Mika Häkkisen ylistystoikki!

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Parhaita kilpailuja
Yhdysvaltojen GP 1991
Häkkinen on tehnyt sopimuksen heikon Lotus-tallin kanssa. Kauden ensimmäinen kilpailu ajetaan Phoenixin katuradalla. Aika-ajoissa nuori suomalainen hämmästyttää kaikki ajamalla uskomattomasti 13. lähtöruutuun. Kilpailu ei suju yhtä hyvin. Ratti irtoaa välillä ja lopulta moottori hajoaa. Ensimmäinen näyttö on kuitenkin annettu.

San Marinon GP 1991
Lotukset ovat takarivissä - Häkkinen on ruudussa 25. Kilpailussa sataa ja Alain Prost ajaa ulos jo lämmittelykierroksella. Mika ajaa hyvin, ja vaikka kaikki vaihteetkaan eivät toimi, hän ohittelee kanssakilpailijoitaan ja on lopulta maalissa viides. Uran ensimmäiset pisteet on näin otettu.

Japanin GP 1993
Häkkinen ajaa uransa toisen kilpailun McLarenilla. Ensimmäinen on päättynyt ulosajoon, mutta nyt Mika ottaa varman päälle. Hän ajaa koko ajan kolmantena. Prost olisi ehkä mahdollista ohittaa, mutta Mika malttaa mielensä ja ottaa uransa ensimmäisen palkintosijan. Sennan ja Prostin seurassa palkintopallilla juhliva suomalainen on enemmän kuin tyytyväinen.

Japanin GP 1995
Häkkinen lähtee sateiseen kilpailuun kolmannesta ruudusta. Hän ajaa erittäin varmasti ja on maalissa toisena Michael Schumacherin jälkeen. Mika kehuu kisaansa siihenastisen uransa parhaaksi.

Luxemburgin GP 1997
Häkkinen ajaa ensimmäisen paalupaikkansa. Hän pitää kärkipaikkansa lähdössä ja johtaa kilpailua ylivoimaisesti, kunnes moottori hajoaa kierroksella 44/67.

Espanjan GP 1998
Häkkinen on aivan ylivoimainen koko viikonlopun ajan. Hän on nopein kaikissa harjoituksissa, aika-ajoissa ja lämmittelyssä, voittaa kilpailun ja ajaa vielä nopeimman kierroksenkin. Aika-ajoissa eroa tallikaveri David Coulthardiin on 0,734 sekuntia ja kolmantena olevaan Michael Schumacheriin 1,473 sekuntia. Kilpailua Mika johtaa lähdöstä maaliin lukuunottamatta kahta varikkokäyntiä.

Britannian GP 1998
Häkkinen valtaa paalupaikan ennen Schumacheria. Sadekelin kilpailussa hän ajaa aivan hurjaa vauhtia. 40 kierroksen jälkeen ero Schumacheriin on yli 40 sekuntia. Mika lipsahtaa ulos ja hajottaa etusiipensä. Etumatka riittäisi varikkokäyntiin tai varmisteluun, mutta tuomaristo ottaa juuri samalla hetkellä turva-auton radalle. Näin Mikan hankkima 40 sekunnin etumatka nollautuu eikä hän pysty hajonneella autollaan taistelemaan Schumacheria vastaan. Irvinen Häkkinen kuitenkin pystyy pitämään takanaan ja on maalissa toinen. Mies on lehdistötilaisuudessa todella rauhallinen, vaikka häneltä selvästi vietiin voitto.

Luxemburgin GP 1998
Häkkinen on aika-ajoissa kolmas, Ferrareiden - Michael Schumacherin ja Eddie Irvinen - jälkeen. Hän pitää paikkansa myös lähdössä. Schumacher ajaa kärjessä karkuun ja Mika hakee ohituspaikkaa Irvinesta. Lopulta hän myös onnistuu siinä, mutta eroa saksalaiseen on jo 8 sekuntia. Schumacher tulee ensin varikolle ja Mika aloittaa raivoisan ajon. Oman varikkokäyntinsä jälkeen suomalainen pääsee aivan Ferrari-kuljettajan eteen ja estää tämän ohitusyritykset. Toisen varikkokäynnin jälkeen tilanne ei muutu ja Häkkinen ajaa voittajana maaliin ja rakentaa näin neljän pisteen MM-johdon ennen viimeistä kilpailua.

Ranskan GP 1999
Sateinen aika-ajo on lottoarvontaa ja aikaisin radalle lähtevät nappaavat kärkipaikat. Häkkinen epäonnistuu ja on vasta 14:s. Hän lähtee kisaan periaatteella kaikki tai ei mitään. Ensimmäisellä kierroksella hän ohittaa jo viisi autoa ja nousee sija sijalta kohti kärkeä. 20 kuivan kierroksen jälkeen alkaa sade ja varikkoruletti. Turva-auto tulee radalle. Tässä vaiheessa Mika on jo toisena.

Turva-auton lähdettyä Mika yrittää päästä ohi Rubens Barrichellosta, mutta pyörähtää ja putoaa seitsemänneksi. Hetken päästä hän putoaa vielä kahdeksanneksi ja tilanne näyttää huonolta. Häkkinen kuitenkin löytää taas ajohurmion ja aloittaa jälleen ohittelun. 15 kierrosta ennen maalia Mika nousee ensimmäistä kertaa kärkeen, mutta hänen täytyy tulla vielä toistamiseen varikolle. Näin yhden pysähdyksen mies Heinz-Harald Frentzen pääsee kärkeen ja voittaa kilpailun. Häkkinen on kuitenkin toinen ja ehti kisan aikana tehdä peräti 14 ohitusta - Frentzenin hän ohitti kolmesti.

Itävallan GP 1999
Häkkinen on paalupaikalla. Aika-ajoissa vain David Coulthard on päässyt samalle sekuntiluvulle, joten kaikki näyttää hyvältä. Lähtö onnistuu hyvin, ensimmäinen mutka menee hyvin, mutta toisessa rytisee. Coulthard epäonnistuu pahasti jarrutuksessaan ja osuu Mikan takapyörään. Skotti jatkaa heti, mutta Mika vasta kaikkien muiden perässä.

Ohjaus on vioittunut, mutta vihainen suomalainen ajaa silti kuin viimeistä päivää. Hän tekee ohituksia lähes joka paikassa ja ajaa samalla kilpailun nopeimman kierroksen, joka on 0,7 sekuntia nopeampi kuin kenenkään muun. Kolmanneksi päästyään Mika löysää, jottei hänen omien sanojensa mukaan auto sulaisi alle. Coulthardin päivän tekee entistä mustemmaksi se, ettei mies edes onnistu voittamaan kilpailua, vaan Eddie Irvine on maalissa 0,313 sekuntia ennen skottia. Häkkinen ajaa kierrokset 2 - 71 nopeammin kuin kukaan muu, vaikka joutuu ajamaan lähes koko kuljettajajoukon läpi.

Japanin GP 1999
Ennen viimeistä kilpailua Häkkinen on MM-sarjassa neljän pisteen tappioasemassa Eddie Irvineen nähden. Käytännössä hänen on siis pakko voittaa. Aika-ajoissa kolmas yritys menee pilalle punaisen lipun takia ja viimeinen törmäilyyn Jean Alesin kanssa. Mika on kuitenkin eturivissä paalupaikkamies Michael Schumacherin vieressä. Irvine on viides. Kisasta näyttää tulevan kahden maailmanmestarin kaksintaistelu, vaikka Schumacherilla ei olekaan tällä kertaa mahdollisuuksia mestaruuteen. Mika ottaa aivan uskomattoman lähdön ja on jo ensimmäisessä mutkassa kaukana muista. Schumacher on kuitenkin toisena. Ero kasvaa pari kymmenystä joka kierroksella. 20 kierroksen jälkeen ero on 8 sekuntia.

Häkkisen ensimmäisellä varikkokäynnillä McLarenin mekaanikot sähläävät hieman, mutta Mika ei menetä kuin pari sekuntia. Schumacher pääsee kuitenkin kärkeen. Saksalaisen oma varikkokäynti on erittäin lyhyt. Hän putoaa toiseksi, mutta alkaa saavuttaa Mikaa koko ajan. Ohittaessaan Coulthardia kierroksella Ferrari-kuljettaja menettää 2-3 sekuntia, kun ero Häkkiseen oli sitä ennen ollut 6 sekuntia.

Schumacher kuitenkin joutuu tulemaan toiselle varikkokäynnilleen Mikaa aikaisemmin. Ero on tässä vaiheessa 10 sekuntia. Mikan toinen varikkokäynti onnistuu hyvin ja hän pitää kärkipaikkansa. Kilpailu on käytännössä ratkennut ja ero pysyttelee tämän jälkeen noin 10 sekunnissa. Viimeisellä kierroksella Mika hidastaa kunnolla ja Schumacher pääsee 5 sekunnin päähän uudesta kaksinkertaisesta maailmanmestarista. Irvine ajaa lähes koko kilpailun sijalla neljä, ja on lopulta maalissa kolmas - yli puolitoista minuuttia kärkikaksikkoa jäljessä.

Unkarin GP 2000
Harjoitukset eivät mene Häkkiseltä hyvin. Aika-ajossa hän on sentään kolmas. Edellä ovat Michael Schumacher ja tallikaveri David Coulthard. Lämmittelyssä eroa kärkeen on kuitenkin yli sekunti ja Mikan ilme on huolestunut - säätöjä ei tahdo millään löytyä. Ehkäpä 20 000 paikan päälle matkanneen suomalaiskatsojan kannustus kuitenkin auttaisi.

Hungaroringillä ohittaminen on käytännössä mahdotonta, joten lähtö ratkaisee erittäin paljon. Paljon se ratkaisee myös Unkarin GP:ssä vuonna 2000. Mika Häkkinen ottaa - jälleen kerran - loistavan lähdön ja pääsee heti tallikaveristaan ohi. Ensimmäiseen mutkaan Häkkinen ja Schumacher tulevat rinta rinnan. Mika on sisäpuolella ja Michael ulkopuolella juuri ajolinjan kohdalla. Mika vetää pitemmän korren.

Pari kierrosta Schumacher seuraa aivan Häkkisen vaihdelaatikossa kiinni, mutta sitten suomalainen painaa kaasun pohjaan ja menee menojaan. Mika näyttää kuinka autoa viedään ja parhaimmillaan ero on lähes puoli minuuttia. Maalissa hikisen voittajan niskaan kaadetaan ämpärillinen jääkylmää vettä - juomapullo oli hajonnut kisan aikana.

Belgian GP 2000
Mika on aika-ajossa selvä ykkönen - eroa muihin on lähes 0,8 sekuntia. Pahin haastaja Michael Schumacher on neljäs.

Kilpailua ennen sataa. Lähtöhetkellä rata on vielä märkä, joten kuljettajat lähtevät matkaan sadekelin renkain. Lähtö tapahtuu turva-auton takaa, joten sijoitukset eivät muutu. Mika alkaa tehdä eroa muihin.

Rata kuitenkin kuivuu nopeasti ja pian kaikki käyvät vaihtamassa alle kuivan kelin renkaat. Varikkokäyntien jälkeen Schumacher alkaa saavuttaa Häkkistä. Muutaman kierroksen päästä Mika tekee virheen ja pyörähtää ulos radalta, mutta ei onneksi osu mihinkään ja pääsee näin jatkamaan. Schumacher kuitenkin on päässyt ohi ja näyttää ajavan karkuun.

Mika jää Schumacherista tasaisesti koko ajan, kunnes on taas varikkokäyntien aika. Varikolla McLarenia numero 1 säädetään vauhdin löytymisen toivossa. Se tuottaakin tulosta ja ero Schumacheriin hupenee melko nopeasti.

Kolme kierrosta ennen maalia Mika yrittää Eau Rougen jälkeisen Kemmel-suoran päässä ohitusta. Schumacher peittää yrityksen todella röyhkeästi ja yli 300 kilometriä tunnissa etenevät autot osuvat toisiinsa. Onneksi onnettomuutta ei synny, vaan molemmat jatkavat radalla.

Seuraavalla kierroksella on jälleen uuden ohitusyrityksen aika. Paikka on jälleen Kemmel-suora. Nyt tosin kierroksella ohitettava Ricardo Zonta on tuomassa lisäväriä tapahtumiin. Zonta ajaa keskellä rataa. Schumacher ohittaa hänet oikealta, joten Mika päättää mennä ohi vasemmalta. Jarrutuksessa suomalainen ohittaa myös Schumacherin ja voittaa kilpailun.
 

MacGyver

Humppaliisa
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
4080
Sijainti
Pohjanmaa
Ace17 sanoi:

"Kansa nousee, siniristilippujen meri velloo täällä Hungaroringin radalla! Mika teki sen! Kolmen kilpailun epäonnen putki on poikki, se on poikki! Mika on voittaja!"
Aivan uskomaton tunnekuohu seuras kuvan ja kuvatekstin myötä!

MIKA!!!!!!!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
misa joukkoon lisäisin myös Silverstonen ja USA:n GP:t vuodelta 2001, silverstonessa makea ohitus Schummelista ja ylivoimaseen voittoon, sitten USA:ssa kaikkien vaikeuksien jälkeen paikasta nro 4 ykköseksi :)
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Lisätkää myös se Sennan lyöminen ensimmäisessä McLarenin aika-ajossa. "Maybe I have bigger balls."
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Kuinkas monella muuten on tuo postimerkki?
Itsellänihän on.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Multa löytyy useita noita merkkejä! Jostain ihmeen syystä ex-muijan mutsi osti niitä 100kpl?

No osa niistä "jäi" mulle ja loput ilmeisesti meni myyntiin jollain kirpparilla tai jotain?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ace17 sanoi:
Kuinkas monella muuten on tuo postimerkki?
Itsellänihän on.
Kehyksissä ensipäivä-kuoressa ja ensipäivä-leimalla... Samaten löytyy Tommi Mäkisen postimerkki.
Ett silleen!!!!!!!!!!1
 
Ylös