Mika Salo: Michael, yksinäisyys ja renkaat

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Voi hyvä tavaton. Salo on seonnut traumaattisessa suhteessaan 5-kertaiseen maailmanmestariin. Ja vielä mustat renkaat silmien alla.

”Vaikka Michelinit kiinnitettäisiin kylpyammeeseen - se olisi nopeampi ohjus kuin Ferrari Bridgestonella” Olisiko siis viime vuonna McLaren pärjännyt ammeella - jos olisi saanut jatkaa yhteistyötään silloin Bridgestonen kanssa?

Salo lisäksi surkuttelee, että Michael on aivan yksin Bridgestone-renkaittensa kanssa! ”Siinä missä Montoyan ja Räikkönen saavat tavallaan tukea muiltakin Michelin-piloteilta, on Schumi lähes yksin Bridgestonellaan. Rubens Barrichellon apuun hän voi luottaa vain satunnaisesti”

Ilmeisesti kun Ferrarilla ajavaa mestaria, tallia jonne Salo olisi halunnut jäädä ja saavutukset jotka Salon mielestä jäivät häneltä tavoittelematta ei voi arvostella - on kaikki objektiivisuus nyt mahdotonta asian tiimoilta. Ihaillaan vaan niin pirusti niin se tosiasia että Schumacher on tavallinen ihminen unohtuu Salolta taka-alalle.

Ferrari oikein toivomalla toivoi ja myös menetteli niin, että saisi Bridgestonen rengasedun itselleen. Mm McLaren savustettiin ulos palvelun kangerrellessa tai suorastaan Ferrari-Bridgestone akselin salatessa rengaskehitystä ja harhauttaessa McLarenia luulemaan renkaista muuta kun mitä sitten sai. Samaten tämä parivaljakko ei paljoa kuunnellut muitakaan asiakkaitaan joille selvisi mm hetki sitten alkukesästä uusien renkaiden olemassaolo joilla Ferrari oli ajanut jo kaksi kisaviikonloppua aiemmin. Saati paljonko Ferrari niitä oli jo testannut.

Michael on aivan YKSIN. Niinpä niin. Aivan yksin omassa palkkatasossaan. Yksin kuskina jolle valitaan kakkoskuski jolloin häntä kuunnellaan valinnoissa - ja nämä laaditaan vielä sopimuksin. Yksin kuskina jolle koko talli ja sen kehitysosasto rakentaa autoa ja jolle varikkoväki aina muistaa taputtaa hänen saavuttua varikolle testikierrokseltaan. Ja nyt vielä ihan yksin näillä kelvottomilla Bridgestone-renkaillaankin. Schumacher on myös yksin henkilö, joka on kokenut sielullisen ruumiista irtoamisen pelkällä jalan murtumisella. Schumi on myös yksin silloin kun Ferrarille menee hyvin. Silloinhan ansiot siitä ovat hänen.

Koko alkukausi meni Williamsin uuden auton kehittelyssä, ennen kuin se sai renkaat toimimaan siinä haluamallaan tavalla. Ja auton toimimaan näiden renkaiden kanssa. Koko viime vuosi meni McLarenilta ennen kuin se sai autonsa balanssiin uusien renkaittensa kanssa. Sitten kiellettyjen epäsymmtristen urien joiden avulla talven testit kylläkin sujuivat. Ja Renault sai Alonsonsa vauhtiin vasta kun se lainasi ripustusgeometrian Micheliniltä - jota tämä rengasvalmistaja toki tarjosi muillekin asiakkailleen. Nyt sitten Maranellon valimosto tuotettu kylpyamme kuitenkin olisi heti kärjessä kunhan saisi Michelinit.

Olehan Mika Salo itsellesi kerrankin rehellinen. Ei - ei tarvitse tehdä mitään tiliä minun mielestäni ihan kunniakkaasta kilpa-autoilijan urastasi. Itselläni ei ole mitään siihen verrattavaa uran varjoakaan. En siis tarkoita mitään menetettyjä Ferrari-mahiksia enkä muuta traumaa. Tarkoitin sitä, että Sinä varmasti tarkoitit puolestaan sitä, että Ferrari pärjäisi jos kilpailijoilta vain otettaisiin Michelin-renkaat pois. Ja Ferrari testaisi heille jälleen heidän renkaansa.

Michael voisi tehdä testit vaikka ihan yksin. Nekin.

<small>[ 26-08-2003, 13:59: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Niinpä. Ferrariin sopii paremmin kuin hyvin se niin makaa kuin petaa. Kaksi vuotta se antoi etua, nyt saavat maksaa siitä.

Eilisessä Iltasanomissa oli hyvä kolumni. En muista kuka sen kirjoitti mutta sanoi juuri että kaikki vain mouhkaa noista renkaista nyt. Mutta kukaan ei puhu siitä kuinka F2003GA on suorastaan surkea hitaissa mutkissa verrattuna F2002:seen.

En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa tunnustaa että ehkä Ferrari hieman epäonnistui F2003 autonsa kanssa. Turhaa sitä renkaita syyttää vaikka Michelinit onkin hieman paremmat nyt. Mutta ei ne sitä sekuntia ole nopeampia kuin Bridgestonet.

<small>[ 26-08-2003, 14:06: Message edited by: Matxi ]</small>
 

Big Red

New member
Liittynyt
6.2.2002
Viestit
2
Sijainti
Finland
Ferrarin auton suoritustason heittely liittyy mielestäni lähes suoraan renkaisiin. Kuumalla rengasetu on kiistatta Michelin talleilla (hienosti hoidettu kehitystyö) ja puolestaan sadekelillä Bridgestone tallit saavat suhteettoman edun puolelleen. 10-20 asteen lämpötiloissa (kuivalla) rengasetu on molemmilla talleilla minimissään ja itse autojen suorituskyky on parhaiten nähtävissä. Toivokaamme siis loppukaudelle lauhoja kuivan kelin kisoja niin saamme kaudelle sen arvoisen lopun.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ihan hyvä columni Mikalta. Yksittäiset lainaukset saattaa kuulostaa tyhmiltä kuten Mikael totesi mutta kokonaisuus Mikalla on hyvin hallussa ja hän värittää asioita mielenkiintoiseen iltapäivälehteen sopivaan tyyliin. Monestakin asiasta olen samaa mieltä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Matxi:
Eilisessä Iltasanomissa oli hyvä kolumni. En muista kuka sen kirjoitti mutta sanoi juuri että kaikki vain mouhkaa noista renkaista nyt. Mutta kukaan ei puhu siitä kuinka F2003GA on suorastaan surkea hitaissa mutkissa verrattuna F2002:seen.

En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa tunnustaa että ehkä Ferrari hieman epäonnistui F2003 autonsa kanssa. Turhaa sitä renkaita syyttää vaikka Michelinit onkin hieman paremmat nyt. Mutta ei ne sitä sekuntia ole nopeampia kuin Bridgestonet.
Kyllä muutamissa kisoissa Michelinit ovat selvästi olleet luokkaa yli puoli sekutia nopeammat. Mutta jo alusta asti olen ollut samaa mieltä että F2002 on takapakkia F2003:sta. Ja nyt myös Michael on hiipumassa :D :D

Jos teoreettisesti iskettäisiin "yhtähyvät renkaat" kaikkiin kärkitallien autoihin jollain keskivertoradalla niin Williams voisi silti olla aavistuksen Ferraria edellä, ja McLaren ja etenkin Renault hiukan jäljessä.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Taas on mikael leikannut osia tekstistä niin, että saisi jollakin konstilla Ferrarin huonoon valoon. Mahdoitko edes malttaa lukea tekstiä loppuun ennenkuin olit jo perustamassa topicia?
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila
Schumin mahdollisuudet paranisi huomattavasti jos Ferrari kehtaisi ajaa F2002:lla ja myöntää GA:n olevan paska auto.

Tai sitten GA on vain sääntöjen mukainen, taipumis ilmiöitä ei ole muistaakseni esiintynyt.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
"Ehkä siellä Kimi kruunataan maailmanmestariksi ja Schumi ajaa viimeisen F1-kilpailunsa..."
Tuo oli paras osa koko jutussa :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Kyllä, kyllä. Mutta ei nyt aivan kaikkea kannattaisi laittaa renkaidenkaan piikkiin. Ja vaikka laittaisikin - niin kannattaa muistaa millä voimin ne renkaat on kehitetty.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
samilainen:
Schumin mahdollisuudet paranisi huomattavasti jos Ferrari kehtaisi ajaa F2002:lla ja myöntää GA:n olevan paska auto.

Tai sitten GA on vain sääntöjen mukainen, taipumis ilmiöitä ei ole muistaakseni esiintynyt.
Mutta sehän olisi pahempaa kuin McLarenit. Ajaa vanhaa mallia huonommalla uudella GA-autolla kun Macci vain ei saa uutuuttaan radalle.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Aika huolettomasti Salo totesi virheistä, että Räikkönen on tehnyt virheitä enemmän kuin kaksi muuta mestaruudesta taistelevaa.

Taitaa Salo kiinnittää huomion liiaksi aika-ajoihin. Niissähän Räikkösellä on sattunut kyllä lukuisia suuria virheitä. Mutta kisoissa kyllä Schumacher on tehnyt virheitä siinä määrin, että en olisi ennen kautta uskonut Schumacherin enää tuossa vaiheessa uraa noin moneen virheeseen sortuvan.

En ryhdy sen tarkemmin vertailemaan, että kumpi on kaiken kaikkiaan enemmän hankaloittanut tämän kauden suhteen asemiaan virheillään, mutta en kyllä ihan tuosta noin vain menisi Salon tapaan sanomaan, että jompikumpi on enemmän virheillyt. Tai jos menisin, niin vaatisi hieman perusteluitakin taakseen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Big Red:
Ferrarin auton suoritustason heittely liittyy mielestäni lähes suoraan renkaisiin. Kuumalla rengasetu on kiistatta Michelin talleilla (hienosti hoidettu kehitystyö) ja puolestaan sadekelillä Bridgestone tallit saavat suhteettoman edun puolelleen. 10-20 asteen lämpötiloissa (kuivalla) rengasetu on molemmilla talleilla minimissään ja itse autojen suorituskyky on parhaiten nähtävissä. Toivokaamme siis loppukaudelle lauhoja kuivan kelin kisoja niin saamme kaudelle sen arvoisen lopun.
Sulla on mielenkiintoinen teoria siihen että Bridgestonen renkaat ovat huonontuneet viime vuodesta. doubtful

Ferrari ajaa nimittäin huonompia kierrosaikoja, kuin vuosi sitten. :D

GAssahan EI VOI olla vikaa? eek!
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Jones:
Big Red:
Ferrarin auton suoritustason heittely liittyy mielestäni lähes suoraan renkaisiin. Kuumalla rengasetu on kiistatta Michelin talleilla (hienosti hoidettu kehitystyö) ja puolestaan sadekelillä Bridgestone tallit saavat suhteettoman edun puolelleen. 10-20 asteen lämpötiloissa (kuivalla) rengasetu on molemmilla talleilla minimissään ja itse autojen suorituskyky on parhaiten nähtävissä. Toivokaamme siis loppukaudelle lauhoja kuivan kelin kisoja niin saamme kaudelle sen arvoisen lopun.
Sulla on mielenkiintoinen teoria siihen että Bridgestonen renkaat ovat huonontuneet viime vuodesta. doubtful

Ferrari ajaa nimittäin huonompia kierrosaikoja, kuin vuosi sitten. :D

GAssahan EI VOI olla vikaa? eek!
Kisoissa vai aika-ajoissa :confused:

Niin eihän ferrarissa voi olla VIKAA :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Järki käteen. Mielestäni GA ei voi olla huonompi kuin 2002. Kyllä Ferrari sen tietäisi ja käyttäisi sitä. Ja renkaat (b) eivät voi olla huonompia kuin viime vuoden kumit. Muuten he käyttäisivät niitä.

Muut ovat vain kehittyneet enemmän. On ollut enemmän varaa kehittyä.

Piste typerälle keskustelulle.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
enpä usko että jos f2002 on/olisi nopeampi että ferrari käyttäisi sitä nehän samalla ilmottaisi että uuden auton teko olisi mennyt päin persettä ja eikös tuo uus auto ole vielä omistettu jollekin ferrarin pääjehulle :D

Jos tuo mclarenin mp4-18 oli floppi niin mikäs tuo f2003-ga on(ei ainakaan toppi :D )
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
vormula:
enpä usko että jos f2002 on/olisi nopeampi että ferrari käyttäisi sitä nehän samalla ilmottaisi että uuden auton teko olisi mennyt päin persettä ja eikös tuo uus auto ole vielä omistettu jollekin ferrarin pääjehulle
jokseenkin turhaa lässytystä. niin ferrari kuin maccikin ovat sen verran ammattimaisia talleja, että ne varmasti ajavat sillä autolla, joka on nopein ja luotettavin. ferrari GA:lla, macci mp-4/17:lla. ferrarin "paketti" ei vaan toimi tällä hetkellä. maikkuli mukaan lukien.
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila
samilainen:
Voihan se olla niinkin ettei Ferrari uskalla ottaa F2002 takaisin, useammastakin syystä.
1. Niitä ja niihin räätälöityjä renkaita ei ehkä ole saatavilla.
2. GA on nimetty juhlamalliksi ja sellaista ei mennä myöntämään epäonnistuneeksi kovin helpolla.
C. Heräisi taas kysymykset F2002:n sääntöjenmukaisuudesta+miljoonan käräytyspalkkio.

.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Jones:
Big Red:
Ferrarin auton suoritustason heittely liittyy mielestäni lähes suoraan renkaisiin. Kuumalla rengasetu on kiistatta Michelin talleilla (hienosti hoidettu kehitystyö) ja puolestaan sadekelillä Bridgestone tallit saavat suhteettoman edun puolelleen. 10-20 asteen lämpötiloissa (kuivalla) rengasetu on molemmilla talleilla minimissään ja itse autojen suorituskyky on parhaiten nähtävissä. Toivokaamme siis loppukaudelle lauhoja kuivan kelin kisoja niin saamme kaudelle sen arvoisen lopun.
Sulla on mielenkiintoinen teoria siihen että Bridgestonen renkaat ovat huonontuneet viime vuodesta. doubtful

Ferrari ajaa nimittäin huonompia kierrosaikoja, kuin vuosi sitten. :D

GAssahan EI VOI olla vikaa? eek!
Hohhailin ( savoa: :D ) niitä kierrosaikavertailuja f2002/F2003GA jo ajat sitten... Ei ole kukaan tehnyt?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jokuhan noita kierrosaikoja tutki ja aika säännöllisesti F2003-GA:lla oli hitaammat kisan nopeimmat kierrosajat kuin F2002:lla. Tuo voi tietysti yrittää selittyä silläkin että kisa ajetaan samalla moottorilla kuin aika-ajo, eikä kisassa iten ole enää varaa revittää moottorilla nopeaa kierrosta..
 
Ylös