Törni sanoi:
Tiedän kyllä tavallaan mitä ajat takaa. Mutta asioissa on aina toinenkin puoli. F1 -ja jopa kilpa-autoilu itsessään- on marginaalilaji. Ei sinne seuloudu satojen miljoonien joukosta ne siihen hommaan kaikki lahkkaimmat.
Olen samaa mieltä asiasta ja jos ajatellaan esim. jalkapalloa ja kuinka sitä voi harrastaa Brasiliassa köyhissäkin oloissa. Toimintaa on suhteellisen helppo tukea jakamalla palloja, jonka jälkeen pelit voivatkin alkaa kaduilla. Tällä tavalla suurista massoista saattaa nousta esiin todellisia yksilöitä jotka omaavat lahjakkuutta. Jos vielä Brasiliasta jatketaan, niin tuskin Sennakaan olisi köyhistä oloista koskaan noussut moottoriurheilun huipulle, perheen rahat auttoivat vaikkakin myös samalla velvoittivat. Moottoriurheilussa on siis tietyt taloudelliset rajoitteet, jotta sitä voi harrastaa. Tässä me suomalaiset olemme varmasti etulyöntiasemassa muihin verrattuna.
Törni sanoi:
Sinne seuloutuu osa niistä jotka ovat pikkupoikana innostuneet kilpa-ajoista ja joilla sitten kyvyt riittävät alemmissa sarjoissa, sponsorit, managerit ja tuuri osuvat kohdalleen.
Silti asiassa on yksi puoli, minkä itsekkin mainitset yllä, nimittäin motivaatio. Jos et ole innostunut ja jos et koe tunne yhteyttä ajamiseen, et tuskin koskaan pääse terävimmälle huipulle. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta ilman motivaatiota, innostusta ja kiinnostusta ei pitkälle päästä ja vaikka huipulle asti päästäisiinkin, siellä pysyminen olisi toinen asia. Ajaminen on kuitenkin niin vahvasti mm. psykologiaan sidoksissa, että pelkästään lahjat omaava (nämä pitäisi tarkentaa, eli mitä nämä lahjat ovat) ei ole itsestään selvä huippukuski tulevaisuudessa.
Muistaakseni Helsingin yliopiston professori Keltinkangas-Järvinen totesi eräässä haastattelussaan, että yleisesti on tiedossa, että lapsi ei opi älykkyydellään vaan persoonallaan ja persoonaan vaikuttavat mm. motivaatio. En muista lähdettä, vaikka jostain tuon jutun juuri luin. Lisään jos löydän ellei joku toinen ehdi.
Törni sanoi:
Toinen asia mikä nimenomaan F1-sarjassa korostuu on auto. Kuljettajan merkitys on paljon vähäisempi kuin yleisesti uskotaan. Tämä näkyy hyvin tämän vuoden sarjassa. Kierrokset rajoitettu, samat renkaat kaikilla ja moottorikehitys jäädytetty. Koko pakka on nyt paljon tasaisempi kuin vuosiin, vaikka tallien tasoerot toki vieläkin näkyvät kun tarkastellaan koko sarjaa. Ja ei tämä johdu siitä, että kuljettajat ovat tänään tasaisempia kuin aiemmin. Se johtuu pelkästään siitä, että ennen autojen ja renkaiden suorituskyvyssä oli huimia eroja.
Vastaavia väitteitä olen viime aikoina kritisoinut täällä kovasti ja mielestäni ennemminkin täällä nostetaan hyvää autoa liikaa jalustalle ja korostetaan sen merkitystä, vaikka se ei ole itseisarvo ja lähtökohta, vaan lopullinen tulos.
Itse olen katsonut, että tiimi ja kuljettaja luovat hyvän auton. Auto on siis näiden kahden luomus. En voi nähdä, ainakaan tällä hetkellä, moottoriurheilussa mitään niin yksioikoisesti, että joku rakentaa hyvän auton ja sen jälkeen se on nopea ja sillä ajaa voitosta voittoon lähes kuka tahansa. Tiimi ja kuljettaja yhdessä rakentavat sitä kokonaisuutta, he kommunikoivat, tekevät ratkaisuja, virheitä, oppivat ja radalle heidän työnsä tulos punnitaan. Parhaassa tapauksessa he voivat nähdä luoneensa nopean auton sinä päivänä ja sillä hetkellä.