Ilmari sanoi:
Suuri osa pitää kärjen kapeata tasoa ja yksitoikkoisuutta ärsyttävänä. Jos seuraa tilastoja siitä kuinka moni kuljettaja kauden aikana on kilpailuja voittanut tai miten tallit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana voitoista taistelleet, ei tilastoista voi hyvällä tahdollakaan löytää sellaista trendiä että asiat olisivat menneet huonompaan suuntaan.
Jos tarkasteluun otetaankin viimeiset 20 vuotta, niin jonkinlaista kehitystä on kyllä havaittavissa. Käytännössähän mestaruudesta tosissaan taistelevia talleja ei ole koskaan ollut läjäpäin per kausi. Mutta tuota ... siinä missä ennen muinoin kuitenkin lukuisilla talleilla oli teoriassa mahdollisuuksia taistella mestaruudessa (ja edes hieman myös käytännössä) - niin nykyään voi luetella helposti tallit, joiden suhteen ei voi puhua edes teoreettisista mahdollisuuksista.
Aika toki kultaa muistot, sitä ei käy kiistäminen.
Originally posted by Ilmari
Ymmärrän hyvin täällä esitetyt vuodatukset, mutta en ymmärrä väitettä siitä että asiat olisivat joskus olleet paremmin. Tietysti yksittäisiä tapahtumia vuosien varrelta voidaan vetää esiin, mutta mikään tilasto ei tue sitä että yleislinja olisi dramaattisesti pidemmällä aikajaksolla muuttunut.
Rahankäyttö, tallien budjetit, jne. Eikö talousasioissa ole muka tapahtunut muutoksia, etenkin pidemmällä aikajaksolla? Ja seuraukset ovat varsin näkyviä. Homma on liian kallista. (josta pääsee taas siiheen oravanpyörään "pienet tippuvat kyydistä ja sitten sarjasta") ...
Originally posted by Ilmari
Vuosi 2003 oli melkeinpä historiallinen vuosi. 8 kuljettajaa voitti osakilpailuja ja kolme tallia taisteli merkkimestaruudesta lähes koko kauden. Siitä voidaan mennä kymmeniä vuosia taaksepäin ennen kuin löydetään vastaavaa tilastoa (jos joku löytää, niin ähkäisköön).
Vuosi 2003 oli historiallinen vuosi, etenkin nykyaikana (juuri syistä jotka toit esiin). Tiedät kai sanonnan;
"poikkeus vahvistaa säännön" - vuosi 2003 oli nimenomaan poikkeustapaus. Positiivinen poikkeus, jollaista toivoisi näkevänsä useamminkin, mutta ... no, toivossa on hyvä elää, kenties.
Originally posted by Ilmari
Kyllä minun tulkintani on se, että tuskastuminen lajiin kumpuaa nyt jostain muualta. Tai sitten mielenkiinto siihen on aikanaan syttynyt jostain muusta syystä kuin siitä että asiat olisivat joskus olleet tyysti eri tavalla.
Olisit nyt vaan suoraan sanonut, että uskot monien täällä valittavan sen vuoksi kun Mäkillä "näyttää hitaalta" (hitaammalta kuin koskaan, kenties) ja Räikkäkin keskeytti ja ... :tongue:
Mitä mielenkiinnon syttymiseen F1:ä kohtaan tulee, niin eipä se välttämättä mikään "big bang" ole tapahtumana. Yhtä hyvin "kiinnostus" voi alkaa esim siten, että sitä vaan ryhtyy seuraamaan jotain ja jää siihen vähitellen koukkuun. F1:sethän on kiistatta moottoriurheilun saippusarjana kuninkuusluokkaa, joten siihen on helppo jäädä koukkuun.
Mitä tulee asioista valittamiseen jne, niin ainakaan henk koht en olisi niin kyllästynyt jos tuollakin Aussissa olisi ollut kunnon voittotaistelu. Williams oli jossain määrin vielä pahempi pettymys kuin Mäkki (jonka suoritustaso tietysti ärsyttää vielä enemmän kun tietää että "se ainoa suomalainen sarjassa" kärsii siitä). Mäkin "katastrofia" osasi kuitenkin jollain tasolla odottaa; ei jaksanut uskoa (toivoa kylläkin), että ne epäonnistuneet talvitestit olisivat pelkkää näyttelyä. Testien perusteella vaikutti sen sijaan siltä, että ainakin Williams olisi pistänyt Ferkut koville heti alusta alkaen. Vaan eipä pistänyt, ei. Ja se, että Alonso nyt olikin kolmas - sinänsä piristävää, mutta ero kärkeen ei juuri piristänyt. Summa summarum =
tylsää.
Jos joku talli veti onnistuneesti huijauskampanjan läpi todellisesta suoritustasostaan talvitestien sujumisessa ja kommenteissaan, niin se oli kiistatta Ferrari. Aika hupaisaa lukea nyt tässä vaiheessa juttuja kuukauden-parin takaa - juttuja joissa epäillään Ferrarilla "olevan ongelmia" uuden auton kanssa
No, toivottavasti jatkossa kisataan myös voitoista, eikä vain jäännöspisteistä.