Mika Häkkinen

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Revolt sanoi:
Kyllähän Schumi olisi autoa jo ajanutkin jos vain olisi päässyt. Hän ei vain ole läpäissyt vielä pääsykoetta. Sehän on F1-kuskien keskinäinen sopimus, että radoilta vetäytyneen kuskin täytyy dokata tallin varsinaiset kuskit pöydän alle ennen kuin voi päästä ajamaan testiä.
Kateeks käy Kimiä. Pääsee uransa jälkeen korkkaamaan kaikki uudet Ferkut :D :D :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mikäköhän tota Häkää oikein vaivaa kun ei tunnu se Mersu kulkevan, ei niin sitten millään. Ilmeisesti se on vain aivan onneton auton säätäjä, millään muulla en tota vauhtia osaa selittää. Eihän se F1-urallakaan tullut tunnetuksi minään Schumacherina auton testaamisen ja säätämisen suhteen... Tekee vaan vanhalle Häkä-fanille pahaa katsoa kun kaveri pyöri tänäänkin siellä suunnilleen tien tukkona kaikenmaailman nobody-kuskeille...!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLarenille kun oli tärkeintä edustaminen ja PR-työt. Ferrarilla taas kilpaa ajaminen. McLaren on ensisijaisesti yritys. Ferrari taas kilpatalli.

Häkkinenhän kypsyi ensisijaisesti kaikkiin niihin turhanpäiväisiin kissanristiäisiin, joissa joutui hyppäämään. Niitähän riitti, testaamisen kustannuksella. Schumacherin edustustehtävät ja PR-työt olivat lähinnä jalkapallon pelaaminen jossain hyväntekeväisyys tapahtumissa ja laskettelut Italian rinteillä tai karting-kisat tiimin kesken jääradalla. Testaamiselle jäi Schumilla huomattavasti enemmän aikaa. Kaippa siinä hieman paremmaksikin pääsi silloin kehittymään. Kai.

Mutta totta muuten turiset. Häkkinenhän sanoi ennen viikonlopun DTM-kisaa, että kautta edeltäneet testit ovat menneet loistavasti. No aika-ajot (7.ruutu) ja kisa (11.sija) menivät sitten kyllä kaikkea muuta kuin hyvin...

No, DTM-autot ja Formula 1:set ovat kuitenkin kaksi aivan eri maailmaa ja moniin kärkikuskeihin Häkkinen on DTM-sarjassa edelleen keltanokka. Jos on maailmanmestari Formuloissa, ei se tarkoita sitä, että voittaisi jokun alemman sarjan automaattisesti. Ja sama pätee tietysti DTM-mestareihin. Tuskin kovinkaan kummoista jälkeä saisivat Formula 1:sen ratissa. Esim. Cart-autot ovat lähempänä Formula 1:sia ja hyvänä esimerkkinä mainittakoot vaikka Zanardi, joka ei moninkertaisena Cart-mestarina ollut kuin muiden jaloissa kaudella 1999 Formula 1:ssä.

Mutta stemppiä Mikalle jatkoon. Sitä tarvitaan. Tulisi nyt edes yksi voitto tällä kaudella, niin olisi hienoa.
 
Viimeksi muokattu:

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Revolt sanoi:
Mikäköhän tota Häkää oikein vaivaa kun ei tunnu se Mersu kulkevan, ei niin sitten millään. Ilmeisesti se on vain aivan onneton auton säätäjä, millään muulla en tota vauhtia osaa selittää. Eihän se F1-urallakaan tullut tunnetuksi minään Schumacherina auton testaamisen ja säätämisen suhteen... Tekee vaan vanhalle Häkä-fanille pahaa katsoa kun kaveri pyöri tänäänkin siellä suunnilleen tien tukkona kaikenmaailman nobody-kuskeille...!
Se on vaan tullu vanhaks ja tuskin enää panostaakaan niin paljon kuin aikoinaan Formuloissa. Pitää lisäks muistaa, että DTM on kuitenkin eri laji, vaikka pärjää Formuloissa ei välttämättä pärjää muissa kilpaluokissa, vaikka ympyrää niissäkin ajetaan...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Äh, turhaa selittelyä. Kilpa-autoilu on kilpa-autoilua, ei se siitä niin olennaisesti muutu sarjasta toiseen. Vanha sanonta "if you can drive, you can drive" kiteyttää asian parhaiten.

Ihan turha selitellä myöskään millään kokemuksella. Katsokaapa vaikka mitä se F3-kaveri teki ensimmäisenä DTM-viikonloppunaan vuoden vanhalla autolla... Kolmas lähtöruutu ja kisassakin ajoi jatkuvasti kärjessä. Häkkinen ajaa jo kolmatta kauttaan, joten kokemuksella ei ole MITÄÄN tekemistä Mikan menestyksen kanssa. Ja aiempaan kappaleeseen viitaten, ei Mikan kuskintaidot ole mihinkään kadonneet, joten kyse on pakko olla surkeasta auton säätämistaidosta ja yhteistyöstä insinöörien/mekaanikkojen kanssa. Kun kuunteli kisaa ennen Mikan selityksiä auton yli- ja aliohjautuvuudesta yms. niin en kyllä ihmettele, ettei henkilökunta sen epämääräisen höpötyksen perusteella pysty säätämään autoa Mikalle sopivaksi. Ja tuossa haastattelussa Mika puhui sentään omalla äidinkielellään...
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
No miten sen nyt ottaa. Veikkaan ettei ole aivan helppoa säätää autoa jossa on enemmän mekaanista kuin aerodynaamista pitoa, ainakaan sen jälkeen kun on Formulaa säätänyt, jossa auton ajo-ominaisuuksia saa säädettyä paljon pelkillä aerodynaamisilla muutoksilla ja yksipaikkainen kun muuttuu kaksipaikkaiseen, kumminkin aika monta vuotta taisi häkkinen noilla yksipaikkaisilla huristella. Kova rattimies se imo on. Sinivalkoiset lasit päähän niin kyllä tuplamestaruus on hieno saavutus. Puhumattakaan miehen pikku formula ajosta :ahem:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Revolt sanoi:
Kun kuunteli kisaa ennen Mikan selityksiä auton yli- ja aliohjautuvuudesta yms. niin en kyllä ihmettele, ettei henkilökunta sen epämääräisen höpötyksen perusteella pysty säätämään autoa Mikalle sopivaksi. Ja tuossa haastattelussa Mika puhui sentään omalla äidinkielellään...
No kyllä sillä "epämääräisellä höpötyksellä" saatiin kaksi maailmanmestaruutta kuitenkin Formula ykkösissä. Erään Michael Schumacherin valtakaudella. :alppu:

Olisikohan vika kuitenkin enemmän Mikan tiimissä. Ainakin jo kaksi vuotta sitä sählinkiä varikkostopeilla seuranneena voisi hyvinkin päätellä niin. :jaska:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Karpow sanoi:
McLarenille kun oli tärkeintä edustaminen ja PR-työt. Ferrarilla taas kilpaa ajaminen. McLaren on ensisijaisesti yritys. Ferrari taas kilpatalli.

Häkkinenhän kypsyi ensisijaisesti kaikkiin niihin turhanpäiväisiin kissanristiäisiin, joissa joutui hyppäämään. Niitähän riitti, testaamisen kustannuksella. Schumacherin edustustehtävät ja PR-työt olivat lähinnä jalkapallon pelaaminen jossain hyväntekeväisyys tapahtumissa ja laskettelut Italian rinteillä tai karting-kisat tiimin kesken jääradalla. Testaamiselle jäi Schumilla huomattavasti enemmän aikaa. Kaippa siinä hieman paremmaksikin pääsi silloin kehittymään. Kai.

Coulthard taisi antaa jotain sellaisia lausuntoja, että hän joutui aina hoitamaan nuo pr-jutut kun Mikaa ei kiinnostanut. Tuskinpa Ferrarilla ainakaan vähemmin noita pr-juttuja oli kuin McLarenilla, mutta on totta, että Schumin sopimuksessa oli sellainen pykälä mikä rajoitti noiden pr-tilauksuuksien määrää hänen kohdallaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Overhouse sanoi:
Se on vaan tullu vanhaks ja tuskin enää panostaakaan niin paljon kuin aikoinaan Formuloissa. Pitää lisäks muistaa, että DTM on kuitenkin eri laji, vaikka pärjää Formuloissa ei välttämättä pärjää muissa kilpaluokissa, vaikka ympyrää niissäkin ajetaan...
Näin vielä torstaina:
- Nyt mennään niin, että ajetaan uskomattomalla draivilla vaan koko ajan eteenpäin. Ensimmäisen kerran pariin vuoteen se tunne on iskenyt minuun näin voimalla ja voi että, miten hyvältä se tunne tuntuukaan, Häkkinen selvittää silmät innostuksesta leiskuen.
Jotenkin vaikuttaa, että häkkisellä ei sittenkään ole sitä oikeaa draivia enää. Kilpailuvietti ei tule luonnostaan, vaan sitä yritetään kaivaa jostain ajattelemalla ajamisen olevan hauskaa. Sanoisin, että dtm on mikan harrastus, ei työ.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Revolt sanoi:
Häkkinen ajaa jo kolmatta kauttaan, joten kokemuksella ei ole MITÄÄN tekemistä Mikan menestyksen kanssa. Ja aiempaan kappaleeseen viitaten, ei Mikan kuskintaidot ole mihinkään kadonneet, joten kyse on pakko olla surkeasta auton säätämistaidosta ja yhteistyöstä insinöörien/mekaanikkojen kanssa.
Yks vaihtoehto on taas se, että Mikalla ei vaan ole enää samanlaista draivia mitä F1 aikoina... Mielenkiinto ja intohimo lajiin voi olla poissa? Ja kun se jokin on poissa, ei sitä saa välttämättä takaisin, vaikka itselleen muuta uskottelisi.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Häkkisen F1-"testi" lienisi täällä pohditulta pr-arvoltaan McLarenille aika heikonlainen. Tuntuu vähän siltä, että suurin hyötyjä testissä olisi Mikan oma julkisuuskuva. Ikävä todeta, mutta alkaa tuntua siltä, että Häkä taistelee nykyään lähinnä paikastaan julkisuuden valokeilassa. Ja miksikäs ei taistelisi - isot rahat on siinä kyseessä. Iltalehti kertoo Mikan tienaavan 1,5m € tästä DTM-kaudesta, eli tuplasti sen mitä viimekauden mestari, ja vielä lisäksi toisen mokoman eräältä viskivalmistajalta. Itse kilpailusuoritukset eivät tällaisia palkkioita kata sitten millään. Nimellä on yhä vetovoimaa, mutta kuinka kauan? Häkä ehkä nykii samasta narusta jo liian tiuhaan.

Vielä tällä kertaa riitti spekulaatioita Häkkisen F1-testin suhteen, mutta esiin tuli jo paljon sen järjellisyyttä kyseenalaistavia kommentteja (testirajoitukset jne.). Mitenköhän seuraavalla kerralla, joko on kääntynyt koko homma täydeksi vitsiksi? Katsotaanpa nyt, mutta taitaa viimeistään kesällä Häkkinen taas hehkutella Saksan lehdistölle (kuten nytkin alkunperin, Suomi komppasi) F1-testin toteutumista. Tarkoituksena tietenkin kohentaa hiipuvaa hiillosta, mitä hänen DTM-uransa valitettavasti edustaa. Ihmiset nyt kuitenkin jossain vaiheessa kyllästyvät menestyksen puutteeseen - jos eivät jo sitä ennen ihmeellisiin ja mihinkään johtamattomiin, sekä turhiin F1-testipuheisiin. Nyt Mika näpit irti siitä julkisuuden onginta-altaan helpoimmasta narusta!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
patriot sanoi:
Yks vaihtoehto on taas se, että Mikalla ei vaan ole enää samanlaista draivia mitä F1 aikoina... Mielenkiinto ja intohimo lajiin voi olla poissa? Ja kun se jokin on poissa, ei sitä saa välttämättä takaisin, vaikka itselleen muuta uskottelisi.

Ja yks vaihtoehto lienee että totuus Häkkisen nopeudesta on juuri sellainen kuin se nyt edessämme on. Keskikastia ja sillä sipuli. Suhteellisen ylivoimaisella McLarenilla ajetut nippa nappa mestaruudet ovat enään kaukainen muisto.

Ja tuo Häkkisen ulosanti. Voi pyhä sylvi sentään. :alppu:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Voi pyhä sylvi sentään

MaranelloRed sanoi:
Ja yks vaihtoehto lienee että totuus Häkkisen nopeudesta on juuri sellainen kuin se nyt edessämme on. Keskikastia ja sillä sipuli. Suhteellisen ylivoimaisella McLarenilla ajetut nippa nappa mestaruudet ovat enään kaukainen muisto.
:jaska:
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
MaranelloRed sanoi:
Ja yks vaihtoehto lienee että totuus Häkkisen nopeudesta on juuri sellainen kuin se nyt edessämme on. Keskikastia ja sillä sipuli. Suhteellisen ylivoimaisella McLarenilla ajetut nippa nappa mestaruudet ovat enään kaukainen muisto.
DTM:ssä ehkä keskikastia, F1:ssä aikoinaan huippunopea. Mestaruus on aina mestaruus. Ei ole olemassa jaottelua "mestaruus ylivoimaisella autolla" tai "mestaruus pienellä piste-erolla", jolloin meillä ikään kuin olisi "kultatason mestaruus", "hopeatason mestaruus" ja "pronssitason mestaruus". :idea:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pikkuisen kyllä surettaa tämä tilanne Mikan osalta, jos totta puhutaan. Mika Häkkinen on kuitenkin sellainen nimi, jolla on selkeä mielleyhtymä nopeuteen. Monien mielestä Häkkinen on yksi kaikkien aikojen nopeimmista f1-kuskeista. Parhaina päivinä näin varmasti olikin, mutta pitemmän päälle tämä keskikastin DTM-ajelu tekee hallaa maineelle.

Voihan tämä homma vielä iloksi muuttua, mutta minä en nyt haluaisi nähdä tuollaisen homman jatkuvan enää pitempään. Mika ei iän puolesta ole vielä selkeä jäähdyttelijä, monessa luokassa tuon ikäiset kaverit ovat parhaimmillaan. Pari kautta seliteltiin, ettei koppiauto ole niin helppo. Mutta pitää muistaa, että on Mika ollut aikaisemmin niissä muutamassa koppiautokisassa suvereeni. Kuten Mika Häkkisen kuuluukin olla. Ja olisi se nyt viimeistään oppinut ne kikat mitä tarvitaan pärjäämiseen.

Jotenkin tuntuu tosiaan siltä, ettei Mikalla ole juurikaan tahtoa pärjätä DTM:ssä. Se tahdonvoima ja voitontahto millä mies taisteli Mclarenilla itsensä voittajaksi ja sitten maailmanmestariksi on kadonnut johonkin. F1:ssäkin Mika oli parhaimmilllaan kun homma näytti menevän kuin luonnostaan..Nyt se vaikuttaa tervanjuonnilta.

Jotenkin vaan vaikuttaisi siltä, että ei DTM muutu Mikan kohdalla enää tästä. Ei siksi etteikö taitoa ja lahjakkuutta olisi, mutta kun tuo palava halu näyttäisi kadonneen johonkin. En voi uskoa, että Häkkinen olisi koppiautolla luontaisesti hitaampi kuin noin puoli tusinaa muuta rata-autoilijaa, en usko että Mersun luottomies yli vuosikymmenen ajalta ei kykenisi saamaan tallia taaksensa, en millään usko että Häkä ei sopeutuisi koppiautoon ja DTM-kisailuun. Syyt ovat siksi muualla, kuten mainituissa asioissa. Vaikea nähdä että ne syyt korjaantuisivat.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Mikkonen sanoi:
DTM:ssä ehkä keskikastia, F1:ssä aikoinaan huippunopea. Mestaruus on aina mestaruus.
Jotain kummaa eilen taphatui, Häkkinen oli Sprenglerin ohella toinen HWA kuski joka sai auton vauhtiin harjoituksissa, aika-ajossa ja lämmittelyssä, mutta kisassa vauhti oli aivan hukassa. Jotain kummaa siinä Mersussa on kun se reagoi noin rajusti olosuhteiden muutoksiin.

Se auto on kit sitten jotenkin arvaamaton, Häkkisen nopein kierros kilpailussa oli kuudenneksi nopein ja tuli toisen vedon seitsämännellä kierroksella, kierroksella 17. Turunsanomissahan tuo moitti perän levottomuutta (no pun intended) jarrutuksissa. Sinänsä hiukan kummaa kun ykkösissä ukko pärjäsi irtoavan perän kanssa aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Komppaan kyllä pmv:tä, hyvin kirjoitettu! Itse asiassa minulla on aina ollut tuo sama assosiaatio Häkkinen = nopeus. Sinänsä hauska sattuma ;)

Tässä tullaan kuitenkin taas siihen samaan asiaan, mistä oli jossain toisessa topicissa puhetta, eli kuskien arvostukseen ja sen mahdolliseen heikkenemiseen. Mielestäni ei kenenkään kuskin arvostus ole valettu betoniin vaan se elää jatkuvasti tosielämän suoritusten ja näyttöjen perusteella. Vaikka Mika onkin kaksinkertainen F1-mestari ja kiistatta yksi lajin legendoista, ei se poista sitä tosiasiaa, että kyllä tuo DTM-räpeltely vain vääjäämättä heikentää miehen arvostusta. Sille ei vain voi mitään.

Kaipa se on sitten nimenomaan tuo halu voittaa ja olla paras, mikä Mikalta tällä hetkellä puuttuu. Kertoohan siitä jotain jo se, että Mikan pitää jatkuvasti haastatteluissa erikseen hokea, kuinka kova motivaatio on jne. Hän ikään kuin suggeroi itseäänkin uskomaan sen. En muista koskaan Mikan puhuneen samanlaisia juttuja kun vielä ajoi ykkösiä...

Tulee muuten olemaan ERITTÄIN mielenkiintoista nähdä, mitä Schumi tekee jatkossa. Mikahan nimenomaan ennusti, että parin vuoden päästä Schumillakin alkaa kaasujalkaa kutittamaan ja jokin kilpasarja kutsuisi (kartingin MM-sarjastahan on ollut jo nyt puhetta). Niin veikkaan kyllä itsekin mutta tältä istumalta voisin kyllä hyvin kuvitella, että Schumin kohdalla kontrasti F1-uran kunnianhimon ja voitontahdon sekä jäähdyttelyajojen välillä tulisi olemaan vielä Mikaakin suurempi. Schumi eli kuitenkin ykkösiä ehkä totaalisemmin kuin kukaan koskaan ja sen hullun voitontahdon näki konkreettisesti jopa TV:n välityksellä.

Mistä tulikin muuten mieleeni, että oma näkemykseni on, että Schumi nimenomaan janosi voittoa enemmän kuin mitään muuta kun taas toinen riivattu, eli Kimi Räikkönen, taas vastaavasti vihaa häviämistä enemmän kuin mitään muuta eikä koskaan halua olla ketään huonompi. Lopputulos taitaa olla aika sama mutta toisella motivaatio on ikäänkuin positiivinen ja toisella negatiivinen. Noh, tämä nyt oli vain ihan tällaista omaa kelausta, ei tarvitse ottaa ihan 100% vakavasti ;)

Ja nyt kun hieman asiaan perehdyin tarkemmin, niin kyllä tuo mennyt DTM-viikonloppukin taisi vain vahvistaa sitä, että kyllä Mika ajaa osaa mutta auton säätö on onnetonta. Nimittäin aika-ajoissa Mika ajoi neljänneksi nopeimman ajan kaiken kaikkiaan mutta nopein kierros syntyi toiseksiviimeisellä sessiolla, minkä jälkeen lähdettiin sorkkimaan säätöjä, jotka sitten menivät päin mäntyä. Ja vielä pahemmin sitten kisaa kohden...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
MaranelloRed sanoi:
Ja yks vaihtoehto lienee että totuus Häkkisen nopeudesta on juuri sellainen kuin se nyt edessämme on. Keskikastia ja sillä sipuli. Suhteellisen ylivoimaisella McLarenilla ajetut nippa nappa mestaruudet ovat enään kaukainen muisto.

Ja tuo Häkkisen ulosanti. Voi pyhä sylvi sentään. :alppu:
Sehän nyt on selvää, että Häkkinen on sulle edelleen kirosana. Ottaa näköjään edelleenkin koville Mikasta puhuminen sulle. Positiivista sanaa saa sulta oikein hakea. Sä kuitenkin pidät itseäsi jonkin sortin asiantuntijana niin on kai hyvä taas jälleen todeta, että dtm ja F1 ovat sarjoina ihan erilaiset. Vertailupohjaa ei juuri ole. Olihan Frenzen nopea F1-autolla, mutta DTM:ssä ei vauhtia löytänyt.

McLaren mikään ylivoimainen ollut. Tasoissa Ferkun kanssa. :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:
Jotenkin vaan vaikuttaisi siltä, että ei DTM muutu Mikan kohdalla enää tästä. Ei siksi etteikö taitoa ja lahjakkuutta olisi, mutta kun tuo palava halu näyttäisi kadonneen johonkin. En voi uskoa, että Häkkinen olisi koppiautolla luontaisesti hitaampi kuin noin puoli tusinaa muuta rata-autoilijaa, en usko että Mersun luottomies yli vuosikymmenen ajalta ei kykenisi saamaan tallia taaksensa, en millään usko että Häkä ei sopeutuisi koppiautoon ja DTM-kisailuun. Syyt ovat siksi muualla, kuten mainituissa asioissa. Vaikea nähdä että ne syyt korjaantuisivat.
Joo voi olla hyvinkin pitkälti näin...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
patriot sanoi:
Sehän nyt on selvää, että Häkkinen on sulle edelleen kirosana. Ottaa näköjään edelleenkin koville Mikasta puhuminen sulle. Positiivista sanaa saa sulta oikein hakea. Sä kuitenkin pidät itseäsi jonkin sortin asiantuntijana niin on kai hyvä taas jälleen todeta, että dtm ja F1 ovat sarjoina ihan erilaiset. Vertailupohjaa ei juuri ole. Olihan Frenzen nopea F1-autolla, mutta DTM:ssä ei vauhtia löytänyt.

McLaren mikään ylivoimainen ollut. Tasoissa Ferkun kanssa. :thumbup:

En pidä itseäni asiantuntijana mutta tuo letkautus Frenzenistä pistää hivenen silmään.
 
Ylös