Mikä eniten ärsyttää f1:ssä?

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Itseasiassa mikään ei ärsytä formuloissa nyt, kun Tuomisesta päästiin ja Ferrari on edelleen paras! tietenkin ne 2. parhaat tallit voisivat vähän härnätä enemmän Ferrareita ja Kimi pärjätä paremmin, että mielenkiinto formuloita kohtaan säilyisi Suomessa.
 

asiantuntija

ei ole
Liittynyt
31.12.2003
Viestit
158
Eniten ärsyttää se, että FIA muuttaa sääntöjä koko ajan kun ei osata tehä kunnolla mitään.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
asiantuntija sanoi:
Eniten ärsyttää se, että FIA muuttaa sääntöjä koko ajan kun ei osata tehä kunnolla mitään.
Jossain sen sijaan tehdään konkreettisia toimenpiteitä katsojien viihtyvyyden takaamiseksi:

"Ohittaminen tulee aikaisempaa helpommaksi Pohjois-Amerikan Champ Car eli CART-sarjan osakilpailuissa tulevalla kaudella.

Autoihin tulee nimittäin nappi, joka antaa hetkellisesti 50 hevosvoimaa lisää tehoa moottoriin. Kuljettajat voivat käyttää lisähevosvoimia tuottavaa nappia maksimissaan 60 sekunnin ajan yhdessä kilpailussa.

- Halusimme lisätä taistelua sijoituksista ja antaa kuljettajillemme lisää ohitusmahdollisuuksia. Uskomme tämän järjestelmän olevan keskeisessä roolissa tavoitteen toteuttamisessa, sarjan tekninen johtaja Lee Dykstra kertoi."

MTV3
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jonossa ajelu on OK jos McLaren on kärjessä :frank:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
Eikä yhden tallin tai kuskin dominointi potuta jos oma mies hallitsee :eek:
no kyl mua silti potuttais, 98 alko oleen alkuvuonna hieman ykstoikkoista jo, mut ferrarionneks sai kilpailua aikaseks, 99 olikin sit varsinkin alkuvuonna jo parempaa kisaamista, samoin v. 2000.... mut 92/02 kaltaset dominoinnit oli aika puuduttavia katsella...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
no kyl mua silti potuttais, 98 alko oleen alkuvuonna hieman ykstoikkoista jo, mut ferrarionneks sai kilpailua aikaseks, 99 olikin sit varsinkin alkuvuonna jo parempaa kisaamista, samoin v. 2000.... mut 92/02 kaltaset dominoinnit oli aika puuduttavia katsella...
Eli toisin sanoen olisi tosi mukava jos oma suosikki voittaisi, mutta sen verran niukasti että olisi vähän jännää :wink:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Tylsyys ja epäoikeidenmukaisuus :nope: :mad:

Jos minä saisin muuttaa sääntöjä niin ne olisivat tällaiset, tietysti muuttaisin monia muitakin asioita mutta...

1.Slicksit takaisin
2.Paluu takaisin 12 kierroksen aika-ajoihin
3.Muuttaisin autot tavalla(lue säännöllä) tai toisella 1994 kaltaisiksi... tai ainakin semmoisiksi että niillä olisi helppo ohittaa
4.Laskisin jollain moottoripuolen säännöllä tehot noin 700hp 17 000rpm lukuihin... Ja sitten joku sääntö vielä millä ne tehot saataisiin pidettyä suurinpiirtein samalla tasolla vielä parin kauden jälkeen...

Jotain tuommoista... ;)
 
Viimeksi muokattu:

McMike

Guest
Tylsät kisat. Vaikka talleja on mukana 10 niin vain yksi tai kaksi tallia hallitsevat kisoja. Kisojen värittömyys.

Viime vuosina on aika-ajosysteemeitä muuteltu lähes joka vuosi tarkoituksena hakea kisaviikonlopulle katsojaystävällistä käsikirjoitusta siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mielestäni vanha systeemi, jossa tunnin aikana kuljettaja sai yrittää parasta mahdollista aikaa ja näin hänellä oli myös välillä mahdollisuus käydä varikolla säädättämässä autoaan, oli parempi.

Nykyinen systeemi ei oikein jaksa kiinnostaa, siinä ei ole jännitystä samalla tavalla kuin vanhassa hyvässä aika-ajo sessiossa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Eniten ärsyttää kaikenlainen turhanpäiväinen imagon kiillotus radan ulkopuolella ja annetuissa lausunnoissa. Sekä se, että media lähtee tähän pelleilyyn usein täysin kritiikittömästi mukaan.

Kilpailemiseen F1-tasolla liittyy nykyään ylimääräinen imago kysymys. Enää ei riitä, se että tekee hommansa loistavasti, jos lehdistön kanssa on ongelmia. Jos ei muuta niin valitetaan siitä, miten kuljettaja hermostui joihinkin koomikkoa leikkiviin pässeihin tiedotustilaisuudessa.

Moottorin pettämisestä tulee muutamassa viikossa todiste keskeyttämään joutuneen kuljettajan henkisistä ongelmista. Kaikki pöljyydetkin voidaan kuitenkin aina oikeuttaa sillä, että joku vielä pöljempi toimittaja on julkaissut niitä lehdessä.

Oikea kisatapahtumiin liittyvä uusi tieto, kuten tallikaverusten välinen kosketustilanne kisan aikana, joka on jäänyt katsojilta ja selostajilta huomaamatta kelpaa vain pieneksi alaviitteeksi viimeisimpien huhujen yhteyteen tai jää kokonaan noteeraamatta.

Tietysti pieni tallimäärä ja suuret tallien väliset tasoerot ja tästä seuraavat lieveilmiöt ärsyttävät. Ne kuitenkin ovat jotain minkä oppii sietämään (tai sitten on jo tässä vaiheessa etsinyt "sen oikean" moottoriurheilulajin F1:ten ulkopuolelta). Sen sijaan median hölmöilyihin ja täysin turhiin lieveilmiöihin saattaa erehtyä itsekin ottamaan kantaa vakavasti, kun kovat faktat puuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
1. Liian vähän talleja: ottaa kertakaikkiaan päähän kun rataa kiertää kolme autoa puolen minuutin eroilla. Tästä päästäänkin seuraavaan kohtaan.

2. Liian kallista. En voi ymmärtää miten 15 vuotta sitten oli about 35 kuskia. Autot yksinkertaisemmiksi tekniikkaa rajoittamalla. Moottorinvalmistuskustannuksien pitäisi olla pienempiä, jotta moottoreista tulisi halvempia pikkutalleille, ja jotta pienet nyrkkipajat (esim. hart) saataisiin takaisin.

3. Liian vähän ohituksia. Kukaan ei viitsi katsoa jonossa ajelua.

4. Aika-ajot (mukaanlukien bensasysteemin
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Formuloiden nykyinen kaavamaisuus. Siellä ajellaan peräkkäin autojen paremmuusjärjestyksessä, ilman mitään mielenkiintoa. Missä ovat ne kisat missä autoja romuttui ja vain puolet pääsivät maaliin? :nope:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kaikki ärsyttävimmät jutut ovatkin jo tulleet mainituksi, sanon silti itseäni eniten häiritsevät:

Kilpailun voitosta taistelee yleensä max. 2 tallia/kilpailu, tällä kaudella vain yksi. Ohituksia on aivan liian vähän. Talleja ja kuskeja on liian vähän. Pienten tallien talousvaikeudet ja isojen tallien ahneus, josta seuraa se, että pikkutallit joutuvat ottamaan taidoiltaan huonoja, maksavia kuskeja. Nykyiset aika-ajot, 12 kierrosta takaisin. Nämä nyt tulivat ensiksi mieleen.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Eniten tietysti ärsyttää yhden kuljettajan/tallin jatkuva hallinta. Voitoista ei taistele kuin 2-3 kuljettajaa koska tallien väliset erot ovat liian suuret. Autot ovat liian luotettavia, toisaalta talleja ei tietenkään voi siitä syyttää että ovat kestävän auton rakentaneet. Ohitusten teko on vaikeaa ja vaikeutuu entisestään kun kuljettajat eivät uskalla ottaa riskejä. Se taas johtuu uudesta pistelaskujärjestelmästä joka ei palkitse voitoista tarpeeksi.

90-luvun puolessa välissä ja tietenkin sitä ennen oli paljon hyviä kisoja. Kärkikuljettajat saattoivat ajaa toistensa perässä käytännössä kisan alusta loppuun saakka ohitellen vuoronpreään toisiaan. Kolareita tapahtui kun jotkut kuljettajat yrittivät ylioptimistisia ohituksia tai yrittivät voittaa kilpailuita ensimmäisessä mutkassa. Tälläistä tapahtuu nykyään todella harvoin. Viime kaudellakin taidettiin uusia vain yksi startti ja sekin johtui da Mattan ruutuun sammuneesta autosta.

Yksi suhteellisen yksinkertainen tapa saada Ykköset mielenkiintoisemmaksi olisi siis muuttaa pistelaskusysteemiä vaikkapa niin, että ainoastaan kolme parasta saa pisteitä. Tai pelkästään voittaja. Näin kuljettajien olisi pakko tarttua ohitusmahdollisuuteen kun sellainen tilaisuus tulisi. Tapahtumien määrä kasvaisi. Tämä yksinään ei tietenkään poistaisi vielä kaikkia ongelmia, mutta se olisi hyvä alku.

Nyt taisi mennä jo vähän off-topiciksikin joten lopetetaan tähän. :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
lfb sanoi:
Kilpailun voitosta taistelee yleensä max. 2 tallia/kilpailu,
Mikä sinut on vetänyt formuloiden pariin? En nimittäin muista että voitosta olisi ikinä taistellut useampi talli (ainakin se on ollut äärettömän harvinaista).
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Aika tunnetusti kultaa muistot. Suuri osa pitää kärjen kapeata tasoa ja yksitoikkoisuutta ärsyttävänä. Jos seuraa tilastoja siitä kuinka moni kuljettaja kauden aikana on kilpailuja voittanut tai miten tallit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana voitoista taistelleet, ei tilastoista voi hyvällä tahdollakaan löytää sellaista trendiä että asiat olisivat menneet huonompaan suuntaan.

Ymmärrän hyvin täällä esitetyt vuodatukset, mutta en ymmärrä väitettä siitä että asiat olisivat joskus olleet paremmin. Tietysti yksittäisiä tapahtumia vuosien varrelta voidaan vetää esiin, mutta mikään tilasto ei tue sitä että yleislinja olisi dramaattisesti pidemmällä aikajaksolla muuttunut.

Vuosi 2003 oli melkeinpä historiallinen vuosi. 8 kuljettajaa voitti osakilpailuja ja kolme tallia taisteli merkkimestaruudesta lähes koko kauden. Siitä voidaan mennä kymmeniä vuosia taaksepäin ennen kuin löydetään vastaavaa tilastoa (jos joku löytää, niin ähkäisköön).

Kyllä minun tulkintani on se, että tuskastuminen lajiin kumpuaa nyt jostain muualta. Tai sitten mielenkiinto siihen on aikanaan syttynyt jostain muusta syystä kuin siitä että asiat olisivat joskus olleet tyysti eri tavalla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ilmari sanoi:
Mikä sinut on vetänyt formuloiden pariin? En nimittäin muista että voitosta olisi ikinä taistellut useampi talli (ainakin se on ollut äärettömän harvinaista).
Formuloiden pariin minut ovat vetäneet nuo muut mainitsemani asiat. Ei voitosta toki ole oikeastaan koskaan taistellut kovinkaan moni talli samaan aikaan mutta sellaista soisi toki tapahtuvan. Tuo on ollut yksi "vika" lajissa jo oikeastaan alusta lähtien.
 

McMike

Guest
Ei ärsytä vaan harmittaa se , että sellainen legendaarinen talli kuin Lotus ei enää ole mukana ykkösissä.
Mikäli Lotus olisi vielä mukana, olisi sillä ajettuja kisoja varmaankin yhtä paljon kuin Ferrarilla.

Muistan vielä hyvin kun pikkupoikana sain ensimmäisen sähköautoradan. Siinä autoina olivat Ferrari ja Lotus. Siihen aikaan Formula ykköset merkitsivät minulle lähes samaa kuin nuo kaksi merkkiä.

Olisin suonut Lotuksen siis edelleenkin olevan mukana taistossa. Tuolla maineikkaalla ja legendaarisella Brittitallilla olisi jo historiansakin puolesta ollut paljon annettavaa koko lajille. Lotus taisi kaatua surkeisiin moottoreihin, kun ei ollut mahdollisuuksia enää taistella kärkisijoista. Myös rahan puute taisi olla yksi syy tallin lopettamiseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
Eli toisin sanoen olisi tosi mukava jos oma suosikki voittaisi, mutta sen verran niukasti että olisi vähän jännää :wink:
ei, vaan kilpailu yleensäkin... mm. 96 nähtiin hyviä kisoja villen ja hillin kesken, samoin 94-95 hillin ja msc:n kesken jnejne... ainahan joku voittaja on, harvemmin tosin oma suosikkini ja silti oon tuijottanu 15v. tota pärinää...
Suosikkeja koko aikana ollut vain Senna & Häkkinen, tällä hetkellä kannustetaan räikköstä, mutta enempi sen takia et se on suomalainen kuin siksi että se olisi oma "suosikkini"...
 
Ylös