupattiiko sitä Arrowsia koskaan kunnolla? Raadot meni Minardille mutta silloin kun vielä toiminta oli lopuillaan?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Mutku sanoi:
Kaupattiiko sitä Arrowsia koskaan kunnolla? Raadot meni Minardille mutta silloin kun vielä toiminta oli lopuillaan?

Eikös sitä yritetty kaupata ihan viimeiseen asti epätoivon vimmalla. Sopimus saatiin jopa aikaankin, mutta vasta siinä vaiheessa kun tallin katsottiin jo menettäneen paikkansa F1:ssä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Loppukaudesta autoon tajuttiin tehdä joitain muutoksia parempaan suuntaan, mutta ne olivat jo liian myöhäisiä. Eräs klassikko tässä kumminkin pääsi syntymään. Kansalaiset olivat tietenkin tavattoman huolissaan Jykän menestymättömyydestä ja ihmiset olivat lähetelleet Matti Kyllöselle Creavideoon ehdotuksia miten Dallaraa voisi parantaa. Matti kysyi sitten maikkarin lähetyksessä Kekeltä, että pitäisikö näitä ihmisten ehdotuksia viedä eteenpäin. Keekke totesi, että jos asiat olisivat niiiin yksinkertaisia, ongelmat olisivat jo ratkaistu.
Sain vastikään käsiini Span kisan tuolta vuodelta... Aika huikea suoritus Jykältä, sateessa pysyi voittajan (joku Schumacher) kanssa samalla kierroksella ja oli seitsemäs. Ja Spahan ajettiin heti Unkarin kisan jälkeen. Sillä vekottimella ihan ansiokas saavutus imho.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän tuo Span suoritus Jykältä oli ihan kova homma. Mies kerkesi ajamaan kisan nopeimman kierroksenkin radan alettua kuivumaan, mutta vain muutamaa sekuntia myöhemmin Senna kuittasi sen itselle. Hienoltahan se ruudussa näytti kun luki että "Fastest Lap, JJ Lehto, FIN"
 
Ylös