Mika Häkkinen

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
bateman sanoi:
Älykkyys on ominaisuus, jota mikalta hieman puuttuu. Tarpeeksi hyvä määritelmä? :D Keskiverto 20-35 vuotias henkilö on myös keskiverto ihmistä älykkäämpi. Eli ei ole hirveät vaatimukset tohon formulakuskin hommaan testiälyn suhteen.
Hmm... älykkyys taitaa olla ominaisuus jota puuttuu kaikilta jonkin verran, lisä tuskin olisi juuri kenellekkään pahitteeksi, saman tapainen juttu kuin kullin mitta miehillä.

Mitä Häkkisen älyyn tai sen puutteeseen tulee ainakin Matt Bishop, Martin Brundle ovat aikaslailla selkeästi kieltäneet käsityksen Häkkisen tyhmyydestä. Eihä se Häkkinen mikään armoitettu argumentoija ja puhuja ole mutta toisaalta mä tunnen tolkuttoman älykkäitä mutta useammassakin mielessä täysin avuttomia immeisiä. Älykkyystesteissä mitattavaa älyä kaikilla kuskeilla on varmaan aika paljon, koska geometrian taju, avaruudellinen hahmotus ja aika paineessa toimiminen on varmaan kaikillaan kohdallaan.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
bateman sanoi:
Älykkyys on ominaisuus, jota mikalta hieman puuttuu. Tarpeeksi hyvä määritelmä? :D
Ei. Älykkyyttä on niin monenlaista että sen mittaaminen, saati arvioiminen on mahdotonta. Joku autistinen tapaus voi pärjätä mensan testissä aivan uskomattoman hyvin, joka tekisi hänestä ns. superälykkään, vaikka yleinen mielipide voisi olla jotain ihan muuta. Sanotaan nyt vaikka niin, ettei Mikan älykkyys parhaiten ilmene viiltävinä analyyseinä median edessä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Bateman puhuu omasta puolestaan ja perustaa käsityksensä älykkyydestä johonkin mitä hän ei edes itse ymmärrä. Joten turha tätä asiaa on tässä edes sen enempää jauhaa :rolleyes:

Onneksi kaikki eivät ole samalla viivalla ;)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Pakko vielä kommentoida sen verran, että verbaalinen lahjakkuus on sellainen ominaisuus, jonka suurin osa ihmisistä tiedostamattaan liittää älykkyyteen. Jos ihminen osaa käyttää sanoja hyvin ja ilmaisee itseään selkeästi, pidetään häntä useimmiten varsin älykkäänä ja sama toisin päin. Esim. Häkkisen tapauksessa on kyse varmastikin juuri tästä ilmiöstä. Ehkä jopa Räikkösenkin. Kovalaista tai JJ:tä sen sijaan en ole koskaan kuullut kenenkään haukkuvan tyhmäksi, vaikka en usko heidän olevan juurikaan sen fiksumpia tai tyhmempiä kuin Häkä tai Kimi...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Oho sanoi:
Hmm... älykkyys taitaa olla ominaisuus jota puuttuu kaikilta jonkin verran, lisä tuskin olisi juuri kenellekkään pahitteeksi, saman tapainen juttu kuin kullin mitta miehillä.
No emmä tiiä, musta tulis pelottavan älykäs jos vielä lisättäis. Sama juttu tuon jälkimmäisen kanssa. :D

Mitä Häkkisen älyyn tai sen puutteeseen tulee ainakin Matt Bishop, Martin Brundle ovat aikaslailla selkeästi kieltäneet käsityksen Häkkisen tyhmyydestä.
No hei, Aa) Mika on Mattin ja Martinin kaveri, kaveria ei dissata. Kee) Matt ja Martin eivät liene niin älykkäitä, että huomaisivat mahdollisia puutteita Mikan vastaavassa. :eek:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Toivottavasti tästä ei tule mikään provotoikki.

bateman sanoi:
Älykkyys on ominaisuus, jota mikalta hieman puuttuu. Tarpeeksi hyvä määritelmä? :D Keskiverto 20-35 vuotias henkilö on myös keskiverto ihmistä älykkäämpi. Eli ei ole hirveät vaatimukset tohon formulakuskin hommaan testiälyn suhteen.
Edelleen mietin, että meneeköhän tämä älykkyys (älykäs) keskustelu offtopiciksi kun otsikkona on Mika Häkkinen.

Toisaalta, mikäli halutaan keskustella Formula 1 kuljettajien älykkyydestä, niin siitä voi myös perustaa oman toikin, sellaisella taitaisi olla paikka tuolla Vapaan puolella.

Muussa tapauksessa odotan perusteluita ja tuloksia väitteillesi F1-kuljettajien ja Mikan älykkyydestä. Kuulisin mielelläni lisää aiheesta, mikäli siitä jotain tiedät. Muutenhan tämä topicci kuivuu nopeasti kasaan (provoilusta huolimatta), sillä ketään tuskin kiinnosta kuunnella perusteettomia kuittailuja toisten ihmisten älykkyydestä.

bateman sanoi:
Ei tossa hommassa älyä vaadita vaan jotain ihan muuta.
Mitä muuta siinä hommassa sitten vaaditaan? Varsinkin tämä kiinnostaisi kuulla, itse kun en tiedä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
bateman sanoi:
Taitoa ajaa formula-autoa.
Sehän on eräänlaista älykkyyttä myös... Kykyä hahmottaa kisan kulku ja kerätä pisteitä jotta voittaa mestaruuden... Harva taitava kuski mestaruuden voittaa. Eli pelkkä taito ei riitä, pitää olla myös kisaälyä.
 
Viimeksi muokattu:

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
bateman sanoi:
Taitoa ajaa formula-autoa.
Mielenkiintoista ja yllättävää, voimme ilmeisesti molemmat todeta, että Mikalla oli taitoa ajaa Formula 1 autoa, olemme siis siitä asiasta samaa mieltä.

Nyt kiinnostaisikin, että mitä tämä taito on? Miksi esim. minä ja sinä emme koskaan pääsisi samalle tasolle Mikan kanssa Formula 1 autolla? Miksi Mika ajaa kovempaa Formula 1 autoa? Mitkä ominaisuudet Mikassa tekevät sen, että me emme koskaan pääsisi ehkä millään autolla yhtä kovaa kuin Mika?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
*wruuum* sanoi:
Nyt kiinnostaisikin, että mitä tämä taito on? Miksi esim. minä ja sinä emme koskaan pääsisi samalle tasolle Mikan kanssa Formula 1 autolla? Miksi Mika ajaa kovempaa Formula 1 autoa? Mitkä ominaisuudet Mikassa tekevät sen, että me emme koskaan pääsisi ehkä millään autolla yhtä kovaa kuin Mika?
Päivänselvä juttu. Mika on ajanut kilpaa autoa natiaisesta lähtien. Suurin osa meistä ei taas koskaan ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
*wruuum* sanoi:
Mielenkiintoista ja yllättävää, voimme ilmeisesti molemmat todeta, että Mikalla oli taitoa ajaa Formula 1 autoa, olemme siis siitä asiasta samaa mieltä.

Nyt kiinnostaisikin, että mitä tämä taito on? Miksi esim. minä ja sinä emme koskaan pääsisi samalle tasolle Mikan kanssa Formula 1 autolla? Miksi Mika ajaa kovempaa Formula 1 autoa? Mitkä ominaisuudet Mikassa tekevät sen, että me emme koskaan pääsisi ehkä millään autolla yhtä kovaa kuin Mika?
Tiedän kyllä tavallaan mitä ajat takaa. Mutta asioissa on aina toinenkin puoli. F1 -ja jopa kilpa-autoilu itsessään- on marginaalilaji. Ei sinne seuloudu satojen miljoonien joukosta ne siihen hommaan kaikki lahkkaimmat. Sinne seuloutuu osa niistä jotka ovat pikkupoikana innostuneet kilpa-ajoista ja joilla sitten kyvyt riittävät alemmissa sarjoissa, sponsorit, managerit ja tuuri osuvat kohdalleen.

Toinen asia mikä nimenomaan F1-sarjassa korostuu on auto. Kuljettajan merkitys on paljon vähäisempi kuin yleisesti uskotaan. Tämä näkyy hyvin tämän vuoden sarjassa. Kierrokset rajoitettu, samat renkaat kaikilla ja moottorikehitys jäädytetty. Koko pakka on nyt paljon tasaisempi kuin vuosiin, vaikka tallien tasoerot toki vieläkin näkyvät kun tarkastellaan koko sarjaa. Ja ei tämä johdu siitä, että kuljettajat ovat tänään tasaisempia kuin aiemmin. Se johtuu pelkästään siitä, että ennen autojen ja renkaiden suorituskyvyssä oli huimia eroja.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Törni sanoi:
Tiedän kyllä tavallaan mitä ajat takaa. Mutta asioissa on aina toinenkin puoli. F1 -ja jopa kilpa-autoilu itsessään- on marginaalilaji. Ei sinne seuloudu satojen miljoonien joukosta ne siihen hommaan kaikki lahkkaimmat.
Olen samaa mieltä asiasta ja jos ajatellaan esim. jalkapalloa ja kuinka sitä voi harrastaa Brasiliassa köyhissäkin oloissa. Toimintaa on suhteellisen helppo tukea jakamalla palloja, jonka jälkeen pelit voivatkin alkaa kaduilla. Tällä tavalla suurista massoista saattaa nousta esiin todellisia yksilöitä jotka omaavat lahjakkuutta. Jos vielä Brasiliasta jatketaan, niin tuskin Sennakaan olisi köyhistä oloista koskaan noussut moottoriurheilun huipulle, perheen rahat auttoivat vaikkakin myös samalla velvoittivat. Moottoriurheilussa on siis tietyt taloudelliset rajoitteet, jotta sitä voi harrastaa. Tässä me suomalaiset olemme varmasti etulyöntiasemassa muihin verrattuna.

Törni sanoi:
Sinne seuloutuu osa niistä jotka ovat pikkupoikana innostuneet kilpa-ajoista ja joilla sitten kyvyt riittävät alemmissa sarjoissa, sponsorit, managerit ja tuuri osuvat kohdalleen.
Silti asiassa on yksi puoli, minkä itsekkin mainitset yllä, nimittäin motivaatio. Jos et ole innostunut ja jos et koe tunne yhteyttä ajamiseen, et tuskin koskaan pääse terävimmälle huipulle. En sano etteikö se olisi mahdollista, mutta ilman motivaatiota, innostusta ja kiinnostusta ei pitkälle päästä ja vaikka huipulle asti päästäisiinkin, siellä pysyminen olisi toinen asia. Ajaminen on kuitenkin niin vahvasti mm. psykologiaan sidoksissa, että pelkästään lahjat omaava (nämä pitäisi tarkentaa, eli mitä nämä lahjat ovat) ei ole itsestään selvä huippukuski tulevaisuudessa.

Muistaakseni Helsingin yliopiston professori Keltinkangas-Järvinen totesi eräässä haastattelussaan, että yleisesti on tiedossa, että lapsi ei opi älykkyydellään vaan persoonallaan ja persoonaan vaikuttavat mm. motivaatio. En muista lähdettä, vaikka jostain tuon jutun juuri luin. Lisään jos löydän ellei joku toinen ehdi.

Törni sanoi:
Toinen asia mikä nimenomaan F1-sarjassa korostuu on auto. Kuljettajan merkitys on paljon vähäisempi kuin yleisesti uskotaan. Tämä näkyy hyvin tämän vuoden sarjassa. Kierrokset rajoitettu, samat renkaat kaikilla ja moottorikehitys jäädytetty. Koko pakka on nyt paljon tasaisempi kuin vuosiin, vaikka tallien tasoerot toki vieläkin näkyvät kun tarkastellaan koko sarjaa. Ja ei tämä johdu siitä, että kuljettajat ovat tänään tasaisempia kuin aiemmin. Se johtuu pelkästään siitä, että ennen autojen ja renkaiden suorituskyvyssä oli huimia eroja.
Vastaavia väitteitä olen viime aikoina kritisoinut täällä kovasti ja mielestäni ennemminkin täällä nostetaan hyvää autoa liikaa jalustalle ja korostetaan sen merkitystä, vaikka se ei ole itseisarvo ja lähtökohta, vaan lopullinen tulos.

Itse olen katsonut, että tiimi ja kuljettaja luovat hyvän auton. Auto on siis näiden kahden luomus. En voi nähdä, ainakaan tällä hetkellä, moottoriurheilussa mitään niin yksioikoisesti, että joku rakentaa hyvän auton ja sen jälkeen se on nopea ja sillä ajaa voitosta voittoon lähes kuka tahansa. Tiimi ja kuljettaja yhdessä rakentavat sitä kokonaisuutta, he kommunikoivat, tekevät ratkaisuja, virheitä, oppivat ja radalle heidän työnsä tulos punnitaan. Parhaassa tapauksessa he voivat nähdä luoneensa nopean auton sinä päivänä ja sillä hetkellä.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Auton ajaminen hyvin vaatii reaktionopeutta ja hyvää koordinaatiokykyä. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Keken mukaan Mikan menestys perustuu lähes täysin jälkimmäiseen. Pystyy kuulemma ampumaan vieraallakin haulikolla täydellisen sarjan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
*wruuum* sanoi:
Itse olen katsonut, että tiimi ja kuljettaja luovat hyvän auton. Auto on siis näiden kahden luomus. En voi nähdä, ainakaan tällä hetkellä, moottoriurheilussa mitään niin yksioikoisesti, että joku rakentaa hyvän auton ja sen jälkeen se on nopea ja sillä ajaa voitosta voittoon lähes kuka tahansa. Tiimi ja kuljettaja yhdessä rakentavat sitä kokonaisuutta, he kommunikoivat, tekevät ratkaisuja, virheitä, oppivat ja radalle heidän työnsä tulos punnitaan. Parhaassa tapauksessa he voivat nähdä luoneensa nopean auton sinä päivänä ja sillä hetkellä.
Totuus ei ole tässäkään asiassa mustavalkoinen. Oma mielipiteeni on se, että lopputuloksessa liioitellaan kuljettajan merkitystä. Siis liioitellaan sekä kuljettajana, että auton kehittäjänä. Tuo edustamasi näkemys on juuri sitä mihin markkinavoimat haluavat kuluttajat ohjata. Markinointiyhteistyössä kuljettajan rooli korostuu valtavasti, ja on bisneksen etu, että myös kuluttajat uskovat kuljettajien olevan merkityksellisempiä kuin he ovatkaan. Totta kai markkinavoimat haluavat sen brändin sieltä kuljettajan takaa esiin, mutta he tietävät, että oikea tapa sen esiintuomiseen on kuljettaja, jota massat palvovat. Tämä näkyy hyvin näillä keskustelufoorumeilla. Lähes kaikki keskustelut kietoutuvat sen ympärille kuka kuskeista on kenenkin mielestä toista parempi. Miten he käyttäytyvät ja mitä he sanovat. Kuinka he esiintyvät. Ovatko he vastenmielisiä vai mielyttäviä.

Käyttämäsi ilmaisut kuten "jos auto on nopea, niin sillä ajaa voittoon kuka tahansa", ovat kuitenkin kärjistyksiä. Kuten sanoin, tämäkään asia ei ole mustavalkoinen. Kyllä kuljettajalla merkitys on, mutta ei lopputulokseen niin suuri kuin yleisesti uskotaan.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
*wruuum* sanoi:
Olen samaa mieltä asiasta ja jos ajatellaan esim. jalkapalloa ja kuinka sitä voi harrastaa Brasiliassa köyhissäkin oloissa. Toimintaa on suhteellisen helppo tukea jakamalla palloja, jonka jälkeen pelit voivatkin alkaa kaduilla. Tällä tavalla suurista massoista saattaa nousta esiin todellisia yksilöitä jotka omaavat lahjakkuutta. Jos vielä Brasiliasta jatketaan, niin tuskin Sennakaan olisi köyhistä oloista koskaan noussut moottoriurheilun huipulle, perheen rahat auttoivat vaikkakin myös samalla velvoittivat. Moottoriurheilussa on siis tietyt taloudelliset rajoitteet, jotta sitä voi harrastaa. Tässä me suomalaiset olemme varmasti etulyöntiasemassa muihin verrattuna.
Olen osittain erimieltä. Mielestäni autourheilun kalleus juuri erottelee jyvät akanoista. Ne keihin todella uskotaan, niin niihin satsataan. Suomessa kukaan huipulle noussu ei ole ollut minkään upporikkaan perheen harrastus.

Ja kyllä se lahjan vaati. Sekin lahja ei suoranaisesti ole lahja, vaan pelkkä kyky, mikä saattaa olla jostain muista kyvyistä pois. Mitään ei saa lahjaksi, paitsi joulu- ja synttärilahjat.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
L4z! sanoi:
Olen osittain erimieltä. Mielestäni autourheilun kalleus juuri erottelee jyvät akanoista. Ne keihin todella uskotaan, niin niihin satsataan. Suomessa kukaan huipulle noussu ei ole ollut minkään upporikkaan perheen harrastus.
Ööö..millä tavalla tilanne ois heikompi jos kaikilla ois mahdollisuus yrittää mihin kyvyt riittää?

Muistaakseni eräs Taru Rinne vois muuten olla tosta asiasta aika paljo eri mieltä ku sä
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
VJR sanoi:
Ööö..millä tavalla tilanne ois heikompi jos kaikilla ois mahdollisuus yrittää mihin kyvyt riittää?
Ei tietenkään millään tavalla, vaan päin vastoin. Mutta kun usko sankareiden ylivertaisuuteen on vankkumaton, voi perustella asioita miten lystää :p
 

bateman

Member
Liittynyt
5.7.2005
Viestit
12
*wruuum* sanoi:
Nyt kiinnostaisikin, että mitä tämä taito on? Miksi esim. minä ja sinä emme koskaan pääsisi samalle tasolle Mikan kanssa Formula 1 autolla? Miksi Mika ajaa kovempaa Formula 1 autoa? Mitkä ominaisuudet Mikassa tekevät sen, että me emme koskaan pääsisi ehkä millään autolla yhtä kovaa kuin Mika?
Eikä Mika koskaan saisi ÄO-testissä parempaa tulosta kuin minä. :D Henkisiä ominaisuuksia on muitakin kuin älykkyys. Mutta tämä tosin on vaan oma arvioni sen perusteella, mitä Mikaa olen televisiossa nähnyt. Jos pitäisi valita kumman haastaa älykkyystestissä Mika Häkkisen vai oman pikkuveljen, niin Mika olisi todennäköisesti paljon helpompi voitettava. :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
bateman sanoi:
Eikä Mika koskaan saisi ÄO-testissä parempaa tulosta kuin minä. :D Henkisiä ominaisuuksia on muitakin kuin älykkyys. Mutta tämä tosin on vaan oma arvioni sen perusteella, mitä Mikaa olen televisiossa nähnyt. Jos pitäisi valita kumman haastaa älykkyystestissä Mika Häkkisen vai oman pikkuveljen, niin Mika olisi todennäköisesti paljon helpompi voitettava. :D
Hahhaahaa, ja perustat erittäin fiksun kommentisi mihin? Telkkariin :rolleyes: On tullut varmaan katottua pari jaksoa liikaa Kauniita & rohkeita :D

No se älykkyydestä, jos mennään itse topicciin, niin hyvin heitti Mika veikkauksen McLarenin noususta. Onkohan omalla testillä ollut veikkaukseen vaikutusta, vai oliko Mikan veikkaus pelkkää tuuria?
 
Ylös