Mika Salon uran hienoimmat hetket

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
Entäs mikäs on paras stoori minkä Salo on heittänyt ?

muistan jossain naistenlehden jutussa salon tokaisseen "olen jo nopein mika". tämä oli siis ennen häkän kahta mestaruutta.... :)

no vakavasti sanoen salossa on/oli potentiaalia, joka valui hukkaan kun ei päässyt formuloihin aikaisemmin. Ne kärsimyksen vuodet jotka häkä vietti aluksi mäcillä kasvattivat kuitenkin voittajan ja se koulu jäi salolta käymättä.

nuista voitoista pistää silmään hyvät sijoitukset monacossa, jossa kuskin taidot tulevat tärkeämmäksi kuin auton paremmuus. joten ei se nyt mikään turha jätkä kuitenkaan ollut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
paras kommentti oli ehdottomasti v.-97 Jerezin kisan jälkeen "Hyvä että Häkä voitti tän vuoden viimesen kilpailun, koska minä aion voittaa seuraavankauden ensimmäisen!!!!" (en muista iha sanatarkkaan, mutta tosissaan tuntui mies silloin olevan) :D
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Koska tällä foorumilla tuntuu olevan niin kovin lyhyt muisti, niin lisätään vielä vuosi 1988, jolloin Salo teki FF 1600 Swiftillä selvää jälkeä kaikissa sarjoissa joihin osallistui. Voittoputki hakee vieläkin vertaistaan. 1990 identtisellä kalustolla Salo oli aika tasaväkinen Häkkisen kanssa, mutta siitä eteenpäin ratkaisi raha ja managerointi. Mikojen lopullinen paremmuusjärjestys jäänee selvittämättä. Häkällä enemmän mestaruuksia, Salolla kauniimpi vaimo. Tiedä nyt noista sitten.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mielestäni Salon eilinen lausunto on hieno ja kunnioitusta herättävä.quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Toyota on ilmoittanut, että kaksi seuraavaa kautta sen kuljettajana on Olivier Panis. Ranskalainen on saman ikäinen kuin Salo.

-.Mielestäni hän oli hyvä valinta. Tässä on vilahdellut vaikka minkälaisia nimiä pitkin vuotta, ja ainakin minun listallani Panis on ollut koko ajan ykkössuosikki. Hän oli paras
valinta, minkä he saattoivat tehdä.

-.Paniksella on kokemusta monesta tallista. Hänen vuoden pestinsä McLarenin testaajana on arvokas lisä Toyotalle. Panis on nopea, hänellä on paljon tietoa ja hän tekee varmasti hyvää työtä. Se, kenet talli valitsee toiseksi kuljettajaksi, ei minua
enää kiinnosta kovin paljon, Salo jatkoi.

--------------------------------------------------------------------------------
 

Jami

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
294
Sijainti
Pohojanmaa
FO110K:
paras kommentti oli ehdottomasti v.-97 Jerezin kisan jälkeen "Hyvä että Häkä voitti tän vuoden viimesen kilpailun, koska minä aion voittaa seuraavankauden ensimmäisen!!!!" (en muista iha sanatarkkaan, mutta tosissaan tuntui mies silloin olevan) :D
Täytyy kai sitä itte Mikan kanssa olla samaa mieltä että tuo Jerez 97 oli Salon paras kisa. Kierrokset kymmenyksen sisään, ja nopeimmat stopit. Sääli vain ettei silloinkaan ollut autoa jolla pärjätä.
 

Hënkka

Guest
FO110K:
Täytyy kai sitä itte Mikan kanssa olla samaa mieltä että tuo Jerez 97 oli Salon paras kisa. Kierrokset kymmenyksen sisään, ja nopeimmat stopit. Sääli vain ettei silloinkaan ollut autoa jolla pärjätä.
Ei mun mielestä ole kovin hyvä suoritus jos kierrokset on kymmenyksen sisään. Auton keventyessä niiden pitäisi reilusti parantua. eek!

<small>[ 30-08-2002, 14:11: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Hënkka

Guest
Niinhän se taisi joskus mainita. Ehkä ne kiekka-ajat ei ihan noin menny, vaan Salo saattoi tarkoittaa sitä, että pystyi koko ajan parantamaan pikkuhiljaa eikä tehnyt ajovirheitä yhdelläkään kierroksella.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jami:
FO110K:
paras kommentti oli ehdottomasti v.-97 Jerezin kisan jälkeen "Hyvä että Häkä voitti tän vuoden viimesen kilpailun, koska minä aion voittaa seuraavankauden ensimmäisen!!!!" (en muista iha sanatarkkaan, mutta tosissaan tuntui mies silloin olevan) :D
Täytyy kai sitä itte Mikan kanssa olla samaa mieltä että tuo Jerez 97 oli Salon paras kisa. Kierrokset kymmenyksen sisään, ja nopeimmat stopit. Sääli vain ettei silloinkaan ollut autoa jolla pärjätä.
Kyllähän tuo Jerez on muistojensa puolesta mahtava kisa joka sai kotikatsomossa kämmenet hikoamaan seuraavaa kisaa odotellessa.
Tuo Salon kommentti kertoo myös osaltaan siitä, että Tyrellin piti olla nouseva talli jne. (myös muiden kuin Salon mielestä).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Täytyy sanoa, että itse en oikein ikinä syttynyt Mika Salon ajamiselle samalla tavalla kuin vaikkapa Jean Alesin ajamiselle.
Ehkä suurin syy on se, että Mika on ajanut lähes koko uransa brittiläisissä tiimeissä, joiden seuraavan kauden pitäisi olla aina sitä nykyistä parempi.
Kyllä se Ferrari-pesti taisi sytyttää Mikankin taistelemaan aivan eri tavalla. Harmi kun vain yksi kisa meni oikein kunnolla putkeen. Monet unohtavat ne muut kisat ja paremmalla tuurilla Salo olisi voinut voittaa vaikkapa Nürburgringillä sinä vuonna. Mutta jotenkin sekin kisa meni plörinäksi vaikka auto oli aivan huippuluokkaa. Toki tiimi oli vastuussa tekniikasta ja aika-ajosuorituksenkin vaisuudesta. Toisaalta juuri tuollaisissa sekavissa olosuhteissa parhaat kuljettajat nousevat muiden yläpuolelle ja johtovat itsensä ja tiiminsä voittoon.

Mika Salon formulaura oli vuoteen 1990 saakka erittäin lupaava. Kaksi asiaa käänsi kelkan aivan päinvastaiseen suuntaan. 90-luvun alkupuolen yleismaailmallinen lama(taloudelliset reaalitetit estivät hyvän f3000-tallipaikan saamisen EM-sarjaan) ja rattijuopumustuomio englannissa. En pidä Häkkiselle häviämistä mitenkään merkittävänä asiana. Häkkisen tiimi oli kovempaa luokkaa(west surrey racing), kuin Salon Alan Dockingin tiimi. Häkkinenhän siirtyi edelliskauden voittajatiimiin, mutta Salo pysyi mukana kehittyvässä tiimissä.

Itse pidän suurimpana ihmeenä, että Salo selvisi Japanin vuosistaan. Kausina 91-94 paras tulos taisi olla yksi vaivainen kolmas sija neljän vuoden aikana. Samaan aikaan sarjassa pyöri hyvällä menestyksellä mm. Eddie Irvine, Marco Apicella, Heinz-Harald Frenzen, Johnny Herbert jne. Oli varmaan tuskaista katsoa, kun monet kädettömämmät kuskit menestyy paremmin sarjassa ja tekevät f1-debyytin ennen Saloa. Esim. Toshio Suzuki on ja oli aivan kädetön kuski, verrattuna Saloon ja silti noina vuosina Toshio sai enemmän aikaan tuloksellisesti.

Suurin ongelma 5Zigen(?) tiimissä taisi olla renkaat, jotka eivät sitten ikinä toimineet kunnolla ja niistä ei millään päästy eroon, koska tiimi oli tavallaan rengastehtaan oma tiimi ja päätukija. Menestymättömyys söi Salon nimeä ja ei ollut mikään ihme, että f1-debyytti tuli Lotuksen tasoisella autolla 94 Suzukassa. Mielestäni Salo ei ollut tuohon aikaan edes superlisenssikelpoinen kuljettaja tuohon aikaan, jos pelkkiä tuloksia luki. F1-Paikan Salo osti rahalla kantaen sen selkärepussaan ratavarikolle. Salon tallitoverina sattui olemaan Alessandro Zanardi ja on vähintään historiallinen helpotus, että legendaarisen Lotuksen ratissa kaksi viimeistä kisaa ajoivat todelliset kilpa-ajajat. Aikaisemmin kaudella Lotuksen nimeä oli nöyryytetty mm. Philippe Addamsin voimalla. Suurempaa häpeää Lotuksen kaltainen tiimi ei voi kokea.

Lotus-kisat menivät itse asiassa todella hyvin ja f1:n käsittämättömässä maailmassa Salosta oli tullut yhtä äkkiä kuuma nimi kuskimarkkinoilla. Suomalaisen f1-historian kummajainen tapahtui oikeastaan kaudella 95, kun Nokia sponsoroi Tyrreliä ja Mika Salo ajoi tiimille, vastaavaa yhteistyötä ei ole sen jälkeenkään tapahtunut ja tuskin tapahtuu. Vieläkään ei ole selvää, oliko Salon ja Nokian välillä yhteyttä. Tyrrellin ja Nokian yhteistyö kesti vain vuoden ja suurin syy tähän lieni Ken Tyrrellin luopio-poika, Bob.

Salo sitävastoin ajoi tiimille kolme kautta, vaikka vientiä olisi ollut. Tyrrell kausien huippuhetket taisivat aina sijoittua alkukauteen. Tyrrelliä pidettiin erittäin lupaavana tiiminä kaudella 95. Edelliskaudella molemmat, Katayama ja Blundell olivat ajaneet lukuisia hienoja kisoja väkivahvalla Yamahan 3,5l koneella. Katayama oli mm. ajanut Monzassa Bergerin ja Williamsien muodostamassa kärkiryhmässä. Siksi Tyrreliä pidettiin vahvana tiiminä. Yamahan 3-litrainen kone oli kuitenkin pettymys sekä luotettavuuden, että tehojen suhteen. Salon paras kisa oli tuolla kaudella Brasilian aloituskisa. Salo ajoi väkevästi kisan ollen koko ajan mukana kuvassa. Vasta spinnaus loppukierroksilla tiputti Mikan pois pisteiltä.
Pistetilihän aukesi vasta Monzassa viidennellä tilalla. Suzukassa Salo oli 6. ja Adelaidessa 5.

Näennäisesti vahva kauden loppu teki Tyrrelistä taas "ensikauden yllättäjän". Toki Ken Tyrrell jaksoi aina mainostaa tallinsa mahdollisuuksia ennen kauden alkua. Sponsorithan olivat yleensä kaukana Kenistä. Mielestäni 96 kauden alku oli Salon uran kohokohtia. Mika ajoi lukuisissa kisoissa Tyrrell-Yamahalla aivan Häkkisen McLarenin kannassa. Brasilian kisassa Mikat oli 4. ja 5. Autosportin kolumnisti Nigel Roebuck summasi tilanteen aika hyvin: "Two poins for Ken means more for him, than three for Ron."

Hyvä kauden alku hyytyi Monacon kisan jälkeen, kun Yamaha poksahteli melkein joka kisassa. Myös nopeuden puolesta Tyrrellillä ei enää kerennyt.

97 Kausi oli Tyrrellin osalta lopun alkua. Yamahan moottoreista jouduttiin luopumaan/päästiin eroon. Tilalle tulleet Fordin V8-koneet tarkoittivat, että Salon ura itse asiassa oli laskusuunnassa. Salollehan oli leivottu ties minkä tallin paikkoja, mutta Tyrrell piti kiinni nopeasta miehestä. Tällä kaudella tapahtui ylimainostettu Monacon kisan läpi ajaminen ilman tankkausta. Sieltä Salo otti pisteet kotiin, juuri muuhunhan ei ollut mahdollisuuksia.

Kaudelle 98 Salo vaihtoi toiseen miltei yhtä onnettomaan tiimiin, TWR-Arrowsiin. Salon paikka oli jälleen näennäisesti kova. Toissakauden maailmanmestarin Damon Hillin korvaaja. Monelle suomalaiselle tämä paikka taisi olla iso pettymys. Salon ainoa loistohetki taisi osua Monacoon ja siellä saavutettuun 4. sijaan. Salon tallitoveri Pedro Diniz ajoi kädettämyyteensä nähdebn pelottavan lähellä Saloa keräten saman verran pisteitä. Aika-ajoissa Diniz jäi numeroin 11-5, mikä ei ollut aivan odotettu tulos.

Tämän kauden jälkeen Salon fiilikset olivat hyvin pitkälle samat kuin nyt. Motivaatio oli nollassa. Salo oli tahkonnut jo neljä kautta ilman menestymisen pelkoa. Sopimusta ei jatkettu enää kaudelle 99, mutta on edelleenkin epäselvää, saiko Salo potkut vai halusiko Salo päästä tiimistä eroon. Jälkimmäinen vaihtoehto on kyllä uskottavampi.

Riccardo Zontan tuuraukset BAR:illa eivät johtaneet oikein mihinkään. Ferrarilla Salon ura kääntyi sitävastoin massiiviisen nousuun. Siinä mielessä Sauber sopimus oli pieni pettymys, kun kovempaankiin tiimiin uskottiin olevan mahdollisuuksia. Salolle pedattiin Zanardin paikkaa Williamsilla ja Jaguar-paikkaa. Näin jälkeen käsi on helppo sanoa, että ainakin Jaguarilla ajaminen olisi ollut vikatikki ja ehkä myös BMW-Williamsilla Ralf Schumacherin tallitoverina. Salon kausi Sauberilla jatkui valitettavasti samoissa merkeissä kuin koko ykkösura lukuunottamatta Ferrari-kisoja. Muutamat pistesijat ja heppoisen tallikaverin voittamineen eivät paljoa lohduta.

Toyota-sopimus tuntui olevan Salolle sitten se viimeinen pysäkki. Jo sopimuksen julkistamisvaiheessa oli selvää, että Salo ei tule taistelemaan enää mestaruuksista.

Laskujeni mukaan Salo on kauden 2002 loppuun mennessä ajanut 110 GP-kisaa ja suoraan sanottuna saldo ei ole mikään mahtava. Kaksi palkintopallisijaa, ei yhtään eturivin lähtöpaikkaa ja pisteitä vain kourallinen.
Suurimpana syynä tulosten valjuuteen on tietenkin kalusto.

Mika Salo on koko f1-uransa aikana nauttinut ammattimiehen arvostusta ja sen maineen ylläpitäminen tuollaisilla kalustolla vaatii erittäin paljon ammattitaitoa.
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Jankki:
Mitkä syyt vaikuttivat siihen et Salosta ei tullut koskaa Häkkisen lailla menestyvää kuljettajaa, oliko vika manageroinnissa vai missä ??
Eiköhän vika ollu Salossa itsessään, kun kärähti rappijuoppoudesta Englannissa, ja joutu evakkoon Japanilaan. Siitä alko sitten pikkutallien kiertely. Ei enää jaksanu nousevan auringon kansalaisia Salo kiinnostaa.. PR:n menetetty mies. Eikä ratissakaan niin kummonen. Tuo kyllä auton maaliin, mutta millä sijalla..
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv:

Mika Salon formulaura oli vuoteen 1990 saakka erittäin lupaava. Kaksi asiaa käänsi kelkan aivan päinvastaiseen suuntaan. 90-luvun alkupuolen yleismaailmallinen lama(taloudelliset reaalitetit estivät hyvän f3000-tallipaikan saamisen EM-sarjaan) ja rattijuopumustuomio englannissa.
Olin ko. aikaan melko nuori, mutta olen antanut itselleni luvan ymmärtää, että yksi iso syy Salon F3000-paikan rahotuksessa oli Rettigissä (Colt merkin markkinointia vähennettiin) ja se vetäytyi Salon taustalta, jolloin hän tippui käytännössä tyhjän päälle....
Ett silleen!!!!!!!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kyllähän se hienoin hetki oli 99 Hockenheim.

Muistan vieläkin sen kisan, kuin eilisen päivän.... Valitettavaa, että Salo kävi palkintopallilla, vain Ferrari pestinsä aikana.....

Syitä miksi Salo ei oikein koskaan päässyt sinne huipulle on varmasti monia. Itse olen pitänyt Saloa aina hitaampana, kuin esim Häkkistä.

Salo kohtuu kuski, joka tuo auton varmasti maaliin, mutta jotenkin on jäänyt sellainen tunne, että nopeus ei riitä aivan sinne huipulle.

Salon esiintyminen on myös Toyota pestin aikana muuttunut. Enää mies ei vaikuta niin ylimieliseltä kuin joskus muinoin...

Surullista, että ykkösissä on vain yksi suomalainen ensi kaudella. Onneksi Kimi ajaa tallissa, jolta voi odottaa lähivuosina mestaruutta...

Toivottavasti saamme Kovalaisen Heikistä kuskin ykkösiin vuoteen 2005 mennessä. Näin täytetään suomalaisten kuljettajien minimi kiintiö, eli kaksi..... wink
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Salon suurin hetki oli Monaco 1997, jossa hän tuli maaliin supermopo-tyrrelillä, etusiipi rikkonaisena, vitun kuluneilla renkailla, viidentenä käymättä kertaakaan varikolla.

Paras kommentti on huomattavasti vaikeampi, mutta yksi taisi olla se kun Salo uhkasi kyykyttävänsä Dinizin 16-0 aika-ajoissa, mutta taisi päättyä lopulta paljon tasaisempaan tulokseen? :)
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Kymmenen uutisissa tuli hyvä kommentti kun Pulkkinen(?) totesi että Spa on taitavan kuljettajan rata. "En mä ole taitava kuski, justhan sain potkut", vastas Salo.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kai toi Ferrariaika oli Salon hienointa aikaa, mut mä muistan itte nähtynä parhaiten tän:

Ahveniston Syyskilpailu "88. Swiftillä Salo oli Formula Fordeissa aivan ylivoimainen. Heti ekassa kurvissa ja Varikkosuoralle laskeuduttaessa veti muihin aivan mielettömän kaulan ja ekan kierroksen jälkeen ero kakkoseen oli täysin suvereeni.

Joku sai puhuttua Mikan myös Fiat Uno Turbo -merkkilähtöön. Mika sanoi ettei ole koskaan aiemmin edes ajatellut kilpailla etuvetoisella eikä ollut koskaan ajanut turboautoa. No nyt lähtö ei mennyt ihan kuten Unokonkareilla mutta hyvin nopeasti tuli selväksi että Mikalla ja harrastajakilpailijoilla on eroa. Paljon.

Vielä siitä murroksesta "90-"91. Salo ei kai alunperin uskonut että Häkkinen voisi "90 viedä mestaruuden (vaikka Häkän talli olisikin ollut parempi). Kun yllättäen tulikin turpiin nousi esille tuo valitettava ylimielinen hampuusipuoli. Eiköhän se Deltalla kännissä kurvailu liittynyt siihen.
Samalla tais palaa aika moni silta Suomeen noin sponsseja ajatellen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Salon uran hienoimmat hetket ykkösissä ovat parit hienot kisat Tyrrelillä ja Ferrari pesti Schumin tuuraajana!

Mutta yleensä Salon uran parhaat hetket taitavat kuitenkin olla Häkkisen kanssa järjestetty hieno Mika-Mika sarja, Engalnnin F3-sarjassa vuonna -90!

Kommenteista en sano mitään.
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
Salon myötä viimeinenkin karismaattinen suomalainen F1-kuski lähti... Räikkönen on aivan loistava - mutta vain kypärä päässä.
 
Ylös